X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

شیفت شب «کتابخانه ملی» به چه بهانه‌ای همچنان تعطیل است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روزهای ابتدایی زمستان سال گذشته بود که به علت سرمای شدید، کشور قطعی گاز را تجربه کرد. درهمین راستا کتابخانه ملی نیز اعلام کرد برای صرفه‌جویی در مصرف گاز، شیفت شب کتابخانه از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح تعطیل است. حالا اما با بازگشت شرایط به حالت عادی همچنان خبری از راه‌اندازی دوباره شیفت شب نیست.

به گزارش سینماپرس، در دوازده سال گذشته یعنی از سال ۱۳۹۰ کتابخانه ملی ایران با خدمات شبانه روزی خود به یکی از مهمترین مراکز علمی و پژوهشی کشور تبدیل شده و محیطی بی بدیل را برای استفاده اساتید، دانشجویان و پژوهشگران و نخبگان فراهم آورده است. اما از آذر ماه سال ۱۴۰۱ شیفت شب کتابخانه ملی ایران به دلیل صرفه جویی در مصرف گاز به طور موقت تعطیل شد، تعطیلی موقتی که همچنان ادامه دارد. این تعطیلی در حالی ادامه‌دار است که مدیران وقت کتابخانه ملی قول همکاری بعد از پایان مشکل قطعی گاز را داده بودند.

پیگیری‌های ایرنا نشان می‌دهد که توقف ارائه خدمات در ۴ ماه اخیر مشکلات عدیده‌ای برای پژوهشگران پاره وقت و شاغلان که صبح ها امکان استفاده از شیفت روز را ندارند، بوجود آورده است. و همچنان مدیران کتابخانه ملی پاسخ روشنی درباره وضعیت برقراری دوباره شیفت شب کتابخانه ملی نداده‌اند.

بندهای اول، دوم و سوم ماده ۳ اساسنامه کتابخانه ملی ایران که زیر نظر هیات امنا اداره می‌شود اهداف و خدمات عمومی را تعریف کرده است و کتابخانه ملی را ملزم به ارائه خدمات عمومی و تسهیل آن برای قشر فرهیخته و نخبگان کرده است. اما از طرف دیگر مدیران جدید کتابخانه ملی اعتقاد دارند که ارائه خدمات قرائتخانه در شرح وظایف این مجموعه نیست و انجام این خدمات باعث ایجاد هزینه برای کتابخانه ملی شده است که آن‌ها را از ماموریت اصلی خودشان باز می‌دارد و با ایجاد تغییراتی نظیر اصلاح آیین‌نامه عضویت در صدد محدود کردن خدمات دهی سالن‌های مطالعه هستند.

آنچه مسلم است اینکه کتابخانه ملی ایران به عنوان چهارمین کتابخانه جهان در ارائه خدمات شیفت شب است که بیش از ۱۲۰۰ محقق؛ پژوهشگر و کنش‌گران اجتماعی و فرهنگی را به خود جذب کرده است. این سازمان امروز به عنوان قطب علمی کشور و با وجود اعضای متشکل از فرهیختگان و پژوهشگران که به عنوان سرمایه‌های ملی و انسانی معرفی می‌شوند باید خدمات دهی را بصورت فراتر و حرفه‌ای‌تر در خدمت اعضا قرار دهد که متاسفانه تا به امروز با تغییر عملکرد مسئولان کتابخانه مواجه شده و پاسخی قانع کننده در خور شأن فرهیختگان کشور نیافته است.

از طرف دیگر مسئولین کتابخانه ملی در مصاحبه‌های خود اعلام کرده‌اند که تعداد اندکی افراد از شیفت شب استفاده می‌کنند اما بار دیگر پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که استفاده کنندگان از شیفت شب کتابخانه ملی که عموما پژوهشگر نیز هستند آمار قابل توجهی است. همچنین آیین نامه عضویت کتابخانه، شیفت شب را محدود به دانشجویان دکتری، نخبگان و افراد دارای مقاله کرده است که مجموعا درصد نسبتا کمتری از اعضای کتابخانه را شامل می‌شود. اگر امکان استفاده از شیفت شب برای همه اعضا فراهم باشد قطعا سالن مطالعه در شیف شب با تعداد زیادتری از اعضا فعال خواهد بود.

فراموش نکنیم که وظیفه دولت‌ها خدمات‌رسانی است و مردم انتظار دارند سطح و کیفیت خدمات هر روز ارتقا یابد. در امورات فرهنگی هم نگاه مالی و اقتصادی مطرح نیست. قطع کردن این خدمات به بهانه هزینه، یک پسرفت غیرقابل توجیه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیروزی «جنگ جهانی سوم» در استانبول/ اکران اولین فیلم بهاره رهنما/ پخش دو سریال جدید


چهارشنبه را با یادی از سعدی افشار در حالی گذراندیم که فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم جشنواره استانبول شد و خبر رسید که فیلم سینمایی «عطر آخر اردیبهشت» اولین تجربه کارگردانی بهاره رهنما هفته آینده اکران می‌شود و دو سریال جدید از صداوسیما و شبکه نمایش خانگی پخش خواهد شد. همچنین تازه‌هایی از «عمارت مسعودیه» داشتیم و مشخص شد که کدام بخش‌های کشور در تعطیلات عید فطر شلوغ می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عذر خواهی مهران رجبی از مردم به‌خاطر حاشیه خودمونی


مهران رجبی مجری با انتشار ویدئویی نسبت به حواشی ایجاد شده در قبال پخش صدای هنرمند موسیقی کشورمان از مردم خراسان شمالی و مردم ایران عذرخواهی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علی طرخان» سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی و مدیر تالار هنر با حکم کاظم نظری منصوب شدند.

به گزارش سینماپرس، با حکم کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محسن امیری مدیر اسبق اداره نظارت ارزشیابی هنرهای نمایشی به عنوان مدیر جدید تالار هنر معرفی و جایگزین جلیل رفیعی شد.

کاظم نظری در حکم دیگری علی طرخان معاون فعلی اداره نظارت و مدیر اسبق امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی را به عنوان سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی منصوب کرد.

همچنین در حکم دیگری نظری با قدردانی از زحمات مهدی امینی مدیر نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی وی را به سمت مشاوره خود منصوب کرد.

آیین تکریم و معارفه مدیران جدید و قدیم تئاتر کشور عصر سه شنبه ٢٩ فروردین ماه برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شعار تحول در رسانه ملی»؛ از «ادعا» تا «خروجی آنتن» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر چه حضور تیم جدید مدیریتی در «سازمان صدا و سیما» امید به بهبود شرایط و به حداقل رسیدن این شکاف را زنده نمود؛ اما واقعیت آن است که اینگونه نشد. در این میان مرور خروجی رسانه ملی در طی یک ماه اخیر می‌تواند ملاک خوبی برای سنجش میزان باقی‌ماندن «شعار تحول» در سطح «ادعا» قلمداد شود.

حسین پورقادری/ شکاف میان دیدگاه «مخاطبان رسانه ملی» و نظر «مدیران سازمان صدا و سیما» از جمله موضوعاتی است که ماهیت ویژه خود را در سال‌های اخیر نشان داده است. شکافی که از یک سو سبب ایجاد نوعی وهم انگاری شده و بی‌تفاوتی نسبت به آسیب‌شناسی دقیق در مشی و روش تولید و پخش برنامه در تلویزیون گردیده و از سوی دیگر ناتوانی شبکه‌های مختلف را در پیام رسانی به نمایش می‌گذارد.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


اگر چه حضور تیم جدید مدیریتی در «سازمان صدا و سیما» امید به بهبود شرایط و به حداقل رسیدن این شکاف را زنده نمود؛ اما واقعیت آن است که اینگونه نشد و همچنان پس از گذشت بیش از یک سال و نیم (۱۹ ماه) کمتر نشانی از تحول را می‌توان در خروجی آنتن یافت. در این میان مرور این خروجی در طی یک ماه اخیر می‌تواند ملاک خوبی برای سنجش حجم این ناکامی و ارزیابی میزان باقی‌ماندن «شعار تحول» در سطح «ادعا» قلمداد شود. از این رو مرور چند نکته در این باره حایز اهمیت می‌باشد:

۱/ تلاقی «نوروز» به عنوان مهمترین و شادترین روزهای تقویم سالانه با ماه مبارک و سراسر برکت «رمضان» از جمله اتفاقات واضح و آشکاری بود که به هیچ عنوان نیازمند کشف و مطالعه نبود. اتفاقی که هر فردی از وقوع آن در سال ۱۴۰۲ هجری‌شمسی مطلع بود و این همه سبب می‌شود تا هر گونه عذر و بهانه‌ای از برای توجیه ضعف برنامه‌ریزی و یا غافلگیری و … قابل قبول نباشد. دو مناسبتی که هرساله تکرار می‌شود و حالا تلاقی آن‌ها با یکدیگر می‌توانست فرصتی بسیار مغتنم را در اختیار «مدیران رسانه ملی» قرار دهد.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۲/ تولید «برنامههای مناسبتی» یکی از ابتدایی‌ترین وظایفی است که هر رسانه دیداری در طول یک سال کاری برای خود متصور می‌باشد و برای آن برنامه ریزی می‌کند. وظیفه‌ای که متاسفانه در سال‌های اخیر با نوعی از سهل‌انگاری و بی‌توجهی در «رسانه ملی» همراه بوده. اتفاقی که از یک سو موجب رنگ باختگی و عدم حضور حال و هوای مناسبت‌ها در «قاب تلویزیون» گردیده و از سوی دیگر «اُفت کیفیت خروجی آنتن» را در پی داشته و در مجموع آن را می‌توان به عنوان یکی از عوامل اصلی در «ریزش مخاطبان رسانه ملی» برشمرد.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۳/ «فقدان ذوق هنری» لازم و مناسب و در کنار آن، عدم شناخت و یا عدم استفاده از «تکنیکهای ابتدایی بصری» را می‌بایست از جمله عوامل ابتدایی و تاثیرگذار بر افت «برنامههای مناسبتی» قلمداد نمود. این در حالی است که جمع هزینه‌ کرد سالانه «صدا و سیما» به بهانه تولید «برنامههای مناسبتی» مبلغی قابل توجه و عددی نجومی را شامل می‌شود که به هیچ عنوان با میزان تاثیرگذاری و «کیفیت آنتن» قابل مقایسه نمی‌باشد.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۴/ «رادیویی» شدن فضای «سیما» یک آسیب جدی است که هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود. واقعیتی غیر قابل کتمان که میزان گستردگی و ابتذال آن را می‌توان با مرور مجموع آثار به نمایش گذاشته شده در شبکه‌های مختلف و در طی فروردین ماه امسال مشاهده نمود. اتفاقی که نه تنها از شان و منزلت «سیما» می‌کاهد؛ بلکه رغبت عمومی به شنیدن تک «صداهای موجه و جذاب» را ضایع نموده و از «رسانه ملی» تصویری وراج در اذهان عمومی مخاطبان خود خلق می‌نماید.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۵/ تولید ۴۲ ویژه برنامه مختلف افطاری و سحرگاهی می‌تواند افتخاری برای یک «رسانه» قلمداد شود؛ مشروط بر اینکه قالب این برنامه‌ها از تنوع محتوایی و ویژگی‌های متفاوت بصری برخوردار باشد. در غیر این صورت می‌توان چنین اقداماتی را یک «کلاهبرداری از مدیران» تلقی نمود! اتفاقی که شاید تنها فایده آن ارتزاق ۴۲ گروه مختلف برنامه‌ساز و سرکار رفتن تعداد متنابهی از عوامل می‌گردد و در ضمن کارنامه مدیریت تلویزیون را پُرعنوان می‌سازد. قطعا این اشتباهی محض است که بجای تولید یک برنامه قدرتمند که رضایت حداقلی سلایق مختلف را در بر گیرد، ۹ برنامه سحرگاهی توسط ۹ شبکه مختلف و متمرکز در قالب یک رسانه تولید و پخش شود که در این میان ۸ برنامه از فرمی یکسان و محتوایی تقریبا شبیه به یکدیگر برخوردار باشند و از شیوه برنامه‌سازی‌های رادیویی پیروی ‌کنند!


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۶/ تقریبا هیچ یک از آثار جدید نمایشی عرضه شده در فروردین ماه امسال نتوانست «حال و هوایی مناسبتی» به «رسانه ملی» ببخشد. البته در این میان بی‌ربط بودن فیلم‌ها و سریال‌ها به «نوروز» و «رمضان» آنچنان واضح و برجسته بود که شاید کمتر کسی را متوجه «اختلال» در سیر منطقی تولید «سریال‌های تلویزیونی» نمی‌نمود. اختلالی که اگر چه در آسیب‌شناسی آن می‌توان به عنوان مختلفی اشاره نمود، اما در این میان شاید بیش از هر چیز بتوان آن را محصول سه عامل اصلی دانست:

  • عدم تزریق منابع مالی و تزریق «بودجه» مناسب برای تولید سریالهای موجه و قابل قبول مناسبتی
  • هجوم طیف جوانان کمبضاعت و البته پُرادعا و برخوردار از رانتهای خویشی و قومی درعرصه تولید
  • تنزل سطح «فهم تهیه‌کنندگان» به عنوان مهمترین رُکن تولید یک اثر «تلویزیونی»

آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۷/ «عذرخواهی از مردم» و «تعطیل نمودن آنتن» در شرایط عدم وجود «برنامه باکیفیت» را می‌توان یکی از توصیه‌های اصلی و همیشگی «امام خامنه‌ای» به مدیران «صدا و سیما» قلمداد کرد. توصیه‌ای که برای نخستین‌بار در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی به صراحت و به صورتی عمومی توسط معظم‌له بیان گردید و پس از آن در سندهای مختلف رسانه نیز به آن اشاره گردیده است. فرمایش و دستورالعملی که مشخصا می‌تواند ناظر به تولید برنامه‌های کم‌کیفیت و یا بی‌کیفیت فراوانی گردد که این روزها به وفور در شبکه‌های مختلف اعم از شبکه‌های ملی و یا استانی تولید می‌شود و تنها هدف از تولید و پخش آنها «پُرکردن جای خالی جدول پخش» در شبکه‌های مختلف «سیما» است. از این جهت تبعیت از فرمایش «امام خامنه‌ای» و اطاعت از فرمایش صریح معظم‌له مبنی بر اینکه «من می‌گویم اگر شما این برنامه را برای این آوردید که این‌جا خالی است، از شنوندگان عذرخواهی کنید و بگویید: شنوندگان! متأسفانه به قدر این یک ساعت، برنامه‌ی مناسب شما پیدا نکرده‌ایم؛ این یک ساعت تعطیل. این، خیلی بهتر و پُرجاذبه‌تر و منصفانه‌تر است.» می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای اصلی و فوری «رسانه ملی» در دوران تحول مورد توجه قرار گیرد.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۸/ «نون. خ ۴» پُرافتخارترین خرورجی آنتن تلویزیون در فروردین‌ماه امسال است. اثری که با رقم ادعایی «۸۳.۵ درصد بیننده» آنچنان مورد استقابل و «افتخار مدیران رسانه ملی» واقع گردید که در میانه پخش، تهیه‌کننده اثر مدعی سفارش قسمت پنجم آن توسط مدیران ارشد سازمان شد! اما واقعیت آن است که «نون. خ ۴» نمودی روشن از پخش یک اثر بی‌مناسبت در مهمترین مناسبت‌های ایرانی و اسلامی است. اثری که تقریبا فاقد هرگونه تصویرسازی آموزنده در جهت تعمیق باورهای «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» به مخاطبان خود می‌باشد. اثری بی‌ربط به «نوروز» و «رمضان» که نه تنها از بار مفهومی لازم در انتقال پیام‌های سازنده به مخاطبان خود برخوردار نیست؛ بلکه ضمن توهین به شعور ملت ایران، اقدام به تعمیم نوعی مبتذل از حماقت انسان ایرانی نموده و آن را با ادعای طنز و شوخی موجه می‌سازد و در نهایت یک تصویر ماندگار از جامعه در حال فروپاشی ایران در ذهن مخاطبان خود بر جای می‌گذارد.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۹/ پُرواضح است که «نون. خ» همانند «پایتخت» سریالی است که در همان سری دوم خود تمام شده بود و اما معلوم نیست با چه اصراری قرار است اینچنین مبتذل کش بیاید و در شرایط خالی بودن تلویزیون از هر برنامه قابل توجه دیگری، با مشتی دیالوگ‌ها خُنک مخاطب بیچاره خود را بخنداند! اثری که اگر چه در کوتاه مدت اسباب فرح‌بخشی و کوک شدن کیف برخی مدیران صدا و سیما را فراهم می‌سازد، اما قطعا در طولانی مدت به سندی از برای «خوداظهاری رسانه حاکمیت» در ترسیم انسان ایرانی به عنوان افرادی نادان می‌شود و جامعه ایران را متشکل از انسان‌هایی نشان می‌دهد که نماز و روزه و خمس و زکات و … در روزمره زندگی ایشان از هیچ جایگاهی برخوردار نیست و نگاه سودانگارانه بر تمامی شئون زندگی ایشان احاطه دارد!


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۱۰/ «مدیر بازنشسته شبکه یک سیما» در مقام تهیه‌کننده «نون. خ ۴» مدعی است که این اثر به دنبال پیام‌سازی در زمینه موضوعاتی از قبیل مهاجرت، فرزندآوری و پیری جمعیت است و دراین راستا است که نویسندگان اثر به سراغ ترسیم ده بالا و پایین رفته‌اند و اهالی ده پایین را افرادی نشان داده‌اند که برای بسیاری از نیازهای خودشان به ده بالا وابسته شده‌اند! ادعایی که به فرض صحیح بودن و چشم پوشی از پیام‌های سیاسی و منطق اشتباه و یا میزان نقض‌قرض و دامن زدن به نارضایی عمومی در جامعه و گسترش حس تبعیض و …؛ اساسا «نون. خ ۴» را حاوی پیام‌هایی بی‌ربط و بی‌خاصیت از برای عموم جامعه ساخته است! پیام‌هایی که بیش از هر چیز مخاطب آن مسئولان اجرایی کشور می‌باشند و حتی در قسمت‌های مربوط به مسابقه فوتبال بین دو روستا و بی‌توجهی ده پایین به حضور جوانان در میدان مسابقه، تغییر کاربری گلخانه و بی‌استفاده ماندن زمین‌های کشاورزی در ده پایین و … نیز تنها انعکاس دهنده همان دغدغه‌های عمومی جامعه و مطالبات مردمی از مسئولان است!


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۱۱/ برنامه تلویزیونی «محفل» را می‌توان تنها برگ برنده «رسانه ملی» در «رمضان ۱۴۰۲ هجریشمسی» قلمداد نمود. برنامه‌ای که بیش از هر چیز مدیون اخلاص و ذوق پنج شخصیت شناخته شده قرآنی و مجری گزیده گو و غیر وِراج خود بود! برنامه‌ای که اگر چه با نقایصی چه از نظر فنی و قالب برنامه‌سازی و چه از لحاظ محتوا همراه بود؛ اما در مجموع توانست خلأ «برنامههای مناسبتی سیما» را حداقل در زمان و «موعد افطار» پوشش دهد.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۱۲/ «آتش و باد» از جمله معدود تولیدات سال‌های اخیر «رسانه ملی» در «ژانر استراتژیک» است. اثری که با وجود تمام نقایص محتوایی و ضعف‌ در فرم خود همچنان توانسته از قواره‌های اصلی این گونه تولیدات برخوردار باشد و تلویزیون را از فقر مطلق در برخورداری از «سریال‌های جدید الف ویژه» خارج سازد. با این همه سوزاندن یک «سریال استراتژیک» به شگردهای گوناگون از جمله نخستین اشتباهات بزرگ «رسانه ملی» در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ هجری‌شمسی محسوب می‌شود. سریالی که از یک سو با تغییر نام از «جشن سربرون» به «آتش و باد» دچار بحران هویت گردید و از سوی دیگر با سپرده شدن پخش آن به شبکه غیر مرتبط از گِرید و سطح مخاطب‌پذیری اثر کاسته و در نهایت در بدترین ساعت پخش ممکن به انزوا کشیده شد.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۱۳/ عدم نظارت بر خروجی آنتن از جمله اتفاقات محسوسی است که برنامه‌های ترویجی و تبلیغات مستقیم در «رسانه ملی» را به تکراری حوصله بر کشانده است. تکراری که بالاخص در ساعت‌های معنوی شبانه روز از شدت بیشتری برخوردار می‌گردد. البته در این میان افزایش سطح «چاشنی موسیقی» و پُرکردن خلاء‌های برنامه‌سازی، بالاخص در لحظات ملکوتی نیز از جمله اتفاقات مشترک و تسری یافته در میان عموم شبکه‌های سیما بود که می‌تواند موجب هشدار جدی باشد!


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۱۴/ «سیدخندان» از جمله برنامه‌های نسبتا خوب سیما در فروردین‌ماه امسال بود. برنامه‌ای که به درستی سعی داشت تا نشان دهد که ایجاد جذابیت در برنامه تلویزیونی، منحصر به موارد محدودی مانند پخش موسیقی و حضور سلبریتی و… نیست و گاهی شنیدن یک شعر خوب، خواندن شاهنامه، روایت خاطره و… هم برای مخاطب جذاب هستند. اما باید توجه داشت که سیاق چنین برنامه‌هایی نیازمند اصلاح ویژه و بالاخص افزایش خلاقیت و «نوآوری» است. نیازی که در صورت عدم توجه «سیدخندان» را به واسطه کُپی‌برداری بیش از ۹۰ درصدی از سبک و سیاق «خندوانه» به برنامه‌ای از برای خلق طیف جدیدی از سلبریتی‌ها در جامعه ایران مبدل می‌سازد!


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


۱۵/ کیفیت خروجی آنتن تلویزیون در فروردین‌ماه امسال نشان داد که کُمیت «مرکز تحقیقات صدا و سیما» همچنان در مبحث نظرسنجی و افکار سنجی می‌لنگد و این لنگیدن را می‌توان در ادامه‌دار بودن تفکر «کمیت محور» (Volume-based) بر پیکره تولیدات شبکه مشاهده نمود. تفکری که همچنان اصلی‌ترین زیربنای ارزیابی و شاخص موفقیت در «صدا و سیما» محسوب می‌گردد. مولفه‌ای شوم که در طی دهه‌های متمادی در بخش‌های مختلف «رسانه ملی» آنچنان نهادینه شده که گویی قربانی شدن «کیفیت» برای تحقق اهداف «کمی» یک اصل و یا حتی یک فضیلت مدیریتی در «صدا و سیما» است.


آیا «شعار تحول در رسانه ملی» در سطح «ادعا» باقی می‌ماند؟


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم / آنونس فیلم سینمایی «دسته دختران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : آنونس فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری و با بازی نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، محمد صدیقی‌مهر و با حضور مهدی حسینی‌نیا منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمند ایرانی برنده یک جایزه بین‌المللی موسیقی شد


قطعه «هیچ آشنا» به آهنگسازی رضا علی‌آبادی و تهیه‌کنندگی استودیو هفدانگ، برنده جایزه بین‌المللی موسیقی آکادمیا در بخش موسیقی جهانی (World Music) از کشور آمریکا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانم سلبریتی معلوم الحال با «عطر آخر اردیبهشت» به اکران اردیبهشت‌ماه «هنر و تجربه» می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «عطر آخر اردیبهشت» اولین تجربه کارگردانی بهاره رهنما از ۶ اردیبهشت در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، بهاره رهنما به عنوان یکی از سلبریتی‌های هنجارشکن سال‌های اخیر شناخته می‌شود که نه تنها در پیگیری پروژه ۲۰۳۰ در ایران فعالیت مستقیم نمود؛ بلکه شخصی است که با خبرسازی اقدامات ویژه خود سبک زندگی بخشی از مردم مسلمان ایران را دچار انحراف نموده است. سلبریتی هتاکی که اتفاقا در وقایع مهرماه سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی در مواجهه با حاکمیت جمهوری اسلامی به موضع‌گیری پرداخت و حالا با این سابقه خاص قرار است در موعد اکران اردیبهشت ماه به سینماهای هنر و تجربه بیاید!

خانم سلبریتی معلوم الحال با «عطر آخر اردیبهشت» به اکران اردیبهش‌ت‌ماه «هنر و تجربه» می‌آید

فیلم سینمایی «عطر آخر اردیبهشت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهاره رهنما با حضور بازیگرانی همچون نیوشا ضیغمی، فریبا نادری، بهناز یادگاری با حضور نیما رئیسی و افسانه چهره‌آزاد ساخته شده است.

این فیلم درباره مهاجرت زن ۴۰ ساله‌ای است که در روزهای آخر اقامتش در ایران، دورهمی دوستانه‌ای را برپا می‌کند اما در این دیدار دوستانه رازهای عجیبی برملا خواهد شد.

سرمایه‌گذاری «عطر آخر اردیبهشت» را بهاره رهنما و بهنام کیامرزی برعهده داشته‌اند.

اکران فیلم «عطر آخر اردیبهشت» از ۶ اردیبهشت در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» آغاز می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمک مالی خواننده مشهور به بیمارستان یک دانشگاه


جونگ کوک یکی از اعضای گروه موسیقی مشهور “بی‌تی‌اس”(BTS) به بیمارستان دانشگاه سئول ۱ میلیارد وون اهدا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آتش و باد» سریالی بود که واقعاً به من چسبید و از حضور در آن کیف کردم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش کاردان بازیگر نقش «کلانتر فارس» در مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» از حضور در این اثر و ویژگی‌های آن گفت.

به گزارش سینماپرس، داریوش کاردان بازیگر و مجری که نقش «قوام شیرازی» کلانتر منطقه فارس را در «آتش و باد» ایفا می‌کند درباره چگونگی پیوستن خود به این پروژه تلویزیونی گفت: این اولین تجربه همکاری من با آقای مجتبی راعی کارگردان و حسن نجاریان تهیه کننده بود. البته تعریف آقای راعی را زیاد شنیده بودم و بعد از بازی در این مجموعه دیدم که واقعاً لایق این تعریف‌ها هم بودند. کارگردانی است که متن، دوربین، دکوپاژ و شخصیت‌پردازی را به خوبی می‌شناسد و تعاملش با بازیگران بسیار عالی است.

وی اظهار کرد: نجاریان هم یک تهیه‌کننده دلسوز است که انجام تعهدات مالی عوامل برایش اولویت داشت. چند باری هم که تلویزیون در پرداخت برآوردها تأخیر داشت، برخلاف برخی از تهیه‌کننده‌هایی که متاسفانه در سال‌های اخیر وارد فضای تلویزیون شده‌اند، صادقانه این موضوع را مطرح کرد و بازیگران و عوامل هم به او اعتماد داشتند. وقتی ایشان می‌گفت که «مطمئن باشید پول می‌رسد» به قولش عمل می‌کرد و عوامل هم با همان انرژی قبل به کارشان ادامه می‌دادند.

این بازیگر درباره نقش خود در این مجموعه تلویزیون نیز گفت: در ابتدا قرار بود نقش دیگری را داشته باشم، اما در صحبت‌هایی که با آقای راعی داشتم در نهایت این نقش را به من پیشنهاد کردند و من هم پس از مطالعه سناریو آن را پسندیدم و پذیرفتم.

قوام مابه‌ازای تاریخی دارد

کاردان افزود: قوام به عنوان کلانتر فارس در آستانه انقلاب مشروطه و شخص اول خاندان مشهور قوام، برخلاف سایر شخصیت‌های این مجموعه مابه ازای تاریخی دارد؛ هرچند بخش‌هایی از آن به اقتضای قصه دراماتیزه شده است. بنابراین جذابیت آن برای من بیشتر هم شد. البته به همه زندگی این شخصیت تاریخی پرداخته نشده، اما در همین حد هم نقشی بود که جای کار زیادی داشت. در سریال هم می‌بینیم که کلانتر فارس علاوه بر داشتن قدرت و شوکت، اهل تدبیر و ترفندهای سیاسی نیز هست که شخصیت او را پیچیده‌تر می‌کند.

وی عنوان کرد: با وجود محدودیت‌های کرونایی که کار تولید را برای همه عوامل و به ویژه بازیگران سخت کرده بود، باید بگویم «آتش و باد» سریالی بود که واقعاً به من چسبید و از حضور در آن کیف کردم. هم‌بازی شدن با برخی همکاران قدیمی و البته همکاری با دوستان جدید و فضای حرفه‌ای گروه بود که باعث شد این حس برای من و احتمالاً دوستان دیگر شکل بگیرد.

از سرمای استخوان‌سوز تا گرمای استخوان ذوب‌کن!

وی در پایان گفت: «آتش و باد» سریالی است که زحمت زیادی برایش کشیده شده؛ گروه سازنده در سرمای استخوان‌سوز امامزاده داوود و گرمای استخوان ذوب‌کن لپه‌زنک در جنوب تهران تلاش کردند تا سریالی بسازند که برای مخاطب آورده‌ای داشته باشد و سوادافزایی کند؛ هم سرگرم‌کننده باشد و هم استانداردهای فنی در آن رعایت شده باشد که فکر می‌کنم به این اهداف رسیده است.

سریال «آتش و باد» به تهیه کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی با ۴۸.۳ درصد بیننده و ۷۶.۳ درصد رضایت رتبه دوم سریال‌های پرمخاطب نوروزی را از آن خود کرده و تا به حال در تلوبیون نیز ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بار دیده شده است.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.

کاردان که در سال‌های دهه هفتاد بیشتر به واسطه تولید و اجرای برنامه‌های طنز مانند «۳۹» و جنگ‌های نوروزی همچون نوروز ۷۵ و ۷۶ و همین‌طور «شبکه سه و نیم» شناخته می‌شود، پیش از حضور در «آتش و باد» تجربه بازی در سریال‌های تاریخی همچون «کلاه پهلوی»، «سال‌های مشروطه» و «معمای شاه» را نیز در کارنامه خود داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع