X

بایگانی اردیبهشت 12, 1402

دفتر سینمایی

مجسمه‌های این هنرمند را پیش از زلزله نجات دهید


محمد هژبرابراهیمی، هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز که ۲۷ فروردین ماه در کرمان درگذشت، آثار بیشماری خلق کرد و البته هنوز هم کارهای ناتمام بسیار داشت. ولی آثار این هنرمند در منزل او در کرمان نگه‌داری می‌شوند؛ جایی که ممکن است هر آن به علت زلزله‌خیز بودن این استان از بین بروند، باوجود اینکه مسئولین کرمان بارها وعده جمع‌آوری و نگهداری این آثار را داده بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)برای روز معلم/هرکه عاشق شد معلم می‌شود


جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به مناسبت روز معلّم و گرامیداشت معلّمان عزیز کشورمان امروز ۱۲ اردیبهشت ماه رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کَت‌وُمَن» باب میل «سازمان عفو بین‌الملل فرانسه» قرار گرفت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «کَت‌وُمَن» به کارگردانی هادی شیبانی جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی جشنواره سازمان عفو بین‌الملل فرانسه را کسب کرد.

به گزارش سینماپرس، پروژه، فیلم کوتاه «کَت‌وُمَن» به کارگردانی هادی شیبانی و تهیه‌کنندگی هادی شیبانی و کمپانی راویندر
داکا تله‌ فیلمز جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی دهمین دوره جشنواره سازمان عفو بین‌الملل فرانسه را کسب کرد.
جشنواره بین‌المللی فیلم سازمان عفو بین‌الملل فرانسه Amnesty International Au Cinema pour les Droits humains با
هدف نمایش آثاری با موضوع آزادی بیان، حقوق زنان و تبعیض علیه بشریت شکل گرفته است. در دهمین دوره این جشنواره که با
حضور علاقه‌مندان و بسیاری از فعالان حقوق بشر، از تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ در شهرها و مراکز اجتماعی
جزیره کُرس و جنوب دریای مدیترانه در فرانسه برگزار شد، ۴۴ فیلم (۱۶ فیلم بلند و ۲۸ فیلم کوتاه) در پنج بخش بهترین فیلم
داستانی، بهترین فیلم مستند، بهترین فیلم کوتاه داستانی، بهترین فیلم کوتاه مستند و بهترین فیلم از نظر مخاطبان جوان، انتخاب و
تمامی آثار در ۱۸۶ سانس نمایش مختلف در ۸۱ مرکز سینمایی یا هنری اکران شدند. بر اساس آمار رسمی جشنواره، تعداد مخاطبان
دهمین دوره، ۶۲۴۸ نفر بوده است. در بخش فیلم کوتاه داستانی، «کَت‌وُمَن» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از دهمین جشنواره
سازمان عفو بین‌الملل فرانسه شد. این دومین جایزه بین‌المللی این فیلم کوتاه پس از دریافت جایزه بهترین فیلم داستانی از سی و
پنجمین جشنواره فیلم فیفاک تونس FIFAK است.
در ادمه حضور جهانی، فیلم کوتاه «کَت‌وُمَن» موفق شد به بخش دانشجویی شصت و سومین دوره جشنواره فیلم زلین نیز راه یابد.
جشنواره فیلم زلین Zlín Film Festival در سال ۱۹۶۱ به‌عنوان یکی از پیشگامان جشنواره‌های فیلم ویژه کودکان و نوجوانان آغاز
به کار کرد. این جشنواره هر ساله در شهر زلین در جنوب شرقی جمهوری چک برگزار می‌شود. از آنجایی که این جشنواره عضو
فعال و رسمی انجمن فیلم کودک اروپا است؛ علاوه بر نمایش فیلم‌ها، آموزش، آگاهی‌بخشی نسبت به جهان و پرورش ادراک
زیبایی‌شناختی، اجتماعی و اخلاقی کودکان و نوجوانان را از اهداف اصلی این رویداد می‌داند. شهر زلین با سابقه بیش از شش دهه
میزبانی جشنواره بین‌المللی فیلم ویژه کودکان و نوجوانان، اولین شهر برگزارکننده یک جشنواره فیلم برای کودکان است و سالانه بیش
از ۹۵ هزار نفر بازدیدکننده از جشنواره را ثبت کرده است. در سال ۲۰۰۸، رکورد تماشاگران این جشنواره شکسته شد و به بیش از
۱۰۰ هزار نفر رسید.
در بخش دانشجویی زلین، ۵۰ فیلم در سه بخش داستانی، مستند و انیمیشن حضور دارند و فیلم کوتاه «کَت‌وُمَن»، اولین فیلم کوتاه
هادی شیبانی، به‌عنوان تنها نماینده ایران در بخش دانشجویی، داستانی جشنواره زلین Zlín Dog حضور خواهد داشت.
شصت و سومین دوره جشنواره فیلم زلین از ۱ تا ۷ ژوئن ( ۱۱ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۲) در شهر زلین برگزار و آثار منتخب در برخی
شهرهای دیگر جمهوری چک نیز نمایش داده خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فعالیت‌های تازه علی رهبری در سن‌پترزبورگ/تمرکز روی آهنگسازان شرقی


علی رهبری رهبر ارکستر و آهنگساز شناخته‌شده کشورمان در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود روزهای پایانی اردیبهشت ماه رهبری ارکستر سمفونیک اپرای مارینسکی سن‌پترزبورگ را به عهده خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عملکرد «خانه سینما» در این سال‌ها قابل دفاع نیست/کارکرد «خانه سینما» به برگزاری مراسم تشییع و صدور بیانیه محدود شده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حماسه پارسا با اشاره به اینکه خانه سینما وظایف صنفی خود را فراموش کرده، تأکید کرد: کارکرد خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای کشور تنها به برگزاری مراسم تشییع، ابراز تسلیت برای مرگ هنرمندان و صدور بیانیه‌های سیاسی منتهی شده است.

به گزارش سینماپرس، حماسه پارسا (کارگردان سینما) در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: بی‌تردید به وجود آمدن هر نهاد و سازمان و ارگانی دلیل خاصی داشته و خانه سینما هم از این قاعده مستثنی نیست! خانه سینما عنوان جامعه اصناف سینمای کشور را با خود به یدک می‌کشد اما متأسفانه کمترین حمایت صنفی را از اعضای خود نداشته است.

پارسا خاطرنشان کرد: خاصیت صنف این است که در روزهای سخت هوای اعضای خود را داشته باشند اما متأسفانه آنچه ما در عملکرد خانه سینما و اصناف زیرمجموعه آن شاهد هستیم برعکس است. کارکرد خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای کشور تنها به برگزاری مراسم تشییع و ابراز تسلیت برای مرگ هنرمندان منتهی شده است! خانه سینما یا هر نهاد و سازمان و ارگان دیگر سینمایی اگر در این روزها که سینماگران با مشکلات شدید ناشی از رکود تولید و بیکاری در حال دست و پنجه نرم کردن هستند خاصیتی نداشته باشند و به فریاد هنرمندان نرسند قرار است چه زمانی برای سینماگران خاصیت داشته باشند؟ اهالی سینما امروز بیش از هر زمان دیگری به کمک و رسیدگی مادی و معیشتی نیاز دارند و این وظیفه سازمان سینمایی، خانه سینما، صندوق اعتباری هنر و… است که با نهادهای مختلف مذاکره کرده و برای تأمین معیشت سینماگران و گذر از این بحران از آن‌ها بودجه دریافت کنند. مطمئناً فراهم شدن این امکان که نهادهای مختلف از بحران شکل‌گرفته در سینما مطلع شوند و برای حل بحران‌های موجود به کمک سینماگران بیایند، نیازمند اقدامات صنفی خانه سینما است اما صد افسوس که اهالی این خانه توجهی به این مسائل ندارند و موضوعات دیگر را در اولویت قرار داده‌اند.

کارگردان فیلم سینمایی «چهارشنبه خون به پا می‌شود» سپس با انتقاد از عملکرد کانون کارگردانان اظهار داشت: مثلاً کانون کارگردانان به هر علتی می‌آید و از طرف کارگردانان سینمای ایران بیانیه می‌دهد و حرف از دموکراسی و آزادی و گفتگو می‌زند اما از ما که عضو این صنف هستیم هیچ گونه نظرسنجی نمی‌کند که ببیند آیا ما با این بیانیه موافق هستیم یا خیر!

پارسا در ادامه تصریح کرد: این اتفاقات عجیب به شکل کلان‌تری در خانه سینما رخ می‌دهد؛ وقتی خانه سینما بیانیه‌ای جناحی یا سیاسی منتشر می‌کند همه فکر می‌کنند ما به عنوان عضوی از این خانه با این بیانیه هم نظر و هم عقیده هستیم و میزان ما با میزان آن‌ها یکی است در صورتی که چنین نیست و این افراد که امور خانه سینما و یا صنف‌های زیرمجموعه آن را در دست گرفته‌اند نظرات شخصی خود و جمع محدودی که دور و برشان هستند را در قالب بیانیه و… منتشر می‌کنند و به طور کل همه ما را نادیده می‌گیرند.

کارگردان سریال خانگی «اُکازیون» تأکید کرد: سینما حال و روز مناسبی ندارد. از قبل از کرونا تا به امروز سینما روز به روز بیشتر دچار ضعف و بحران شده و رکود و رخوت شدید حوزه تولید را فرا گرفته است. بی‌ شک این وظیفه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است که تدبیری برای وضعیت معیشتی چندین هزار عضو خانه سینما داشته باشند و با نهادها و ارگان‌های مختلف کشور وارد مذاکره شوند و برای هنرمندان سینما حداقل‌ها را فراهم کنند.

پارسا سپس با انتقاد از تولید فیلم‌های دولتی با بودجه‌های بالا اظهار داشت: بودجه فیلم‌های ارگانی را به خانواده سینما اختصاص دهید؛ شما خودتان از ما بهتر می‌دانید این فیلم‌هایی که تولید می‌کنید در گیشه فروشی ندارند؛ بیایید برای رضای خدا هم که شده بودجه یک فیلم سی میلیاردی خود را میان اعضای خانه سینما تقسیم کنید تا شاید از این طریق حداقل مشکل معیشت، اجاره خانه و… سینماگران برای چند ماه حل شود!

وی تأکید کرد: نمی‌دانم چرا مدیران مختلف در ارگان‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با سینما این مشکلات را نمی‌بینند؟ نمی‌دانم ایراد از طرز تفکر آن‌ها است، ایراد از اساسنامه آن‌ها است، ایراد از مدیریت‌شان است؟ واقعاً نمی‌دانم چرا کسی به فکر سینماگران نیست.

پارسا تصریح کرد: بی‌شک باید همه نهادهای زائد تعطیل و نهادی با هویت جدید تأسیس شود که به داد سینماگران برسد. آنچه ما از این همه سازمان و ارگان و نهاد سینمایی طی این سال‌ها شاهد بوده‌ایم این است که مرتب عده‌ای افراد به عنوان مدیر عوض می‌شوند و از این نهاد به جای دیگری می‌روند؛ در واقع پست و میزها میان افراد از قبل تقسیم شده و تجربه ثابت کرده آن‌ها دغدغه‌ای برای رفع بحران معیشتی و مالی سینماگران ندارند. این چرخه بی‌فایده باید حذف شود.

وی در پایان اظهار داشت: عملکرد خانه سینما در این سال‌ها قابل دفاع نیست، ‌ این همه جشن‌های مختلف که خانه سینما و صنف‌های زیرمجموعه آن برگزار می‌کنند چه فایده‌ای دارد؟ خروجی این جشن ها، مراسم‌ها و… چیست؟ بیکاران سینما را دورهم جمع می‌کنید و برای بیکاری‌شان جشن می‌گیرید؟ بیایید به جای این کارهای زائد تدبیری عاجل برای رفع بحران مالی و معیشتی سینماگران داشته باشید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای قطع بیمه برخی اعضای «صندوق هنر» چیست؟/ برخی هنرمند نیستند!


معاون اعضای صندوق اعتباری هنر در پی انتشار برخی از صحبت‌ها و اظهارنظرها مبنی‌بر قطع بیمه تامین اجتماعی تعدادی از هنرمندان عضو این صندوق توضیحاتی را ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی واقعه ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در «ماجرای روز معلم»

برنامه مستند «ماجرا» با شعار هر نام آوری ماجرایی دارد به بررسی دلایل شهرت و محبوبیت فرهیختگان و بزرگان ایران زمین می‌پردازد. این برنامه روز سه شنبه به مناسبت فرارسیدن روز معلم راهی آنتن می‌شود.

انسیه شمس اللهی تهیه کننده این برنامه گفت: در مستند «ماجرا» به مناسبت روز معلم به ماجرای کشته شدن معلمی به نام ابوالحسن خانعلی در جریان اعتصاب سراسری معلمان در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ و ارتباط این حادثه با نامگذاری روز ۱۲ اردیبهشت به عنوان روز معلم می‌پردازد.

وی افزود: تصور عمومی و غالب مردم این است که ۱۲ اردیبهشت تنها به خاطر شهادت استاد مرتضی مطهری در شامگاه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ و اعلام آن در روز بعد به عنوان «روز معلم» نامگذاری شده و قبل از آن چنین مناسبتی وجود نداشته است؛ حال آن که در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ خورشیدی در تجمع اعتراضی معلمان در میدان بهارستان دبیر یکی از دبیرستان‌های تهران به نام ابوالحسن خانعلی به قتل رسید و از آن پس حکومت وقت برای دلجویی از معلمین روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد که پس از انقلاب اسلامی و ترور مرتضی مطهری در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸، روز کشته شدن وی با یک روز تأخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت مجدداً به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

شمس اللهی بیان کرد: برای پاسخ سوالاتمان درباره این موضوع و واقعه ۱۲ اردیبهشت لیلا علاقمند پژوهشگر و گزاشگر برنامه به گفتگو با روح الله شفیعی کارشناس تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.

این مستند روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی و گزارشگری لیلا علاقه‌مند راهی آنتن صبا می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خواننده مورد علاقه باب دیلن درگذشت


«گوردون لایتفوت»‌ خواننده و ترانه‌نویس کانادایی در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه باغ شادونه به مناسبت روز معلم از شبکه دو

به گزارش روابط عمومی شبکه دو؛ برنامه «باغ شادونه» با اجرای ملیکا زارعی با فضایی شاد و مفرح به مناسبت گرامیداشت روز معلم، با موضوع «تکریم معلمان» به اهمیت تعلیم و تربیت و نقش معلمان در انتقال علم و دانش به نسل‌های بعد، روانه آنتن می‌شود.

در این برنامه، یک معلم به نام خانم کبری اصل فلاح به ایفای نقش کاراکتر «خانم دفتری» خواهد پرداخت. از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به برگزاری مسابقه بین بچه‌ها، پخش ترانه‌های شاد و… اشاره کرد.

برنامه «باغ شادونه» کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو به تهیه‌کنندگی علی اکبر ذاکری و اجرای ملیکا زارعی است که روز‌های زوج و جمعه‌ها ساعت ۱۵:۱۵ روانه آنتن می‌شود. تاکنون ۵۰ قسمت از فصل اول این مجموعه و ۳۳ قسمت از فصل دوم آن روانه آنتن شده است. سی و چهارمین قسمت از فصل دوم این برنامه به مناسبت روز گرامیداشت مقام معلم، دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۵:۱۵ مهمان خانه مخاطبان خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگری دارای یک جهان بینی متفاوت است

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ملیکا متولی پور مجری و بازیگر تلویزیون گفت: دارای لیسانس کارگردانی تلویزیون و ارشد سینما هستم، از ۵ سالگی به بازیگری علاقه داشتم و از همان زمان تا به حال که نزدیک به ۱۹ سال میگذرد، هدف و آرزویم هیچ تغییری نکرده و حتی خیلی بیشتر مشتاق و علاقه مندم به اینکه بتوانم خود را در این حوزه تقویت کنم.

متولی پور گفت: از نظر من بازیگر شدن صرفا بازیگر بودن به آن نوعی که ما در دنیای امروز می‌بینیم و می‌شناسیم به صورت کلی نیست بلکه من به آن جزئی‌تر نگاه میکنم، به نظرم بازیگر بودن در واقع یک نوع جهان بینی متفاوت داشتن است، بازیگر بودن این است که فرد بتواند زندگی‌های مختلف، جامعه، روان انسان‌ها را بشناسد و در واقع بازیگر بودن اول از همه یک حالت خودشناسی به فرد می‌دهد که شاید در خیلی از رشته‌های دیگر این موضوع وجود نداشته باشد.

او می‌گوید: زمانی که قرار است فرد نقشی را بازی کند او وارد جسم یک انسان دیگر می‌شود که در واقع آن فرد نقش متفاوتی از خود را نشان خواهد داد که با گذشته و دنیا فرد خارج از فضای بازیگری متفاوت است که در حقیقت هیچ کدام از این‌ها به صورت واقعی در این جهان وجود نداشته و بازیگر است که باید آن را خلق کند و خلاق بودن در بازیگری بسیار جذاب است.

وی افزود: دوست دارم زندگی‌های متفاوتِ زیادی را زندگی کنم تا از این طریق دنیا را یکنواخت نگاه نکنم و این احساس را داشته باشم تا در این یکباری که زندگی می‌کنم انگار بار‌ها و بار‌ها زندگی کرده ام و به دنیا آمده ام و داشتن این احساس برای من بسیار جذاب است. این مجری تلویزیون گفت: اگر از لحاظ آکادمیک در حال تحصیل هستم دلیل اش این است که جدای از بحث محتوایی بحث تکنیک مهم است تا از این راه بتوانم تمام جهان را دریابم و تا حد ممکن به تمام بعد‌های جهان بازیگری نزدیک شوم.

متولی پور گفت: آنچه که ما در زبان فارسی به آن بازیگر می‌گوییم از معادل انگلیسی آن متفاوت است و در واقع اکتر از اکت به وجود آمده یعنی عمل گر یک انسانی که یک کنش را انجام می‌دهد و اگر بخواهیم مصداقش را در زندگی نگاه کنیم اگر فرد کنشی نداشته باشد و دنیا را به ضربان قلب تشبیه کنیم زمانی انسان زنده است که نبض در حال زدن است و بالا و پایین شدن در زندگی وجود دارد.

وی افزود: انسان یک سری کنش‌هایی را انجام می‌دهد که اگر هیچ کاری نکند خط ضربان قلب صاف می‌شود و در نهایت می‌میرد با همین مثال می‌توانم بگویم بازیگری برای من مصداق زندگی کردن است و در این راه سعی کرده ام تا حد ممکن به آن نزدیک شوم.

متولی پور گفت: کارگردانی و اجرا کردن و مجری بودن که نزدیک به ۴ سال است که تجربه‌ی آن را دارم که همه‌ی این موارد پیرامون این موضوع می‌گذرد و به من کمک کرده اند تا دنیای بازیگری را ییشتر درک کنم.

این بازیگر تلویزیون گفت: قدم‌های اولم را در این مسیر میگذارم، اما با توجه ام به تجربه ام در این حوزه باید بگویم که مهم‌ترین موضوع این است که انسان علاقه داشته باشد، علاقه صرفا این نیست که ما در درون خود یک خواستی را داشته باشیم، علاقه زمانی معنی واقعی پیدا می‌کند که آن خواست درونی تبدیل به یک عمل بیرونی شود و برای رسیدن به خواست درونی و عمل بیرونی دست از تلاش برندارد.

او می‌گوید: مهم‌ترین موضوع این است که ما بتوانیم در علاقه‌ی خود زندگی کنیم و تمام زندگیمان را دربگیرد که شامل موارد مختلف از جمله دانشگاه، کلاس آموزشی، خواندن کتاب، دیدن مستند، فیلم دیدن، تئاتر بازی کردن و… باشد که در تک تک لحظات افراد جاری است.

وی افزود: زمانی که فرد تصمیم به بازیگر شدن می‌گیرد و قرار است شخصیت آدم‌ها را بشناسد باید شناخت افراد و موقعیت‌های مختلف را برای رسیدن به هدف نهایی که بازیگر شدن است را ملکه ذهن خود قرار دهد و از شناخت افراد به عنوان یک موقعیت طلایی برای پیشرفت خود قرار دهد چرا که شرایط کاری بازیگری شاید موقعیتی را به وجود آورد که فرد روزی در نقش شخصیت‌های مختلف بازی کند.

متولی پور گفت: برای من و هر فرد دیگری که در این مسیر است همیشه راه برای یادگیری و آموزش دیدن باز است که برای رسیدن به اوج این حرفه باید آموزش دید و تلاش کرد و هیچگاه دست از یادگیری برنداشت.

مشاهده خبر از سایت منبع