X

بایگانی بهمن 16, 1400

دفتر سینمایی

مُلک شهروز، صدای خاطرات کودکان دیروز و مردمانِ امروز


آیین بزرگداشت شهروز ملک آرایی بازیگر تئاتر، گوینده دوبلاژ و خواننده ایرانی همراه با رونمایی از مستند «مُلک شهروز

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آغاز به کار کرد


مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جمعه ۱۵ بهمن‌ ماه با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت موسیقی برگزار می‌شود


ستاد برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از مقام هنری سه هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان قدردانی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افزایش ۱۲۰ درصدی استقبال مردمی از چهلمین جشنواره فیلم فجر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر ظهر امروز ۱۶ بهمن ماه، با همراهی یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این رویداد در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.

عشیری در ابتدای این نشست به ارائه توضیحاتی درباره دلیل تاخیر در برگزاری این نشست رسانه‌ای به واسطه ابتلای مسعود نقاش‌زاده به بیماری کرونا پرداخت.

نقاش زاده در ابتدای این نشست گفت: در آغاز شهادت امام هادی (ع) را تسلیت می‌گویم و یاد و خاطره پیروزمندان انقلاب را هم گرامی می‌دارم. پیش از هر چیزی از شما اهالی رسانه تشکر می‌کنم که با مسئولیت، جشنواره را پوشش می‌دهید و از جهات مختلف به آن نگاه می‌کنید. بابت این ناهماهنگی برای برگزاری نشست خبری عذرخواهی می‌کنم. توصیه پزشک این بود که برای رعایت دستورالعمل‌ها، در جمع حضور پیدا نکنم، هرچند درگیری شدید نداشتم.

وی افزود: همین جا از همه همکارانم و مدیران ستاد جشنواره که شبانه روزی مشغول کار هستند تشکر می‌کنم بی‌گمان به واسطه همکاری آن‌ها که گاه تا نیمه‌های شب ادامه پیدا می‌کرد، این کار میسر شد. آنها خیلی زحمت کشیدند و تشکر می‌کنم. کمیته‌های تخصصی در بخش‌های مختلف پیش‌بینی شده بود تا امور را پیش ببرند از حمایت‌های رییس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد هم تشکر می‌کنم که در این زمان کوتاه مسئولیت جشنواره به من واگذار شد به من کمک کردند.

وی افزود: پنجم آبان این مسئولیت به من واگذار شد، دفتر جشنواره بیش از ۱۰ ماه آماده به کار نبود. خرابی‌ها را ترمیم کردیم. هم دفتر و هم ستاد جشنواره را آماده کردیم. پیشنهاد کردیم که دبیرخانه جشنواره سازماندهی مستمر داشته باشد. جشنواره فجر بزرگ‌تر از آن است که به عنوان پروژه با آن برخورد شود که چند ماه کار کند و بعد تعطیل شود. همینطور پیشنهاد کردم که مرکز تخصصی برای جشنواره‌های سینمایی داشته باشیم که پیگیری می‌شود. این محدودیت‌ها همچنان وجود دارد که مربوط به زیرساخت‌هاست. در این زمان کوتاه بسیاری از رویه‌های مشکل دار را نمی‌توانستیم کامل اصلاح کنیم، بلکه می‌توانستیم بهینه سازی کنیم.

نقاش‌زاده افزود: باورم این است که از پایان جشنواره چهلم تدبیر لازم برای جشنواره بعدی باید آغاز شود و این دبیرخانه دایمی باشد. آنچه که در این دوره بنا داشتیم دنبال کنیم قانون مداری و استانداردسازی رویه‌ها بود که آن را از آئین‌نامه آغاز کردیم. این موضوع باید بنیادی باشد تا سال‌های بعد فقط تغییرات جزیی باشد. ما نیازمند به چارچوب اولیه پایدار هستیم که باید در آیین نامه مشخص شود و یک سری جزییات تغییر پیدا کند.

وی افزود: این هم البته قانون مداری و رعایت آنچه که قبلاً پیگیری می‌کردیم برای همکاران جشنواره سخت‌تر است، چون گاهی مورد فشار قرار می‌گیریم اما تا اینجا سعی کردیم همه چیز مطابق آنچه باشد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم مگر اینکه ناگزیر باشیم. بنا به ضرورت‌ها چیزی را تغییر دهیم وگرنه تا الان استاندارها تا حدودی رعایت شده است. امسال به طور مشخص روی برنامه‌های فرهنگی غیر از برنامه‌های رقابتی تاکید داشتیم این برنامه‌ها هدف اصلی‌اش عمق بخشی به سینما به معنای کلان است.

دبیر جشنواره ادامه داد: تجربه امسال شاید گام آغازین باشد که بر اساس آن به صورت منسجم تعدادی از برنامه‌های فرهنگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. تصور می‌کنیم رعایت آنچه که به عنوان چارچوب در نظر گرفته‌ایم برای هر برنامه‌ای می‌تواند به ارتقا و پیش‌بینی پذیری فرآیندهای جشنواره کمک کند. شخصاً بر این باورم که همه رویدادهای فرهنگی که کسانی در آن حضور دارند باید کاملاً پیش‌بینی پذیر و قابل برنامه‌ریزی باشد، تاریخ‌ها زودتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرد به این سمت رفته‌ایم اما می‌دانیم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم.

وی افزود: فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، امسال ۲۱۴ هزار قطعه به فروش رفته است. این جنبه که در استان‌ها و سراسر کشور هم نمایش فیلم را شروع کردیم نباید نادیده گرفت در تمامی استان‌ها نمایش فیلم‌ها را هرچند محدود داشته‌ایم. از امروز مردم فیلم‌ها را می‌بینند.

این گزارش تکمیل می‌شود….

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«راز- آواز» علیرضا قربانی رونمایی شد/ همکاری دوباره با حسام ناصری


تازه‌ترین پروژه علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی با موسیقی حسام ناصری همزمان با سالروز تولد این هنرمند در قالب آلبومی به نام «راز – آواز» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تیزر رسمی «هِناس» رونمایی شد/ روایتی آزاد از زندگی شهره پیرانی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، تیزر رسمی فیلم سینمایی «هِناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، همزمان با اکران این فیلم در سینمای رسانه‌ها (برج میلاد) امروز شنبه ۱۶ بهمن ماه، رونمایی شد.

«هِناس» در ژانر درام اجتماعی، روایتی آزاد از زندگی شهره پیرانی، همسر شهید داریوش رضایی نژاد دانشمند هسته‌ای است که حدود ۱۰ سال پیش، همسرش در یک ترور شهری توسط دشمنان در مقابل چشمان خانواده به شهادت رسید.

مریلا زارعی در این فیلم پرتره شهره پیرانی و بهروز شعیبی پرتره داریوش رضایی‌نژاد را زندگی می‌کنند. وحید رهبانی، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و کوثر حیدری (هنرپیشه خردسال) با هنرمندی سیاوش طهمورث دیگر بازیگران «هناس» هستند.

این فیلم سینمایی محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود.

ساخت این تیزر را امید میرزایی برعهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر شهر در جشنواره فجر میزبان چه نمایش‌هایی است+ گزارش افتتاح نمایشگاه پوستر و عکس


انتشار برنامه مجموعه تئاتر شهر در طول برگزاری جشنواره چهلم تئاتر فجر و افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر این دوره از جشنواره، تازه‌ترین اخبار این رویداد هنری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور متفاوت هوتن شکیبا در «ارفاق»/ وقتی مخاطب جزیی از فیلم است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در یادداشتی به فیلم کوتاه «ارفاق» به نویسندگی و کارگردانی رضا نجاتی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد پرداخت.

در متن این یادداشت آمده است؛

فیلم کوتاه «ارفاق» یکی از پخته‌ترین فیلم کوتاه‌هایی بود که من در چند اخیر دیده‌ام. طبیعتاً وقتی از پختگی در فیلمسازی صحبت می‌شود مراد این است که جمیع جهات فیلمسازی را باید در نظر گرفت، یعنی از مباحث فنی تا فیلمنامه‌نویسی را در بر می‌گیرد. خوشحالم از اینکه رضا نجاتی و فیلمسازهایی نظیر او، این اعتبار را برای فیلم کوتاه ایجاد کردند که بازیگران مطرح و تراز اول سینمای ایران نیز با اشتیاق بیشتری حاضر می‌شوند در فیلم‌های کوتاه نقش‌آفرینی کنند.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های فیلم «ارفاق»، حضور هوتن شکیبا در این فیلم است؛ هوتن شکیبا را همه مخاطبان سینما، تئاتر و تلویزیون می‌شناسند. شکیبا در عرصه تئاتر بازیگر بسیار خوبی است که در عرصه سینما و تلویزیون هم چند سالی است می‌درخشد. نظر شخصی من این است که هوتن شکیبا هنوز جایگاهی که باید و شاید در سینمای ایران در ازای ویژگی‌ها و توانایی‌ها و لیاقتی که دارد، پیدا نکرده است. طبیعتاً شاید این موضوع به فیلمنامه‌ای درخور برمی‌گردد یا باید زمان بدهیم و حوصله کنیم تا این جایگاه برایش پدید آید.

به اعتقاد من، هوتن شکیبا در نقش معلم در فیلم کوتاه «ارفاق»، سویه جدیدی از شکل بازیگری را به نمایش گذاشت، چه از حیث کنترل همه اعضا و ویژگی‌های بدنی که یک بازیگر می‌تواند از آنها استفاده کند، در این فیلم استفاده شده است. اگر کت و شلوار می‌پوشد و درا ین فیلم ایفای نقش دارد، در قامت کسی که کت و شلوار پوشیده، حرکت می‌کند، چابکی دارد یا ندارد و به عنوان یک معلم، قابل پذیرش است؛ آن هم معلمی که به شدت قواعد و روابط ذهنی‌اش برایش مهم است.

نکته دیگر اینکه، این شخصیت به شدت درونش مهم است و گفتگوی درونی‌اش است که اهمیت دارد و خروجی این گفتگوی درونی، در نهایت در فیلم، بزنگاه‌ها را رقم می‌زند. ما باید باور کنیم که این شخصیت، شخصیتی است که می‌تواند فکر کند و اگر فکر کند به نتیجه‌ای می‌رسد و بعد می‌تواند اتفاقاتی را رقم بزند و هوتن شکیبا به خوبی از پس نقشش برآمده است. اینها را مطرح کردم، چراکه این رگه‌ها و ویژگی‌ها احتمالاً بعدها در سینمای بلند داستانی مورد استفاده قرار بگیرد.

جالب است رگه‌هایی که برای این فیلم استفاده شده است تا جزئیاتی رقم بخورد که هم شخصیت‌پردازی اتفاق بیفتد و هم مدل فکری شخصیت برای مخاطب جا بیفتد، نیز رعایت شده است. ما دو کلاس داریم؛ درگیری ابتدایی فیلم در کلاس ریاضی اتفاق می‌افتد و نمره‌ای که دعوا سر آن است، در حوزه ریاضی و منطق است اما حل ماجرا و نقطه قرینه‌ای که در پایان فیلم رقم می‌خورد، در کلاس ادبیات رقم می‌خورد. کلاس ریاضی را به این دلیل تاکید کردم، چراکه هوتن شکیبا در نقش «علی طیاری» در این فیلم معلم ریاضی است و باید این شمایل را داشته باشد. در سایر بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش دارند حتی بازیگران نوجوان، این قضیه صادق است.

به لحاظ مضمونی، «ارفاق» از آن دسته فیلم‌هایی است که مخاطب جزئی از فیلم تلقی می‌شود؛ اصل ماجرا و حقیقت آن را فقط معلم می‌داند و مخاطب. در نهایت اتفاقاً این مخاطب است که باید هم اتفاقاتی که در فیلم می‌افتد ببیند، هم تصمیمی را که معلم می‌گیرد، قضاوت کند. در این جنس از فیلمسازی، رندی وجود دارد که شاید نمونه‌اش را به صورت ویژه در سینمای اصغر فرهادی دیدیم البته نمی‌خواهم این فیلم را به آن ربط دهم، چراکه نوعی نگاه قلمداد می‌شود.

رندی که در «ارفاق» رقم می‌خورد، بخش بزرگی از فعل و انفعالات و رخدادها، مسئولیتش بر دوش مخاطب می‌افتد، حتی پایان‌بندی آن؛ انجایی که معلم می‌گوید «میشه بعداً با هم حرف بزنیم؟» در واقع قرار بود نتیجه همه اتفاقات روشن شود که در فیلم درباره ان صحبت نمی‌شود، از یکجایی به بعد دوربین فاصله می‌گیرد و مخاطب باید تصمیم بگیرد چه کسی حق داشت، چه کسی برد و…

این جنس از فیلمسازی که در ظاهر خیلی ساده است و ممکن است از داشته‌های مخاطب کمک بگیرد اما در عین حال مشکل است، چراکه فیلمساز و فیلمنامه‌نویس خطر می‌کند که روی دوش مخاطب داستان را جلو ببرد و اگر مخاطب درگیر فیلم نشود، فیلم باخته است. در مورد «ارفاق» اگر ارفاق اتفاق نمی‌افتاد، فیلم می‌باخت.

در فیلم کوتاه «ارفاق»، هوتن شکیبا، سیاوش چراغی پور، اصغر پیران، مهیار راحت طلب، محمد شاکری، علی راد، منصور نصیری و شایان پناهی ایفای نقش دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت ۳ هنرمند در جشنواره موسیقی فجر


بزرگداشت سه هنرمند موسیقی در سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره‌ای جوان که پیرانه می‌اندیشد


محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی به مناسبت آغاز به کار چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نوشت: هر چند جشنواره هنرهای تجسمی فجر در قیاس با دیگر جشنواره‌های فجر، جوان است، اما در همین جوانی نیز، پخته و پیرانه می‌اندیشد و دبیران کل همواره در پی جستن راه‌هایی برای بهتر شدن تلاش کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع