X

بایگانی اسفند 7, 1401

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد: حمایت از حوزه مد و لباس می بایست از حالت نمایشی و گلخانه ای خارج شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت:حمایت از حوزه مد و لباس می‌بایست از حالت نمایشی و گلخانه ای خارج شود تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر که با حضور اعضای شورای سیاستگذاری و سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی در محل وزارتخانه برگزار شد، گفت: طی یکسال و نیم اخیر رویکردهای خوبی در ارتقای کیفی مساله پوشش داشته ایم اما در حوزه اقدامات باید بیش از گذشته تلاش کرد و در این راستا می بایست مجموعه ای از دستگاه ها با همیاری یکدیگر اتفاق مهمی را در حوزه مد و لباس رقم بزنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی داعیه تمدن سازی دارد، گفت: یکی از وجوه بارز تمدن سازی انقلاب اسلامی این حوزه است و تاریخ غنی ایران عزیز و تنوع پوششی در مناطق کشور، کمک اصلی در پیشبرد سیاست های حوزه مد و لباس است. ضرورت دارد تنوع پوشش اقلیمی اقوام را به رسمیت بشناسیم و فضای لازم برای گسترش فرهنگ پوشش اقدام را فراهم کنیم.

اسماعیلی با اشاره به برپایی نمایشگاه «شهر خانواده خوب» که چندی پیش در مجموعه فرهنگی عباس آباد برگزار شد، خاطرنشان کرد: همانطور که در حوزه هنرهای تجسمی شاهد برپایی نمایشگاه ها در ۳۱ استان کشور هستیم در حوزه مد و لباس نیز باید به ظرفیت های عظیم تنوع پوششی اقوام با برگزاری نمایشگاه های استانی و شهرستانی توجه کرد.

وزیر فرهنگ در ادامه گفت: وزارت فرهنگ در دوره جدید از ایده های خلاقانه حوزه مد و لباس که به تقویت تنوع پوششی اقوام منجر شود، حمایت های کافی را انجام خواهد داد و تشکیل کارگروه ای برای تعیین جزییات بسته های حمایتی این حوزه می تواند راهگشا باشد.

اسماعیلی ادامه داد: حمایت از حوزه مد و لباس می بایست از حالت نمایشی و گلخانه ای خارج شود تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد و در این مسیر به پشتوانه حمایت های رئیس جمهور و همراهی سایر نهادها و وزارتخانه می توان از ظرفیت مسئولیت های اجتماعی دستگاه ها نهایت بهره را برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دست باز دولت در حمایت از حوزه مد و لباس، تصریح کرد: شورای سیاستگذاری جشنواره مد و لباس فجر می بایست از ظرفیت عظیم فعالان شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها نیز استفاده لازم را ببرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایزه هنری گوهرشاد که امسال برای نخستین بار از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره های فیلم و موسیقی فجر به برگزیدگان اهدا شد، گفت: جایزه گوهرشاد امسال برای نخستین بار با هدف پاسداشت زنان عفیف ایرانی که پای اعتقادات خود ایستاده اند، به برگزیدگان اهدا شد، زیرا اقدامات ترویجی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشد.

اسماعیلی گفت: در یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر اتفاقات سازنده ای رخ داد و حمایت های خوبی از برگزیدگان جشنواره صورت گرفت و در دوره جدید جشنواره می بایست با ایجاد بخشی به عنوان ارزیابی دوره گذشته به آسیب شناسی دقیق این رویداد ملی دست پیدا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم تشییع پیکر مرحوم «شهرام عبدلی» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد شهرام عبدلی با حضور جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر زنده یاد شهرام عبدلی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که برای حضور در یک سریال تلویزیونی به مشهد رفته بود و در این شهر درگذشت، امروز هفتم اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی چون کوروش سلیمانی، جواد هاشمی، شهره سلطانی، آناهیتا همتی، میرطاهر مظلومی، گیتی معینی، رضا توکلی، شکر خداگودرزی، امیررضا دلاوری، رابعه اسکویی و… حضور داشتند.

مرتضی یراقبافان در ابتدای این مراسم آیاتی از قرآن مجید را قرائت کرد.

شهرام از بهترین جا به ما می‌خندد

سپس جواد هاشمی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت با خواندن شعری بیان کرد: خوش آمدید به محفلی که پر از درد و اندوه و غم است.

وی اضافه کرد: به روح شهرام سلام می‌کنم. چقدر روزگار بدی است. من برای آن‌ها که شهرام را از نزدیک می‌شناسند هم می‌گویم که او جزو نوادر هنرمندان بود، عمیق بود و فکر می‌کرد. شاید توانایی‌ها و هنرهای او در پس پرده بازیگری‌اش پنهان شده بود. حیف که خداوند گلچین است و گل‌ها را می‌چیند.

هاشمی گفت: شهرام الان در بهترین جا به ما می‌خندد. او بیشتر از اینکه غم خود را بخورد، غم دیگران را می‌خورد و حالا این همه غم یک جا جمع شد.

دلتنگ گرمی حضورش در فضای هنر می‌مانیم

کوروش سلیمانی در ادامه با اشاره به دلسوزی شهرام عبدلی اظهار کرد: عشق او به پدرش را همه می‌دانند. آدمی که اینقدر قدرشناس است آدم شریفی است. خطاب به فرزندانش می‌گویم پدر شما سربلند و با افتخار بود. منت روزگار را نکشید. حرص خورد و غصه خورد.

وی اضافه کرد: ما آدم‌ها ضعیفیم. در برابر روزگار می‌شکنیم و او هم شکست. من هم این چند روز مثل همه شما برایش دعا می‌کردم و اخبار را نمی‌دیدم. ما کمتر مثل شهرام داریم که اگر نمی‌توانست کار کند رفت نوشت و شرافت هنر را نفروخت.

این بازیگر عنوان کرد: ما برای برادرمان اینجا آمدیم برای کسی که دلتنگ گرمی و حضور خوبش در فضای هنر خواهیم ماند اما چرا دوستان ما اینقدر زود پرپر می‌شوند؟ ای کاش روزگار با ما مهربان‌تر باشد. از خداوند خاضعانه می‌خواهم دستگیر همه کسانی باشد که در کودکی پدرشان را از دست می‌دهند. هیچکدام ما نمی‌تواند یارای خانواده‌ای باشد که شهرام به آنها عشق می‌ورزید.

هاشمی در ادامه دوباره پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: شهرام عبدلی در حرم امام رضا (ع) طواف داده شد. خودش همیشه دغدغه مردم داشت. در موقعیتی که نابسامانی وجود دارد و مردم ناراحتند قطعاً هنرمندان ما یک قدم جلوتر هستند و بیشتر ناراحتند و او همینطور بود.

وی اضافه کرد: شهرام با همه بزرگی‌اش همه حقش را از سینما نگرفت و خیلی بزرگ‌تر از آن بود که مردم در قاب تصویر دیدند.

تنها کسی که آسودگی واقعی نصیبش شد، شهرام بود

سپس میرطاهر مظلومی در ادامه با تسلیت به خانواده عبدلی بیان کرد: زمین به خاطر حضور برخی آدم‌هاست که نفس می‌کشد. والله که عبدلی یکی از همان‌ها بود. او با شرف، نجیب و محترم بود.

وی با اشاره به وضعیت این چند روز یادآور شد: به من زنگ می‌زدند و می‌پرسیدند چه می‌توان کرد؟ من هم می‌گفتم هرکسی شفا می‌خواهد اینجا می‌آورند. پروژه ۱۴۰ نفره ما هر شب تک به تک در حرم امام رضا (ع) دعا می‌کردند.

این بازیگر در پایان سخنانش عنوان کرد: پروژه ما «آسوده باش» نام داشت و تنها کسی که آسودگی واقعی و نور نصیبش شد شهرام عبدلی عزیز بود.

شهرام در خیابان به شما لبخند می‌زد، اما…

در بخش دیگر این مراسم ایرج راد رئیس هیأت مدیر خانه تئاتر پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: غم بزرگی است. همه کسانی که او را از نزدیک می‌شناختند شیفته اخلاق و معرفت او بودند. همانطور که گفته شد شما عزیزان، هنرمندان را در قاب می‌بینید و ذهنیتی از بازی و نقش آنها دارید اما از اخلاق و منش آن‌ها بی‌خبرید و ناکامی‌ها و تحمل رنج‌های‌شان را نمی‌بینید.

وی اضافه کرد: شهرام عبدلی در خیابان به شما لبخند می‌زد ولی هر یک از هنرمندان مشکلات فراوانی دارند. ما در جایگاه صنف در خانه تئاتر، می‌دانیم چه رنجی می‌کشند و با تمام سختی‌ها می‌سازند تا اثری خلق کنند که اثرگذار باشد. ما انتظار نداشتیم عبدلی به این زودی از میان هنرمندان برود. من این افتخار را داشتم که در دو کار صحنه‌ای در کنار هنرمندی چون او باشم.

راد در پایان سخنانش مطرح کرد: او یکی از بی‌حاشیه‌ترین هنرمندان بود و درگذشت او را به همه جامعه و خانواده‌اش تسلیت می‌گویم. با کارهایی که در عرصه تصویر کرد همواره نامش در تاریخ هنر این کشور ماندگار خواهد ماند.

در همین مدت کوتاه به ما آسودگی را آموخت

امیر رحیم زاده تهیه‌کننده سریال «آسوده باش» در ادامه درباره حضور شهرام عبدلی در این پروژه بیان کرد: او مدت کوتاهی در پروژه همراه ما بود اما در همین مدت کوتاه آسودگی را به همه ما آموخت.

وی اضافه کرد: تمام سعی و تلاش ما این بود که شهرام عزیز با پای خود از بیمارستان بیرون بیاید اما تقدیر این نبود. او در روز افتتاحیه سریال نکته‌ای گفت که جالب بود و این بود که همه ما که اینجا هستیم از امام رضا (ع) دعوتنامه داریم.

این تهیه‌کننده افزود: ۲۴ ساعت قبل از فوت شهرام باخبر شدیم خدام حرم امام رضا (ع) اعلام آمادگی کرده‌اند که با پرچم گنبد به بیمارستان بروند. به دلیل بحث‌های بهداشتی و شرایط بیمارستان ملاحظاتی وجود داشت اما دوستان آنجا حاضر شدند. همسر شهرام از خدام خواست که به اتاق کناری شهرام یک کودک فلج در آن بستری بود هم بروند. امروز از بیمارستان قایم مشهد خبر رسید که آن کودک فلج بهبودی پیدا کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت


سینماپرس : نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح امروز ۷ اسفند با حضور جلال غفاری قدیر دبیر جشنواره در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نریمان گردان کمیل سینمای انقلاب؛ مایه‌ آبرو و اعتبار سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در سکوت خبری، هفتمین سالگرد درگذشت فرج الله سلحشور، کارگردان خوش‌نام و نستوه کشورمان سپری می شود. کسی که خدمت زیادی به جهانی شدن سینمای ایران کرد و با یوسف پیامبر، آمار شگرفی در جذب مخاطب جهانی بجا گذاشت. کسی که ثابت کرد، داستان‌های قرآن تا چه اندازه کشش دارند و تا چه حد می‌توانند در ترویج معارف دینی کارآمد باشند.

به گزارش سینماپرس دامنه علاقه به سریال یوسف تا اندازه‌ای بود که حتی در کشورهای آفریقایی، بعضی از مخاطبین این سریال به زبان فارسی علاقه‌مند شدند و به سراغ آموزش این زبان رفتند.

طبق آخرین آماری که از مخاطبین این سریال در سال ۹۷ اعلام شد، مردم ۹۰ کشور جهان سریال حضرت یوسف را تماشا کرده‌اند و مخاطبین این سریال از قلب اروپا یعنی کشور بوسنی و هرزگوین تا کشورهای غرب آفریقا یعنی نیجریه امتداد پیدا کرده و مردم عمده کشورهای مسلمان دنیا، از علاقه‌مندان این سریال قرآنی بوده‌اند. همچنین مردم هند و اندونزی، کشورهای دوم و چهارم دنیا از نظر جمعیت، از این اثر استقبال کردند.

فرج الله سلحشور فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد و اولین کسی بود که تئاتر را به مسجد برد و اولین تئاتر مسجدی را برپا کرد.

بدون شک وجه برتری فرج الله سلحشور در به کارگیری فرم نیست، حتی این ادعا که میزانسن آثار وی تئاتری است هم ادعای بی راهی نیست اما وجه قوت سینمای سلحشور، مضامین دینی و قرآنی آن است. مضامینی که امکان گفتگو با جهان را برای وی به وجود آورده و برکتی به آثار او داده که تا این اندازه مورد توجه قرار بگیرد.

جواد شمقدری کارگردان سینما با بیان خاطره ای از مرحوم سلحشور عنوان کرد: «حدود ۳۰ سال پیش ایشان پیگیر اجرای تئاتر حضرت ایوب بود، اما هیچ کسی حمایتش نمی‌کرد و سلحشور مدتها درگیر بود که این تئاتر را کار کند؛ روزی او به بنده گفت “اگر لازم باشد آهنگری می‌کنم تا پول اجرای تئاتر ایوب را به دست بیاورم” و این کار را کرد.»

شاید همین پشتکار بود که فرج الله سلحشور را تبدیل به شخصیتی کرد که به عنوان یک فیلمساز با تجربه و دغدغه مند از دل نظام، انقلاب و مذهب شیعی متفکر برآمد، از هنر رسانه ای به عنوان سلاح فرهنگی و یک پدافند فرهنگی در طول ۳ دهه بهره برد و توانست به جنس تصویری و روایتی ناب دست یابد که هم مورد قبول عموم جامعه به مثابه کاربردان رسانه ملی واقع شود و هم مطالبات نظام را از لحاظ دغدغه های فرهنگی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی از دیدی تحلیل گرانانه و کارشناسانه تأمین کند.

سلحشور را باید به مثابه یک پیشرو فرهنگی در جریان انقلاب و دفاع مقدس دانست که با همکاری نزدیک با دیگر افراد متعهد انقلابی در جبهه فرهنگی و رسانه ی در شکل گیری مراکز مهم انقلابی و فرهنگی همچون حوزه هنری نقش به سزایی داشته است و از این حیث در تولید آثار ارزشی که پس از آن در این مجموعه ها شکل گرفته به نوعی سهیم و اثرگذار است.

مجموعه های تلویزیونی فرج اله سلحشور به نام های «ایوب پیامبر» تولید ۱۳۷۲، «مردان آنجلس» تولید۱۳۷۶ و «یوسف پیامبر» ۱۳۸۶ حاوی پیام ها، آرمان ها و مسیرهای جاری فرهنگی، سیاسی، تاریخی، قرآنی و انقلابی است که در ارتباط با مخاطب بیشترین بازدهی را داشته و نشان از تسلط فیلمساز بر موضوعیت مجموعه های قرآنی دارد. تصویری ناب از روایت هایی قرآنی که در آمیختگی با تحلیل هایی به روز و برآمده از دغدغه های مردم و انقلاب توانستتد راه خود را به خوبی در دل جامعه طی کرده و با گذشت زمان همواره خاطره ساز، جریان ساز و روشنگر باشند.

فرج الله سلحشور به مثابه یک سفیر فرهنگی با ارسال پیام های انقلاب از جنس هنر با روایت قرآنی، نشان از عملکرد درست یک فیلمساز متعهد انقلابی است که نه تنها توانسته به عنوان یک عضو از جریان رسانه ای فرهنگی جامعه اش به نحو احسن عمل کند و مخاطب را با خود همراه و همدل سازد، بلکه توانسته به جریان های رسانه ای خارج از مرزها نیز نفوذ کرده و از طریق مجموعه سریال هایش، تصویری درست، روشن و ناب از انقلاب اسلامی و تفکر و اندیشه قرآنی اش به جوامع اسلامی دیگر منتقل کند. امری مهم که بی شک می تواند الگو ساز جریان فرهنگی متعهد انقلاب باشد و برای نسل جوان که روزی مخاطبین این جریان رسانه ای بوده اند سرمشق و الگو قرار گیرد.

سلحشور روح انقلابی بودن و انقلابی ماندن را در سینه سینمای ایران دمید و تا آخرین لحظات زندگی بر پای این عقیده استوار بود و او خود را همیشه نریمان گردان کمیل سینمای انقلاب می دانست، آنجا که حتی در روزهای سخت بیماری گفت: «من طرفدار سینمای اسلامی‌ام و نه این سینمایی که وجود دارد. اگر انرژی‌مان را برای تجلی و ظهور سینمای اسلامی بگذاریم یقینا بخش اعظمی از انقلاب را احیا کرده‌ایم. اگر کسی دنبال دنیا و نشان دادن خودش است این سینمای اسلامی، انقلابی و جنگی ما نیست. فرقی نمی‌کند چه سینما، چه تئاتر و چه تلویزیون.»

فرج‌الله سلحشور، سرانجام پس از ماه‌ها تحمل درد و رنج بیماری در هشتم اسفند ماه سال ۱۳۹۴ به دیدار محبوبش شتافت. در بخشی از پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت مرحوم سلحشور آمده است: «آثار پر آوازه و ماندگار این هنرمند با ایمان که مرزهای کشور را درنوردیده و مایه‌ آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران در چشم ملت‌های دیگر کشورها گشت، بی‌گمان در شمار حسنات بازمانده از وی و موجب اجر الهی و نام نیک مردمی ایشان خواهد بود ان‌شاء‌الله.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرور خاطرات شهرام عبدلی در «سرقت ادبی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پی درگذشت شهرام عبدلی، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان، شبکه نمایش فیلم سینمایی «سرقت ادبی» را با بازی این بازیگر فقید پخش می‌کند.

به گزارش سینماپرس، فردا دوشنبه ۸ اسفند ماه، فیلم سینمایی «سرقت ادبی» به کارگردانی رضا بهشتی، تهیه‌کنندگی پریسا عشقی و با بازی هنرمند فقید، شهرام عبدلی در ساعت ۱۹ از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

علاوه‌بر شهرام عبدلی، هومن سیدی، نازگل نادریان، سید مهرداد ضیایی و محمد رجبی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت علیرضا طلیسچی ۱۰ اسفندماه برگزار می‌شود


کنسرتعلیرضا طلیسچی پس از هشت ماه دوری از صحنه، ۱۰ اسفندماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از درخواست حضور ۵۰ کشور تا توجه به کشف استعدادها/ بی نظمی در روند زمان بندی برگزاری نشست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلال غفاری دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت: این دوره با شعار «گفتمان مقاومت نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف» کار خود را آغاز کرد و با وجود زمان کم استقبال فوق العاده‌ای توسط هنرمندان در عرصه داستانی، مستند و پویانمایی اتفاق افتاد. بعد از دو سال فاصله در جشنواره ایجاد یک هیجان و فضای رقابتی کار سختی به نظر می‌رسید، ولی خدا را شاکریم میزان آثار به قدری هست که بگوییم شاهد یک فستیوال ملی و بین‌المللی با موضوع مقاومت هستیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست رسانه ای هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت صبح امروز در سالن اسوه با حضور اهالی رسانه و مدیران متعدد بخش های مختلف این رویداد برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیر روابط عمومی جشنواره یاد شهرام عبدلی و شهید رضا دارابی، آتش نشان قهرمان که روز گذشته در عملیات اتفای حریق به شهادت رسید را گرامی داشت.

سوس جلال غفاری دبیر این رویداد سینمایی گفت: این دوره جشنواره با شعار «گفتمان مقاومت نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف» کار خود را آغاز کرد و باوجود زمان کم استقبال فوق العاده‌ای توسط هنرمندان در عرصه داستانی، مستند و پویانمایی اتفاق افتاد. بعد از دو سال فاصله در جشنواره ایجاد یک هیجان و فضای رقابتی کار سختی به نظر می‌رسید، ولی خدا را شاکریم میزان آثار به قدری هست که بگوییم شاهد یک فستیوال ملی و بین‌المللی با موضوع مقاومت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته اول ما توجه و اهتمام به مقاومت به مثابه مقاومت بود. ما نمی‌خواستیم درگیر سینمایی شدن باشیم و از مضمون مقاومت فاصله بگیریم و از ابتدا بر مضمون گرایی جشنواره تاکید و نگاه گفتمانی به مقاومت داشتیم، نه نگاه تک قطبی به موضوعاتی مثل داعش یا حتی دفاع مقدس! سینمای انقلاب اسلامی، سینمای زنان مقاومت، سینمای افول آمریکا، سینمای فلسطین و ازادی قدس شریف، سینمای جبهه مقاومت، سینمای دفاع از حرم و رزمندگان بدون مرز، سینمای مکتب حاج قاسم سلیمانی، سینمای وحدت اسلامی و سینمای جوانان و سبک زندگی مقاومت و… برخی از این ایده ها بود که مسیر و جهت‌دهی آینده سینما را میتوان در زیرمجموعه آنها قرار داد.

غفاری ادامه داد: همین مسأله در بخش‌های دیگر فراخوان جلوه‌گری داشت. به عنوان مثال محور فلسطین فقط مقوله‌ای نبود که صرفا محدود به کشورهای اسلامی باشد و موضوع فلسطین از طرف همه آزادیخواهان مورد توجه بود. امروز ما در نقطه‌ای هستیم که می‌گوییم سینما باید در خدمت این آزادی خواهی باشد. از طرف دیگر سینمای دفاع مقدس چون برآمده از دل تاریخ ماست توانسته آثاری را خلق کند که در دنیا راجع به آن ها صحبت شود. سینمای دفاع مقدس ما سینمای شرمنده نیست، سینمای پرافتخار است. آثاری تولید کرده که افتخار حفظ وطن را به تصویر کشیده است.

وی با بیا اینکه ما معتقدیم باید به زیرساخت‌های این جشنواره توجه شود گفت: امسال توجه ویژه‌ای به سوژه‌های آثار داشتیم چون در آسیب شناسی سینمای مقاومت و چرایی عدم خلق یک اثر هنری ضعیف با موضوع مقاومت، به عدم وجود سوژه دراماتیک رسیدیم، در حالی که در همین کشور خودمان آدم های بزرگی بودند که زندگی دراماتیکی داشتند. از شهید همت گرفته تا شهید بروجردی و شهید چمران. در پهنه بزرگ ایران از شرق تا غرب، همگی در جغرافیای زمانی و مکانی انقلاب اسلامی یا قبل از آن قصه‌های عجیبی دارند که به آنها توجه نشده و ما در این دوره تلاش کردیم باتوجه ویژه به اقتباس به متونی دست پیدا کنیم که می‌تواند پایه گذار سینمای مقاومت باشد، چون معتقدیم امروز در ادبیات سینمای ما در دانشگاه ها، سینمای مقاومت وجود ندارد.

غفاری گفت: اختتامیه در خلیج فارس برگزار می‌شود و در طی این مراسم برگزاری کارگاه های آموزشی را با حضور فیلمسازان برجسته خواهیم داشت. فضاهای تخصصی نقد سینمای ایران و جهان را نیز برگزار می‌کنیم، همزمان، در ۳۱ استان اکران‌های سراسری خواهیم داشت. خوشبختانه ظرفیت‌های ملی در این دوره درگیر شدند، چون سینما با در کنار مردم بودن معنا پیدا می‌کند. این فیلم ها در ۳۵۴ نقطه از کشور اکران می شوند و در نهایت آثار برگزیده معرفی می‌شوند.

دبیر جشنواره متذکر شد: در بخش اصلی که «جایزه شهید سلیمانی» نام دارد، ۶۷۴ اثر داخلی دریافت شده است. در بخش «نسل روایت» که مربوط به آثار کوتاه است، ۲۹۱ اثر دریافت شد. در بخش جایزه دفاع مقدس ۳۵۲ اثر، در بخش فلسطین با حضور سینماگران داخلی ۱۴۹ اثر به دبیرخانه رسید. حدود ۴۰۰ فیلمنامه و بالغ بر ۲۰۰ اثر پژوهشی نیز به جشنواره امسال رسید. در اکثر بخش‌ها کار داوری تمام شده و در همین روزها نامزدهای جشنواره اعلام خواهند شد.

سپس سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم که خود تاکنون نشست رسانه ای برگزار نکرده اما در این نشست حضور داشت گفت: شاید بتوان گفت این جشنواره مهم‌ترین جشنواره کشور است. جشنواره‌ها می‌توانند زمینه ای فراهم کنند تا رویکرد تولید آثار در یک موقعیت جغرافیایی یا کل دنیا به سمت و سوی مدنظرشان برود. همانطور که فستیوال‌های الف دنیا این رویکرد را دارند و آنها با هدایت‌گری و جوایز و توجه به هنرمندان زمینه را طراحی می‌کنند تا آثار با توجه به خواست‌های آنها ساخته شود. سینما یکی از دستاوردهای جدی انقلاب ماست که شخصیت و طعم متفاوتی دارد، و جایگاه خود را در سینمای جهان پیدا کرده است. فیلم‌های ایرانی به نسبت تولیدات جهان به شدت ارزان و به شدت شبیه خود سینماست.

در ادامه مراسم مومنی‌ها مسئول کمیته بین‌الملل با ارائه آمار بهش جهانی این رویداد اظهار داشت: از بیش از ۵۰ کشور دنیا آثاری به دبیرخانه ارسال کرده‌اند. بیش از ۳۰۰ فیلمساز غیر ایرانی در این دوره آثاری دارند و در مجموع ۵۰۰ اثر به نمایش درمی‌آید. در این دوره از بیش از ۲۰ کشور دنیا مهمان‌هایی داریم و برخی از عزیزان به صورت برخط و وبینار در خدمت‌شان خواهیم بود. مدرس برخی نشست ها نیز هنرمندان خارج از کشور هستند. در این دوره چهار هیئت داوری از کشورهای سوریه، ترکیه، لبنان و یمن حضور داشتند و هیئت سوری درخواست داشتند که دوره آینده در کشور سوریه برگزار شود.

وی ادامه داد: ما در برنامه ریزی‌ها این بحث را داشتیم که شب‌های فیلم مقاومت را برگزار کنیم که با بیش از ۱۰ کشور تعامل داشتیم. قرار بود در سوریه و ترکیه قبل از جشنواره این رویداد را داشته باشیم که به دلیل زلزله اخیر این برنامه به تعویق افتاد و احتمالا بعد از ماه رمضان در این کشورها برگزار خواهد شد. در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره از برخی شخصیت‌های بین المللی حوزه مقاومت و سینما تجلیل به عمل می آید که نام این عزیزان در آینده اعلام می‌شود.

محسن جوادی مدیر کمیته امور استان‌ها دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: این کمیته با هدف کشف و جذب استعداد آغاز به کار کرده است. این کمیته بخشی به نام «نسل روایت» دارد؛ در این بخش ۲۹۱ اثر دریافت کردیم. ما در این بخش یک شرطی داشتیم که جوان‌ها و نوجوان‌های متولدین سال ۶۸ به بعد در این قسمت حضور پیدا کنند. بخش دیگری هم برای اکران آثار در نظر گرفتیم که در صبح خاص دانش آموزان است، سانس بعدازظهر دانشجویان و اصحاب رسانه هستند و هر شب هم یک فیلم سینمایی داریم که برخی از آثار دفاع مقدس که در جشنواره فجر اکران شدند در این دوره حضور خواهند داشت. جوادی یادآور شد: در هر دوره جشنواره ما بخش‌هایی به نام فیلمساز جوان و بسیجی داشتیم، ولی امسال هدف ما این بود این عزیزان را شناسایی کنیم و با برنامه‌های متنوع آموزشی و تخصصی این بچه‌ها را گام به گام در کنار جشنواره هم قدم کنیم تا نسل جدیدی از فیلمسازان انقلابی را تربیت کنیم.

لازم به ذکر است یکی از نکات عجیب این جشنواره حضور افراد متعدد به عنوان دبیر و مدیر بخش های مختلف، بی نظمی در نحوه اجرای نشست خبری و قطعی مکرر صدا بود! به دلیل سخنرانی افراد متعدد یک بار زمانی که نشست پرسش و پاسخ اهالی رسانه آغاز شد پس از پاسخ به یک پرسش مجدد دو مدیر دیگر روی صحنه رفتند، سخنرانی کردند و دوباره نوبت به پرسش و پاسخ اهالی رسانه رسید!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر فرهنگ: حمایت از حوزه مد و لباس باید از حالت نمایشی خارج شود


وزیر فرهنگ می‌گوید که با توجه به تنوع پوشش در مناطق مختلف ایران باید تنوع پوشش اقلیمی اقوام را به رسمیت بشناسیم و فضای لازم را برای گسترش فرهنگ پوشش اقوام فراهم کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بهزاد فراهانی» در دوراهی «کثافت پذیری» یا «کثافت زدایی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گلشیفته فراهانی اخیرا در جشنواره برلین صحبت کرده و در اظهارنظری خاورمیانه را کثافت و محلی شیطانی توصیف کرده و گفته وقتی در خاورمیانه متولد می‌شوی، انگار در کثافت متولد شده‌ای. حالا باید دید که پدر مدعی این سلبریتی میان قبول وصف دخترش با سکوت و همراهی و یا ترد او و موضعگ‌گیری در باره این تصویرسازی کدام یک را انتخاب خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، گلشیفته فراهانی، بازیگر فراری و به تازگی اپوزیسیون ایرانی، در جشنواره فیلم برلین صحبت هایی را درباره خاورمیانه و ایران مطرح کرد و بیان داشت: «وقتی شما در خاورمیانه بدنیا آمده باشید، در کثافت بدنیا آمدید. شما در منطقه ژئوپولیتیکی بدنیا آمدید که به ریشه هایتان متصل هستید، ریشه هایی که متصل به آن جای شیطانی است. وقتی ایران را ترک کردم، تصمیمی که گرفتم که هیچ نقشی مرتبط با این موضوع بازی نکردم. برای ۱۵ سال حتی نقش های فارسی زبان بازی نکردم. من نقش جادوگر ها و نیویورکی ها و اسپانیایی ها را بازی کردم و سعی کردم این قالب را بشکنم اما در آخر دوباره جای اولم بودم. چون ریشه های جدا شده ام. این درخت دیگر ریشه ای ندارد چون ریشه هایش بریده شده. آن هم در ۲۴ سالگی، پس نمیتوانم دوباره جای دیگر کاشته شوم.»

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا خانواده این سلبریتی هتاک همچون گذشته و با سکوت خود مهر تایید بر این سخنان خواهند زد و یا آنکه از او و مواضع‌اش اعلام برائت خواهندنمود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شب دوازدهم» برنده جایزه بهترین فیلم «سزار ۲۰۲۳» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شب دوازدهم» برنده بزرگ جوایز سزار ۲۰۲۳ فرانسه شد

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، «شب دوازدهم» ساخته دومینیک مول بهترین فیلم اسکار فرانسه شد.

در چهل و هشتمین دوره اهدای این جوایز همچنین جایزه افتخاری سزار به دیوید فینچر کارگردان آمریکایی اهدا شد و برد پیت این جایزه را به وی اهدا کرد.

«شب دوازدهم» که در ۱۰ بخش نامزدی سزار را کسب کرده بود موفق شد تا این جایزه را برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای بازی بونی لانرز، بهترین بازیگر تازه‌وارد برای بازی باستین بویون، بهترین فیلمنامه اقتباسی و صدا از آن خود کند.

در این درام جنایی بویون و لانرز در نقش ۲ پلیس بازی کرده‌اند که سعی دارند تا پرونده قتل یک زن جوان را حل کنند. این فیلم که در رقابت با «همیشه جوان»، «خیزش»، «معصوم» و «تسکین» موفق به کسب این جایزه شد، اولین بار در بخش پرمیرز جشنواره کن دیده شده بود.

دومینیک مول کارگردان این فیلم هم که جایزه بهترین کارگردان را برد یکی از ۵ نامزد بخش کارگردانی بود که امسال همه متشکل از کارگردان‌های مرد بود و مثل اسکار امسال با انتقاد از نادیده گرفتن کار کارگردان‌های زن روبه روشده بود.

در همین حال فیلم «معصوم» که در ۱۱ بخش نامزد شده بود جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای نوئمی مرلان دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن نیز به ویرجینی افیرا برای «خاطرات پاریس» رسید که رقبای قدری چون فنی اردان برای «عشاق جوان» و ژولیت بینوش برای «میان ۲ دنیا» را پشت سر گذاشت.

در حالی که ژان دوژاردن بازیگر مشهور فرانسوی برای «نوامبر» در بخش بهترین بازیگر مرد از نامزدهای دریافت جایزه بود اما این جایزه را به بنوا ماژیمل که در «تسکین» بازی کرده بود، واگذار کرد.

فیلم تحسین شده «سن اومر» ساخته آلیس دیوپ هم با دریافت جایزه بهترین فیلم اول به خانه رفت.

در این مراسم جایزه بهترین فیلم انیمیشن به «خانواده افغانی من» و بهترین مستند بلند به «بازگشت به ریمز» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم غیرفرانسوی هم به «جانوران» اهدا شد که موفق شد تا فیلم «نزدیک» لوکاس دونت، «توطئه قاهره» طارق صالح، «ای او» یرژی اسکولیموفسکی و «مثلث غم» روبن اوستلوند را پشت سر بگذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع