X

بایگانی فینال

تقدیر از ۷ کودک ایرانی در مسابقه نقاشی بلغارستان


هفت عضو مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری موفق به کسب دیپلم افتخار از بیست‌وچهارمین مسابقه بین‌المللی نقاشی «نوازاگورا» کشور بلغارستان شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمله به «دختری با گوشواره مروارید»‌


پلیس هلند سه فعال محیط‌زیست را به دلیل حمله به نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» دستگیر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بحران «عدم مشروعیت» موجب لغو برگزاری «جشن خانه سینما» شد ؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برگزاری بیست دومین جشن سینمای ایران برای سومین سال پیاپی لغو شده است و به نظر می‌رسد مسئولان خانه سینما که به شدت دچار بحران عدم مشروعیت و مقبولیت در یان اهالی سینما می باشند هنوز به جمع‌بندی قطعی درباره مساعد بودن شرایط برای برگزاری این رویداد نرسیده‌اند.

به گزارش سینماپرس، ۳ سال از برگزاری آخرین دوره جشن سینمای ایران یعنی بیست و یکمین دوره این رویداد که اعتبار و ارزش بسیار بالایی در بین سینماگران دارد، می‌گذرد و همچنان خبری از برگزاری بیست و دومین دوره آن به گوش نمی‌رسد.

قرار بود بیست و دومین جشن بزرگ سینمای ایران در سال ۹۹ برگزار شود اما با شیوع ویروس کرونا برگزاری این جشن به زمانی دیگر موکول شد تا جامعه در شرایط مناسبی نسبت به شیوع ویروس کرونا قرار گیرد.

بعد از گذشت ۲ سال، آغاز واکسیناسیون سراسری و در نهایت کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور، خانه سینما رسماً اعلام کرد که بیست و دومین جشن سینمای ایران بی شک در سال ۱۴۰۱ و بعد از پایان ماه صفر و در اوایل آبان ماه برگزار می‌شود و در همین راستا، فرهاد توحیدی به عنوان دبیر بیست و دومین جشن خانه انتخاب شد.

اما آنچه که مشخص است، هیات مدیره خانه سینما تصمیم دارد تا امسال نیز جشن بزرگ سینمای ایران را برگزار نکند که البته یکی از دلایل برگزار نشدن این جشن می‌تواند به دلیل شرایط موجود در کشور و متأثر از ناآرامی‌های اخیر باشد.

این خبر هنوز به صورت رسمی از سوی خانه سینما اعلام نشده است و باید دید این نهاد صنفی در چه زمانی به جمع‌بندی قطعی برای مساعد بودن شرایط برای شکستن طلسم برگزاری این رویداد مهم سینمایی خواهد رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

اسنادی برای یک قتل عام تاریخی


۷۴ سال قبل در چنین روزی کشتار وحشیانه دوایمه شکل گرفت. در جریان این واقعه تاریخی، گروه‌های صهیونیستی به روستایی از فلسطین حمله و جمعیت آن‌جا را قتل عام کردند. بیش از ۴۰۰ نفر از مردم روستا کشته شدند که حدود ۱۷۰ نفر از آنها زن و کودک بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشویق و تجلیل اگر به صورت مادی باشد بیشتر از تجلیلِ صرفا شفاهی به کار هنرمند می‌آید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا حق‌گو از بازیگران پیشکسوت معتقد است افزایش بودجه و حمایت مالی از هنرمندان استان‌ها موجب رشد و تحول فرهنگ و هنری می‌شود و نباید حمایت‌ها صرفا شفاهی باشد.

به گزارش سینماپرس، یکی از برنامه‌های مراسم اختتامیه‌ «مهر سینمای ایران»، تجلیل از محمدرضا حق‌گو بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان پیشکسوت این استان و شهرستان بیرجند بود.

هنرمندی که بعد از حادثه تلخ از دست دادن هم همسر و دخترش از تهران به بیرجند مهاجرت کرد و کار سینما و تلویزیون را کنار گذاشت. حق‌گو در آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی از دهه ۵۰ حضور داشته اما امروز در ۷۶ سالگی خود را بازنشسته اعلام می‌کند.

محمدرضا حق‌گو درباره تاثیرگذاری برنامه‌ای همچون «مهر سینمای ایران» گفت: اگر رویدادهایی مانند «مهر سینمای ایران» ادامه داشته باشند، یقین دارم که برای سینما اتفاق خوبی می‌افتد. یکی دیگر از تاثیرهای مثبت این جشنواره، تشویق هنرمندان استان‌ها برای ساخت آثار باکیفیت است.

وی ادامه داد: به عقیده من، برای حمایت از هنرمندان سایر استان‌ها، در درجه اول باید بودجه خوبی در اختیار آن‌ها قرار داد تا از این طریق بتوانند کارهایشان را توسعه دهند. حل مسئله تامین بودجه برای تولید آثار متناسبِ هنری موجب پیشبرد فرهنگ هر استان و منطقه‌ای خواهد شد.

این بازیگر تاکید کرد: حمایت و تجلیل از هنرمندان‌ باید به گونه‌ای باشد که هنرمند را برای حرکت به سمت پیشرفت سوق دهد. از نظر من، تشویق و تجلیل اگر به صورت مادی باشد، بیشتر از تجلیلِ صرفا شفاهی به کار هنرمند می‌آید.

حق‌گو در پایان تصریح کرد: هنرمندان بااستعداد شهرستان‌ها باید از ساخت فیلم کوتاه شروع کنند تا به مراحل بالاتر برسند. جدای از این‌ها، در وهله نخست این استعدادها باید شناسایی شوند. با نظارت و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیِ هر استان آثارشان را بسازند و در درجه اول بتوانند در پیشبرد فرهنگ و هنر مملکت و در درجه دوم هر استان، تاثیرگذار باشند.

مهر سینمای ایران با هدف عدالت فرهنگی و به مناسبت گرامی‌داشت روز ملی سینما از ماه مهر در تمامی استان‌های کشور در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرگ موسیقیدان معروف به «قاتل»


«جری لی لوئیس» خواننده و آهنگساز مطرح آمریکایی و از پیشگامان موسیقی راک اند رول که البته زندگی پرحاشیه‌ای نیز داشت در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وعده ای که عملی نشد!؛/ پاسخگویی و ایجاد شفافیت موجب از بین رفتن شکاف میان مردم و مسئولان می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در نشست خبری «هفته مهر سینمای ایران» که ۲۲ شهریور ماه برگزار شد وعده داد که نشست خبری محمد خزاعی پس از حضور و سکوت یک ساله اش در رأس هرم مدیریت سینمای کشور مهرماه برگزار می شود؛ وعده ای که عملی نشد و مشخص نیست بی اعتنایی مسئولان سازمان سینمایی به پاسخگویی در قبال اقداماتشان به چه دلیلی است؟

به گزارش سینماپرس اینک نزدیک به یک سال و یک ماه از حضور محمد خزاعی در مسند مدیریت سینمای کشور می گذرد اما نه وی و نه مدیران نهادهای تابعه سازمان سینمایی پاسخگوی پرسش های بی شمار اهالی رسانه نبوده اند.

بسیاری از اهالی سینما و رسانه بر این باورند که معضلات عدیده سینمای ایران که در دولت های یازدهم و دوازدهم به حد اعلا رسیده بود از زمان حضور خزاعی در سازمان سینمایی برطرف نشده است؛ این در حالی است که بسیاری از اهالی سینما امید داشتند با تغییر دولت و با تدبیر و هوشمندی مدیران جدید سازمان سینمایی این مسائل برطرف شوند اما از آنجا که همچنان بخشی از مدیران دولت ناکارآمد قبل در پست های کلیدی و مهم حضور دارند این مشکلات برطرف نشده و رئیس سازمان سینمایی هم به جای تدبیر برای رفع بحران در سینما خود را سرگرم اموری ساخته که بیش از اینکه جنبه احیای و رشد سینمای کشور را داشته باشند، تنها به درد خبرسازی روابط عمومی سازمان سینمایی می خورند!

یکی از مسائل مهمی که طی ماه های اخیر انتقادات جدی برخی اهالی سینما و رسانه را در پی داشته عدم شفاف سازی مدیران سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان در خصوص چگونگی خرج کردها، هزینه ها، میزان مشارکت در تولیدات و… بوده است. اتفاقی که مدیران دولت گذشته هرچند به صورت کلی آن را ارائه می کردند اما همان کلی گویی نسبت به پنهان کاری کنونی ارجحیت داشت!

پیوند این عدم پاسخگویی با سکوت عجیب سازمان سینمایی در قبال فتنه اخیر و نقش آفرینی ویژه سلبریتی های سینمایی درآن، بیش از پیش باعث ایجاد این ابهام می شود که آیا مدیریت سینما نسبتی با دولت انقلابی سیزدهم دارد؟!

سینماپرس امیدوار است با توجه به نقش بسیار مهم و کلیدی پاسخگویی و تأثیر آن بر مدیریت و جامعه مدیران سازمان سینمایی با برگزاری نشست های خبری ضمن شفاف سازی در مورد چگونگی خرج کرد جشنواره ها و… به سوألات اهالی رسانه به صورت صریح و شفاف پاسخ دهند.

پاسخگویی مسأله ای مهم و چالش آور است و یکی از متداول ترین معیارها برای ارزیابی خدمات مسئولان به شمار می رود. مدیران سازمان سینمایی قطعاً آگاهند که پاسخگویی با ایجاد شفافیت موجب از بین رفتن شکاف میان مردم و مسئولان می شود؛ از این رو منتظریم هرچه سریع تر به میدان آمده، انتقادها را به جان بخرند و در مورد عملکردشان پاسخگو باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علامتی: دشمنان برای آسیب‌زدن به فضای امنیت فکری کودک ونوجوان تلاش می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است امروز کار برای کودک و نوجوان در کشور ما بیش از هر زمان دیگری اولویت دارد و همه فعالان این عرصه باید برای ارتقای نسل آینده تلاش کنند.

به گزارش سینماپرس، حامد علامتی روز چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ در نخستین نشست هم‌اندیشی ناشران دولتی و خصوصی حوزه کودک و نوجوان با بیان این مطلب بر همکاری کانون و حمایت آن از ناشران این حوزه به‌ویژه خریداری آثار آنان از سوی کانون و خارج‌شدن این مجموعه از حوزه رقابت با ناشران خصوصی تاکید کرده است.

استفاده از ظرفیت‌های دیگر ناشران و به اشتراک‌گذاشتن موضوع‌های مورد نظر برای تولید محصولات فرهنگی از دیگر موضوع‌هایی بود که وی در این جلسه بر آن تاکید کرد.

علامتی این نشست را بسیار با اهمیت و تبدیل کانون به اتاق فکر یا هیات اندیشه‌ورز در حوزه کتاب کودک و نوجوان برای ناشران دیگر را ضروری دانست و یادآور شد که کانون باید با همکاری ناشران خصوصی محفل گفت‌وگوهای تخصصی داخلی و بین‌المللی فرایندهای تولید و نشر کتاب باشد.

مدیرعامل کانون همچنین گفت: همه ما باید در رخدادهای اخیر سیاسی مراقب سواستفاده دشمنان باشیم چرا که دشمنان برای آسیب‌زدن به فضای امنیت فکری کودک ونوجوان تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اتفاقی که اخیرا برای یکی از نویسندگان افتاده است از تلاش و رایزنی‌هایش برای آزادی این نویسنده کودک و نوجوان خبر داد و اظهار امیدواری کرد که مشکل او طی چند روز آینده حل شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایران عزیز» به رسانه ملی رسید/ چند کار پژوهشی در فرهنگسراها


معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی این مجموعه از تولید یک قطعه ملی میهنی و جزییات دیگر پروژه «صدای شاعر» سخن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سعی دارم با افرادی کار کنم که به اخلاق و هنجارهای اجتماعی پایبند هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی مهام با اشاره به اینکه سریال «آتش سرد» پیش از سریال «بی‌نشان» ساخته شده است، تأکید کرد که به همین دلیل اتهام کپی‌برداری به این سریال وارد نیست.

به گزارش سینماپرس، سریال «آتش سرد» به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه‌کنندگی علی مهام این روزها از شبکه دو سیما در حال پخش است. این سریال که به یک موضوع خانوادگی می‌پردازد، قرار بود که در اواسط تابستان از تلویزیون پخش شود اما تعویق پخش آن به دلایل نامشخص، باعث شد که مباحث زیادی درباره دلیل این اتفاق مطرح شود که شباهت «آتش سرد» به سریال «بی‌نشان» یکی از این دلایل است.

با علی مهام درباره سریال «آتش سرد» گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم است، تا امروز چه بازخوردی از پخش «آتش سرد» داشتید؟

با وجود شرایطی که در جامعه حاکم است، کسانی که همیشه مخاطب تلویزیون بودند، همچنان آثار این رسانه را دنبال می‌کنند و حتی من فکر می‌کنم میزان مخاطبان تلویزیون در این مدت کمی بیشتر شده چراکه قطع شدن اینترنت منجر به دیده شدن دیگر رسانه‌ها، به خصوص تلویزیون شده است. سریال «آتش سرد» هم در این شرایط مخاطبان زیادی داشت و باید بگویم به طور کل تلویزیون مخاطبان ثابتی دارد که در هر شرایطی برنامه‌های آن را می‌بینند و اتفاقات مختلف منجر به از دست دادن این مخاطبان نمی‌شود.

سریال «آتش سرد» شباهت‌هایی به سریال «بی‌نشان» دارد که چند ماه زودتر از این سریال پخش شد. آیا این شباهت تصادفی است؟

به این پرسش پس از پایان پخش سریال به صورت کامل پاسخ می‌دهم چراکه الان نمی‌خواهم سریال را وارد حاشیه کنم اما در همین حد باید بگویم که تصویب فیلمنامه «آتش سرد» مدت‌ها قبل از سریال «بی‌نشان» بوده و حتی تصویربرداری این سریال قبل از «بی‌نشان» آغاز شده است. با توجه به این شرایط کاملاً مشخص است که اگر هم بحث کپی‌برداری مطرح باشد سریال «آتش سرد» مورد اتهام نخواهد بود. پس از پایان پخش سریال «آتش سرد» توضیحات بیشتری دارم که درباره این موضوع و موضوعات دیگر شفاف‌سازی خواهد شد.

پیش‌تر قرار بود که این سریال در اواسط تابستان پخش شود، و تعویق پخش آن باعث شد که توجهات بیشتر به این شباهت جلب شود، دلیل تعویق پخش این سریال، ارتباطی با شباهت آن با سریال «بی‌نشان» ندارد؟

پخش در تلویزیون شرایط خودش دارد و شبیه سینما نیست. من به عنوان کارمند رسمی صداوسیما که تهیه‌کننده هستم موظف هستم که برنامه یا سریالی که به آن متعهد شده‌ام را بسازم و به تلویزیون تحویل دهم.

پس از این، من در پخش سریال نقشی ندارم، تلویزیون مختار است هر زمان که صلاح دانست سریال را پخش کند چراکه سرمایه‌گذار و صاحبت اثر تلویزیون است. در برخی موارد که پخش سریال به تعویق می‌افتد طبیعتاً مسئولان مربوطه به تهیه‌کننده دلیل این اتفاق را توضیح می‌دهند و همان زمان که قرار بود سریال به پخش برسد و بعد به زمان دیگری موکول شد روابط عمومی و گروه شبکه دو به من توضیحات دقیق و لازم را ارائه دادند اما الان حضور ذهن ندارم که دلیل این تعویق چه بوده است.

آیا سریال «آتش سرد» با سانسور و ممیزی مواجه شد؟

خوشبختانه هیچ سانسوری نداشتیم چراکه من به عنوان یک تهیه‌کننده معتقدم که ساخت برنامه و سریال برای تلویزیون که اکثراً خانواده‌ها مخاطب آن هستند باید با ملاحظات بسیاری صورت بگیرد.

حفظ شأن خانواده در محتوای آثار نمایشی مربوط به تلویزیون مسئله بسیار مهمی است که من همواره به آن توجه داشته‌ام. متأسفانه برخی قصد دارند با نشان دادن ناهنجاری‌ها نظر مخاطب را جلب کنند اما من به شخصه این کار را قبول ندارم و فکر می‌کنم باید به خانواده‌ها و جامعه احترام گذاشت. مطالب زرد، غیر اخلاقی و… خط قرمزهای من هستند. حتی در زمان تولید سریال در پشت صحنه هم من این موارد را مد نظر دارم و کسانی که با من کار کرده‌اند می‌دانند که رعایت اخلاق در کار برای من همیشه مهم بوده ولی در عین حال با وجود رعایت این مسائل با عوامل دوستی و رفاقت دارم. کسانی که در پروژه‌های من حضور دارند به نوعی از این منظر گزینش می‌شوند و من سعی دارم با افرادی کار کنم که به اخلاق و هنجارهای اجتماعی پایبند هستند.

در سریال شما یک صحنه خودکشی وجود دارد که شاید با توجه به رویکرد تلویزیون در برخورد با این صحنه‌ها، انتظار داشتیم که این صحنه سانسور شود اما به طور کامل پخش شد.

آن صحنه که برخی به عنوان صحنه خودکشی از آن یاد می‌کنند، صحنه خودکشی نبود. در واقع یک رویا بود که در ذهن کاراکتر آقای فلاحی‌پور می‌گذشت، این شخصیت به دلیل درگیری‌های ذهنی چنین خوابی می‌بیند و به همین دلیل ما به عنوان عوامل تولید سریال و تلویزیون به عنوان پخش‌کننده هیچ کدام آن را خودکشی تشخیص ندادیم و بعد از پخش هم کسی به آن اعتراض نکرد و فقط دیدم که یک سایت به این موضوع اشاره کرده است.

حتی در آن صحنه رویا شخصیت اصلی خنده به لب دارد در حالیکه اگر کسی قصد خودکشی داشته باشد، قطعاً نمی‌خندد. اگر این صحنه را از کلیت سریال جدا کنیم شاید در ظاهر بتوان به آن عمل، خودکشی گفت اما برای تحلیل یک صحنه در سریال باید قبل و بعد از آن را هم ببینیم و در این صورت است که متوجه می‌شویم، آنچه که در «آتش سرد» به تصویر کشیده شده، خودکشی نیست.

به رعایت اخلاق در تولیدات تلویزیون تأکید کردید، آیا رویکرد تلویزیون برای نشان دادن بی‌اخلاقی به عنوان یک مسئله قبیح، در شخصیت‌پرداختی مطلق نگرانه سفید و سیاه را می‌توان رویکردی نزدیک به واقعیت‌های جامعه دانست؟

شاید بعضی موارد که در تلویزیون می‌بینیم در جامعه کم رنگ‌تر باشد ولی ما در رسانه ملی سعی داریم الگوسازی کنیم، به عنوان مثال بحث احترام به پدر و مادر که بسیار مهم است در سریال ما یک خط قرمز بود. سعید (شخصیت سریال) بدترین رفتارها را به فرزندش می‌کند اما مخاطب حتی یک جمله هم از طرف پسر نمی‌شنود که به پدر توهین کند. ما نمی‌توانیم نشانه‌های بد و غیراخلاقی را به مخاطب ارائه دهیم و در تلویزیون سعی بر این است که با نشان دادن سفیدی‌ها الگوسازی کرد و این مثبت و منفی بودن مطلق دلیلش همین است.

من در برخی موارد با این نگاه مطلق‌نگرانه موافق هستم، کانون خانواده آنقدر در حوزه فرهنگی کشورهای دیگر مهم است که حتی در فیلم‌های آمریکایی حریم خانواده و احترام جزو خط قرمزهای آن‌ها است و این باید برای ما که احترام به پدر و مادر جزو آموزه‌های دینی است، مسئله‌ای مهم‌تر و جدی‌تر باشد که متأسفانه بعضی از فیلمسازان از آن غافل مانده‌اند. من به شخصه توجه به خانواده و روابط آن را بسیار مهم می‌دانم و در سریال «آتش سرد» این مسئله را کاملاً مدنظر داشته‌ام.

مشاهده خبر از سایت منبع