X

بایگانی اردیبهشت 12, 1402

دفتر سینمایی

فراخوان «انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را در دی‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از نمایشنامه‌نویسان و مترجمان برتر ادبیات نمایشی در دی‌ ۱۴۰۲ برگزار خواهد کرد. در این دوره بهترین اثر ادبیات نمایشی ایران و نمایشنامه‌های ترجمه‌شده به زبان فارسی که در قالب کتاب از فروردین‌ سال ۱۴۰۰ تا پایان اسفند سال ۱۴۰۱ منتشر شده باشد، در بخش‌های زیر انتخاب و معرفی خواهند شد:

۱- نمایشنامه‌های تألیفی چاپ‌شده

الف) نمایشنامه‌های غیر اقتباسی.

ب) نمایشنامه‌های اقتباسی.

۲- نمایشنامه‌های ترجمه‌شده‌ چاپ‌شده

۳- ناشر برگزیده‌ ادبیات نمایشی

در فراخوان اعلام‌ شده درباره‌ شرایط و مقررات این دوره آمده است:

– نمایشنامه‌ها باید به زبان فارسی نوشته و منتشر شده باشد.

– از نظر موضوعی محدودیتی در دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران وجود ندارد اما همچون دوره‌های گذشته، آثار حوزه‌ ادبیات نمایشی کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

– در این دوره نمایشنامه‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که می‌بایستی چاپ اول آن‌ها مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باشد.

– به برگزیدگان هر یک از بخش‌های دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در آئین پایانی این دوره، تندیس، لوح تقدیر و جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

– نمایشنامه‌نویسان، مترجمان نمایشنامه و ناشران می‌بایستی چهار نسخه از هر عنوان نمایشنامه‌ منتشرشده‌ خود را به دبیرخانه‌ دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران ارسال کنند.

در بخش دیگری از شرایط و مقررات دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران نوشته شده است: ملاک چاپ آثار، سال انتشار و نوبت نخست چاپ، مندرج در شناسنامه‌ کتاب است. همچنین منظور از نمایشنامه‌های اقتباسی، نمایشنامه‌هایی است که بر اساس متون داستانی، سینمایی، نمایشی، تاریخی، روایت، خاطره، زندگی‌نامه، نامه، اشعار و هر متن دیگری نوشته می‌شود.

همه‌ نمایشنامه‌های منتشر شده به صورت کتاب، بر اساس اطلاعات آمار مؤسسه‌ خانه‌ کتاب و ادبیات ایران، وارد این ارزیابی فرهنگی هنری خواهند شد.

گاه‌شمار دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را به شرح ذیل است:

۱- انتشار فراخوان: ۱۲ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲

۲- پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

۳- آغاز داوری آثار: ۴شهریور ۱۴۰۲

۴- اعلام اسامی نامزدها: ۱ دی‌ ۱۴۰۲

۵- آیین پایانی: ۵ دی‌ ۱۴۰۲

علاقه‌مندان برای شرکت در این رویداد ملی – ‌فرهنگی می‌توانند آثار خود را به نشانی دبیرخانه‌ این دوره واقع در تهران، خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر (جنوبی)، نبش خیابان خسرو شکیبایی، ساختمان آفتاب، طبقه‌ اول، خانه‌ تئاتر ارسال کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت «علی رهبری» بر روی صحنه روسیه


علی رهبری جدیدترین برنامه‌های خود را در اپرای «مارینسکی» اعلام کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جبلی: آماده تولید برنامه‌های مشارکتی با تولیدکنندگان «شبکه نمایش خانگی» هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به سیاست‌های حمایتی صدا و سیما از سکوهای نمایش محتوا در فضای مجازی گفت: آماده تولید برنامه‌های مشارکتی با تولیدکنندگان شبکه نمایش خانگی هستیم و در صورت تایید ارزیابان سازمان امکان پخش تیزر این دست تولیدات و حتی خرید رایت آنها وجود دارد.

به گزارش سینماپرس، جلسه معارفه اعضای شوراهای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا با حضور دکتر پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، مهندس سعید مقیسه رئیس ساترا، محسن قائمی نسب قائم مقام ساترا، محمد حسام‌پور معاون پایش و نظارت ساترا و برخی از اعضای شوراهای صدور مجوز برگزار شد.

رئیس سازمان صدا و سیما در این جلسه با استقبال از برگزاری نمایشگاه «رصتا» و تشکیل مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران گفت: برگزاری نمایشگاه «رصتا» در دوره اول رویداد خوب و قابل قبولی بود که می‌بایست ادامه داشته باشد و توسعه یابد.

وی با اشاره به سیاست‌های حمایتی صدا و سیما از سکوهای نمایش محتوا در فضای مجازی گفت: آماده تولید برنامه‌های مشارکتی با تولیدکنندگان شبکه نمایش خانگی هستیم و در صورت تایید ارزیابان سازمان امکان پخش تیزر این دست تولیدات و حتی خرید رایت آنها وجود دارد.

جبلی در پایان با تاکید بر استفاده از تجربیات دیگر کشورها در زمینه ساماندهی و تنظیم‌گری فضای مجازی تأکید کرد: حوزه بین‌الملل ساترا باید تقویت شود و با کشورهای اسلامی و منطقه و کشورهای اروپایی تعامل داشته باشد و از تجربه و ظرفیت‌های متقابل استفاده شود.

در ادامه این جلسه اعضای شوراهای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا معارفه شدند که اسامی آنها به شرح زیر است:

اعضای شورای صدور مجوز تولید

۱. سعید مقیسه، رئیس ساترا (عضو حقوقی، رئیس شورا)
۲. محمد حسام‌پور، معاون پایش و نظارت ساترا (عضو حقوقی – دبیر شورا)
۳. فرشاد مهدی‌پور، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (عضو حقوقی)
۴. مهدی آذرپندار، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت ارشاد (عضو حقوقی)
۵. معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما یا نماینده ایشان (عضو حقوقی)
۶. رئیس مرکز طرح و برنامه صدا و سیما یا نماینده ایشان (عضو حقوقی)
۷. معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا (عضو حقوقی)
۸. محسن مهاجرانی (عضو حقیقی)
۹. علی‌اصغر پورمحمدی (عضو حقیقی)
۱۰. محمدرضا جعفری‌جلوه (عضو حقیقی)
۱۱. پرویز شیخ‌طادی (عضو حقیقی)
۱۲. امین صدیقی (عضو حقیقی)

اعضای شورای صدور مجوز انتشار

۱. علی‌اصغر پورمحمدی (عضو حقیقی و رئیس شورا)
۲. رئیس ساترا (عضو حقوقی)
۳. علیرضا پاشایی، نماینده قوه قضائیه (عضو حقوقی)
۴. محمد هاشمی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (عضو حقوقی)
۵. محمدحسین ایمانی خوشخو، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (عضو حقوقی)
۶. نماینده مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران (عضو حقوقی)
۷. محمد حسام‌پور، معاون پایش و نظارت ساترا (عضو حقوقی و دبیر شورا)
۸. محمدرضا جعفری‌جلوه (عضو حقیقی)
۹. عبدالکریم خیامی (عضو حقیقی)
۱۰. محسن مهاجرانی (عضو حقیقی)
۱۱. حسین کرمی (عضو حقیقی)
۱۲. جواد شیخ اکبری (عضو حقیقی)
۱۳. کمیل قیدرلو (عضو حقیقی)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تا زلزله نیامده، مجسمه‌ها را نجات دهید


محمد هژبرابراهیمی، هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز که ۲۷ فروردین ماه در کرمان درگذشت، آثار بیشماری خلق کرد و البته هنوز هم کارهای ناتمام بسیار داشت. ولی آثار این هنرمند در منزل او در کرمان نگه‌داری می‌شوند؛ جایی که ممکن است هر آن به علت زلزله‌خیز بودن این استان از بین بروند، باوجود اینکه مسئولین کرمان بارها وعده جمع‌آوری و نگهداری این آثار را داده بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصفهان در نمایشگاه «نقش جان»


نمایشگاه «نقش جان» درحالی در دبیرخانه دائمی مجمع شهرداران آسیایی و با ارائه اسکیس‌هایی از بناهای تاریخی اصفهان به روز پایانی خود رسید که فرصت مناسبی برای تعاملات فرهنگی اصفهان با سایر شهرها محسوب می‌شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پوتین» یک رهبر بزرگ برای کشورش است و مردم او را دوست دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

فیلمساز اسکاری هالیوود در مورد مستند جدید خود در مورد انرژی هسته‌ای، بیزاری خود از جو بایدن و حمایت از رئیس جمهور روسیه صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از گاردین، فیلمساز اسکاری هالیوود در مورد مستند جدید خود در مورد انرژی هسته‌ای، بیزاری خود از جو بایدن و حمایت مداوم از رئیس جمهور روسیه صحبت کرد.

اولیور استون مستندهای ۱۲ ساعته خود را به نام «تاریخ ناگفته ایالات متحده» ارائه می‌کند. او در گفتگوی اختصاصی با روزنامه انگلیسی زبان گاردین(که در اینجا تلخیص شده) با لحن خشنی می‌گوید: «فصول [سریال مستند] تاریخ آمریکا را مورد حمله قرار می‌دهد، آنها به تدریس در مدرسه ادامه می‌دهند و ای کاش نسخه من از آن را آموزش می‌دادند، زیرا فکر می‌کنم بسیار دقیق‌تر از مزخرفاتی است که آن‌ها در آمریکا برای دانش‌آموزان تدریس می‌کنند.

«اکنون هسته‌ای» با تمام آثاری که استون تا به حال ساخته فرق می‌کند و چالش در آنجا نهفته است.

استون با عصبانیت می گوید: در فیلم جوجه سکسی وجود ندارد. «مثل فیلمسازی خیلی اصیل نیست. این مستند در مورد مونتاژ، ویرایش، نوشتن است.

«پوتین» یک رهبر بزرگ برای کشورش است و مردم او را دوست دارند

اعتقاد عمیقی که پس از خواندن کتابی که گلدشتاین با همکاری استفان کویست، مهندس هسته‌ای سوئدی نوشته بود، در استون به وجود آمد و را وادار کرد تا پیام را به مردم برساند. او با درخواست از گلدشتاین برای نوشتن یک طرح داستانی درباره موضوع شروع کرد. چهره گلدشتاین با این خاطره گشاده می‌شود. چیزی که مربوط به یک دیناموی هسته‌ای، رئیس جمهور آمریکا، یک سناتور شرور تگزاس و یک دختر فعال است. فیلم از ایالات متحده گرفته تا کره و روسیه و با صحنه تعقیب و گریز در عربستان سعودی به پایان می‌رسد.

استون می‌گوید: در مواجهه با تغییرات آب و هوایی، هسته‌ای نه تنها یک گزینه است، بلکه تنها گزینه است. حقیقت این است که ما راه حل‌هایی داشتیم و آن را به هم زدیم. در اواسط قرن بیستم، زمانی که انرژی هسته‌ای و جنگ هسته‌ای با هم تلفیق شدند و هالیوود شروع به ساختن فیلم‌های علمی تخیلی با آدم‌های عجیب و غریب فسفری و تبهکاران بمب‌های هسته‌ای کرد، همه چیز به درستی پیش رفت. در اوایل دهه ۱۹۷۰، محیط بانان در مورد خطرات هر چیز هسته‌ای هشدار می‌دادند و زنگ خطری را در مورد زباله‌های هسته‌ای به صدا در می‌آوردند که مردم آمریکا را درگیر کرده بود.

استون می گوید: «مشکلی [در مورد زباله‌های هسته‌ای] وجود ندارد، کاملاً قابل کنترل است، به خصوص در مقایسه با ضایعات گاز، نفت و زغال سنگ». این فیلم اشاره می‌کند که تلفات ناشی از بلایای هسته‌ای در چرنوبیل، جزیره تری مایل و فوکوشیما بسیار کمتر از سطوح مرگبار آلودگی هوای تولید شده در سراسر جهان توسط زغال سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی بوده است.

استون با اینکه در لس آنجلس زندگی می‌کند و سه جایزه اسکار دارد، اما خود را بخشی از هالیوود نمی‌داند. به نظر می‌رسد احساس بیگانگی او با هالیوود با این پروژه مستند هسته‌ای تشدید شده است. (مستند آتی استون درباره رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا تقریبا آماده است.)

استون می‌گوید: رئیس جمهور مورد علاقه من جان کندی بود، بنابراین اگر به دو ایرلندی یک طرفه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که جان کندی یک دوستدار صلح است. و جو بایدن کارکتر جنگ سرد به بدترین معنای کلمه است.»

استون علاوه بر اظهار نظر در مورد جو بایدن، در مورد پوتین هم نظر داد و گفت: مردم روسیه هیچگاه تا این اندازه در وضعیت خوبی نبوده‌اند. به نظر من روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای کار بزرگی انجام داده است. چین هم در این زمینه پیشرو است. اما پوتین یک رهبر بزرگ برای کشورش است و مردم او را دوست دارند.

«پوتین» یک رهبر بزرگ برای کشورش است و مردم او را دوست دارند

ویلیام الیور استون زاده ۱۵ سپتامبر ۱۹۴۶، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی است. او به واسطه کارگردانی سری فیلم‌هایی که در مورد جنگ ویتنام ساخته شده بود به شهرت رسید و تاکنون سه بار موفق به دریافت جایزه اسکار شده‌ است.

در سال ۱۹۶۵ استون به عنوان یک معلم زبان انگلیسی در سایگون پایتخت ویتنام جنوبی مشغول به کار شد. بعد از شش ماه آنجا را ترک کرد و به مکزیک رفت. از همان موقع کار روی داستانش مربوط به جنگ ویتنام را آغاز کرد که بالاخره بعد از یک دهه در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید. این کارگردان شهیر در سال ۱۳۹۷ در جشنواره جهانی فیلم فجر در کشورمان حضور یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موز ۱۲۰ هزار دلاری را دوباره خوردند!


یک دانشجو اهل کره جنوبی موز واقعی که به عنوان یک اثر هنری ۱۲۰,۰۰۰دلاری ارزش داشت را خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثر هنری «موزه هنر سامسونگ لیوم سئول» خورده شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک دانشجوی هنر کره جنوبی «موزی» را خورد که بخشی از چیدمان ماوریتزیو کاتِلان، هنرمند ایتالیایی، بود و گفت که به دلیل نخوردن صبحانه «گرسنه» بود.

به گزارش سینماپرس، اثر هنری به نام «کمدین»، بخشی از نمایشگاه «دابلیو-ایی» (WE) کاتِلان است که شامل یک موز رسیده است که با یک چسب نواری به دیواری در موزه هنر لیوم سئول چسبانده شده بود.

نوه هوین-سو، دانشجوی هنر دانشگاه ملی سئول، پس از خوردن موز، پوست آن را دوباره با همان نوار چسب به دیوار چسباند.

به گزارش رسانه‌های محلی، موزه بعدتر یک موز جدید را در همان نقطه قرار داد.

این حادثه که بیش از یک دقیقه طول کشید، توسط دوست آقای نوه ضبط و ویدیوی آن منتشر شده است.

موزه هنر لیوم به مکاتبه در این مورد پاسخ نداد. اما این موزه به رسانه‌ها گفته است که ادعای خسارتی علیه این دانشجو نخواهد کرد.

بنا بر گزارش‌ها، موز نمایشی هر دو یا سه روز یکبار تعویض می‌شود.

در ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی، هنگامی که آقای نوه موز را از روی دیوار برمی‌دارد، فریادهای «ببخشید!» (نوعی اعتراض از طرف دیگران) شنیده می‌شود؛ او پاسخی نمی‌دهد، و در حالی که دیگر صدایی در اتاق شنیده نمی‌شود، شروع به خوردن موز می‌کند. او سپس پوسته موز را با همان نوار چسب به دیوار می‌چسباند و برای لحظه‌ای پیش از خروج ژست می‌گیرد.

آقای نوه بعدتر به رسانه‌های محلی گفت که او اثر کاتِلان را نوعی شورش علیه مراجع قدرت می‌داند. این دانشجو به رسانه کِی‌بی‌سی گفت: «این هم می‌تواند شورشی علیه یک شورش باشد.»

او گفت: «آسیب زدن به یک اثر هنری هم می‌تواند به عنوان یک اثر هنری تلقی شود، فکر کردم این هم جالب باشد… آیا آن را آنجا چسبانده‌اند تا خورده شود؟»

وقتی در مورد این حادثه به آقای کاتِلان خبر دادند، او گفت: «ابدا اشکالی ندارد.»

این اولین بار نیست که موز مورد استفاده برای اثرهای آقای کاتِلان توسط یک بازدیدکننده خورده می‌شود.

در سال ۲۰۱۹، دیوید داتونا، هنرمند پرفورمنس گرجستانی-آمریکایی، پس از فروخته شدن اثر هنری به قیمت ۱۲۰ هزار دلار در «آرت بازل» (Art Basel) در میامی، موز را از دیوار برداشت و خورد. آنجا هم موز به سرعت جایگزین شد و هیچ اقدام دیگری صورت نگرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بازتابی از اسپانیا» در خانه هنرمندان ایران


نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «بازتابی از اسپانیا» در گالری‌های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاسخ «استودیوها» به پیشنهادهای «انجمن نویسندگان آمریکا» در مقطعی که نویسندگان با بحران وجودی روبه‌رو هستند ناکافی بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از آنجا که انجمن نویسندگان آمریکا با اتحادیه تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی به نتیجه نرسیدند، اعتصاب نویسندگان از صبح امروز سه شنبه (به وقت محلی) آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ددلاین، انجمن نویسندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خطاب به اعضایش گفت: گرچه ما با هدف دستیابی به یک توافق منصفانه وارد مذاکره شدیم و گرچه رای اعتصاب از سوی شما به ما اهرمی داد تا به برخی دستاوردها برسیم اما پاسخ استودیوها به پیشنهادهای ما- در مقطعی که نویسندگان با بحران وجودی روبه‌رو هستند- ناکافی بود.

اعضای رهبری این انجمن در ادامه افزود اکنون باید حداکثر فشار برای دستیابی به یک قرارداد عادلانه از طریق خودداری از کار را اعمال کنیم. اعضای کمیته مذاکره، هیات مدیره و شورای رهبری هم با شما در صف اعتصاب خواهند بود.

خبر این اعتصاب که تا چند ساعت دیگر اجرایی می‌شود اواخر دوشنبه پس از آن منتشر شد که مذاکرات صنفی با انجمن تهیه‌کنندگان بر سر رسیدن به توافق جدید درباره دستمزد فیلمنامه فیلم تلویزیونی به نتیجه نرسید.

این اولین اعتصاب از زمان اعتصاب ۱۰۰ روزه سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ است.

به دنبال نتیجه کمیته مذاکره‌کننده انجمن نویسندگان آمریکا، هیات مدیره انجمن نویسندگان آمریکای غربی و شورای انجمن نویسندگان شرق آمریکا به اتفاق آرا به اعتصاب رای دادند. این اعتصاب از ساعت ۱۲:۰۱ سه‌شنبه، ۲ مه (امروز به وقت محلی) آغاز می‌شود.

این تصمیم پس از ۶ هفته مذاکره با نتفلیکس، آمازون، اپل، دیزنی، دیسکاوری وارنر، ان‌بی‌سی یونیورسال، پارامونت و سونی با عنوان اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و تلویزیون گرفته شد.

فراخوان اعتصاب پس از آن داده شد که بیانیه اتحادیه بعد از ظهر دوشنبه منتشر شد و به صراحت اعلام کرد: مذاکرات بین اتحادیه تولیدکنندگان و انجمن نویسندگان امروز بدون توافق به پایان رسید.

پیشنهاد ۲ طرف با هم فاصله زیادی داشت و در حالی که انجمن نویسندگان به دنبال حدود ۴۲۹ میلیون دلار افزایش حقوق برای نویسندگان در طول یک سال بود، پیشنهاد اتحادیه تولیدکنندگان افزایشی حدود ۸۶ میلیون دلار در سال بود.

یکی دیگر از موارد اختلاف نظر هم استفاده از هوش مصنوعی بود که انجمن نویسندگان می‌خواست استفاده از هوش مصنوعی در موارد خاصی صورت بگیرد زیرا هوش مصنوعی نمی‌تواند مطالب ادبی بنویسد یا بازنویسی کند و نمی‌تواند به عنوان منبع استفاده شود. پاسخ استودیوها رد این پیشنهاد و ارایه پیشنهاد متقابل برگزاری جلسات سالانه برای بحث در مورد پیشرفت‌های فناوری بود.

مشاهده خبر از سایت منبع