این مراسم قرار بود جمعه برگزار شود، اما به دلیل استقبال مردم امروز یکشنبه سوم اردیبهشت، از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۳ در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار میشود.
گردهمایی برنامه تلویزیونی محفل با حضور میزبانان برنامه «رضوان درویش» از سوریه، «حسنین الحلو» از عراق، «حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان»، «احمد ابوالقاسمی «و «حامد شاکرنژاد» همچنین وحید جلیلی قائممقام رییس رسانه ملی، محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی، علی فروغی مدیر شبکه سه، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سردار محمدرضا نقدی؛ معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجتالاسلاموالمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و… در مراسم حاضر بودند.
حجت الاسلام محمد قمی در مراسم گردهمایی بزرگ محفل گفت: جلسات قرآنی در دهه ۷۰ اتفاقات بزرگی را رقم زد و اجازه بدهیم تا قرآنی که برای مردم آمده به خوبی ترویج شود. محفل شروع خوبی است و اجازه بدهیم این حال و هوا ادامه داشته باشد.
وی با بیان خاطرهای از جلسات قرآنی دهههای ۷۰ و ۸۰ افزود: امروز با پخش برنامه محفل در ماه مبارک رمضان دوباره یک حال و هوای شورانگیز قرآنی در کشور ایجاد شده است.
شاکر نژاد گفت: به تازگی تولد چهل سالگی ام را جشن گرفتم و ۳۵ ساله قرآن میخوانم، اما بعد از برنامه محفل به نقاط مختلف ایران سفر کردم شور و شوقی که از مردم در طیفهای مخاف در این مدت دیدم را در ۳۵ سال ندیده بودم.
حسنین الحلو گفت: از بسیاری از کشورهای دنیا به من پیام میدادند و از برنامه راضی بودند و این استقبال بسیار خوب بود.
امسال در ماه مبارک رمضان شبکه سه، بر خلاف رویه معمول و سالهای گذشته، سمت و سوی برنامه افطار را به “محفلی قرآنی” اختصاص داد.
تقریبا اکثر فرهیختگان و اندیشمندان کشور بر این موضوع اتفاق نظر دارند که طی این سالها نسبت به قرآن، حرکت جدی رسانهای و برنامه سازیهای موفق، به ندرت صورت گرفته است و در قامت شبکههای تلویزیونی ملی و سراسری، دستاورد در خور توجهی وجود نداشته است.
امسال، با حضور اکثریت قریب به اتفاق قاریان و حافظان و فعالان قرآن کریم و با حمایت همه جانبه جامعه قرآنی کشور، برنامه محفل تولید شده و بازه زمانی پیش از افطار پر مخاطبترین شبکه تلویزیون به آن اختصاص پیدا کرده است.
این امر مبارک، میتواند سرآغاز مسیر جدید و روشنی باشد که برنامه سازان حرفهای تلویزیون، این جسارت را پیدا کنند که با محوریت قرآن کریم و در قالب هنرمندانه، به این مضمون معنوی و الهی بپردازند.
در این گردهمایی شرکت کنندگان برنامه در بخشهای مختلف حضور پیدا کردند و تلاوتهایی را برای مردم داشتند.
این مراسم قرار بود جمعه برگزار شود، اما به دلیل استقبال مردم امروز یکشنبه سوم اردیبهشت، از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۳ در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار میشود.
گردهمایی برنامه تلویزیونی محفل با حضور میزبانان برنامه «رضوان درویش» از سوریه، «حسنین الحلو» از عراق، «حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان»، «احمد ابوالقاسمی «و «حامد شاکرنژاد» همچنین وحید جلیلی قائممقام رییس رسانه ملی، محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی، علی فروغی مدیر شبکه سه، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سردار محمدرضا نقدی؛ معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجتالاسلاموالمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و… در مراسم حاضر بودند.
حجت الاسلام محمد قمی در مراسم گردهمایی بزرگ محفل گفت: جلسات قرآنی در دهه ۷۰ اتفاقات بزرگی را رقم زد و اجازه بدهیم تا قرآنی که برای مردم آمده به خوبی ترویج شود. محفل شروع خوبی است و اجازه بدهیم این حال و هوا ادامه داشته باشد.
وی با بیان خاطرهای از جلسات قرآنی دهههای ۷۰ و ۸۰ افزود: امروز با پخش برنامه محفل در ماه مبارک رمضان دوباره یک حال و هوای شورانگیز قرآنی در کشور ایجاد شده است.
شاکر نژاد گفت: به تازگی تولد چهل سالگی ام را جشن گرفتم و ۳۵ ساله قرآن میخوانم، اما بعد از برنامه محفل به نقاط مختلف ایران سفر کردم شور و شوقی که از مردم در طیفهای مخاف در این مدت دیدم را در ۳۵ سال ندیده بودم.
حسنین الحلو گفت: از بسیاری از کشورهای دنیا به من پیام میدادند و از برنامه راضی بودند و این استقبال بسیار خوب بود.
امسال در ماه مبارک رمضان شبکه سه، بر خلاف رویه معمول و سالهای گذشته، سمت و سوی برنامه افطار را به “محفلی قرآنی” اختصاص داد.
تقریبا اکثر فرهیختگان و اندیشمندان کشور بر این موضوع اتفاق نظر دارند که طی این سالها نسبت به قرآن، حرکت جدی رسانهای و برنامه سازیهای موفق، به ندرت صورت گرفته است و در قامت شبکههای تلویزیونی ملی و سراسری، دستاورد در خور توجهی وجود نداشته است.
امسال، با حضور اکثریت قریب به اتفاق قاریان و حافظان و فعالان قرآن کریم و با حمایت همه جانبه جامعه قرآنی کشور، برنامه محفل تولید شده و بازه زمانی پیش از افطار پر مخاطبترین شبکه تلویزیون به آن اختصاص پیدا کرده است.
این امر مبارک، میتواند سرآغاز مسیر جدید و روشنی باشد که برنامه سازان حرفهای تلویزیون، این جسارت را پیدا کنند که با محوریت قرآن کریم و در قالب هنرمندانه، به این مضمون معنوی و الهی بپردازند.
در این گردهمایی شرکت کنندگان برنامه در بخشهای مختلف حضور پیدا کردند و تلاوتهایی را برای مردم داشتند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استودیو هورخش، «گنج اژدها» به کارگردانی اشکان رهگذر در بخش انیمیشنهای در حال ساخت (Work in Progress) جشنواره انیمیشن اشتوتگارت ITFS آلمان راه پیدا کرد.
این بخش از جشنواره به پروژههای انیمیشنی منتخبی میپردازد که در مراحل مختلف تولید از «ایده» تا «ساخت» قرار دارند. کارگردانان و تهیهکنندگان اولین بخشهای پروژههایشان را در این جشنواره ارائه میدهند.
جشنواره انیمیشن اشتوتگارت یکی از معتبرترین جشنوارههای انیمیشن در جهان است که هر ساله در شهر اشتوتگارت آلمان برگزار میشود.
این جشنواره که با نام رسمی Festival of Animated Film Stuttgart شناخته میشود، از سال ۱۹۸۲ برگزار میشود و به عنوان یکی از قدیمیترین جشنوارههای انیمیشن در جهان شناخته میشود. این جشنواره در تاریخ ۲۵ الی ۳۰ آپریل ۲۰۲۳ مصادف با ۵ الی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار میشود.
«گنج اژدها» بر اساس قصه افسانهای در استودیو هورخش با مشارکت میستیک هوس (Mystic house) کانادا در حال تولید است. این انیمیشن سینمایی پیش از این به بخش میفاپیچز جشنواره بینالمللی انیمیشن انسی فرانسه ۲۰۲۲ راه یافته بود.
در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است که «سایه دختری ۸ ساله است که برای نجات روستای مادر بزرگش از خشکسالی راهی یافتن گنج اژدها میشود ولی نمیداند که گنج واقعی آب است که باید دوباره در قناتهای خشک شده روستا جاری شود.»
آرمان رهگذر، تهیهکننده این پروژه است. اشکان رهگذر و آیدا نوشالی نیز به طور مشترک فیلمنامه «گنج اژدها» را به نگارش درآوردهاند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «زمانی در ابدیت» به کارگردانی مهدی نوروزیان و تهیهکنندگی نیکی کریمی، در آخرین مراحل فنی قرار دارد و به زودی آماده نمایش خواهد شد.
تدوین این فیلم به تازگی توسط اسماعیل علیزاده به پایان رسیده و در حال حاضر امیرحسین قاسمی صداگذاری فیلم را آغاز کرده است.
گروه بازیگران زمانی در ابدیت را لیلا حاتمی، نوید پورفرج، بابک حمیدیان، عباس غزالی، بیتا فرهی، ترنم کرمانیان و مرجان اتفاقیان تشکیل میدهند.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، دشمن ناکام و حیرتزده برای متوقف کردن روند شکلگیری کامل نظام اسلامی به انواع دسیسهها و اقدامات کور روی آورد که یکی از آنها از میان برداشتن چهرهها و بازوهای فکری و عقیدتی انقلاب اسلامی بود. معاندین در اولین برنامه خود ترور چهرهها و شخصیتهای مهم لشکری و کشوری را طرحریزی کردند و شهادت سپهبد محمدولی قرنی، اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۵ روز پس از نامگذاری روز ارتش از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، تلاشی مذبوحانه در تضعیف پایههای نظام نوپای اسلامی و قوای نظامی بود.
متین السادات فیروزی تهیه کننده مستند شهید قرنی بیان کرد: برای شناخت بیشتر فرزندان این مرز و بوم و قدرشناسی از آن شهید والامقام و همچنین ایجاد فرصتی برای مرور چهره پلید معاندان و مخالفان حکومت اسلامی و ترسیم و تبیین جایگاه والای آن فرمانده ولایتمدار و ظلمستیز، در ویژه برنامهای به مناسبت سالروز شهادت امیر سپهبد محمدولی قرنی، سوم اردیبهشت، تقدیم شنوندگان رادیو ایران میشود، که به بیان ویژگیهای شخصیتی ایشان، زندگی حرفهای وی از پیش از انقلاب تا پیروزی انقلاب و انتصابش به عنوان اولین رئیس ستاد مشترک ارتش خواهیم پرداخت
همچنین امیر سرتیپ عبدالله نجفی، از فرماندهان سابق نیروی زمینی ارتش و از همکاران سپهبد قرنی از خاطرات این شهید خواهد گفت.
گفتنی است این برنامه یکشنبه سوم اردیبهشت به تهیه کنندگی و روایتگری متین السادات فیروزی ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش میشود
مدیر رادیو نمایش دراین باره گفت: یکی از بناهای قدیمی و کهنسال مجموعهی ارگ معروف به ساختمان آرشیو، محلی است که برگهای مهمی از تاریخ خاطرات رادیو در آن رقم خورده. شامل بخشهای مختلف از جمله برخی استودیوهای موسیقی که محل ضبط برنامه معروف گلها بود و واحد ترانه و موسیقی رادیو که نامدارانی مانند داود پیرنیا و امیرهوشنگ ابتهاج سالها مدیریت آن را بر عهده داشتند. این ساختمان چه از نظر قدمت بنا و معماری و چه از نظر درونمایه و تاریخی که به واسطهی افراد، بزرگان و نامدارانی که در آن رفت و آمد داشته اند پشت سر گذاشته، یک میراث فرهنگی توامان ملموس و نا ملموس گرانبهاست که متاسفانه در دست تخریب و خطر ویرانی قرار گرفته است.
مجموعهی ارگ شامل اداره کل هنرهای نمایشی و استدیوی پر قدمت و خاطره ساز هشت که هم چنان فعال است، در کنار ساختمان آرشیو که قابلیت موزه شدن را دارد، میتواند تبدیل به یک موزه زنده یا به قول فرنگیها living museum شود تا با حضور مردم مشتاق رونق دوبارهای به مجموعه برگردد. اصلا همین استودیو هشت از ابتدا و با گنجایش سی صد نفر برای حضور مخاطب طراحی شد. در دهههای شصت و هفتاد شمسی و با وجود شرایط جنگی و زیر موشک باران، مردم برای تماشای نزدیک اجرای برنامه “صبح جمعه با شما” به این استودیو میآمدند و با حضورشان حال و هوای پر شوری به آن میبخشیدند. این اتفاق میتواند بار دیگر با حضور مردم در کنار هنرمندان نمایشهای رادیویی و در قالب موزه زنده ارگ تکرار شود. هم چنین این فرصت میتواند محلی برای بهره گیری از ظرفیت ژانرهای خاص و مردمی تئاتر مانند: «تئاتر کاربردی»، «تئاتر در محیط»، «تئاتر میراث (موزه) و بازآفرینی فضای گذشته» و… باشد. زمینههایی تخصصی که امروزه در دنیا از آن به ویژه برای آموزش و فرهنگ سازی استفادهی های بسیاری میشود.
سوهانی در ادامه و مورد نمایشهای رادیویی افزود: هشتاد و سه سال از تاسیس رادیو در ایران میگذرد. در این رهگذر از سال ۱۳۲۱ شاهد ظهور نمایشهای رادیو به عنوان یک قالب جذاب، خیال انگیز و الهام بخش برای طیف گستردهای از مخاطبانمان بوده ایم، اما از سوی دیگر در این سیر تاریخی زمینههای گوناگون اجتماعی، ابزار رسانهای و به فراخور آن فرهنگ مصرف و ذائقهی مخاطب نیز دچار تحولات عمیق و جدی شده اند، در نتیجه ما نیز باید متناسب با شرایط و زمینههای روز به فکر نو آوری باشیم. البته این به آن معنا نیست که از سنتهای میراث گرانبهای نمایشهای رادیویی که امانت دار هستیم چشم پوشی کنیم.
وی گفت: در مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی رادیو ورادیو نمایش که یکی از قدیمیترین بخشهای سازمان صدا و سیما و معاونت صدا است وظیفه سنگینی داریم. از یک سو بایستی آن میراث فرهنگی که از گذشتگانمان به ارث رسیده را حفظ کنیم و پاس بداریم و از سوی دیگر به شرایط روز مخاطب امروزی به ویژه نسل جوان و زمینهها و عرصههای نو ظهور و افقهای آینده چشم داشته باشیم تا بتوانیم با خلاقیت و نوآوری و استفاده از بسترهای جدید ارتباطی همچنان شاهد رشد، نمو و بالندگی نمایشهای رادیویی باشیم. البته بخش مهمی از این میراث فرهنگی پیشکسوتانمان در ارگ شامل مجمعی از بزرگان فرهنگ و هنر کشور هستند. این افتخار بزرگی است که بتوانیم پاسدار این عزیزان باشیم.
مدیر رادیو نمایش خاطرنشان کرد: سعی کردیم به صورت سالانه و به رغم محدودیتهایی که در بودجه وجود دارد، نگاه و رویکرد تخصصی و علمی و برنامه ریزی راهبردی در زمینههای مختلف در حوزه مدیریتی داشته باشیم که متاسفانه جوابگوی ایده آلهای ما نیست، ولی به رغم اینها تلاش داریم در حد وسع مالی موجود ضمن بهترین و بهینهترین بهره برداری مسیر رو به رشد را پیش ببریم. در این خصوص بسیار پژوهش محور پیش رفتیم و ارتباط مستمری با نهادهای علمی و دانشگاهی داشتیم و سعی کردیم یک مدیریت رسانه راهبردی، علمی، تخصصی، برنامه محور و پژوهش محور را برای تحقق اهداف در پیش بگیریم.
سوهانی تأکید کرد: رادیوهمچنان با ویژگیهای خاص و متمایزش قلب تپنده رسانه است. سالها قبل از اینکه بستر وب و اینترنت به وجود بیاید اولین رسانه تعاملی بوده است، به خصوص نمایش رادیویی چرا که مخاطب نمایش رادیویی خود یک کارگردان بالفعل است که در ذهن خود تصویر سازی میکند، بازیگر انتخاب میکند، طراحی صحنه و لباس و دکور انجام میدهد و دنیایی را مجسم میکند که در تلویزیون و رسانههای دیداری بر عهده کارگردان است. این امکان خاص خیال انگیز باعث میشود که رادیو و نمایش رادیویی ظرفیتهای خاص و استثنایی داشته باشد که رقیبی نتواند جایش را بگیرد. اما وقتی از رسانه صحبت میکنیم این یک مفهوم کلان است و باید بپذیریم که در عصر حاضر و معادلات رسانهای امروز حتی عصر تلویزیون هم به سر آمده. فضای مجازی و رسانههای وب محور مخاطب فراگیرتری پیدا کرده و همین مورد سبک مصرف مخاطبان را تغییر داده است.
وی ادامه داد: این عصر اصطلاحا عصر تقاطع یا تقابل رسانهای (cross media) تلقی میشود. یعنی رسانهها باید هم افزایی بکنند، در تعامل اثرگذارتر با مخاطب پیش بروند و رادیو هم غیر از این نیست. البته در معاونت صدا این سیاست تحت عنوان رسانه خلاق صدا پایه به جد دنبال میشود.
مدیر رادیو نمایش افزود: در حال حاضر ما در رادیو نمایش و مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی رادیو توجه ویژهای به عرصههای وب محور، تولید پادکست و ژانرهای نوین میان رشتهای داریم. در این خصوص طی دو سال اخیر تجربههای بسیار خوبی داشتیم. از جمله: تولید نمایشهای اینتراکتیو به عنوان اولین نمونه جهان، طراحی و تولید ژانر رادیو پلاس، آثاری در مشارکت با تلویزیون در عرضه برای فضای مجازی و… مثلا برنامه امسالمان در ژانر رادیو پلاس کار نو آورانهای بود که علاوه بر نسخه صوتی رادیویی در بستر ایران صدا نیز به صورت تصویری پخش شد. اینها تجربههای نویی هستند که ما با افتخار انجام دادیم و باید قدم به قدم آنها را کامل کنیم.
سوهانی اظهار کرد: آرزویم این است که در رادیو موانع ساز و کارهای مالی و اداری برداشته و مطالباتی که همکاران دارند محقق شود تا بتوانیم ضمن حفظ سرمایه گرانقدر میراث فرهنگی به ویژه سرمایه انسانی از ظرفیتهای ارزشمند رادیو این عرصه درخشان و قلب تپنده و پر انرژی رسانه بهرهمند شویم و افقهای درخشانی را برای آن رقم بزنیم.
مدیر اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در پایان گفت: در روز ملی رادیو ویژه برنامههای متنوعی همچون «صدای مردم» ساعت ۸:۳۰، «استودیو هشت» ساعت ۱۸:۱۵ و «مبارک باد» ساعت ۲۰ و ۴ صبح برای پخش از آنتن رادیو نمایش در نظر گرفته شده است تا همراه با مردم که بزرگترین حامی رسانه هستند یاد و خاطره روز ملی رادیو گرامی داشته شود.
خبرگزاری مهر – گروه هنر- زهرا منصوری: حالا پر بیراه نیست که اگر بگویم همان سینمایی که در مقطعی رو به احتضار بود، این روزها دارد آرام آرام جان میگیرد، که اگر بگوییم صندلیهای سینما دیگر کمتر سکوت و سکون را تجربه میکنند، که اگر بگوییم با آنکه نفسهایش به نفسهای مخاطب گره خورده و در پس روزهای پر تب و تاب و پر التهاب این تنفس به شماره افتاده بود اما باز هم کم کم دارد قد راست میکند و نور امیدی برافروخته است، این را نه مدیران سینمایی که دادههای آماری میگویند!
با آنکه بارها مدیران و کارشناسان سینمایی برای درمانش آسمان و ریسمان بافته بودند، گاه ضعفش را به قدرتگیری شبکه نمایش خانگی و تولید انبوه فیلم و سریال در همین بستر منتسب کرده بودند، گاه علاجش را در بالا بردن قیمت بلیتها میدانستند اما این معجزه پرده نقرهای است که نشان داده اگر فیلمی نخستین مؤلفههای جذابیت را داشته باشد این مخاطبان باز هم راهی به سالنهای سینما پیدا میکنند، این سینما هنوز محل رجوعشان است تا بشود بارقههای امید را همچنان دید.
همه این توصیفها اما به این معنا نیست که حالا بهترین و بیرقیبترین فیلمهای تاریخ سینما روی پرده سینماهاست و مخاطب ایرانی تماشاگر روزآمدترین و خلاقترین فیلمهاست، نه، اینطور نیست، همه میدانیم کمیت این سینما هنوز هم لنگ است اما آن روزهای خالی از مخاطب سینماها مگر فراموش شدنی است؟ مگر آن آمارهای تماماً ضررش کتمانشدنی است؟ همه اینها برای این است که بدانیم مسیر سینما از آن حضیض تا این عزیز شدن چگونه پیموده شده است.
واقعیت این است که اگر از ترکیب اکران نوروزی متشکل از «غریب»، «فسیل»، «عروس خیابان فرشته» و «بچههای طوفان»، فیلم «فسیل» به کناری گذاشته میشد سینما هنوز هم داشت برای بقا دست و پا میزد، این فیلم اما حالا بخش بزرگی از فروش سینماها را به دوش کشیده و توانسته است علاوه بر ثبت رکوردی تازه از منظر فروش، مخاطبان را راضی نگه دارد.
در گزارش پیش رو قصد داریم ضمن بازخوانی اعداد و ارقام مربوط به عملکرد فیلمها در ژانرهای مختلف در دو بازه اکران سال ۱۴۰۰ و اکران نوروز ۱۴۰۲، نیمنگاهی به ظرفیت اکران فیلمهای هر یک از این ژانرها در فصل جدید اکران سینماها داشته باشیم و به این سوال پاسخ دهیم که نمایندگان هر یک از ژانرها چگونه میتوانند تا پایان سال جاری در پروژه احیای «سینمای ایران» سهم پررنگتری داشته باشند؟
یک مرور؛ وضعیت اکران فروردین ۱۴۰۲ چگونه بود؟
همزمانی عید نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان، بسیاری را نسبت به توفیق فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۲ ناامید کرده بود و کمتر کسی انتظار داشت که مجموع فروش و مهمتر از آن «تعداد مخاطبان» سینمای ایران در نوروز امسال حتی از آمار ثبتشده در بازه زمانی مشابه در نوروز سال گذشته هم پیشی بگیرد و شاهد بهبود وضعیت گیشهها باشیم.
پیشتر و در گزارشی آماری به این اتفاق مبارک پرداختیم و به این نکته مهم اشاره کردیم که اگر بازه زمانی اکران نوروز ۱۴۰۲ را از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در نظر بگیریم، مجموع مخاطبان سینمای ایران بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است که این آمار در قیاس با آمار ۸۶۸ هزار مخاطب اکران نوروز ۱۴۰۱ نشاندهنده یک جهش قابل توجه است.
با پایان ماه فروردین آمار همچنان نشاندهنده ادامه سیر صعودی استقبال از فیلمهای در حال اکران در سینماهاست و با توجه به اتمام ماه مبارک رمضان و افزایش شانس استقبال از سانسهای پیش از اذان مغرب در سینماها، میتوان به شتاب گرفتن این صعود هم امیدوار بود.
براساس آمار ثبت شده در سامانه سمفا، مجموع فروش فیلمهای امسال سینمای ایران تا پایان فروردینماه ۷۸ میلیارد تومان بوده است که با افزودن رقم حدودی ۲۴ میلیارد تومان فروش فیلمهای اکران شده از سال گذشته در همین بازه زمانی، میتوان مجموع فروش سینمای ایران در فروردینماه ۱۴۰۲ را بالغبر ۱۰۲ میلیارد تومان بوده است. این رقم در قیاس ما مجموع فروش ۵۵ میلیارد تومانی فروردین ۱۴۰۱ نشان دهنده رشد قریب به صددرصدی مجموع فروش سینمای ایران دارد.
این افزایش تنها مربوط به مجموع فروش سینما نیست و از نظر تعداد مخاطبان هم سینمای ایران در فروردین ۱۴۰۲ در مجموع میزبان بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب بوده است که این آمار در مدت مشابه در فروردین ۱۴۰۱ تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است که این آمار نشان دهنده افزایش ۶۰۰ هزار نفری مخاطبان فروردینی سینمای ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته است.
فیلمهای کمدی؛ هر خندهای معجزه نمیکند!
نمیتوان انتظار دیگری هم داشت؛ فیلمهای کمدی هنوز هم حرف اول و آخر را در گیشه میزنند. در اکران سال ۱۴۰۱ مسعود اطیابی با دو فیلم «انفرادی» و «بخارست» فاتح بلارقیب گیشهها بود و توانست با این دو فیلم در مجموع فروش ۱۳۰ میلیارد تومانی را تجربه کند!
فیلم «سگبند» با فروش ۴۲ میلیارد تومان هم شرایطی مشابه در گیشه سال گذشته داشت و این سه فیلم توانستند بخش عمدهای از بار فروش سینمای ایران در یک سال نهچندان معمولی را به دوش بکشند و اجازه ندهند چراغ سینماها خاموش شوند.
فیلم «فسیل» در یک ماه توانست پرفروشترین فیلم سال گذشته یعنی «انفرادی» را پشت سر بگذارد و این اتفاقی ویژه برای سینمای ایران به حساب میآید. «فسیل» که تهیهکنندگی آن را ابراهیم عامریان یعنی همان تهیهکننده «انفرادی» برعهده دارد، چنان شتابی در سیر صعودی فروش در گیشه دارد که اصلاً دور از انتظار نیست که تبدیل به اولین فیلم ۱۰۰ میلیارد تومان تاریخ سینمای ایران شود.
البته در همین اکران نوروز ۱۴۰۲ یک فیلم کمدی دیگر به نام «عروس خیابان فرشته» هم بود که نتوانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد تا ثابت شود هر فیلم خندهداری قرار نیست گیشهای تضمینشده داشته باشد!
در همین راستا هم هر چند فیلم «آهنگ دو نفره» در قالب یک فیلم کمدی به ترکیب فیلمهای عید فطر راه پیدا کرده است، اما باید اعتراف کرد که این فیلم هم بیشتر از جنس تجربههای شکستخوردهای همچون «عروس خیابان فرشته» بهحساب میآید و بعید است ظرفیت کافی برای پشتسر گذاشتن «فسیل» و یا حتی نزدیکشدن به رقم فروش آن را داشته باشد.
سینمای ایران برای ماهها باقیمانده از سال ۱۴۰۲ حداقل به ۳ یا ۴ فیلم دیگر با ظرفیت فروش فیلم «فسیل» نیاز دارد تا بتواند چرخه اقتصادی خود را در حال حرکت نگه دارد.
فیلمهای اجتماعی؛ زخمهایی که باید دید
سینمای اجتماعی دایره گستردهای از آثار را در بر میگیرد اما توفیق برخی نمایندگان این جنس سینما در گیشه طی یک دهه گذشته، بهوضوح ثابت کرده است که اگر قرار باشد فیلمهای کمدی رقیبی جدی در فرآیند فتح گیشه داشته باشند، حتماً رقیبشان نمایندهای از سینمای اجتماعی خواهد بود.
در اکران سال ۱۴۰۱ دو فیلم «علفزار» و «ملاقات خصوصی» مهمترین فیلمهای اجتماعی سینمای ایران بودند که با تکیه بر ظرفیتهای داستانی و البته ترکیب بازیگران توانستند عملکردی بسیار خوب در گیشه داشته باشند. فیلمهای دیگری همچون «تیتی» و «ابلق» هم از فیلمهای پرفروش سینمای اجتماعی در سال گذشته بودند.
در میان این فیلمها که همگی فروشی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در گیشه داشتند، فیلم «ملاقات خصوصی» توانست در ترکیب فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۲ هم باقی بماند و با عبور مجموع فروشش از مرز ۲۷ میلیارد تومان، عنوان پرفروشترین فیلم غیرکمدی سال را از آن خود کند.
سوژه ملتهب در کنار ترکیب استاندارد بازیگران، از مهمترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت فیلمهای اجتماعی به حساب میآیند که هر چند هر یک روایتگر یک زخم هستند اما مخاطبان را به تماشای خود در سالن سینما فرامیخوانند.
«سه کام حبس» و «جنگ جهانی سوم» را میتوان دو نماینده مهم سینمای اجتماعی در ترکیب فیلمهای اکران عید فطر بهحساب آورد. دو فیلمی که محسن تنابنده ایفاگر نقش اصلی در آنها است و از نظر انتخاب سوژه و حواشی فرامتن، ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب به سالن سینما دارند.
با توجه به فیلمهای مهمی که از دو جشنواره اخیر فیلم فجر در صف اکران باقی ماندهاند، باید دید آیا پرفروشترین فیلم غیرکمدی اکران ۱۴۰۲ یکی از همین دو فیلم اکران عید فطر خواهد بود یا در آینده این آثار رقیبان جدیتری هم پیدا خواهند کرد.
فیلمهای دفاع مقدسی؛ لطفاً کلیشهای نباشید!
سینمای دفاع مقدس در یک دهه گذشته هیچگاه وضعیتی تضمینشده در گیشه نداشته است. این مسئله هم ریشه در کیفیت فیلمهای این ژانر طی دهههای قبلتر دارد. ژانری که زمانی تنها ژانر بومی سینمای ایران به حساب میآمد و از منظر خلق قهرمان، توانسته بود حضوری تعیینکننده و جریانساز در گیشه هم داشته باشد، آرامآرام گرفتار کلیشههایی شد که در میانه دهه ۷۰ جان این جریان را گرفت و در دهه ۸۰ آن را بهطور کامل به محاق برد.
این جریان در نیمه دهه ۹۰ باردیگر با ورود فیلمسازان جوانتر و باانگیزه به میدان فیلمسازی و عبور از برخی کلیشهها توانست جان تازهای بگیرد. «موقعیت مهدی» تازهترین نماینده این جریان جدید بود که علاوهبر درخشش در جشنواره فیلم فجر در اکران سال ۱۴۰۱ هم توانست عملکرد موفقی داشته باشد.
این فیلم سینمایی با کارگردانی و نقشآفرینی هادی حجازیفر تنها فیلم دفاع مقدسی اکران سال گذشته به حساب میآید که در مجموع ۱۲.۵ میلیارد تومان فروش داشت و در جدول پرفروشترین فیلمهای سال رتبه دوازدهم را بهدست آورد.
در اکران نوروز ۱۴۰۲ هم احتمالاً به پشتوانه تجربه موفق اکران نوروزی «موقعیت مهدی»، فیلم «غریب» در ترکیب اکران نوروزی قرار گرفت. فیلمی که از نظر ظرفیتهای فروش، چیزی کم از «موقعیت مهدی» نداشت اما یک فاکتور مهم مانع توفیق آن در گیشه شد.
صداوسیما که سال گذشته برای «موقعیت مهدی» به عنوان محصول سینمایی خود سنگ تمام گذاشته بود، این بار در تبلیغ فیلم «غریب» تعلل به خرج داد و ضعف اطلاعرسانی درباره این فیلم، بخش عمدهای از مخاطبان بالقوهاش را که طبیعتاً کمتر اهل سینما رفتن در ایام ماه مبارک رمضان بودند، از سبد گیشه آن خارج کرد. «غریب» در چنین شرایطی تا پایان فروردینماه تنها ۷.۵ میلیارد تومان فروش داشته و باید دید آیا با اتمام ماه مبارک رمضان و جدیتر شدن پخش تبلیغات تلویزیون فیلم شاهد تغییر در فروش این فیلم خواهیم بود؟
حالا فیلم «دسته دختران» هم از ژانر دفاع مقدس، در ترکیب فیلمهای اکران عید فطر قرار گرفته است. فیلمی که از نظر ارزشهای سینمایی و دوری از کلیشهها میتواند در کنار «موقعیت مهدی» و «غریب» قرار بگیرد اما مانند آنها، توفیقش در گیشه بهشدت نیازمند پشتیبانی در چرخه تبلیغات است.
با حمایت صداوسیما و موفقیت دو فیلم «غریب» و «دسته دختران» میتوان وضعیت قابل قبولی را برای فیلمهای دفاع مقدسی در مدت زمان باقی مانده از اکران سال جاری پیشبینی کرد.
فیلمهای کودک و نوجوان؛ مخاطبی که یک نفر نیست!
یکی از ویژگیهای مهم فیلمهای کودک و نوجوان، جنس متفاوت مخاطبان این آثار است. به این معنا که مخاطبان این گروه از فیلمها از منظر گیشه، معمولاً «یک نفر» نیستند و از آنجایی که هر کودک و یا نوجوان برای تماشای فیلم مورد علاقه خود در حداقلیترین حالت یکی از اعضای خانواده را به همراه میآورد، به همین دلیل مخاطب بالقوه این فیلمها در کمترین وضعیت ممکن با ضریب دو برابر به فعلیت میرسند.
عملکرد فیلمهای کودک و نوجوان با پرچمداری انیمیشنهای سینمایی در سال گذشته به معنای واقعی کلمه درخشان بود. «پسر دلفینی» در این میان با فروش ۲۳.۵ میلیارد تومانی توانست عنوان پنجمین فیلم پرفروش سال را هم از آن خود کند. «لوپتو» دیگر انیمیشن سینمایی سال گذشته که اکرانش در ایام نوروز ۱۴۰۲ هم ادامه داشت و تنها در همین بازه توانست ۱.۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد، در مجموع رقم ۲۰ میلیارد تومان را در گیشه ثبت کرده که رقمی قابل توجه است. «جزیره فضایی»، «بامبالا» و «بازیوو» هم دیگر فیلمهای کودک و نوجوان در اکران ۱۴۰۱ بودند که عملکرد قابل دفاعی در گیشه داشتند.
در ترکیب فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۲ متأسفانه هیچ فیلم کودکی در نظر گرفته نشده بود و برای مخاطبان نوجوان هم فیلم از پیش بازنده «بچههای طوفان» روانه پرده شد که خب تنها عایدیاش از یک ماه اکران ۳۰ میلیون تومان بوده است!
حالا «بابا سیبیلو» قرار است سینمای کودک و نوجوان را در اکران عید فطر نمایندگی کند که متأسفانه باید اذعان کرد که به استناد مواد تبلیغاتی فیلم، نه میتوان به کیفیت سینمایی و محتوایی آن امیدوار بود و نه شانسی برای فروش در گیشه دارد. واقعیت این است که ای کاش مدیران سینمایی و برنامهریزان اکران در سینمای ایران اجازه قطع شدن زنجیره استقبال از فیلمهای کودک که سال گذشته با «پسر دلفینی» آغاز شد و تا همین امروز با «لوپتو» ادامه پیدا کرده است را ندهند.
اکران یک فیلم کودک و نوجوان استاندارد و قابل دفاع برای دعوت مخاطبان این گروه سنی به سالنهای سینمایی در آینده نزدیک، میتواند تضمینکننده ادامه این جریان در سینمای ایران باشد وگرنه هیچ امیدی به امثال «بابا سیبیلو» نیست!
حجتالاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «ماه من» شبکه سه درباره تحریف دین گفت: تحریف کردن دین یک رویه است. اینکه رویه تحریف دین در بین مردم چگونه شکل میگیرد، از بیحوصلگی مردم برای تفکر کردن نشات میگیرد. خیلیها از فکر کردن بیزارند. فکر کردن زحمت دارد.
حجتالاسلام پناهیان ادامه داد: میل به تفکر خلاق و اندیشیدن یکی از فضائلی است که باید به دست آورد. وگرنه به طور طبیعی انسان تمایل به تفکر عمیق و اساسی ندارد. از همین بستر استفاده میشود و دین تحریف میشود. به تعبیری سطحینگری و ساده انگاری در انسان وجود دارد؛ وگرنه بالاترین عبادت تفکر محسوب نمیشد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا تفکر کردن با فضیلت است، افزود:، چون هرکس به سادگی به سمتش متمایل نمیشود. ما باید بستر تحریف دین را ازبین ببریم. اهل بیت فرمودند به این نگاه نکنید که شیعیان چندتا روایت بلد هستند. بلکه براساس درایت در روایت درجات شیعیان ما را بسنجید.
وی در پاسخ به این سوال که اصل تحریف دین با چه هدفی انجام میشود، توضیح داد: تحریف دین با هدف سوء استفاده از دین صورت میگیرد. چون دین خیلی قدرتمند است. با سوء استفاده از دین میتوان کشورگشایی کرد که اینکار هم کردند. همان کسانی که مخالف دین بودند، در قالب دین از آن سوء استفاده کردند.