X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

فراخوان «سیزدهمین دوره جوایز ایسفا» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن فیلم کوتاه ایران به منظور معرفی برترین آثار سینمای کوتاه ایران، مقررات و فراخوان سیزدهمین دوره جوایز ایسفا را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، سیزدهمین دوره جوایز ایسفا به دبیری اسماعیل منصف شهریور سال جاری برگزار می‌شود.

طبق فراخوان سیزدهمین دوره جوایز ایسفا، فیلمسازان فیلم کوتاه می‌توانند با مراحعه به سایت انجمن فیلم کوتاه ایران، آثار خود را در این دوره جوایز ایسفا ثبت کنند.

تاریخ شروع ثبت نام از ۱ اردیبهشت و تاریخ پایان ثبت نام و ارسال آثار ۳۱ تیر تعیین شده است.

اعلام نامزدهای جوایز ایسفا ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ خواهد بود.

متن کامل فراخوان سیزدهمین دوره جوایز ایسفا به شرح ذیل است:

شرایط و ضوابط:

تمامی فیلم‌های کوتاه با هر ساختار، گرایش و تفکری، با مدت زمان حداقل ۳ دقیقه و حداکثر ۳۰ دقیقه که از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ تولید شده و برای دوره‌های قبلی جوایز ایسفا ارسال نشده باشند، می‌توانند فرم تقاضای شرکت در جوایز ایسفا را تکمیل کنند.
فرم تقاضای شرکت در جوایز ایسفا می‌بایست از طریق پایگاه انجمن فیلم کوتاه ایران تکمیل شود.

پس از تکمیل فرم تقاضا، فیلمسازان متقاضی باید یک نسخه از فیلم خود را با مشخصات فنی خواسته شده حداکثر تا ۵ روز پس از ثبت نام اینترنتی در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۵، به دبیرخانه جوایز ایسفا تحویل دهند.

در صورتی که تا ۵ روز پس از ثبت نام، فیلم به دبیرخانه ارسال نشود، ثبت نام باطل شده و باید ثبت نام مجدد از طریق سایت انجمن فیلم کوتاه صورت گیرد.

هزینه ثبت‌نام آثار به شرح زیر است:

از ۱ اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت – ۲۰۰ هزار تومان

از ۱ خرداد تا ۳۱ خرداد – ۳۰۰ هزار تومان

از ۱ تیر تا ۳۱ تیر – ۴۵۰ هزار تومان

*هزینه ثبت نام برای اعضای ایسفا نیم بها خواهد بود.

فیلم‌های ارسالی در شاخه‌های زیر به رقابت خواهند پرداخت:

بهترین فیلم

بهترین کارگردانی

بهترین فیلمنامه

بهترین فیلمبرداری

بهترین تدوین

بهترین صدا (صداگذاری یا صدابرداری)

بهترین بازیگر (زن یا مرد)

نحوه داوری و انتخاب برگزیدگان بر اساس آیین‌نامه جدید جوایز ایسفا است.

به ۲۰ فیلمی که به مرحله سوم داوری راه پیدا می‌کنند، تحت عنوان نامزدهای جوایز ایسفا گواهی نامزدی داده خواهد شد.

زیرنویس فارسی برای فیلم‌هایی که زبان آنها فارسی نیست، الزامی است.

فیلم‌های ثبت نام شده تنها برای اعضای آکادمی به نمایش درآمده و فیلم‌های نامزد جوایز ایسفا بعد از پایان مراسم پس از هماهنگی با مالک فیلم، یک برنامه نمایش در غالب برنامه سینماتک ایسفا خواهد داشت.

در صورت ثبت‌نام فیلم‌ها، نمی‌توان آن‌ها را از مراحل داوری خارج کرد.

تقاضای شرکت در جوایز ایسفا به مفهوم پذیرش همه مقررات آن است.

تصمیم‌گیری در موارد پیش‌بینی نشده به عهده هیات مدیره ایسفا است.

شرایط فنی آثار:

تمامی آثار می‌بایست به صورت فیزیکال به دبیرخانه جوایز ایسفا تحویل داده شوند.

* فیلمسازان ایرانی خارج کشور که متقاضی حضور در جوایز ایسفا هستند می‌توانند لینک دانلود فیلم‌هایشان را پس از ثبت برای دبیرخانه ارسال کنند.

فرمت پذیرش آثار:

H.264 High Quality 1080 HD

* تذکر مهم: با توجه به تک مرحله‌ای بودن دریافت آثار، ضروری است فیلم‌سازان از ابتدا نسخه نهایی اثر را با کیفیت مناسب اکران به دبیرخانه جوایز ایسفا ارسال کنند. بدیهی است به علت فراوانی آثار و محدودیت زمانی، فرمت‌های متفرقه یا فایل‌های دارای اشکال، در مرحله داوری آثار شرکت داده نخواهند شد.

گاه‌شمار: تاریخ شروع ثبت نام در سایت: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، تاریخ پایان ثبت نام و ارسال آثار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲، اعلام نامزدهای جوایز ایسفا: ۱۵ شهریور ۱۴۰۲، زمان برگزاری مراسم پایانی جوایز ایسفا: هفته پایانی شهریور ۱۴۰۲.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سهراب مرزبان» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران اعلام کرد، فتح‌الله (سهراب) مرزبان هنرمند نقاش و طراح گرافیک پیشکسوت در ۶۶ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، زنده‌یاد مرزبان متولد ۱۳۳۵، فارغ‌التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای تزیینی و مدرس دانشگاه در ایران و مالزی بود.

عضو هیئت موسس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران ۱۳۸۲ و ۱۳۸۹، عضو شورای برگزاری و اجرایی بینال‌های مختلف گرافیک، عضو انجمن طراحان گرافیک جنوب شرق آسیا (ASEAN)، برنده جایزه بهترین طراحی روی جلد کتاب ۱۳۷۹، برنده جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره محیط زیست، برنده جایزه ویژه هیئت داوران در نمایشگاه جهان اسلام از سوابق این هنرمند فقید است.

زنده‌یاد مرزبان در بیش از ۸۰ نمایشگاه گروهی در کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، سوئیس، اسپانیا، ایتالیا، تایوان، چین، بلژیک، سنگاپور، مالزی، آلمان، لهستان و ترکیه شرکت و نمایشگاه‌های انفرادی همچون آثار گرافیک (خانه هنرمندان ۱۳۸۰)، نقاشی (گالری ماه مهر ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰) و نقاشی در آرت اکسپو مالزی ۲۰۱۴ را نیز برپا کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرار ما بر این بود که سریال زندگی «شهید بروجردی» را بسازیم/به هزار و یک دلیل به این نتیجه رسیدیم که فیلمی سینمایی بسازیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «غریب» جدیدترین اثر با نگاهی به بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی نوروز امسال در سینماها اکران شد و تا امروز توانسته حدود ۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، به بهانه اکران فیلم سینمایی «غریب» ایلنا با محمدحسین لطیفی گفتگویی داشتیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

زندگی شهید بروجردی مملو از ماجراهایی است که می‌توانند برای تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی مناسب باشند. چرا این برش از زندگی شهید بروجردی که روایتگر اقدامات او در غرب کشور است را برای ساخت یک فیلم سینمایی انتخاب کردید؟

قرار ما بر این بود که سریال زندگی شهید بروجردی را بسازیم. قصه سریال از دوران کودکی ایشان شروع می‌شد و تا زمان شهادت ادامه داشت اما به هزار و یک دلیل که الان نیازی به گفتن آن‌ها نیست، با جمیع نظرات مسئولان سازمان اوج و آقای عنقا به این نتیجه رسیدیم که فیلمی سینمایی بسازیم و به نظرم دراماتیک‌ترین لحظاتی که می‌توان برخوردی سینمایی با آن داشت و جان کلام را در شرایط بحران برای این شهید بیان می‌کرد جنگ ۲۲ روزه کردستان بود. به همین دلیل این برش از زندگی شهید بروجردی را انتخاب کردیم.

وقتی شخصیت اصلی فیلم را بر بستر جنگ و مقاومت را تعریف می‌کنید شرایط ملتهبی ایجاد می‌شود و قطعاً این شرایط دراماتیک‌تر و سینمایی‌تر است.

شخصیت شهید بروجردی که در فیلم «غریب» تعریف شده نشانه‌هایی جزئی در رفتار و اخلاق دارد که مخاطب را با او همراه می‌کند. آیا این ویژگی‌های شخصیتی مثل صبور بودن، لبخند زدن و… واقعی هستند یا نویسنده برای ارتباط بیشتر با شخصیت اصلی فیلم به آن اضافه کرده است؟

صد در صد ویژگی‌های اخلاقی و حتی ویژگی‌های اینچنینی که در فیلم می‌بینیم و اینکه شهید بروجردی تأکید دارد هیچوقت دست به اسلحه نمی‌برد مگر اینکه مجبور شود، همگی از خصوصیات اخلاقی ایشان بوده و حتی ما در بسیاری مواقع نتوانستیم ویژگی‌های اخلاقی ایشان را ترسیم کنیم چراکه ایشان بیش از آنچه که در فیلم می‌بینید روحیه‌ی مدارا داشتند و برای برقراری صلح تلاش می‌کردند.

رجوع به شخصیت شهید بروجردی جدا از این بحث که ماجراهای پیرامون او جذابیت سینمایی دارند، به لحاظ اجتماعی و سیاسی چه کارکرد امروزی می‌تواند داشته باشد؟

من از زبان خیلی‌ها شنیدم که پس از دیدن «غریب» به این نکته اشاره کرده‌اند که ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که شاید اگر ۱۰ نفر مثل شهید بروجردی داشتیم بسیاری از مشکلاتمان حل بود. این نشان می‌دهد که اتفاقاً فیلم «غریب» در زمان خوبی ساخته شده است. کسی که وقتی می‌بیند دو دستگی ایجاد شده، خطاب به افراد می‌گوید آنقدر دشمن دارم که نمی‌دانم با آن‌ها باید بجنگم یا خیر، برای امروز ما حرف‌های بسیاری دارد. امروز شاهد هستیم که یک دو دستگی در مملکت‌مان در حال شکل‌گیری است و اگر بخواهیم نگاه دقیقی داشته باشیم بیش از هر چیز به تعامل و گفتگو نیاز داریم و شهید بروجردی این نکته را به ما گوشزد می‌کند و می‌آموزد.

نکته دیگر این است که باید به مردم اعتماد کرد و این نگاه در عملکرد شهید بروجردی وجود دارد و در گوشه گوشه فیلم «غریب» به چشم می‌خورد. مصداق‌های زیادی در فیلم وجود دارد که با آن‌ها برخورد خواهید کرد اما نکته قابل تأمل این است که باید بگویم وقتی این فیلمنامه نوشته شد و فیلمبرداری را آغاز کردیم، ۱۰ روز بعد اتفاقات تلخ و ناخوشایند سال گذشته در کشور رخ داد. در واقع اگر مصداق‌هایی هم وجود دارد باید بگویم که این موارد بر اساس اتفاقات سال گذشته در فیلمنامه گنجانده نشده است.

اما می‌توان مصداق‌هایی را در فیلم مشاهده کرد که این شائبه را به وجود می‌آورد که شما قصد داشتید اشاره‌ای به اتفاقات ماه‌های اخیر داشته باشید.

این نوعی پیش‌بینی ما بود، اگر لحظات فیلم با شرایط و گفتگوهایی که امروز در جامعه شاهد هستیم همخوانی دارد به این دلیل است که حتی اگر بخواهیم کتمان کنیم یا سرپوش بگذاریم، پیش‌نیازهای شکل‌گیری التهاب در جامعه ما وجود داشته است. مردم نیاز به اعتماد و زندگی در آرامش دارند. این‌ها نکاتی است که شهید بروجردی در کردستان می‌گوید و شما آن را می‌توانید به کل ایران تعمیم دهید. ما باید جنسی از مدیران را در کشورمان شاهد باشیم که با مردم در تعامل باشند و شهید بروجردی چنین شخصیتی است و می‌تواند الگویی برای همه مدیران باشد.

با این تفاسیر می‌توان «غریب» را فیلمی سیاسی دانست؟

«غریب» را اصلاً فیلمی سیاسی نمی‌دانم، خودم اصلاً شخصیتی سیاسی نیستم و علاقه‌ای هم به سیاست و گفتگوهای سیاسی ندارم و حتی به مدیران ارشد کشور که خواستار گفتگو بودند؛ گفته‌ام که ما با هم گفتگویی نداریم چون شما سیاستمدار هستید و من فکر می‌کنم هنرمند هستم که البته شاید هم نباشم.

هنر پدید آمده تا انسان بسازد اما سیاست همیشه انسان را خراب کرده است. من شخصاً سعی می‌کنم آلوده به سیاست و سیاست‌بازی نشوم؛ آنچه که احساس می‌کنم درست است را می‌گویم و سعی می‌کنم حرف غلطی نزنم.

با این حال در فیلم «غریب» نشانه‌های سیاسی بسیاری وجود دارد. مثلاً شخصیت منفی فیلم با بازی مهران احمدی در فرانسه تحصیل کرده و از این کشور به ایران آمده است. چرا کشور فرانسه را برای این شخصیت انتخاب کردید، آیا این شخصیت واقعی است یا این انتخاب معنایی دارد؟

بحث این شخصیت خیلی طولانی است ولی وقتی سریال به فیلم سینمایی تبدیل شد، حامد عنقا ترکیب سه شخصیت منفی این قصه که بر اساس واقعیت بودند همه را در قاموس یک شخصیت قرار داد که مهران احمدی نقش آن را ایفا می‌کند. چون یکی از این شخصیت‌ها در فرانسه درس خوانده باید بگویم که انتخاب کشور فرانسه به دلیل وفاداری به واقعیت است و دلیل دیگری ندارد.

دیگر کاراکترهای فیلم غیر از شهید بروجردی واقعی هستند؟

همه کاراکترهای فیلم واقعی هستند و خیلی از افرادی که کاراکترشان را در «غریب» می‌بینید، الان زنده هستند. در رابطه با اتفاقات و ماجراهای فیلم هم باید بگویم که ما بر اساس تحقیقات میدانی و خاطراتی که مطرح شده به وقایع داخل فیلم رسیدیم و همه آن‌ها توسط نویسنده دراماتیزه شده‌اند.

فیلم «غریب» در سکانس‌های جنگی‌اش که در شهر اتفاق می‌افتد یادآور فیلم «نبرد الجزایر» است که در مصاحبه قبلی به تأثیرپذیری از این فیلم اشاره کردید. چه شباهتی به لحاظ موقعیت نسبت به این فیلم و «غریب» وجود دارد؟

غیر از اینکه ۴۰ سال پیش «نبرد الجزایر» را دیدم دوباره این فیلم را ندیدم اما در «غریب» اشاره‌ای به «نبرد الجزایر» کرده‌ایم و هیچ ابایی هم نداریم که بگوییم احتمالاً از این فیلم تأثیر گرفته‌ایم. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هرچند «نبرد الجزایر» در زمان خود فیلمی پیشرو است اما سینما امروز تغییر کرده و ما باید بیشتر به واقعیت نزدیک شویم.

فیلمبرداری سکانس‌های جنگ شهری بسیار کار دشواری است و تفاوت‌های چشمگیری با فیلمبرداری میدان جنگ دارد و این سخت بودن کار وقتی بیشتر می‌شود که ما تجهیزات کافی و آنچنانی را هم برای فیلمبرداری نداریم و اگر پشت صحنه‌ها دیده شوند همه متوجه این مسئله می‌شوند.

در فیلم «غریب» نشانه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌تواند اشاره‌ای به امروز کشور ما باشد. به عنوان مثال چرا شخصیت نفوذی فیلم را فردی انتخاب کردید که در یک سکانس سعی دارد مردم را مجبور کند نماز بخوانند؟

این شخصیت‌ها و اتفاقات و صحنه‌ها بر اساس تحقیقات میدانی ما در فیلم گنجانده شده‌اند. «غریب» صادقانه غریب است، آقای عنقا روی این اسم تأکید داشت و خودشان هم آن را پیشنهاد دادند و وقتی این اسم مطرح شد من احساس کردم که واقعاً عنوان مناسبی است.

شهید بروجردی سال‌ها پیش به ما می‌گوید که نفوذی فقط درد ارتش نیست، از نفوذی‌ها بترسید. متأسفانه ما در طول این سال‌ها حواسمان به نفوذی‌هایی که خودشان را کاتولیک‌تر از پاپ نشان می‌دهند، نیست؛ در حالیکه آن‌ها برای کشور خطرناک‌تر هستند. شخصیتی مثل محمد بروجردی در شرایطی قرار دارد که همه خود را همراهِ او نشان می‌دهند اما او غریب است چراکه ایده‌آل‌هایش بسیار متفاوت است. توجه داشته باشید که این شرایط مربوط به سال‌های اول انقلاب است و ما امروز در شرایطی هستیم که سال‌ها از انقلاب گذشته و قطعاً باید بیشتر حواس‌مان به این نفوذی‌ها باشد چراکه نفوذی‌ها خیلی بیشتر از گذشته در کشورمان ریشه دوانده‌اند.

آیا از شرایط اکران و میزان استقبالی که از فیلم «غریب» صورت گرفته، رضایت دارید؟

وقتی که فیلم در نوروز اکران می‌شود و ماه مبارک رمضان هم همزمان با این ایام است من معتقد بودم که در این شرایط باید اقداماتی جدی برای تبلیغات صورت بگیرد؛ دوستان گفتند که تلویزیون تیزرهای بیشتری به فیلم اختصاص می‌دهد.

من معتقدم اگر فیلم خوب باشد ممکن است در اکران در مقابل یک فیلم کمدی نتواند فروش جالب توجهی داشته باشد. البته من چندین فیلم کمدی ساخته‌ام ولی می‌دانم که بعد از دیدن یک فیلم کمدی معمولاً آن را دور می‌اندازید و چیز زیادی از آن به یاد نمی‌آورید و فقط خنده‌هایتان را به یاد می‌آورید در حالیکه امثال فیلم «غریب» در بایگانی تاریخ سینمای ایران می‌ماند.

«روز سوم» در سالی اکران شد که من فیلم «توفیق اجباری» را هم داشتم. «توفیق اجباری» با فروش دو میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان پرفروش‌ترین فیلم سال شد و فیلم «روز سوم» در رتبه نهم قرار گرفت اما مردم ایران امروز «روز سوم» را بیشتر از «توفیق اجباری» دیده‌اند. به نظر من طی سال‌های آینده «غریب» در جاهای مختلف دیده خواهد شد، برای کارگردان هم چیزی مهم‌تر از دیده شدن نیست اما رخ دادن این اتفاق صبوری می‌خواهد. برای من اهمیت چندانی ندارد که بخواهم بگویم که قصد داشتم کارگردان پرفروش‌ترین فیلم امسال باشم چراکه «غریب» در سینما نسبت به فیلم‌های کمدی اندازه مشخصی مخاطب دارد و ممکن است نتواند گوی و میدان را در اختیار بگیرد. من نمی‌گویم با ساختن «غریب» کار خاصی انجام داده‌ام اما اگر فیلم خوب باشد در درازمدت دیده خواهد شد و هدف ما هم این بوده که روی جامعه بینندگان خودمان تأثیر بگذاریم و امیدوارم این تأثیر را شاهد باشیم.

مخاطب اصلی «غریب» را مردم می‌دانید یا مسئولان؟

هر دو را مخاطب فیلم می‌دانم. مسئولان هم باید این فیلم را ببینند و رویه‌های خود را در راستای الگو گرفتن از شهید بروجردی تغییر دهند و مردم هم مخاطب این فیلم هستند تا ببینند که ما چه ایده‌آل‌هایی داشتیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسائل همه اقشار فرهنگی و هنری را تا اوایل اردیبهشت ماه رفع خواهیم کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت‌های پرداخت نشده فرهنگی هنری سال ۱۴۰۱ توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رقم قابل توجهی از بودجه سال ۱۴۰۱ محقق نشده است و نوبت‌های سوم و چهارم رسانه‌ها هنوز پرداخت نشده است، گفت: همین امروز معاون مطبوعاتی و معاون هنری در سازمان برنامه و بودجه جلسه داشتند و بنده هم در جلسه هیات دولت این موضوع را خدمت ریاست جمهور عرض کردم و آقای دکتر منظور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه قول دادند که این مطالبات باقی مانده را در اسرع وقت پرداخت کنند.

وی بیان کرد: به دلیل عقب افتادگی‌هایی که در تامین منابع و در تبصره ۱۴ داشتیم که به بحث یارانه‌ها مربوط است، این مشکلات را برای همه ایجاد کرد و تلاش‌مان این است که همه بدهی‌هایمان در تئاتر، نشر و مطبوعات را تأمین کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه این پرداختی‌ها از بودجه ۱۴۰۱ خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: این موضوع مهم نیست و خودمان در این مورد تدبیر خواهیم کرد، مهم آن است که مسائل همه اقشار فرهنگی و هنری را تا اوایل اردیبهشت ماه رفع خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدمهدی رحمتی» مدیرعامل «خبرگزاری مهر» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت‌الاسلام محمد قمی در حکمی محمدمهدی رحمتی را به عنوان مدیرعامل خبرگزاری مهر منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام محمد قمی در حکمی محمد مهدی رحمتی را به عنوان مدیرعامل جدید گروه رسانه‌ای مهر منصوب کرد.

رحمتی پیش از این رئیس بسیج سازمان صدا و سیما و معاون استان‌های رسانه ملی بود. وی دانش‌آموخته دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه صداوسیماست.

همچنین در حکمی جداگانه از سوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد شجاعیان به عنوان عضو هیأت مدیره گروه رسانه‌ای مهر منصوب، و از تلاش‌های وی در دوره مدیرعاملی این گروه رسانه‌ای تقدیر شد.

گروه رسانه‌ای مهر از خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز، خانه خلاقیت و نوآوری مهرینو و مؤسسه انتشاراتی مهر تشکیل شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسافرآستانه: اگر مقوله رشد تولید در سینما و سایر حوزه های فرهنگ و هنر را جدی نگیریم ناچار به واردات کالاهای فرهنگی می شویم که قطعاً جز ضرر ماحصل دیگری برایمان ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین مسافرآستانه در پی نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: مسأله رشد تولید کالاهای فرهنگی و هنری بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ اگر مقوله رشد تولید در سینما و سایر حوزه های فرهنگ و هنر را جدی نگیریم ناچار به واردات کالاهای فرهنگی می شویم که قطعاً جز ضرر ماحصل دیگری برایمان ندارد.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در هر زمینه ای اگر تولید جدی گرفته نشود ناچار به واردات می شویم. ما اگر محتوای فرهنگی را در قالب هنر تولید نکنیم ناچار می شویم از تولیدات دیگران استفاده و تقلید بکنیم و این مسأله باعث ایجاد خسران اساسی در کشور می شود و دستاوردهای ناهنجار بسیاری را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: البته تولید به هر شکل و سبک و سیاق پذیرفتنی نیست و ما باید در تولیدات مان استراتژی داشته باشیم. اینکه بخواهیم صرفاً اثر فرهنگی و هنری را به صورت باری به هر جهت تولید کنیم پذیرفتنی نیست و این مسأله هم جز خسران دستاورد دیگری برای حوزه فرهنگ و هنر کشورمان نخواهد داشت.

مسافرآستانه تأکید کرد: تولیدات فرهنگی و هنری باید هدفمند و برنامه ریزی شده باشد. ما در سینما و سایر هنرها باید برنامه هدفمند داشته باشیم. باید بر اساس نیاز روز جامعه آثارمان را تولید کنیم تا به نتایج ارزشمند برسیم؛ این تولید علیرغم برنامه ریزی و هدفمند بودن نمی تواند بدون حمایت لازم تحقق یابد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بر اساس نیاز محتوایی و… برنامه ریزی کنیم تا تولیداتی را به منصه ظهور برسانیم که بتوان از آن ها برای تربیت اجتماعی آحاد افراد جامعه استفاده کرد. تولیدات سطحی و بی مایه هیچ دستاوردی ندارند و ما باید تمام تلاش مان را به کار ببندیم تا تولیداتی در شأن مردم و کشورمان در سینما و سایر حوزه های فرهنگ و هنر داشته باشیم که بار مثبت داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاهمرادی زاده: باعث شرمساری است که خطوط قرمز فراماسونرها و شیطان پرست ها در سینما رعایت می شود اما خطوط قرمز نظام و انقلاب اسلامی را زیر پا می گذارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در خصوص نسبت سینما با هویت انقلابی گفت: باعث شرمساری است که خطوط قرمز فراماسونرها و شیطان پرست ها در سینما رعایت می شود اما خطوط قرمز نظام و انقلاب اسلامی را زیر پا می گذارند! مهمترین علتی که ما هنوز به سینمای تراز انقلاب اسلامی نرسیده ایم این است که با مدیرانی ناآگاه روبرو هستیم که با سینماگرانی که دغدغه ای برای ترویج آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی ندارند همسو هستند و در عوض سینماگران انقلابی، متعهد و مخلص را زیر پا گذاشته و آن ها را نادیده می گیرند.

بازیگر فیلم های سینمایی «دست های خالی» و «آخرین شناسایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر وقت در روز قدس و یا راهپیمایی های مشابه سینماگرانی که طی این سال ها با بودجه های دولتی در سینما مبادرت به تولید فیلم کردند تابلویی علیه آمریکا و اسرائیل و انگلیس در دست گرفتند و همراه با توده های مردم انقلابی علیه این جانیان و خونخواران تاریخ تظاهرات کردند آن وقت بنده می گویم ما با سینماگرانی انقلابی روبرو هستیم!

وی ادامه داد: ما زمانی می توانیم مدعی انقلابی گری در سینما باشیم که فقط و فقط به سینماگران همسو با انقلاب اسلامی بها بدهیم و هرگز اجازه ندهیم افرادی که هیچ قرابت و سنخیتی با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ندارند در سینما کار و فعالیت کنند.

شاهمرادی زاده سپس برخی سینماگران را قارچ های سمی خطاب و تصریح کرد: قارچ های سمی ضدانقلاب را از سینما ریشه کن کنید! این قارچ های سمی که در سایه مدیران سینمایی و فرهنگی طی سال های پس از انقلاب رشد کردند باعث شدند تا ما سینماگران انقلابی از بین برویم و جایی برای عرضه اندیشه مان نداشته باشیم.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما آیا می توان به صورت آتش به اختیار با این افراد برخورد داشت یا خیر گفت: هر کدام از ما به نوبه خودمان در این باره مسئولیت داریم؛ ما می توانیم آتش به اختیار هم وارد میدان شویم اما مهمترین نکته این است که متأسفانه حتی در میان برخی سینماگران که ادعای مسلمانی هم دارند نفاق و دودستگی وجود دارد که این مسأله هم باید از بین برود.

کارگردان فیلم سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» در پایان این گفتگو افزود: در سینمای جمهوری اسلامی ایران باید سینماگران متعهد و انقلابی و ولایت مدار امکان کار و فعالیت داشته باشند اما با تأسف باید بگویم که بالعکس در اغلب موارد این افراد کاملاً نادیده گرفته می شوند و به آن ها توجهی صورت نمی گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجوزی برای مسعود کیمیایی/ تجلیل‌های ضرغامی/ بلیت نیم‌بها برای بازدید از موزه


صدور مجوز نمایش فیلم مسعود کیمیایی و دو فیلم دیگر، اعلام فیلم‌های «دو هفته کارگردانان کن»، رکورد صنعت نشر بریتانیا، تغییر معاون حج و عمره و تجلیل ضرغامی از ۱۴ احیاگر و خیر میراث فرهنگی گزیده‌هایی از اخبار فرهنگی هنری روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رضا: خانه سینما هویت اصلی خود را از دست داده و اگر قرار است به همین منوال ادامه مسیر بدهد بهتر است که دیگر وجود نداشته باشد/ خانه سینما برای عده قلیلی محل خوش گذرانی شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه گفت: بنده پیش از این هم عرض کرده ام که خانه سینما هویت اصلی خود را از دست داده و اگر قرار است به همین منوال ادامه مسیر بدهد بهتر است که دیگر وجود نداشته باشد؛ می تواند نهاد و سازمان دیگری در ذیل وزارت ارشاد وظیفه رسیدگی به امور بیمه ای و رفاهی سینماگران را بر عهده بگیرد و این نهاد برای همیشه برچیده شود.

این سینماگر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما اگر بخواهیم به معضلات امروز خانه سینما رسیدگی کنیم باید به گذشته نقب بزنیم چرا که آسیب های کنونی نشأت گرفته از عملکردهای غلط مدیرعامل و هیأت مدیره های قبلی است.

وی ادامه داد: مدیران پیشین خانه سینما هیچ کارآیی مثبتی نداشتند و تنها بین صنوف نفاق ایجاد کردند. آن ها بزرگترین آسیب ها را بر پیکره جامعه اصناف سینمای ایران وارد کردند و هنرمندانی را که همیشه یکپارچه و متحد در کنار هم بودند و در هر شرایطی هوای هم را داشتند به جان یکدیگر انداختند.

رضا تصریح کرد: گویا دستور کار مدیران پیشین خانه سینما این بود که صنوف را از یکدیگر منفک کرده و داخل آن ها نفوذ کنند و اتحاد را از بین ببرند که اتفاقاً در این وادی موفق هم عمل کردند.

این منشی صحنه پیشکسوت سینما با بیان اینکه اجبار صنوف برای ثبت در ذیل وزارت کار یکی از بزرگترین آسیب هایی بود که توسط مدیران پیشین به جامعه اصناف سینمای ایران وارد شد اظهار داشت: امروز یک نفر بیاید و پاسخگو باشد که ثبت صنوف در ذیل وزارت کار چه نتیجه مثبتی برای سینما و سینماگران در پی داشت؟ ما که هرچه نگاه می کنیم حتی یک نتیجه مثبت هم از این کار نمی بینیم!

وی یادآور شد: در آن زمان تا توانستیم مبارزه کردیم و حرف زدیم اما هیچ کس پاسخی به انتقادات و پرسش های ما نداد. آن ها برخی سینماگران را به نوعی فریب دادند که اگر در ذیل وزارت کار ثبت شوید برایتان آورده های خوبی حاصل خواهد شد در صورتی که هرگز چنین نشد و امسال شاهد بودیم که حتی بسته های کمک معیشتی ناچیزی که طی سال های گذشته به برخی سینماگران اعطا می شد نیز به طور کامل حذف شد.

رضا تأکید کرد: منافع جمعی به طور کل از خانه سینما رخت بست و همه به فکر منافع شخصی شان شدند. متأسفانه در این میان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هم هیچ کار شایسته و قابل قبولی انجام ندادند و سینماگران را به طور کامل به حال خود رها کردند.

وی متذکر شد: سینماگران امروز بدترین و مزخرف ترین بیمه را دارند به نحوی که حقوق بازنشستگی آن ها در حداقلی ترین حالت ممکن است. من ماندم چرا مسئولان خانه سینما از فرصت های متعددی که در اختیار دارند استفاده نمی کنند تا حداقلی ترین امکانات از جمله یک بیمه مناسب را برای سینماگران درست کنند! می خواهم به آن ها بگویم شمایی که خانه سینما را نابود کردید تا همه تحت وزارت کار بروند چرا حتی یک بیمه درست و حسابی برای سینماگران در نظر نگرفتید؟ چرا اهالی سینما بیمه بیکاری ندارند؟ وعده امنیت شغلی به کجا رسید؟ چرا در این دوران رکود و رخوت و سکون و بیکاری شدید هیچ بسته کمک معیشتی به اهالی سینما اختصاص پیدا نکرده است؟

این سینماگر با بیان اینکه خانه سینما برای عده قلیلی محل خوش گذرانی شده است تصریح کرد: عده ای در خانه سینما دور هم جمع شده اند و دایره معدودی درست کرده اند و از وجود خانه سینما منفعت می برند. همه مهره های ثابت صفحه شطرنج شده اند که مرتب جای شان با یکدیگر عوض می شود اما از این جا به جایی ها هیچ چیز عاید اهالی بخت برگشته سینما نمی شود.

رضا سپس با اشاره به انتخاب مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما گفت: ایشان باید قاطعانه به پیشنهاد مدیرعاملی نه می گفتند؛ ایشان به ویرانه ای وارد شدند که هرگز قابل اصلاح نیست. پرسش بنده از خانم برومند این است که ایشان چند بار در مجامع عمومی خانه سینما مشارکت و حضور داشتند که حالا پیشنهاد مدیرعاملی را پذیرفتند؟ ایشان چه اشرافی به معضلات و مسائل خانه سینما دارند؟ آیا خانم برومند قرار است تغییرات اساسی در خانه سینما ایجاد کنند یا خودشان توسط افرادی از پشت پرده هدایت می شوند؟

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: خانم برومند در شب عید این فرصت طلایی را داشتند که اقدام مناسبی برای رسیدگی به امور رفاهی اهالی سینما انجام دهند و یک استارت اولیه برای تغییرات اساسی در خانه سینما بزنند اما نه این اتفاق افتاد و نه می افتد؛ متأسفانه حتی برخی شنیده ها حاکی از آن است که با یک عضو انجمن دستیاران کارگردان هم برخورد بدی در خانه سینما صورت گرفته که همه ما منتظر واکنش رسمی از سمت این صنف و یا خود خانه سینما هستیم تا همه چیز برایمان آشکار و شفاف شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موزه هنرهای معاصر فلسطین» به صرافت میزبانی از «کتابت وحی» افتاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه فرهنگی‌هنری آسمان با همکاری دارالکتابه قرآن کریم، نمایشگاه قرآنی «کتابت وحی» را در موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر، برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، در نمایشگاه قرآنی «کتابت وحی» که به مناسبت عید سعید فطر برپا می‌شود، ۵۵ اثر خوش‌نویسی، شامل کتابت قرآن و قطعه‌نویسی (قرآن کریم و احادیث) از هنرمندان شاخص این عرصه احمد عبدالرضایی، رضا بنی‌رضی، عذرا عبدالله‌پور، عباس اخوین، علی‌رضا فلاحت‌پیشه و همچنین دیگر خوش‌نویسان معاصر، در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

آئین گشایش نمایشگاه با حضور استادان حوزه خوش‌نویسی و کاتبان قرآنی، روز پنج‌شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، از ساعت ۱۶، در محل موزه فلسطین برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «کتابت وحی» می‌توانند همه‌روزه، از ۹ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، به‌جز روزهای پنج‌شنبه و جمعه، از ساعت ۱۰ تا ۱۸، به موزه هنرهای معاصر فلسطین، به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان شهید برادران مظفر، پلاک ۷۴، مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع