X

بایگانی اردیبهشت 17, 1402

دفتر سینمایی

حاجتمند: مسئولان رسانه ملی باید کمی گستره دیدشان را وسعت دهند تا بتوانند بخش بیشتری از مردم را به سمت تلویزیون جذب کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابوالفضل حاجتمند تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با پایان یافتن پخش برنامه های مناسبتی نوروزی و رمضانی رسانه ملی گفت: مسئولان رسانه ملی باید کمی گستره دیدشان را وسعت دهند تا بتوانند بخش بیشتری از مردم را به سمت تلویزیون جذب کنند! متأسفانه این روزها حلقه در رسانه ملی بسیار تنگ شده و تا فضا بازتر نشود و تعداد بیشتری از هنرمندان نتوانند در تولیدات تلویزیون دخیل و سهیم باشند قطعاً برنامه ها با افت مخاطب روبرو خواهند بود.

تهیه کننده ویژه برنامه رمضانی «سر سحر» و سریال تلویزیونی «بچه زرنگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه کیفیت آثار مناسبتی رسانه ملی پایین آمده است. شاید یکی از عمده ترین دلایل این اتفاقات بحث کنار گذاشتن سلبریتی ها باشد. ما بیش از ۳ دهه در تلویزیون سلبریتی پروری کردیم و حالا به یک باره می گوییم دیگر سلبریتی نمی خواهیم و با سلبریتی ها کار نداریم و همین باعث می شود تا بخشی از مخاطبان مان را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: مدیران رسانه ملی سال ها ذائقه مردم را به سمت برنامه های مهران مدیری و امثال آن سوق دادند و حالا یک باره دست از این کار کشیده اند! خوب معلوم است خروجی کنونی برنامه های تلویزیونی نتواند با مردم ارتباط برقرار کند.

حاجتمند سپس با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما این است که سلبریتی ها به شدت دستمزدهای خود را افزایش داده اند و رسانه ملی هم پول این دستمزدها را تقبل نمی کند اظهار داشت: در نقطه مقابل تلویزیون پلتفرم ها پول خوبی به سلبریتی ها می دهند و همین هم باعث محبوبیت برنامه ها و سریال ها در پلتفرم ها شده است!

تهیه کننده فیلم سینمایی «مدیترانه» تأکید کرد: امروزه پلتفرم ها رقیب اصلی تلویزیون هستند و تلویزیون اگر بخواهد از این میدان رقابت پیروز بیرون بیاید بایستی نگاهش را بازتر کند و حتی از بازیگران و هنرمندانی که شاید نگاه شان نزدیک به نگاه مدیران و سیاست های کلان رسانه ملی نباشد دعوت کند که به تلویزیون بیایند و برنامه سازی کنند.

این تهیه کننده افزود: البته می توان سریال و برنامه های بدون سلبریتی هم تولید کرد و مخاطب داشت! مثلاً سریال «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی بنده که همین اواخر پخش آن به اتمام رسید حتی یک سلبریتی هم نداشت اما بازخوردهای خوبی را بعد از پخش سریال گرفتیم! شاید خیلی از تهیه کنندگان باور نکنند که من در این سریال نقش برادر شهید را به یک برادر شهید واقعی دادم و این نوع ریسک را کمتر افرادی می پذیرند اما خوشبختانه بازخورد کارمان خوب بود.

حاجتمند در پایان این گفتگو افزود: بنده خودم بازخوردهای سریال را به صورت میدانی جمع آوری کردم و از نتیجه بازخوردها راضی هستیم! ما تهیه کنندگان وقتی یک کار ضعیف می سازیم اول از همه خودمان متوجه ضعف اثرمان می شویم اما به برکت شهدا بازخوردها برای سریال «بچه زرنگ» بسیار فراتر از انتظار ما بود و امیدوارم بتوانیم باز هم در این مسیر گام های نیکویی را برداریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر فیلم درست برای بچه‌ها ساخته شود؛ «سینمای کودک» تنها سینمایی در تمام دنیا است که می‌توانید سینما و گیشه‌اش را نجات بدهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر مشهدی عباس گفت: افرادی برای کودک و نوجوان تولید می‌کنند که دغدغه آن را دارند، نهادی مانند فارابی باید با استفاده از این افراد این سینما را زنده نگه دارد.

به گزارش سینماپرس، فرهنگ سازی برای هر حاکمیت یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقاء و رشد جامعه و از همه مهم‌تر انتقال تفکرات مطلوب آن کشور به نسل‌های آینده است. در این میان شاید مهم‌ترین جامعه هدف فعالیت‌های فرهنگ‌سازانه، ‌ «کودکان و نوجوانان» باشند، بی‌شک تولیدات فرهنگی مناسب برای کودک و نوجوان می‌تواند آینده هر کشور را از لحاظ‌های مختلف تامین و تضمین کند.

به زعم کارشناسان یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگ‌ساز در هر جامعه‌ تولیدات هنری است، هنر است که می‌تواند تفکری را و نظراتی را در شخصیت‌ها نهادینه کند، ‌ به یک معنا هنر و آثار هنری می‌تواند نوع نگاه ما را بسازد. در این میان تاثیرگذارترین هنر «سینما» است. سینما به واسطه عمومی بودن و دسترسی آسان به سرعت در اختیار همه قرار می‌گیرد، در این میان کودک و نوجوان جوامع پیشرو هستند. آن‌ها هستند که به واسطه سن و سال، آثار سینمایی را دنبال می‌کنند و هر هفته سریال می‌بینند و با قصه‌ها و کاراکترهای سینمایی جهان خودشان را می‌سازند.

کشور ما از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون هدف تهاجمات بسیار فرهنگی قرار گرفته که بسیاری از آن‌ها در قالب ساخت انیمیشن‌های مختلف و با هدف تأثیرگذاری بر جامعه کودکان و نوجوانان بوده است. امروز اما نوع تازه‌ای از جنگ که «شناختی» است شکل گرفته است. در «جنگ شناختی» دشمن از ترکیب رسانه‌ها کمک می‌گیرد تا نگاه مردم را به سمتی که می‌خواهد بکشاند. آن‌ها در طول زمان با محتوایی که ارائه می‌کنند حتی آدم‌های تحصیل کرده که شکل گرفته‌اند را عوض می‌کنند چه برسد به کودکانی که تازه می‌خواهند جهان پیرامونی را بشناسند.

حالا در این شرایط است که «سینما» می‌تواند ابزار بسیار قدرتمندی باشد. سینمایی که مبتنی بر رویکرد انقلاب اسلامی، بازتاب دهنده عدالت، اخلاق و مهربانی باشد.

تحلیل نظرات کارشناسان نشان می‌دهد که آنها معتقدند سینمای کودک و نوجوان در ایران شرایط نابه‌سامانی دارد، تعداد و میزان تولیدات بسیار پایین و از طرفی کیفیت آثار نیز قابل بحث است، این در شرایطی است که به‌زعم منتقدان بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان متولی سینمای کودک و نوجوان وظیفه خود را درست انجام نمی‌دهد. به زعم کارشناسان فارابی به جای استفاده از متخصصان بیشتر درگیر فعالیت‌های تبلیغاتی است، به طور مثال موضوع سینما نوستالژی که این روزها در بنیاد فارابی در حال اجرا است، به جز یک هزینه کلان و سرگرمی ساده چه آورده‌ای خواهد داشت؟

در هیمن رابطه فارس با امیر مشهدی عباس از فعالان عرصه هنر کودک و نوجوان در تئاتر و سینما گفت‌وگویی داشت که در ادامه مشاهده می‌کنید.

فارس: سینمای کودک و نوجوان از قبل جزء مهمی از سینمای کشور به‌حساب می‌آمده است، شرایط این گونه از سینمایی در طول تاریخ سینمای ایران و در شرایط اخیر سینما را چطور ارزیابی می‌کنید؟

معمولا آثار حوزه کودک و نوجوان با دغدغه سینماگران تولید می‌شود و نه با دغدغه‌های نهادهای دولتی.

مشهدی عباس: سینمای کودک و نوجوان و جوان ما همیشه بر مبنای دغدغه‌ی تولیدکنندگان آن بوده و حیات داشته است، یعنی مثلاً یک تولیدکننده‌ای دغدغه و یا علاقه داشته که برای بچه‌ها کاری بکند و یا دغدغه‌ی شخصی داشته، پیگیری کرده و یک فیلم کودک و نوجوان خوب ساخته است وگرنه معمولا این اتفاق به این شکل رخ نداده است که بنیاد سینمایی فارابی و یا حتی کانون پروش فکری کودکان یا هر جای دیگری بخواهد این روند را تغییر بدهد و فیلمی را برای کودکان و نوجوان بسازد، در اکثر اوقات حمایت‌های درستی بوده که به سرانجام نرسیده و حمایت نابجایی بوده که بازهم به سرانجام مناسب نرسیده و اثری تولیدشده که دست تیم تولید حرفه‌ای نبوده است.

فارس: با توجه به این شرایط و مطالبی که گفتید، ‌ شرایط سینمای کودک و نوجوان در این روزها چگونه است؟ آیا این سینماگران که دغدغه حوزه کودک را دارند همچنان فعالند؟

اگر هنرمندی، ‌تهیه‌کننده‌ای و یا کارگردانی دلش بسوزد و برای بچه‌ها فیلمی بسازد و اثری تولید کند که دغدغه‌ی شخصی‌اش را داشته باشد، اما حقیقت این است که این اتفاق برای این افراد دغدغه‌مند هم بسیار سخت و دشوار شده است.

مشهدی عباس: این روزها و در شرایط فعلی می‌توان گفت که ما عملا سینمای کودک نوجوان نداریم، یعنی اگر هنرمندی، ‌تهیه‌کننده‌ای و یا کارگردانی دلش بسوزد و برای بچه‌ها فیلمی بسازد و اثری تولید کند که دغدغه‌ی شخصی‌اش را داشته باشد، اما حقیقت این است که این اتفاق برای این افراد دغدغه‌مند هم بسیار سخت و دشوار شده است؛ من خودم سه کار و پروژه برای کودکان و نوجوانان دارم که الان نزدیک به یک‌سال است که در حال تلاش هستم تا بتوانم یکی از آن ها را تولید کنم، می‌خواهم به شما بگوییم که من دارم پیگیری می‌کنم، تلاش می‌کنم تا با تهیه کننده‌های مختلف قرار می‌گذارم تا با سرمایه‌گذاری‌های مختلف این آثار را تولید کنم.

قطعا اگر بخواهم همین تلاش را در حوزه‌های دیگری انجام دهم بیش از این عایدم می‌شود اما دغدغه دارم تا حوزه کودک و نوجوان فعالیت کنم؛ من از میان افرادی که این دغدغه را در سینما دارند آدم تازه‌وارد و تازه‌کاری هستم درمقابل آدم‌هایی که استخوان خرد کردند و سال‌هاست برای کودکان دست‌وپا می‌زنند و خودرا به جهت تجربه شخصی مثال زد که بگوییم تولید اثر برای کودکان سخت و بدون حمایت است و از دغدغه سینماگر است که سینمای کودک و نوجوان داریم نه از حمایت‌های دولتی!

فارس: اینکه می‌گویید عواید این کار کم است به معنا گیشه ناموفق برای آثار حوزه کودک و نوجوان است؟ اخیرا چند اثر در این حوزه فروش خوبی داشتند.

مشهدی عباس: قبلا هم در مصاحبه‌ای گفته‌ام که سینما کودک نوجوان سینمای گیشه نیست، نه به این معنا که در گیشه موفق نمی‌شود، چرا ممکن است اثری در این گونه سینمایی تولید شده و گیشه خوبی هم داشته باشد؛ بلکه به این معناکه کسی برای کسب درآمد و یا شهرت وارد این فضا نمی‌شود چراکه این اهداف به سختی در این سینما به‌دست می‌آید؛ افرادی برای کودک و نوجوان تولید می‌کنند که دغدغه آن را دارند، نهادی مانند فارابی باید با استفاده از این افراد این سینما را زنده نگه دارد.

فارس: تا چه میزان فارابی را مسؤول شرایط نابه‌سامان سینما کودک و نوجوان می‌دانید؟

نهادهایی مانند فارابی بودجه مخصوص سینمای کودک و نوجوان را دارند اما برای این سینما پدری و دلسوزی نکرده‌اند.

مشهدی عباس: من می‌خواهم بگوییم وقتی کسی می‌شود پدر یک خانواده مسؤولیتی دارد؛ مثلاً پدر مسؤولیتش این است که شرایط رفاهی خانواده را فراهم کند از لحاظ مالی حتی محبت درستی با خانه داشته باشد، من همیشه احساس می‌کردم نهادهایی مثل فارابی که اصلاً بودجه‌ی مخصوص این کار را دارد، پدری هستند برای سینمای کودکان جوان ولی واقعاً می‌توانم بگوییم اگر این‌ها برای سینما کودک و نوجوان پدری و دلسوزی نکردند و همیشه در تقسیم بودجه کمترین بودجه به کودک و نوجوان اختصاص پیدا کرده است و کم‌ترین متخصص‌ها را برای این موضوع دعوت کردند.

فارس: یعنی رویکرد موجود به فکر سینمای کودک و نوجوان نیست؟

سینمای کودک و نوجوان سینمایی است که با حمایت باید به چهارچوبی برسد، واقعاً فرهنگ‌سازی باید با حمایت اتفاق بیفتد.

مشهدی عباس: همیشه با سینمای کودک و نوجوان سلیقه‌ای برخورد کردند؛ در هر دوره‌ مدیریتی به شکلی با این حوزه برخورد شده است؛ اصلاً بحث مدیریت فعلی نیست، به نظر من فارابی نسبت به این قضیه مسئولیت دارد، پدری گردنش هست که پدری نکرده برای این سینما و هنوز هم چشم‌ها به‌دنبال فارابی است، چون سینمای کودک و نوجوان سینمایی است که با حمایت باید به چهارچوبی برسد، در تمام دنیا همین هست درست است که خودش می‌تواند سرپا بایستد ولی واقعاً فرهنگ‌سازی باید با حمایت اتفاق بیفتد، کسی دلش نسوخته که بیاید برای بچه‌ها فرهنگ‌سازی کند و از بودجه شخصی هزینه‌های خیلی بالا را به‌عهده بگیرد.

فارس: فرهنگ سازی با بودجه خصوصی مضراتی دارد که می‌گویید نباید اتفاق بیفتد؟

کاش مسئولیت سینمای کودک و نوجوان در فارابی کمی مسئولانه‌تر و دغدغه‌مندتر بود تا حداقل می‌توانستیم فیلم سالم‌تری برای کودکان بسازیم.

مشهدی عباس: ببینید الان یک فیلم‌ساز باید بروید دنبال اسپانسر تا بتواند با سرمایه‌گذاری آن فیلم را بسازد، بعد از آن مجبوری است به خاطر اسپانسر و سرمایه‌اش حرف‌هایی در فیلمش بگذارد فقط برای‌اینکه بتواند فیلمش را بسازد و برایش سرمایه‌ای داشته باشد؛ اینها همه معایت سرمایه‌گذاری خصوصی است، کاش این پدری و مسئولیت سینمای کودک و نوجوان در فارابی کمی مسئولانه‌تر و دغدغه‌مندتر بود تا حداقل می‌توانستیم فیلم سالم‌تری برای کودکان بسازیم.

فارس: جدا از اهیمت پرداختن به سینمای کودک و نوجوان آیا این گونه می‌تواند ناجی شرایط فعلی سینمای کشور باشد؟

مشهدی عباس: بله قطعا می‌تواند، ببینید وقتی فرزندمان را در کودکی می‌بریم تا به تماشای یک تئاتر بنشیند این کودک یاد می‌گیرد که در حقیقت تئاتر یک بحث فرهنگی و اندیشمندانه است و می‌تواند در زندگیمان تاثیر داشته باشد و شرایط روحی‌اش را التیام ببخشد، این کودک بعد از این تجربه تئاتر را وارد سبد خانواده خود می‌کند، یعنی اینکه بچه در آینده عادت می‌کند که تئاتر ببیند.

با استفاده از سینمای کودک و نوجوان می‌توانیم کودکان را به سینما عادت داده و آن را وارد سبد خانواده‌هایشان در آینده بکینم.

فیلم هم همینطور است؛ اگه بچه‌ها در سنی که کودکی می‌کنند فیلم‌های کودکان و آثاری که واقعا برای این سنین ساخته شده است را ببینند یاد می‌گیرند که سینما می‌تواند پاسخگوی برخی از سوالات ذهنی‌اش باشد و برخی از دغدغه‌هایش را برطرف کند و این اتفاق می‌تواند فیلم و سینما را وارد سبد خانواده کند.

ما مخاطب آیندمان را امروز می‌سازیم ولی چطور می‌توانیم این کار را انجام دهیم وقتی که فیلمی برای کودکان تولید نمی‌کنیم و یا تولیداتمان متناسب با نیازهایشان نیست.

فارس: شرایط فکری کودکان چه موادری را در فیلم سازی می‌طلبد که می‌گویید برخی تولیدات مناسبشان نیست؟

مشهدی عباس: وقتی ما طرحی را متناسب با تفکر و نیازهای مخاطب و کودکان امروز به مسئولین می‌دهیم می‌گویند چرا طرح و داستان آن به این شکل است و توقع دارد هنوز گلنار و شهر موش‌ها تحویلشان بدیهم، مسؤولین ما بچه‌های این زمانه را نمی‌شناسند، ‌کودکانی که دیگر زمین بازیشان در کوچه نیست و در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. مسؤولین تفکراتشان در دهه‌ی شصت و دهه هفتاد، یعنی بچگی های خودشان مانده و تصور میکنند که فیلم کودک خوب باید ویژگی‌های آثار آن دوره را داشته باشد.

فارس: مهم‌ترین تغییرات شخصیتی کودکان برای فیلم‌سازان چیست؟

مشهدی عباس: کودک امروز در بازی‌هایی که انجام می‌دهد یک روز می‌تواند نقش دزد بازی کند، یک روز نقش پلیس‌ بازی کند، یک روز می‌تواند رانندگی تاکسی را به‌عنوان شغلش انتخاب کند، بچه‌های امروز در بازی‌ها برای خودشان شخصیت بزرگ‌سال دارند، یعنی یک کودک ۱۲ سال می‌تواند در یک بازی یک انسان سی و هشت سال باشد و چند میلیون دلار موجودی حساب بانکی‌اش باشد.

ما نمی‌خواهیم این موضوع را باور کنیم و برای این کودکان فیلم‌هایی در حد دهه شصت و هفتاد تولید می‌کنیم و بچه‌ها این فیلم‌هارا پس می‌زنند و در این شرایط ما عملا مخاطبی برای سینمای کودک و نوجوان نداریم و فقط یک فیلم می‌سازیم تا بیلان کاریمان را پر کنیم و بگوییم در این حوزه فعال هستیم.

فارس: توجه به این موضوعات تا چه حد در موفقیت یکم فیلم کودک ونوجوان مهم است؟

سینمای کودک و نوجوان مخصوص خانواده است، اگر کودکی بخواهد یک فیلم ببیند تمامی این خانواده باید به‌خاطر این کودک به سینما بروند، در این صورت آن فیلم یک کودک را به همراه پدرش، مادرش و یا خواهر و برادرش جذب کرده است.

مشهدی عباس: اگر فیلم درست برای بچه‌ها ساخته شود اتفاقا سینمای کودک تنها سینمایی در تمام دنیا است که می‌توانید سینما و گیشه اش را نجات بدهد، ما در تاریخ فیلم‌هایی داشتیم که برای کودکان بوده و درست و با موضوعات و متن مناسب تولیدشده و بچه‌ها رفتن فیلم‌هارا دیده‌اند و گیشه‌ها پرشده و سینما رونق پیداکرده است، چراکه سینمای کودک و نوجوان مخصوص خانواده است، من اگر بخواهم فیلم اجتماعی یک کارگردان را ببینم می‌توتنم به‌تنهایی به سینما بروم و آن فیلم تنها یک مخاطب را جذب کرده است، اما اگر کودکی بخواهد یک فیلم کودک و نوجوان را ببیند تمامی این خانواده باید به‌خاطر این کودک به سینما بروند، در این صورت آن فیلم یک کودک را به همراه پدرش، مادرش و یا خواهر و برادرش جذب کرده است.

من نمی‌دانم علت این همه‌ی بی‌اهمیتی توسط مسؤولان و توسط کسانی که دست‌اندرکار تولید هستند نسبت به سینمای کودک و نوجوان، مخاطب آن و افرادی دلسوزی که می‌خواهند برای بچه‌ها فیلم تولید کنند چیست؟

فارس: به‌نظر شما راهکار بهبود این شرایط چیست؟

مشهدی عباس: راهکار برای بهبود شرایط این هست که سینمای کودک و فیلم‌های کودک توسط آدم‌هایی دلسوز و متخصص تولید شود، در تولید این فیلم‌ها حداقل این است که آثار به صورت واقعی برای مخاطب تولیدشده. ویژگی‌های آن درنظر گرفته شده است؛ دراین صورت مخاطب می‌تواند با سینما آشتی کند، چراکه واقعاً هستند کسانی که فیلم درست برای مخاطب امروز تولید کنند، سینمای کودک و نوجوان با مخاطب ویژه‌اش می‌تواند تمام سینما را هم احیا کند اما جدی گرفته نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«راه شیراز» شنیدنی شد/ گوش دادن به چند موسیقی جذاب


«راه شیراز» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های موسیقایی است که به تازگی با خوانندگی محمد ذاکرحسین در ژانر موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خون در رگ‌های رادیو جریان یافت

وحید اسدی، مدیر رادیو مستند، دبیر علمی و داور نهایی بخش مردمی جشنواره رادیویی پژواک با بیان اینکه موضوع آموزش در این جشنواره بسیار حائز اهمیت بود، گفت: زمانی که اختتامیه نخستین جشنواره رادیویی پژواک به پایان رسید این دستور و تدبیر معاون صدای رسانه ملی بود که به محض این که جشنواره دوم اعلام وجود کرد ما از اوایل تابستان کارگاه‌های آموزشی مستند را هر هفته به صورت مستمر برگزار کردیم و مثل خون در رگ‌های رادیو شکل گرفت. 

اسدی ادامه داد: از دیگر مواردی که بسیار به آن توجه شد حضور اساتید مطرح بود تا برنامه سازان با گونه‌های جدید مستند آشناتر شوند و درک درستی از نقاط قوت و ضعف شان داشته باشند. آقای آزادی، خانم صفائیان، آقای معدن کن و آقای رضوی نژاد و … از جمله اساتید این کارگاه‌ها و کلاس‌ها بودند.

مدیر رادیو مستند با بیان اینکه آثار برگزیدگان نخستین دوره آسیب شناسی شد، افزود: آموزش‌های ما تا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به صورت عملی به طول انجامید، آثار برگزیدگان نخستین دوره آسیب شناسی شدند و نقاط قوت و ضعف شان بررسی شد. ما علاوه بر بهره مندی از اساتید رادیویی از اساتید بیرون رادیو مانند اساتیدی که تکنیک صدابرداری محیط را آموزش می‌دهند، بهره‌مند شدیم. کلاس‌ها شامل تکنیک‌های مستندسازی و ایده پردازی بود که حتی برای کار‌های سینمایی برگزار شد.

به گفته وی، شروع یک ایده یک خبر یک رویداد تا شکل گیری یک مستند، چگونگی پژوهش‌ها و رویتگری‌ها تجربیاتی بود که به آن‌ها منتقل شد. 

دبیر علمی جشنواره معتقد است مستندسازان رادیویی در حال حاضر این پتانسیل را پیدا کرده اند که حتی فراتر و قوی‌تر از آنچه که هستند، کارشان را انجام دهند. مطمئنا هر سال بهتر و بهتر خواهند بود. ما امسال شاهد بودیم که در بخش نهایی داوری اغلب آثاری که به مرحله نهایی داوری راه یافته بود و مستندسازان رادیویی تهیه آن را بر عهده داشتند همان دوستانی هستند که در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده بودند.

وی با اشاره به محتوای آموزشی کارگاه‌ها افزود: ما در کلاس‌های آموزشی آثار برگزیده نخستین دوره جشنواره و مستند‌های نامزد‌های انتخابی داوران دوره قبل را که به مرحله داوری نهایی نرسیده اند، تجریه و تحلیل و آسیب شناسی کردیم. حتی یک اتفاق دیگر که بسیار خوب بود بررسی و تجریه و تحلیل آثاری که سال‌های گذشته در جشنواره abu از کشور‌های دیگر همچون ژاپن، ویتنام و … برگزیده شده بود، ما این‌ها را ترجمه کردیم. 

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعداد‌های حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دادمان درگذشت احمد خلیلی‌فرد را تسلیت گفت


رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت احمد خلیلی‌فرد را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی ۴۰ فیلمنامه جشنواره «ایثار» معرفی شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار، گروه انتخاب بخش مسابقه فیلمنامه نویسی نخستین جشنواره بین المللی فیلم و فیلمنامه ایثار اسامی ۴۰ فیلمنامه را برای حضور در بخش نهایی این رخداد هنری اعلام کرد.

گروه انتخاب بخش مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره متشکل از محمد زین‌العابدینی تهیه کننده کارگردان، حسین خورشیدی فیلمنامه‌نویس و مدیر فرهنگی و حامد شکیبا نیا، تهیه کننده و کارگردان پس از مطالعه تعداد ۲۱۹ فیلمنامه ارسالی در قالب‌های مستند، پویانمایی، فیلم کوتاه داستانی، فیلم سینمایی، فیلم تلویزیونی و سریال، تعداد چهل عنوان فیلمنامه را برای حضور در ۲ بخش رقابتی اصلی و ویژه انتخاب کردند.

بنا بر این گزارش اسامی فیلمنامه پذیرفته شده به این شرح است:

۱- الهه نوشته هاشم علیایی مقدم ۲- امانت نوشته الهام احمدی ۳- آوای آشنا نوشته علیرضا بختیان ۴ – آوای نیکان نوشته هادی اسپنانی ۵- بادکنک سفید نوشته صادق قاسمی ۶- بازگشت نوشته نعمت الله سرگلزایی ۷- بهترین بابای دنیا نوشته عزیزالله محمدپور ۸- بی بی ماهی نوشته جواد خورشیدپور ۹- پیچ هفتم نوشته عاطفه کریمی ۱۰- پیراهن جانم نوشته محمد علی هاشم پور ۱۱- توپ زرد نوشته صادق قاسمی ۱۲- جوزف نوشته عبدالحسین عبدی ۱۳- چای عجمی نه، چای ایرانی نوشته سیدرضا حسینی ۱۴- دروازه‌بان نوشته لیلا روغن‌گیر قزوینی ۱۵- درون جنگ نوشته محمد عبدی زاده ۱۶- در همسایگی یاس نوشته فاطمه پرویزی مجد ۱۷ – دریادار بایندر نوشته عبدالرحمن شلیلیان ۱۸- دست نقش نوشته سید مهدی میرغیاثی ۱۹- ذبیح نوشته احمد احمدپور ۲۰ – راه شیری نوشته عباس طهماسبی ۲۱- رود سرخ نوشته مقداد جعفرزاده ۲۲- زنبق‌ها نوشته محمد علی هاشم پور ۲۳ – ساعت ده یادت نره نوشته میلاد ملحانی ۲۴- سقوط نوشته سعید فرامرزی ۲۵- سَنَعود (باز می‌گردیم) نوشته مهراب اکبری شهپر ۲۶- سه چهارم جنگ نوشته داوود جلیلی و محسن غضنفری – ۲۷ شگرا نوشته فرود عوض پور ۲۸- شلکینه نوشته اسماً غفاری اولقی ۲۹- طلوع نوشته نسیم اسدپور ۳۰- کمپوت گیلاس نوشته ابراهیم پورعلی ۳۱- گل یونس نوشته اشرف موسی خانی ۳۲- لنز نوشته حمیدرضا همتی ۳۳- مافیا صفر نوشته سروش کشاورز ۳۴- ملا رضا نوشته هاشم علیایی مقدم ۳۵- من و ما نوشته نسیم استوار ۳۶- می‌خواهم گمنام بمانم نوشته حامد کوهزاد ۳۷- ناطور الوند نوشته سید علیرضا حسینی و احمد فیضی ۳۸- نامه‌های عاشقانه جنگ نوشته امیر سائلی ۳۹- نشانی از مادر نوشته مژگان روشن زاده ۴۰- یازده و شانزده دقیقه نوشته لیلا روغنگیر قزوینی.

آثار بخش ویژه از میان تولیدات بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور و یا تولیدشده از سوی خانواده معظم شهدا و ایثار گران بوده و دارای مضامینی با عنوان حجاب و عفاف، نماز و نیایش و آثار مرتبط با مضامین تولید دانش بنیان است.

مرحله نهایی نخستین جشنواره بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار با دبیری فرهاد مختاری از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد امسال از سوی اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پای بزرگترها هم به کنسرت‌ها باز شد/ اجرای پیشکسوت موسیقی لرستان


با انتشار نام یکی از پیشکسوتان پرطرفدار موسیقی نواحی لرستان در فهرست کنسرت‌های پیش رو، این امید می‌رود که رفته‌رفته پای دیگر هنرمندان پیشکسوت و صاحب‌نام موسیقی به کنسرت‌ها باز شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولویت مطالبات پایتخت‌نشینان و مناطق روستایی استان در رادیو تهران

پیام امیری، سرپرست گروه تاریخ و معارف و قائم مقام شبکه رادیویی تهران با اشاره به رویکرد تحولی رادیو تهران که این روز‌ها با تغییر گروه‌های برنامه ساز انجام شد، افزود: با ابلاغ سند تحول رسانه ملی در دوره جدید مدیریتی سازمان و به تبع آن تدوین سند تحول در معاونت صدا، رادیو تهران نیز در همین راستا طرح تحولی شبکه را در سه محور محتوایی، رویکردی و ساختاری در دستور کار قرار داد.

 وی افزود: بر این اساس در ساختار جدید رادیو تهران چهار گروه برنامه ساز با عنوان گروه فرهنگ، جامعه و سلامت -گروه تاریخ و معارف -گروه دانش و اقتصاد و گروه ورزش و تفریحات با ماموریت‌های محتوایی و رویکردی مشخص شکل گرفت.

 به گفته امیری، علاوه بر این حتی با تغییر نام گروه‌های برنامه ساز ماموریت و اهداف هر کدام از گروه‌ها در حوزه تولید محتوا و رویکرد‌های برنامه سازی مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفت و در مرحله اول آرایش محتوایی برنامه‌های جدول پخش برنامه‌های رادیو تهران متناسب با شرح وظایف هر گروه انجام شد. در مرحله دوم مقرر شد گروه‌های برنامه ساز با تطبیق رویکرد‌های برنامه‌های هر گروه مبتنی بر اهداف و سیاست‌های سند تحول برای بازطراحی محتوایی و ساختاری برنامه‌های موجود اقدام و براساس ضرورت برای حذف برخی برنامه‌ها و ایجاد برنامه‌های جدید طرح‌های پیشنهادی ارائه کنند.

سرپرست گروه تاریخ و معارف افزود: در کنداکتور تحول محور، اقتضائات جغرافیایی استان تهران و شهر تهران به عنوان پایتخت و مطالبات همه مخاطبان به ویژه در مناطق روستایی استان در اولویت قرار گرفته است و صددرصد برنامه‌ها منطبق با سیاست‌گذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صدا در سه حوزه اصلی جمهوریت نظام، جامعه نخبگانی و پیشرفت کشور تعریف شده است. 

 قائم مقام شبکه رادیویی تهران با بیان اهداف و رویکرد‌های محتوایی برنامه‌های این شبکه می‌گوید: اهداف و رویکرد برنامه‌های رادیو تهران مبتنی بر تمرکز بر هویت دینی و انقلابی، تبیین سبک زندگی با توجه به تکریم نهاد خانواده، جهاد تبیین در حوزه رویداد‌های مهم سیاسی، تاریخی انقلاب و انعکاس پیشرفت‌ها و دستاورد‌های نظام اسلامی است. همچنین امید افزایی در جامعه و افزایش نشاط اجتماعی، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های همه مناطق استان به ویژه مناطق روستایی با تکیه بر الزامات بیانیه گام دوم انقلاب از مهم‌ترین رویکرد‌های موضوعی شبکه رادیو تهران در سال ۱۴۰۲ است.

علاوه بر این‌ها، حمایت از جوانان و جامعه نخبگانی با معرفی چهره‌های شاخص انقلابی در حوزه‌های علم و فن آوری، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، هنر، پیگیری مطالبات مردم و نقش آفرینی موثر در هدایت افکار عمومی به عنوان رسانه مرجع قابل اعتماد و جریان‌ساز از دیگر رویکرد‌ها و ماموریت‌های اصلی شبکه رادیویی تهران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۲ شبکه رادیویی و ایرانصدا به پیشواز نمایشگاه کتاب رفتند

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فقط ۴ روز مانده تا چراغ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روشن شود و بار دیگر علاقه‌مندان به کتاب به صورت حضوری در مصلی امام خمینی‌ (ره) گرد کتاب‌های مورد علاقه‌شان در می‌آیند.

سید مرتضی کاظمی دینان، مدیر رادیو فرهنگ درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از شبکه‌های مختلف رادیویی گفت: از آنجایی که امسال معاونت صدا در همه شبکه‌ها رویکرد قرارگاهی را اتخاذ کرد، متولی شورای تخصصی فرهنگی با رادیو فرهنگ است. به همین دلیل، مدیر شبکه رادیو فرهنگ دبیر شورای فرهنگی معاونت صداست.

کاظمی دینان ادامه داد: در مجموع ۱۲ شبکه رادیویی به همراه ایرانصدا در بازه برگزاری نمایشگاه کتاب حضور دارند. شش شبکه رادیویی از جمله رادیو فرهنگ، گفت‌وگو، ورزش، نمایش، جوان و ایران علاوه‌بر برنامه زنده به صورت تصویری از ایرانصدا پخش می‌شوند.

مدیر رادیو فرهنگ درباره زمان‌ برنامه‌های مختص نمایشگاه کتاب در شبکه‌های مختلف رادیویی توضیح داد: رادیو فرهنگ هر روز از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ دقیقه برنامه «کتاب فرهنگ» پخش می‌کند.

به گفته وی، برنامه رادیو گفت‌وگو هر روز از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ دقیقه با برنامه «الف ب بسم‌الله»، رادیو تهران هر روز از ۱۵ تا ۱۶ با برنامه «چاپ تهران»، رادیو ورزش هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۳ با برنامه «به اضافه ورزش»، رادیو نمایش از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه تا ۲۰ با برنامه «استودیو ۸»، رادیو اقتصاد از ساعت ۱۸ تا ۱۹ با برنامه «گذر بازار» پخش می‌شود.

کاظمی دینان افزود: رادیو قرآن در تمام ساعات روز در قالب گزارش، رادیو سلامت از ساعت ۱۶ تا ۱۷ با برنامه «عشق کتاب»، رادیو معارف از ساعت ۱۷ تا ۱۸ با برنامه «یار مهربان»، رادیو جوان از ساعت ۱۵ تا ۱۵:۴۵ دقیقه با برنامه «کافه رادیو»، رادیو صبا از ساعت ۱۴ تا ۱۵ با برنامه «دیباچه صبا»، رادیو ایران از ساعت ۱۶ تا ۱۷ با برنامه «باغ هنر» و ایرانصدا از ساعت ۱۵ تا ۱۹ ویژه برنامه نمایشگاه کتاب را روی آنتن می‌برد.

مدیر رادیو فرهنگ با بیان اینکه رادیو فرهنگ علاوه‌بر برنامه یک ساعت و نیم دقیقه‌ای که متناسب با نمایشگاه کتاب تهران روی آنتن می‌برد، در برنامه‌های دیگری هم حضور دارد، افزود: از جمله «صبح به وقت فرهنگ»، «هفت اقلیم»، «ققنوس»، «کتاب فرهنگ» و … به مباحث نمایشگاه کتاب می‌پردازد.

وی درباره استقرار استودیوها در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: امسال سه استودیو در نمایشگاه کتاب داریم. از طرفی امسال سعی کردیم محتوای شبکه‌های رادیویی کمتر همپوشانی داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتصاب جدید در شبکه جهانی جام جم

سید باقر حاجی رضی، رئیس مرکز تولید و فنی سیما، مهدی هراتی نیاسری را به سمت مدیر تولید و فنی شبکه جهانی جام جم منصوب کرد.

در این حکم آمده است: هدایت، برنامه ریزی، نظارت و امن سازی مجموعه تحت امر خود جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های تولیدی و فنی با بهره گیری از نیرو‌های با انگیزه، متعهد و متخصص از اهم ماموریت‌های شما در این مسوولیت به شمار می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع