X

بایگانی خرداد 1, 1402

دفتر سینمایی

باید سازمان مستقلی زیر نظر «شورای عالی فضای مجازی» یا «شورای عالی انقلاب فرهنگی» تشکیل شود تا بر پلتفرم‌ها نظارت کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صحبت‌های نمایندگان دو پلتفرم نماوا و فیلم‌نت در مقابل نمایندگان ساترا نشان می‌دهد دو سمت این بازار هنوز نتوانسته‌اند به توافق برسند و اختلاف‌ها به قوت خود باقی است.

به گزارش سینماپرس، نشست انجمن علمی ارتباطات دانشگاه تهران که به مناسبت روز جهانی ارتباطات در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه برگزار شد با هدف آسیب‌شناسی تنظیم‌گری VOD ها با حضور نمایندگان ساترا و VOD ها و دو تن از اساتید ارتباطات برگزار شد.

مدیرعامل فیلم‌نت: سازمانی مستقل به جای ساترا ایجاد شود

علی سرتیپی، مدیرعامل پلتفرم فیلم‌نت در ابتدای صحبت‌های خود درباره ممیزی محتوا گفت: قطعا با توجه به اینکه در نظام جمهوری اسلامی کار می‌کنیم موضوعی به نام محتوا مهم است و باید رگولاتوری و ممیزی وجود داشته باشد. اینکه ما هر چیزی را بسازیم و بازبینی نشود امکان ندارد. ممیزی می‌تواند هم قبل از تولید و هم پس از تولید صورت بگیرد و ما با هر دو روش موافقیم.

سرتیپی در ادامه اما با به چالش کشیدن جایگاه قانونی ساترا گفت:‌ جدای از اینکه ساترا قانونی است یا نه مشکل این است ساترا رقیب پلتفرم‌هاست. وقتی پلتفرمی با ۵۰ – ۶۰ نفر کار باکیفیتی می‌سازد که صداوسیما قادر به ساخت آن نیست، این مساله حال صداوسیما را بد می‌کند.

او ادامه داد: البته در چند ماه گذشته ساترا عملکرد خوبی داشته و واقعا اذیت نشده‌ایم، حداقل تعامل ساترا با پلتفرم ما خوب بوده است. اگر پلتفرم‌های دیگر هم می‌خواستند این اتفاق می‌افتاد اما نگرانیم که با عوض شدن افراد، رویه‌ها عوض شود. اگر خیال‌مان از آینده راحت نباشد دچار تزلزل می‌شویم.

سرتیپی پیشنهاد ایجاد سازمانی به جای ساترا را داد: اعتقاد دارم باید سازمان مستقلی زیر نظر شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود تا بر پلتفرم‌ها نظارت کند.

مدیرعامل فیلم‌نت در مورد تعارض منافع با صداوسیما توضیح داد: نگران ورود صداوسیما به این بازار نیستیم زیرا این بازار ظرفیت حتی ۱۰ میلیون کاربر را دارد. اکنون اصلی‌ترین مساله‌مان این است که نمی‌دانیم آینده چه می‌شود و جامعه و مسئولان بعدها چطور فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

مدیر تولید نماوا: رقیب ما ماهواره است نه صداوسیما

آیدا مصباحی، مدیر تولید نماوا و تهیه‌کننده نیز در این پنل حضور داشت و گفت:‌ اصولاً رگولاتور برای هیچ‌کس جذاب نیست ولی ناگزیر است. ما خاطره خوبی از سال‌های پیش ساترا نداریم. ساترا قبلا به عنوان بخشی از صداوسیما خود را رقیب پلتفرم‌ها می‌دانست. قبلا ایرادهای بدوی و عجیب و غریب از فیلمنامه‌های ما گرفته می‌شد. اما بهتر است به عقب برنگردیم و به جلو نگاه کنیم. در یک سال اخیر تجارب همدلانه‌ای با ساترا داشتیم. البته ساترا هنوز هم خیلی تحت تاثیر جریان‌های توییتر و جریان‌های رسانه‌ای قرار می‌گیرد.

او همچنین گفت: ما رقیب خودمان را شبکه‌های ماهواره‌ای می‌دانیم نه صداوسیما. اگر هدف کلی تنظیم‌گری احترام به شعور مخاطب باشد و فکر نکنند ما باید مردم را مجبور کنیم محتوایی را که دوست داریم ببینند قطعا مسیر هموارتر می‌شود. محتواهای ما ممکن است با خط قرمزها بازی کرده باشد اما قطعا آنها را رد نکرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطره‌هایی از پوراحمدِ روزنامه‌نگار/ پارکینگ شدن محل کشف بانوی ۷هزارساله تهران


یادی از مهری ودادیان، خاطره‌ای از گزارش‌های پوراحمد برای کیارستمی و جام جهانی، اظهاراتی درباره سینمای کمدی، داوری مهرداد اسکویی در جشنواره مستند میلنیوم، گزارشی از تاخیر چندساله در ساخت سریال «حضرت معصومه(س)»، غافلگیری محمدعلی موحد در تولد صدسالگی، پارکینگ شدن محل کشف بانوی ۷هزارساله تهران و اقدام عجیب تیم فوتبال «میلان» با موسیقی ایرانی گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری روز دوشنبه یکم خردادماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اگر سینما تقویت شود بسیاری از حرف‌ها، نقدها و پرسشگری‌ها با زبان تصویر در فیلم‌ها بیان شده و از بسیاری از اتفاقات و آسیب‌ها پیشگیری می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در همایش مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها از آخرین مصوبات شورای عالی سینما خبر داده شد که «یکی از آنها اعطای کمک ۱۲۸ میلیاردی به سازمان سینمایی برای تجهیز و نوسازی دفاتر انجمن سینمای جوانان» بود و همچنین از درنظر گرفتن مبلغ ۲۴ میلیارد تومان برای هنرمندان و پیشکسوتان هنر در سراسر کشور و تخصیص ۲۰ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی کشور برای سینمای ایران» خبر داده شد و در عین حال تاکید شد که این مصوبات در حال پیگیری است.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی به همراه معاونین و مدیران این سازمان روز گذشته (۳۱ اردیبهشت ماه) با حضور در گردهمایی استانها، چشم‌انداز برنامه‌های سال ۱۴۰۲ سازمان سینمایی را در حوزه سینمای استان‌ها تبیین کردند.

رئیس سازمان سینمایی کشور ضمن تشکر از زحمات و تلاش‌های همه مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال ۱۴۰۱، سال سختی برای همه بوده است اما شما با تمام سختی‌های پیش‌رو مقابله کرده و با اجرای خوب برنامه‌ها، مانع از بروز خلاءهای موجود شده‌اید.

وی افزود: در سال گذشته برخی در صدد اهداف کشور ستیزی خود، به دنبال تعطیلی و خدشه‌دار کردن برنامه‌های فرهنگی همچون جشنواره فیلم فجر بوده‌اند که در زمان مناسب در خصوص این موضوعات صحبت خواهم کرد.

شناسایی نسل جدید فیلمسازی

خزاعی با اشاره به برنامه سفرهای استانی سازمان سینمایی و حضور در ۱۸ استان در طول سال گذشته گفت: معتقدیم سفرهای استانی یکی از برکات دولت سیزدهم است که از طریق آن از نزدیک با امکانات و کمبودهای استان‌ها آشنا می‌شویم.

وی با بیان اینکه این برنامه در مسیر تحقق عدالت فرهنگی، استعدادیابی و کمک به ارتقای جایگاه اجتماعی سینما در سطح استان‌ها پیش‌بینی شده است، افزود: حضور میدانی در مناطق کم‌برخوردار، تبیین دستاوردهای سینمای ایران، ایجاد شورای استانی سینما، نشست‌های هم‌گرایی و هم‌اندیشی با نخبگان فرهنگی و تشویق بخش‌های خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استان در جهت توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها، سالن‌سازی و کمک به افزایش رویدادهای اجتماعی سینما، تجهیز و تقویت فناوری سینمایی از جمله دستاوردهای این برنامه بود.

وی ادامه داد: این سفرها و پیگیری مستمر اهداف طراحی شده کمک می‌کند تا رویدادهای مهم سینمایی در استان‌ها جدی‌تر گرفته شده و از تمرکز همه برنامه ‌ها در در تهران جلوگیری شود.

ایجاد معاونت سینمایی در استان‌ها

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: با موافقت وزیر، معاونت سینمایی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به منظور تسریع روند امور سینمایی، ایجاد خواهد شد و این موضوع از طریق سازمان امور استخدامی کشور در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه نتایج و دستاوردهای بسیاری از سفرها در استان‌ها تاکنون مثبت و نتیجه‌بخش بوده و بسیاری از پروژه‌های سینمایی در حوزه سالن‌سازی و تجهیز، افزایش تولید و برگزاری هفته‌های فیلم و عکس و جشنواره‌های سینمایی به ثمر نشسته است اشاره کرد: البته، در چند استان به دلیل ناهمراهی استانداران و مسئولان استانی، اجرای مفاد تفاهمنامه‌ها رضایت‌بخش نبود.

به گفته وی جذب امکانات و منابع مختلف و هم‌افزایی به منظور ایجاد شرایط کار و اشتغال سینماگران در استان و رونق تولید، از نیازهای امروز این حوزه است بنابراین لازم می دانیم با همت و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان ضمن بهره‌مندی از توان تخصصی و کارکردهای سینماگران، زمینه اشتغال آن‌ها نیز فراهم شود.

سینما ابزاری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

خزاعی با بیان اینکه هنوز مسئولان متوجه کارکردهای سینما و تاثیرات داخلی و خارجی آن نشده اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه اهمیت سینما در حد یک واژه و شعار باقی مانده است و حتی در چشم‌انداز بودجه، این بخش مظلوم و مهجور مانده است. نباید فراموش کنیم که اگر سینما تقویت شود بسیاری از حرف‌ها، نقدها و پرسشگری‌ها با زبان تصویر در فیلم‌ها بیان شده و از بسیاری از اتفاقات و آسیب‌ها پیشگیری می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی از تجهیز سالن‌های سینما و بازسازی آنها در استان‌ها خبر داد و افزود: استان‌ها دغدغه جدی سازمان سینمایی است و تا روز آخر حضور ما در دولت، این نگاه ادامه داشته و آن را تقویت خواهیم کرد.

تشکیل شورای سینمای استان‌ها

خزاعی با اشاره به فعال کردن شورای سینما در استان‌ها با حضور مدیران فرهنگی و اجتماعی و شخص استاندار، گفت: اگر این شوراها در استان‌ها با حضور بالاترین سطح مدیران تشکیل شود، مصوبات آن رسمیت پیدا کرده و بسیاری از مشکلات سینمای استان حل خواهد شد.

وی افزود: فعال کردن شورای سینمای استان‌ها ظرفیتی جدید و مضاعف برای احیاء، رشد و بالندگی سینمای استان خواهد بود.

مسکن و معیشت سینماگران

وی توجه به مسکن و معیشت سینماگران را امری مهم دانست و عنوان کرد:خانه سینما در تهران مسئول شده است تا اسامی سینماگران فاقد مسکن را جمع‌آوری کرده و در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم با اختصاص تسهیلات و حمایت‌های مشخص به خانه‌دار شدن آنها کمک کنیم.

خزاعی ادامه داد: شما نیز می‌توانید اسامی سینماگران استانی فاقد مسکن را به صورت تفکیک شده تهیه کنید تا آنها نیز مشمول این حمایت‌ها شوند.

سینما در مسیر تحقق عدالت فرهنگی

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اهمیت عدالت فرهنگی، ادامه داد:‌ ما به دنبال توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها در کل کشور هستیم تا از تمرکز همه فرصت‌ها در تهران جلوگیری شده و استعدادها در شهرستان ها فرصت ظهور و بروز داشته باشند.

«نگاه ملی» در سینمای ما تحقق پیدا نکرده است

خزاعی با اشاره به اینکه متاسفانه در بحث تولید فیلم‌ها، سینمای ملی داریم اما نگاه ملی نداریم گفت: بیشتر فیلم‌هایی که تولید می‌شود در تهران ساخته شده و ما روی پرده‌های سینما کمتر تصویری از استان‌ها و مناطق مختلف کشور با تنوع آئین‌ها، زبان، قومیت و خرده فرهنگ‌ها و جغرافیای زیبا را می‌بینیم چرا که بیشتر قصه‌ها محدود به پایتخت و در چارچوب زندگی طبقه‌ای خاص با مشکلات خاص است.

وی با بیان اینکه افزایش تولیدات سینما در استان‌ها با هدف نگاه ملی به سینما جزء اهداف و برنامه‌ریزی‌های ماست، تصریح کرد: سینمای ملی باید دغدغه های ملی و نگاه فرا پایتختی داشته باشد و به همه دغدغه‌های مردم در مناطق مختلف کشور توجه کند. از سیستان و بلوچستان تا خراسان، یزد، خوزستان، آذربایجان و لرستان و جای جای این سرزمین پهناور.

لزوم بسترسازی برای افزایش مخاطب

خزاعی بر لزوم افزایش مخاطبان سالن‌های سینما در استان‌ها تاکید کرد و افزود: در بین همه استان‌ها فقط پنج یا شش استان هستند که آمار مخاطبان سینماهای آنها قابل قبول است و مابقی استان‌ها با حداقل مخاطبان مواجهه شده است بنابراین لازم است راهکارها و روش‌های مناسب و موثری را برای رونق سالن‌های سینما در استان‌ها پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم به فیلم دیدن و سینما رفتن علاقه دارند گفت: یکی از راهکارهای افزایش مخاطب، شناورکردن قیمت بلیت سینماهاست. امروز سالن‌های سینما در شهرستان‌ها این اختیار را دارند تا با تعیین قیمت بلیت بر اساس شرایط استان، زمینه را برای حضور بیشتر مردم فراهم کنند.

خزاعی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما برای عدالت فرهنگی، صدور مجوز برای کارگردان اولی‌هاست که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر از فیلمسازان شهرستانی در سامانه باشگاه فیلم‌اولی‌ها ثبت نام کرده که از این تعداد ۸۰ نفر بعد از بررسی آثار و در مصاحبه حضوری انتخاب شدند که حدود ۶۰ نفر از آنها فیلم‌ساز استانی بوده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ورود فیلمسازان جدید به عرصه تولید و اهتمام مضاعف به سینماگران استانی اضافه کرد: در این دوره یکی از ماموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی معرفی استعدادهای جدید به بخش بازیگری و سینمای ایران است.

قطب بندی فرهنگی در سراسر کشور

وی با اشاره به طراحی قطب بندی فرهنگی در سطح کشور برای بهره برداری بیشتر ظرفیت ها در مناطق مختلف گفت: در سفرهای استانی شاهد توانمندی فیلمسازان در حوزه های تخصصی مختلف بوده‌ایم. به عنوان مثال برخی استان‌ها در حوزه انیمیشن، مستند یا فیلم کوتاه از ظرفیت ممتازی برخور دارند از این رو برنامه ریزی‌های لازم انجام شده تا بر اساس قطب بندی فرهنگی استان‌ها به ظرفیت‌ها و توانایی‌ها توجه و بودجه لازم به آن اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه باور قلبی همه مدیران سازمان سینمایی تقویت هرچه بیشتر سینمای استان‌هاست، گفت: اگر می‌خواهیم رویه و ساختار سینمای کشور اعتلاء دهیم باید این جریان از استان‌ها آغاز شود.

احیای سینمای استانی

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر محورهای عدالت‌طلبی، زمینه‌سازی برای رویش و پرورش فیلمسازان جدید، بازاریابی داخلی و بین المللی محصولات سینمای ایران، توسعه زیرساخت سینمایی، اهتمام جدی به تحولات تکنولوژیک صنعت فیلمسازی و سینما به عنوان راهبردهای دوره جدید سازمان سینمایی، تصریح کرد: در این نقشه‌راه سازمان سینمایی احیای سینمای استان‌ها و توجه به معیشت و اشتغال ۲۵ هزار عضو خانواده سینمای کشور یکی از مهم ترین رویکردها و ماموریت های ماست.

محمدرضا سوقندی، مدیرکل حقوقی و استان‌های سازمان سینمایی هدف از این گردهمایی را توجه مضاعف و اهمیت بخشی به استان‌ها عنوان کرد و گفت: از زمان استقرار دولت جدید و حضور محمد خزاعی در سازمان سینمایی استان‌ها در تمام بخش‌های سازمان تبدیل به اولویت شده و این مهم در عرصه عمل و حضور میدانی نیز با اختصاص دادن بیشترین وقت رئیس سازمان و مدیران زیر مجموعه در سال ۱۴۰۱ به اثبات رسیده است.

وی افزود: یکی از مصوبات ما در بخش استانی که در تفاهم نامه‌ها هم آمده است و خوشبختانه معاون اول رئیس جمهور هم در جریان آن قرار دارد “شورای هماهنگی سینما در استان”با مدیریت استانداران است.

شورای هماهنگی یعنی ارتقا دادن ادارات کل فرهنگ و ارشاد و جایگاه سینما در سطح عالی ترین مقام استان است.

در ادامه حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با نگاهی به شرح وظایف معاونت ارزشیابی و نظارت در سازمان سینمایی عمده ترین مساله در معاونت زیر مجموعه خود را بحث نظارت بر محتوای آثار سینمایی دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه طبق قوانین اختیار صدور مجوز برای فیلم های کوتاه، مستند و انیمیشن تا سقف ۴۵ دقیقه به ادارات کل استان واگذار شده، از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درخواست داریم تا با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب در این مورد خاص، در عرصه تولید آثار همکاری لازم را داشته باشند.
وی از شوراهای استانی صدور مجوز فیلم درخواست کرد تا ضمن همراهی با معاونت ارزشیابی و نظارت و رعایت مسائل محتوایی که برای ساخت فیلم باید در نظر گرفته شود شاهد تولید فیلم های سالم تر باشیم.

در بخش بعدی این برنامه محمد حمیدی مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت : فعالیت های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی غالبا در مرکز مستقر بوده است اما از اواخر سال ۱۴۰۰ با رویکرد جدید عدالت محور در حوزه فرهنگ و هنر، فعالیت های مرکز در سطح کشور گسترش یافته و متعاقب آن معاونت امور استان ها نیز در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایجاد شده است.

وی افزود: فعالیت ما در دو بخش مستند و انیمیشن تعریف شده است و کشف استعداد های جوان از اولویت های مهم ما در افق آینده مرکز است تا هیچ استعدادی مغفول نماند و از ادارات کل استانی تقاضا داریم ما را در ردیابی و کشف استعداد های سینمایی استان خود کمک کنند.

در ادامه مهدی آذرپندار مدیرعامل سینمای جوانان گفت : با توجه به اینکه تولیدات انجمن سینمای جوانان نیاز به مجوز ارشاد ندارند از مدیران کل ارشاد استان تقاضا داریم به تولید فیلم کوتاه کمک کنند.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد بودجه انجمن محقق شده و از این مقدار ۶۸ درصد از بودجه تولید به استان ها اختصاص پیدا کرده است و تقریبا ۲۵۰ عنوان فیلم برای سینماگران استان ها مصوب شده است.

در ادامه بهمن حبشی با توضیحاتی در روند تولید فیلم و آثار سینمایی بر ۲ شاخصه اصلی قانون و اخلاق اجتماعی در روند تولید فیلم تاکید کرد.

حسین طلابیگی نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص صدور مجوز موسسات و ارزشیابی درجات هنری هنرمندان بر روند تسهیل صدور مجوز ها در این حوزه پرداخت.

در بخش دوم این گردهمایی، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با بیان اینکه در سوابق مدیریتی خود در هیچ مجموعه‌ای از حوزه فرهنگ و هنر شاهد این شکل از حضور و اراده برای عدالت فرهنگی نبوده است گفت : در هیچ دوره‌ای مشاهده نشده که سازمان سینمایی با تیم کامل مدیریتی در استان ها حضور میدانی داشته باشد و از نزدیک مسائل و مشکلات را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش بر اساس اولویت های موضوعی اعلام شده از پژوهشگران حوزه سینما حمایت می شود از مدیران کل فرهنگ و ارشاد استانی خواست تا از ظرفیت استان ها به دلیل وجود استعداد های درخشان و پژوهشگران خوب، صاحب قلم و اندیشمند استفاده نمایند.

آشنا در ادامه افزود «در حوزه آموزش ما در قبال آموزشگاه های سینمایی مسئولیت داریم و با نظارت مستمر بر آموزشگاه ها در تهران و استان‌ها زمینه ساز رشد کیفی آن خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه بین ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان با هنرمندان عرصه سینما و جلب مشارکت مسئولین استانی ارتباط مناسب برقرار کنیم ” مهر سینمای ایران” تعریف شد که سال گذشته با وجود شرایط خاص به خوبی برگزار شد و ان شاالله امسال هم مرحله دوم سینمای مهر را با مشارکت استان‌ها برگزار خواهیم کرد.

در ادامه محمد رضا فرجی مدیر کل دفتر توسعه فناوری سینمایی با بیان اینکه در حوزه فعالیت خود ارتباط بسیار خوب و بدون مشکلی با استان ها برقرار است گفت: مطابق قانون اعضای صنوف که مجوز فعالیت فنی و حرفه‌ای از ارشاد داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند و از مدیران کل استانی خواست که در این مورد با اعضای صنوف همکاری کنند.

مهدی شفیعی مدیر مدیر کل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارت های سینمایی با اشاره به ۳ رویداد مهر سینما، جایزه پژوهش سینمایی سال و جشنواره آموزشگاه های آزاد سینمایی عنوان کرد: فعالیت در حوزه پژوهش نباید صرفا محدود به تهران باشد و در حال حاضر پژوهشگران شهرستانی در اولویت ما هستند.

وی تاکید کرد: در این زمینه پایان نامه های تخصصی دانشجویی با موضوع سینما در مقاطع ارشد و دکتری نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد.

در ادامه هاشم میرزاخانی مدیر عامل موسسه سینماشهر، از تلاش برای توسعه زیرساخت سینمای ایران گفت و افزود : دولت سیزدهم در حوزه توسعه زیرساخت سینمای ایران یک برنامه مدون دارد و در این مسیر بر اساس تفاهم نامه های سازمان سینمایی در حوزه زیرساخت و تجهیز سالن های سینما اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: همه پتانسیل مجموعه سازمان سینمایی با هم در خدمت استان ها قرار داده شده فرصتی است برای عزیزان ادارت کل ارشاد استانی است که بهترین دستاورد ها را از این شرایط استحصال کنند.
میرزا خانی از مدیران استانی ارشاد خواست تا برای ایجاد زیرساخت سینما در استانها از ظرفیت بخش خصوصی به نحو احسن استفاده نمایند.

لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران نیز در ادامه از نقش و جایگاه فیلمخانه ملی ایران در حفظ و نگهداری میراث تصویری کشور سخن گفت و از مدیران کل استانی حاضر در جلسه خواست، در صورت وجود مجموعه‌های فیلم، عکس و پوستر سینمایی در استان‌های خود، این مجموعه ها را شناسایی و اطلاع دهند.

وی گفت: این مجموعه ها با اطلاع به فیلمخانه ملی ایران برای نگهداری به مکان امنی سپرده می‌شود و برای سالهای طولانی به بهترین شکل حفظ خواهد شد.

یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی با اشاره به جایگاه راهبردی روابط عمومی‌ها در سازمان ها عنوان کرد: برای رشد و تقویت سینما در استان ها نیاز است همه ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان بکار گرفته شود.

وی افزود: در این راستا، ضروری است با هم افزایی نخبگان فرهنگی و اجتماعی استان، تقویت گفتمان سینما، بهره گیری از شبکه های اجتماعی بویژه در میان طیف های مختلف جامعه و همچنین، پرسشگری و مطالبه از نمایندگان مجلس و مسئولان استانی، مطالبات حوزه سینما در عرصه های توسعه زیرساخت، گسترش مخاطب، رشد تولید و ارتقای آموزش در مقیاس گسترده تری پیگیری شود.

در ادامه صادق موسوی مدیرکل دفتر جشنواره ها و همکاری های بین الملل سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای هیچ جشنواره جدیدی در تهران مجوز برگزاری صادر نمی‌شود گفت: باور داریم برای محرومیت زدایی و عدالت گستری در حوزه فرهنگ و هنر با تقویت برگزاری مراسم و رویداد های سینمایی در مناطقی غیر از پایتخت زمینه ساز رشد فرهنگ و هنر و نشاط اجتماعی در آن مناطق باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه بازاریابی بین المللی یکی از راهبردهای مهم این دوره از سازمان سینمایی است تصریح کرد: مناسبات در این حوزه بر اساس اولویت بندی با کشورهای همسو و برخوردار از اشتراکات آیینی آرمانی و دینی خواهد بود.

فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی نیز با تاکید بر اینکه همه برای توسعه کشور باید کمک کنیم گفت: در حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما اقدامات زیادی صورت گرفته و در حال انجام است که یکی از آنها انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری با استان ها است. در سال ۱۴۰۱ سازمان سینمایی تلاش کرد به تمام تعهدات خود عمل کند و حتی مانده تعهدات سال قبل از آن هم پرداخت شد که البته شرط پرداخت آن عمل کردن استان ‌ا به مفاد تفاهم نامه و فرستادن گزارش عملکرد تا ۵۰ درصد تعهد سازمان سینمایی پرداخت شود.

وی افزود: ان شالله این موضوع برای ۱۴۰۲ نیز بر مبنای عملکرد استان با حدود ۲۰ درصد افزایش اعتبار مد نظر قرار دارد.

فارسی در پایان خاطرنشان کرد: جلسات شورای عالی سینما به ریاست دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شده و مصوبات بسیار خوبی هم در این شورا تصویب شده است که یکی از آنها اعطای کمک ۱۲۸ میلیاردی به سازمان سینمایی برای تجهیز و نوسازی دفاتر انجمن سینمای جوانان، مبلغ ۲۴ میلیارد تومان برای هنرمندان و پیشکسوتان هنر در سراسر کشور و تخصیص ۲۰ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی کشور برای سینمای ایران است که در حال پیگیری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای ممنوعیت کار چند خواننده پاپ صحت دارد؟


در چند ماه اخیر خبر ممنوعیت یا لغو برگزاری کنسرت توسط برخی هنرمندان موسیقی چند باری رسانه‌ای شده است که البته در صورت صحت داشتن خبر، عمر این ممنوعیت‌ها چندان هم طولانی نبوده است و اغلب خواننده‌ها پس از مدت کوتاهی، توانسته‌اند فعالیت خود را از سر بگیرند. چنانچه اگر به سایت‌های بلیت‌فروشی سری بزنید، مملو از نام خواننده‌هایی است که اغلب هم از حوزه پاپ امکان برگزاری کنسرت یافته‌اند. با این همه به نظر می‌رسد که در چند ساعت گذشته بار دیگر نام چند تن دیگر از خوانندگان به عنوان ممنوع‌الفعالیت اعلام شده‌ که واکنش‌هایی را از سمت خود آنها به همراه داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

اولین شرطم برای پذیرش کارگردانی «ازازیل» رضایت فردی است که پیشتر به عنوان کارگردان از او نام برده شده بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی ساعات اخیر از سریالی به نام «ازازیل» با بازی پیمان معادی، بهرام رادان، پریناز ایزدیار و پژمان جمشیدی به عنوان پروژه‌ جدید حسن فتحی پس از سریال تاریخی «جیران»، در برخی رسانه‌ها نام برده شده است؛ این در حالی است که حسن فتحی در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد که در حال مطالعه متن فیلمنامه و تصمیم‌گیری نهایی برای انتخاب پروژه است.

به گزارش سینماپرس، این کارگردان سینما و تلویزیون که پس از سریال‌های «شهرزاد» و «جیران»، فعلا پروژه‌ جدیدش را رسما انتخاب و معرفی نکرده است، در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ایسنا مبنی بر صحت خبری درباره کارگردان سریال جدید «ازازیل»، تاکید کرد که در مرحله مطالعه‌ی فیلمنامه این مجموعه و تصمیم‌گیری و انتخاب درباره پذیرش کارگردانی است.

همچنین از آنجا که در خبرها از حمیدرضا قربانی به عنوان کارگردان انصرافی سریال «ازازیل» نام برده شده است، فتحی تاکید کرد که «اولین شرطش برای پذیرش کارگردانی این سریال، رضایت فردی است که پیشتر به عنوان کارگردان از او نام برده شده بود.»

کارگردان سریال‌های «جیران»، «مدار صفر درجه»، «شهرزاد» و «میوه ممنوعه»، یادآور شد: در تمام پروژه‌هایی که می‌پذیرم این شرط من است. در مورد این سریال هم اعلام کردم که ایشان (حمیدرضا قربانی) باید رضایت‌نامه بدهد که با رضایت خودش رفته است و در نهایت هم وقتی مطلع شد که من قبل از رضایت ایشان، فیلمنامه را مطالعه هم نمی‌کنم، متن رضایت‌نامه از طریق پیام‌رسان برای من ارسال کرد. پس از آن در حال مطالعه فیلمنامه هستم تا انتخاب نهایی‌ام را انجام دهم.

حسن فتحی که چند سالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، پس از فراز و نشیب‌هایی که این پروژه به لحاظ انتشار و مناقشه بر سر مالکیت ادبی هنری از سر گذراند، در نهایت فرودین ماه ۱۴۰۲ انتشارش به پایان رسید. پس از آن، این کارگردان باسابقه کشورمان در حال انتخاب پروژه بعدی‌اش برای کارگردانی است که به احتمال قوی باز هم در شبکه نمایش خانگی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سازمان سینمایی کشور» از دو مدیرکل‌ ارشاد استانی تقدیر کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برترین استان‌های سال ۱۴۰۱ از نگاه سازمان سینمایی کشور معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، دو استان یزد و خراسان رضوی به عنوان استان‌های برتر در سال۱۴۰۱ انتخاب، و از مدیران‌کل این استان‌ها تقدیر شد.

بر پایه این خبر، سازمان سینمایی کشور پس از ارزیابی فعالیت‌های سینمایی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در سال ۱۴۰۱، ضمن قدردانی از تلاش ‌های مطلوب همه مدیران در شرایط عمومی و اجتماعی کشور در سال گذشته؛ دو استان یزد و خراسان رضوی را به لحاظ شاخص عملکردها، کیفیت و میزان پیشرفت در سه حوزه توسعه زیرساخت، تولید، آموزش و رویدادهای سینمایی و نیز، اقدامات یکسال اخیرآن‌ها متناظر به پیگیری و اجرای تفاهم‌نامه‌های استانی فیمابین، مورد ارزیابی انتخاب کرد.

گفتنی است جوایز و لوح تقدیر احسان عابدی و محمد حسین‌زاده عیش‌آبادی به عنوان مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و خراسان رضوی در مراسمی با حضور مدیران کل استان‌های مختلف و معاونین و مدیران عامل موسسات سازمان سینمایی توسط محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت«آن پنج نفر» از «جنگ»/به این عکس‌ها باید نگاه گنجینه‌ای داشت


مدیر خانه عکاسان ایران توضیحاتی درباره نمایشگاه عکس «آن پنج نفر» و روایت‌های عکاسان آن از جنگ تحمیلی، وقایع انقلاب و جنگ بوسنی که همگی گفتمان انقلاب اسلامی دارند، ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دخت ایرانی» به افتخار دختران ایران منتشر شد


یکی از خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود تک آهنگ «دخت ایرانی» را به افتخار دختران سرزمین ایران تولید و منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

«نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا» به اکران آنلاین می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا» در دسترس کاربران نمایش خانگی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، فیلم «نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا» هشتمین فیلم سینمایی سامان مقدم است که در سال ۱۳۹۵ ساخته شده است.

این فیلم دنباله‌ای بر کمدی موفق «نهنگ عنبر» است و داستان ارژنگ صنوبر را روایت می‌کند که بعد از چهل سال انتظار، با رویا ازدواج می‌کند. آنها تصمیم می‌گیرند برای برگزاری مراسم عروسی به شمال بروند اما در مسیر و در حین مرور خاطرات گذشته، اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد.

رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوی، رضا ناجی، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانی و علی قربان‌زاده از جمله بازیگرانی هستند که در «نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا» نقش‌آفرینی کرده‌اند. همچنین سامان مقدم، علاوه بر کارگردانی قسمت دوم «نهنگ عنبر»، نویسندگی و تهیه این اثر را نیز برعهده داشته است.

«نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا» اردیبهشت ۱۳۹۶ روی پرده رفت و توانست به اولین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شود که به فروشی بیش از ۲۰ میلیارد تومان در سطح کشور دست پیدا کند. قسمت دوم «نهنگ عنبر» با جذب بیش از ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار تماشاگر و فروشی بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان به پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۹۶ سینماهای ایران تبدیل شد.

همچنین هشتمین فیلم سینمایی سامان مقدم در هجدهمین دوره جشن حافظ (جشن دنیای تصویر) در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین دستاورد فنی و هنری (سعید ملکان برای چهره‌پردازی این فیلم)، بهترین بازیگر مرد (رضا عطاران) و بهترین بازیگر زن (مهناز افشار و ویشکا آسایش) نامزد دریافت جایزه شد.

«نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا» پنجمین فیلم سینمایی سامان مقدم است که در فیلم‌نت منتشر می‌شود. پیش از این فیلم‌های «سیاوش»، «پارتی»، «مکس» و «کافه ستاره» از ساخته‌های مقدم توسط این پلتفرم در دسترس علاقه‌مندان به سینمای ایران قرار گرفته بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قیمت گیتار شکسته‌شده توسط خواننده نیروانا همه را غافلگیر کرد


یک گیتار شکسته‌شده توسط کرت کوبین ـ خواننده فقید گروه راک آمریکایی نیروانا ـ در یک حراجی به قیمت نزدیک به ۶۰۰ هزار دلار (۴۸۰۰۰۰ پوند) فروخته شد و همه را غافلگیر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع