X

بایگانی خرداد 1, 1402

دفتر سینمایی

سریال حضرت معصومه (س) ساخته می‌شود؟

مجتبی امینی ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، خبر از اتمام مرحله پیش تولید صفر سریال الف ویژه حضرت معصومه (س) داد و گفت: آرت بوک فاخری در این مرحله تهیه و تدوین شده است که نقشه راهی برای پیش تولید و تولید این اثر را ترسیم و روایت نموده است همچنین برای اولین بار در صنعت فیلمسازی کشورمان از هوش مصنوعی در طراحی و اجرای این پروژه نیز بهره گرفته ایم که نتایج استفاده از آن در تولید این اثر فاخر مشهود و ملموس خواهد بود.

وی در ادامه افزود:  تیم تولید سریال با توجه به اتمام مرحله پیش تولید صفر به محض آماده شدن شرایط از سوی سازمان صدا و سیما و سیما فیلم آمادگی کامل جهت شروع پیش تولید نهایی و همچین تولید این اثر فاخر را دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امسال سال به ثمر رسیدن فعالیت‌های «قرارگاه جوانی جمعیت» در وزارت ارشاد خواهد بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه جوانی جمعیت در این وزارتخانه گفت: امسال، سال به ثمر رسیدن اقدامات و فعالیت‌های این قرارگاه خواهد بود که در قالب ساخت و نمایش فیلم‌های سینمایی، اجرای سرودهای فاخر و تولید آثار در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری نمایان خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز شنبه سی ام اردیبهشت ماه در نخستین رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» در تالار وحدت با اشاره به یادآوری سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ گفت: نتایج این سرشماری چالش پیش روی کشور در حوزه جمعیت را به خوبی پیش بینی کرد و امروز پس از هفده سال این بحران به روشنی نمایان شده است.

وی با اشاره به نتایج پیمایش های سراسری درباره جمعیت افزود: گره زدن مساله جمعیت به اقتصاد امری اشتباه است و اگر موضوع فرزندآوری را صرفا به اقتصاد و رفاه گره بزنیم، مساله جمعیت حل نخواهد شد؛ زیرا میزان فرزندآوری با رفاه رابطه مستقیمی ندارد، چنان که تاچند دهه پیش از این، تعداد فرزندان خانواده های مرفه همچنان کمتر از خانواده های کمتر برخوردار بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی «مادران» را محور اصلی حل بحران جمعیت در کشور دانست و گفت: دولت در کنار حل مشکلات اقتصادی کشور، باید برای تغییر انگاره های غلط نقش بسته در اذهان جامعه درباره جمعیت و فرزندآوری، کار فرهنگی را در اولویت قرار دهد تا زنان و مادران بتوانند در کنار فعالیت های اجتماعی، نقش مادری خود را با کمترین دغدغه دنبال کنند.

وی با یادآوری شکل گیری قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال، سال به ثمر رسیدن فعالیت های این قرارگاه خواهد بود که در قالب ساخت و نمایش فیلم های سینمایی، تولید سرودهای فاخر، تولید آثار در حوزه های مختلف هنری و اقدامات کانون های مساجد نمایان خواهد شد.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: راه گره گشایی و برون رفت از بحران جمعیت و میزان فرزندآوری در جامعه ایران از مسیر فرهنگ و فرهنگسازی می گذرد.

در پایان این مراسم با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ از برگزیدگان رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت تجلیل به عمل آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه پنج میزبان دهه کرامت می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «قرار عاشقی» عنوان ویژه‌ برنامه شبکه پنج سیما به مناسبت دهه کرامت است که به مدت ۱۱ شب از بوستان‌ها و اماکن مذهبیِ مناطق مختلف تهران حوالی ساعت ۲۲:۱۰ روانه آنتن می‌شود.

به گزارش سینماپرس، این ویژه‌برنامه با اجرای هومن ستوده و فریبا باقری از ولادت حضرت معصومه (س) تا میلاد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) هر شب حوالی ساعت ۲۲:۱۰ از مناطق مختلف شهر تهران به روی آنتن می‌رود.

گفت‌وگو با مهمانان مختلف از جمله یک خواهر و برادر موفق در هر منطقه، اجرای خوانندگان گوناگون، استندآپ کمدی، نورافشانی، دعوت از خادمان حرم رضوی و نمایش پرچم حرم مطهر امام رضا (ع) از جمله بخش‌های مختلف «قرار عاشقی» است.

«قرار عاشقی» از یکشنبه ۳۱ اردیبهشت تا دوشنبه ۸ خرداد به ترتیب در میدان ازگل (منطقه ۱)، بوستان کوکب (منطقه ۹)، بوستان دامپزشکی (منطقه ۱۱)، مقابل مسجد لرزاده (منطقه ۱۲)، قدمگاه صالحیه، میدان تجریش (منطقه ۱)، میدان نبوت (منطقه ۸)، تهرانسر، میدان کمال‌الملک (منطقه ۲۱)، صحن امام‌زاده حسن (منطقه ۱۷)، خیابان چکاوک (منطقه ۱۹) میزبان مردم است.
ویژه‌برنامه «جشن عاشقی» کاریست از گروه معارف با مشارکت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که هر شب حوالی ساعت ۲۲:۱۰ از شبکه پنج پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در رسانه ملی گاهی برنامه‌هایی را می‌بینیم که سبب ترس مردم از یکدیگر می‌شود و تقوای واقعی را رواج نمی‌دهد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود اطیابی که سال گذشته فیلمساز پرفروش سینما بود و این روزها مشغول کارهای فنی یک فیلم سینمایی و برنامه‌ریزی برای ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی است، از برخی رفتارهای نادرست در جامعه که سبب وهن فریضه امر به معروف می‌شود، انتقاد کرد و گفت:‌ گاهی اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد انگار عالم، محضر خدا نیست، بلکه محضر سایت‌ها و دوربین‌هاست.

به گزارش سینماپرس، این کارگردان سینما که سال گذشته فیلم‌های «انفرادی» و «بخارست» او در صدر جدول فروش سینما بودند و سال ۱۴۰۰ هم فیلم «دینامیت» را روی پرده داشت و به تازگی فیلمبرداری کمدی «هتل» را به پایان رسانده است، در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا طبق نظر برخی اهالی سینما باید از سیطره فیلم‌های کمدی بر چرخه تولید و اکران سینما نگران بود؟ بیان کرد: به نظرم از سیطره هیچ ژانری نباید نگران بود چون مردم فیلم خوب را از هر ژانری که باشد، برای تماشا انتخاب می‌کنند و الان هر فیلمی که حال مردم را خوب کند مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ برای تولید فیلم باید شرایط روحی مردم را در نظر بگیریم که البته در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد؛ وقتی با بعضی بازیگران و همکارانم در این مورد صحبت می‌کنم، عده‌ای معتقدند چون حال مردم خوب نیست، بهتر است کار مفرح نکنیم و همین فضا را نگه داریم؛ برخی دیگر هم معتقدند به دلیل اینکه حال مردم خوب نیست باید فیلم مفرح ساخته شود، در حالی که سوال مهم این است که وقتی حال مردم خوب نیست، چه باید کرد؟

او افزود: من جزو گروهی هستم که معتقدم باید به سهم خودم کاری انجام دهم تا حال مردم بهتر شود و باید به سمت کاری رفت که آرامش بیشتری به مردم بدهد و امکان برون رفت آن‌ها را از شرایط بیشتر مهیا کند. در این بین حتماً مردم نیاز خود را تشخیص می‌دهند ولی ما هم باید مواد آن را تأمین کنیم.

در میان فیلم‌های کمدی نیز، مردم فقط فیلم‌هایی را که حال‌شان را خوب کند انتخاب می‌کنند نه آثاری که به سمت ابتذال می‌رود یا بدآموزی دارد مثل برخی برنامه‌های تلویزیونی که رویکرد آن‌ها سبب دلزدگی می‌شود، متاسفانه در رسانه ملی گاهی برنامه‌هایی را می‌بینیم که سبب ترس مردم از یکدیگر می‌شود و تقوای واقعی را رواج نمی‌دهد.

اطیابی درباره تفاوت قابل توجه میزان فروش فیلم‌های روی پرده و اینکه برخی «فسیل» را یک اتفاق می‌دانند و و آیامی‌توان باز هم انتظار فروش ۱۰۰ میلیاردی را برای فیلم‌ها داشت؟ گفت: ما باید توقع فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را داشته باشیم، البته نه به این معنا که همه فیلم‌ها صد میلیارد تومان بلیت بفروشند چون شرایط رقابت و نمایش آن‌ها فرق دارد. به نظرم «فسیل» بیش از آنکه یک اتفاق باشد، یک “اتفاق” را با رعایت استانداردهایی رقم زده است؛ یعنی تهیه‌کننده و کارگردان و فضای تبلیغاتی فیلم دست به دست هم دادند تا فیلمی ارائه شود که وقتی مردم از سالن بیرون می‌آیند احساس نشاط کنند.

کارگردان فیلم‌های «تگزاس ۱ و ۲» درباره ممیزی‌ بر فیلم‌ها که خودش در فیلم «دینامیت» هم تجربه کرده گفت: در یکی دو سال اخیر با ممیزی‌هایی مشابه آنچه بر «دینامیت» و «انفرادی» اعمال شد، مواجه نشدم و به نظرم شرایط گفت‌وگو بهتر شده؛ البته نه اینکه به طور کامل راضی باشم ولی همین که امکان گفت‌وگو وجود دارد خوب است. در مورد فیلم «بخارست» نکاتی برای ممیزی اعمال شده بود که پس از صحبت‌ کردن، توانستم توجیه کنم و در آخر ممیزی‌هایی که دوست نداشته باشم، به کمتر از یک دقیقه رسید. من هنوز هم بر این باورم که سانسور و نگه داشتن فیلم «دینامیت» اشتباه بود و اگر دوستانی که نگاه امر به معروف دارند، این فیلم را ببینند متوجه می‌شوند که محصول رفتار نادرست و غیرخدایی نسبت به امر به معروف چقدر می‌تواند موجب وهن این فریضه شود. ما اتفاق‌هایی مثل پرتاب کاسه ماست را داشتیم یا روحانیونی که از ترس دوربین‌ها و سایت‌ها نگران حضور یا ایستادن اتفاقی، نزد دخترانی با حجاب کمرنگ هستند. همین‌ها سبب شده که به نظر برسد انگار عالم، محضر خدا نیست، بلکه محضر سایت‌ها و دوربین‌هاست! یادمان رفته کائنات به دوربین‌های مدار بسته دیگری مجهز است. رفتار یک فرد متشرع رفتاری است با رعایت تقوای الهی، نه تقوای دوربین مداربسته، و ما این‌ها را در فیلم (دینامیت) گفتیم در حالی که خیلی‌ها به جای اینکه این حرف‌ها را بشنوند و تحلیل کنند، به فیلم حمله کردند.

اطیابی در پاسخ به اینکه آیا این بهتر شدن فضا برای گفت‌وگو فقط برای فیلم‌های کمدی است، چرا که کمبود تنوع ژانر در اکران و تولید، فضای دیگری را نشان می‌دهد، بیان کرد: در حال حاضر فیلم‌های خوب غیرکمدی مثل «ملاقات خصوصی» و «جنگ جهانی سوم» هم روی پرده هستند و فروش خوبی دارند در حالی که فیلم «جنگ جهانی سوم» قاچاق شده بود ولی همچنان بیننده دارد؛ مثل دونده‌ای که در حین دویدن پایش شکسته اما هنوز به مبارزه ادامه می‌دهد. من توصیه می‌کنم کسانی که نسخه قاچاق این فیلم را دیده‌اند، یک بار دیگر بلیت بخرند و روی پرده سینما آن را تماشا کنند تا حقوق سازندگان فیلم زیرپا گذاشته نشود. اگر این فیلم قاچاق نشده بود می‌توانست فروش چند برابری داشته باشد و باید بپذیریم که اگر فیلم غیرکمدی با استانداردهای رعایت شده، ساخته شود و بدآموزی هم نداشته باشد به فروش نسبی خوب می‌رسد.

او که از مدتی قبل متقاضی دریافت پروانه ساخت فیلمی به نام «بمب» به تهیه‌کنندگی علی طلوعی شده است، در ادامه درباره افزایش تقاضای فیلمسازان برای گرفتن پروانه ساخت فیلم کمدی گفت: اینجا دیگر موضوع سرمایه‌گذاری را باید در نظر گرفت چون سرمایه‌گذار بیشتر به این فکر می‌کند که چه ژانری موفق‌تر از بقیه است. البته یک نکته مثبت این است که فیلم‌های قوی در هر شرایطی با اقبال بیشتری مواجه می‌شوند و فکر می‌کنم با شرایط فعلی اتفاق بدی رخ نخواهد داد چون هر چه رونقِ تولید بیشتر باشد برای سینما بهتر است اما این را هم در نظر بگیریم که یک فیلم کمدی صرفاً بخاطر کمدی بودنش موفق نمی‌شود و اتفاقا شکست در فیلم‌های کمدی خیلی جدی‌تر است و فیلم‌های اجتماعی کمتر شکست می‌خورند.

اطیابی در پایان در پاسخ به اینکه آیا قصد ندارد یک فیلم غیرکمدی بسازد؟ گفت: دوستان بیشتر پیشنهاد ساخت کمدی را مطرح می‌کنند ولی قصد ساخت یک سریال غیرکمدی برای شبکه نمایش خانگی را دارم و برنامه‌ام این است که در سینما هم بسازم اما فعلا تعهداتی دارم که باید به سرانجام برسند. واقعیت این است که در حال حاضر بیش از هر چیز باید به جامعه نگاه کرد تا ببینیم نیاز مردم چیست. در این قسمت کار بیشتری از عهده من بر می‌آید. در «هتل» هم که فیلمبرداری آن تمام شده، فضای طنز متفاوتی را نسبت به دیگر فیلم‌هایم خواهید دید که فکر می‌کنم نظر مردم را جلب خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

حضور سهیل اسعد در ویژه برنامه‌های دهه کرامت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه قرآن و معارف سیما با همکاری ورزشگاه شهید حیدریان «جشن بزرگ دختران سرزمینم ایران» را در شهر قم برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت میلاد بانوی آب و آیینه، جلوه پاکی و طهارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ویژه برنامه «جشن دختران سرزمینم ایران» در شهر قم، ورزشگاه شهید حیدریان در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه، از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

این برنامه به صورت زنده از قاب شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

تلاوت قرآن کریم توسط ثنا نظری (قاری خردسال کشوری)؛ اجرای برنامه قرآنی توسط خواهران نظری (ثنا و حدیث)؛ مدیحه سرایی و مولودی خوانی توسط کربلایی حسین طاهری؛ سخنرانی استاد دکتر سهیل اسعد مبلغ دینی از کشور آرژانتین و تواشیح گروه دختران میعاد با عنوان پدر- دختری از بخش‌های این جشن می‌باشد.

«جشن دختران سرزمینم ایران» به تهیه کنندگی موسایی و با اجرای شفیع شعله کار، کاری است از گروه جلسات و مسابقات شبکه قرآن و معارف سیما که روی آنتن این شبکه می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبعات ورود هوش مصنوعی به موسیقی/ اثر «شجریان» با صدای «بیلی آیلیش»!


این روزها در فضای مجازی از فناوری جدیدی به نام «هوش مصنوعی» یاد می‌شود که بسیار هم سروصدا به پا کرده است. «هوش مصنوعی» که این روزها دسترسی به آن کار دشواری نیست، قابلیت‌های گسترده‌ای دارد که یکی از این قابلیت‌ها در زمینه موسیقی است؛ به گونه‌ای که در جدیدترین نسخه حتی می‌توانید اثر «محمدرضا شجریان» را با صدای «بیلی آیلیش» گوش دهید!

مشاهده خبر از سایت منبع

هجوم بی سوادی و لمپنیزم به سینما/ انتقاد از ترویج سطحی نگری و سبک سری در فیلم ها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: اگر امروزه کمتر شاهد تولید فیلم های ماندگار و جذاب در سینما هستیم به دلیل فقدان مطالعه توسط هنرمندان و فیلمسازان است!

به گزارش سینماپرس چندی است که سینمای ایران سرشار از آثار مبتذل، سطحی نگرانه و سبک سرانه شده که بعضاً در گیشه فروش موفقی داشته و به همین جهت با تشویق مدیران و برخی افراد سینمایی مواجه شده اند این در حالی است که تولید این آثار اساساً نشان از فقدان مطالعه، دانش و آگاهی توسط سازندگان است که به جای ترویج فرهنگ و علم و اندیشه در جامعه به سینما به مثابه ابزاری برای درآمدزایی خود نگاه می کنند و حاضرند فرهنگ ارزشمند ملی را به سخره بگیرند اما پول های کلان به جیب بزنند.

این افراد تأکید کردند: افراد فاقد مطالعه مشغول تولید فیلم های نازل و سطحی در سینما هستند و اسکلت و درونمایه سینمای ما فریاد از بی سوادی می زند و وقتی این سینما در مجموع بی سواد است نمی توانیم انتظار تولید آثار شاخص و ارزشمند در آن را داشته باشیم!

بسیاری از کارشناسان فرهنگی بال و پر دادن به فضای مجازی را یکی از دلایل مهم دور شدن مردم از مطالعه می دانند و تأکید دارند که کم کاری مدیران فرهنگی کشور باعث شده تا دیگر رغبتی برای آگاهی بخشی و مطالعه حتی در بین هنرمندان وجود نداشته باشد. ذائقه مردم روز به روز در حال تنزل است و متولیان فرهنگی دست روی دست گذاشته و نظاره گر این اوضاع اسفناک هستند. در همین راستا با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها: فرحناز منافی ظاهر، راضیه تجار، چیستا یثربی، انسیه شاه حسینی و اعظم بروجردی و همچنین جناب آقای محمدتقی فهیم گفتگو کردیم که ماحصل اظهارات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

فرحناز منافی ظاهر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی گفت: اگر امروزه کمتر شاهد تولید فیلم های ماندگار و جذاب در سینما هستیم به دلیل فقدان مطالعه توسط هنرمندان و فیلمسازان است! در روزگاران نه چندان دور یک هنرمند در هر حوزه و رشته ای مطالعات جدی و فراوان داشت اما متأسفانه چند سالی است که دیگر مطالعه در بین اهالی فرهنگ و هنر جایی ندارد و هنرمندان به جای آنکه در پی مطالعه باشند در پیش انجام امور تشریفاتی و شوگونه برای بیشتر دیده شدن خود هستند! متأسفانه ما امروز در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری هم هنرمندان اندکی را شاهد هستیم که مطالعه می کنند؛ شاید هنوز برخی هنرمندان قدیمی باشند که دست از مطالعه نکشیده اند اما متأسفانه هنرمندان نسل جوان عموماً فاقد مطالعه اند و بیشتر درگیر کارهایی هستند که به ظاهرشان ارتباط دارد! این بسیار بد است که یک هنرمند باطن خود را قوی نکند و تنها به ظاهرش توجه داشته باشد.

راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: افراد فاقد مطالعه مشغول تولید فیلم های نازل و سطحی در سینما هستند و با پروپاگاندای رسانه ای در فضای مجازی موجبات پرفروش شدن اثرشان را فراهم می آورند و فاجعه آنجا است که مدیران فرهنگی جلوی تولید و ترویج این نوع آثار نامناسب و زائد را نمی گیرند و اتفاقاً از فروش چنین فیلم هایی خرسند نیز می شوند! ما امروز با شبه هنرمندانی روبرو هستیم که که با شوخی و خنده و سطحی نگری می خواهند سطحی نگری خود را عمومی کنند و آن را در جامعه جا بیندازند. این ها حتی شبه روشنفکر هم نیستند و اصلاً نمی توان آن ها را افرادی فرهیخته دانست که قرار بوده اندکی اهل ادب و فرهنگ باشند!

دکتر چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان تئاتر در این باره متذکر شد: جامعه هنری ما بی سواد و پر مدعا شده است! متأسفانه ما در کشورمان با هنرمندانی روبرو هستیم که علناً به کتاب نخواندن شان افتخار می کنند و رسماً عنوان می کنند فرصتی برای مطالعه و تحقیق ندارند! در واقع ارزش در جامعه ما بدل به ضد ارزش شده و این اتفاق بسیار تلخ و متأثرکننده است. برای سینمای مان که در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ سینمای ارزشمندی بود و در دنیا می درخشید متأسفم که کارش به جایی رسیده که بدل به سینمای سیاه جشنواره ای شده است! متأسفم برای سینمای ایران که کارش به اینجا رسیده و به جای اینکه رو به رشد برود رو به افول رفته؛ به جای اینکه رو به پیشرفت برود روز به روز دچار افت شده. نسل جوان ما کتاب نمی خوانند و به کتاب نخواندن خود افتخار می کنند و این جز فاجعه عنوان دیگری ندارد!

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی گفت: فیلمساز بدون مطالعه آثار بدون اندیشه و فاقد دغدغه می سازد؛ بنا به ضرب المثل معروف از کوزه همان تراود که در اوست! ما اگر همچنان در سینما شاهد فیلم های سخیف و سطحی هستیم به دلیل آن است که فیلمسازان آن ها فاقد مطالعه، اندیشه و دغدغه هستند و بنده متأسفم که همچنان عده ای به سبک فیلمفارسی های ۵۰ سال قبل فیلم هایی می سازند که در آن قهرمان فیلم مشغول قر دادن است و تصاویری روی پرده می رود که نجاست به صورت مخاطب می پاشد! فیلمنامه باید حرف جدی برای جامعه داشته باشد. هنرمند باید دست مخاطب خود را بگیرد و او را به بهشت ببرد اما آیا این فیلم هایی که امروزه به خصوص به اسم سینمای کمدی در کشورمان شاهد هستیم مخاطبان خود را به بهشت می برند؟ ما باید با مطالعه جدی و تولید آثار فاخر و ارزشمند مانع گرایش بیشتر مردم به سمت فیلم های سخیف و نازل و سطحی شویم و امیدوارم که با درایت و تدبیر ویژه همه مسئولان و دست اندرکاران سینمای ایران تنها جایی برای عرضه و تولید آثار فاخر و ارزشمند و دغدغه مند باشد.

اعظم بروجردی کارگردان، فیلمنامه نویس و مدرس دانشگاه در این باره گفت: وقتی از نزدیک زندگی هنرمندان را ببینید متوجه می شوید که بخش کثیری از آن ها بسیار سطح پایین تر از عوام جامعه هستند! معلوم است که این افراد مطالعه ندارند و تنها در پی ظاهرسازی هستند و درون شان از علم و دانش و آگاهی تهی است! بدیهی است که محصول نهایی یک هنرمند همان چیزی است که از درونش تراوش می کند و از این رو اظهر من الشمس است که سازندگان این همه فیلم و سریال سطحی نگرانه و سبک سرانه درون شان تهی است! این افرادی که آثار مبتذل و سطحی نگر و سخیف تولید می کنند در دوران کودکی شان مانده اند و اصلاً دنبال بزرگ شدن نیستند! نه فقط در کشور ما که در ۹۰ درصد جوامع دنیا چنین افرادی که عنوان هنرمند را با خود به یدک می کشند دیده می شوند! این افراد بیش از آنکه دنبال رشد و تعالی و ارتقای سطح فرهنگ جامعه و مخاطبان شان باشند دنبال خوش گذرانی و کسب روزی و ارتزاق هستند و بس!

محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما نیز در گفتگو با سینماپرس تصریح کرد: وجه قالب سینمای ما دچار یک نابسامانی و فقدان درک مسائل اجتماعی و تاریخی و جغرافیایی و… است که جمیع این ها ناشی از فقدان ارزش مطالعه در میان سینماگران ما است؛ در واقع اسکلت و درونمایه سینمای ما فریاد از بی سوادی می زند و وقتی این سینما در مجموع بی سواد است نمی توانیم انتظار تولید آثار شاخص و ارزشمند در آن را داشته باشیم! امروزه بی سوادی در سینما موج می زند؛ لمپنیزم حاکم بر سینما که بنیان کن است و در ابتدا باعث از هم گسیختگی سینما و کاهش ارزش های سینما شده به دلیل حضور سینماگرانی است که از حرف زدن شان تا بقیه نشانه های مختلف شان نشأت گرفته از بی سوادی و عدم مطالعه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ورود هوش مصنوعی به موسیقی/ اثری از «شجریان» با صدای «بیلی آیلیش»!


این روزها در فضای مجازی از فناوری جدیدی به نام «هوش مصنوعی» یاد می‌شود که بسیار هم سروصدا به پا کرده است. «هوش مصنوعی» که این روزها دسترسی به آن کار دشواری نیست، قابلیت‌های گسترده‌ای دارد که یکی از این قابلیت‌ها در زمینه موسیقی است؛ به گونه‌ای که در جدیدترین نسخه حتی می‌توانید اثر «محمدرضا شجریان» را با صدای «بیلی آیلیش» گوش دهید!

مشاهده خبر از سایت منبع

رکورد حضور کمپانی ها و کشورها در بازار فیلم/ عدم استقبال منتقدان از اغلب فیلم های اکران شده! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز به کار کرد که یکی از نکات قابل تأمل روزهای ابتدایی برگزاری آن عدم استقبال منتقدان و اهالی رسانه از فیلم های به نمایش درآمده بود البته در این میان استثنایی مانند جدیدترین اثر مارتین اسکورسیزی نیز وجود داشت که با تحسین بسیار روبرو شد.

سیدرضا منتظری: یکی از اتفاقات قابل تأمل هفتاد و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کن این بود که بازار جشنواره فیلم کن اعلام کرد به رکوردی تازه در این دوره برگزاری اش رسیده است. بنا به آمار ارائه شده بیش از ۱۳۵۰۰ شرکت کننده از ۱۲۰ کشور دنیا در بازار ثبت نام کرده که نسبت به ۱۲۵۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ افزایش قابل توجهی داشته است. در این دوره از بازار ۵۱۰ غرفه دار شامل ۶۰ پاویون در دهکده بین المللی و ۳۰۰ عامل عرضه و فروش بین المللی حضور دارند.

از نکات مهم برای سینمای ایران این است که فیلم «توت‌های وحشی» با بازی شهاب حسینی در بخش بازار هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن به خریداران بین‌المللی معرفی می‌شود. ، کمپانی «گرندیو اینترنشنال» حق فروش جهانی فیلم معمایی و درام «توت های وحشی» با بازی شهاب حسینی، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن برای فیلم «فروشنده» را کسب کرده است. شهاب حسینی علاوه بر جایزه کن، جایزه بازیگری برلیناله را برای بازی در فیلم برنده اسکار «جدایی» دیگر ساخته اصغر فرهادی دریافت کرده است. سپیده معافی بازیگر ایرانی-آمریکایی دیگر بازیگر فیلم «توت‌های وحشی» است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: گذشته، حال و آینده در این داستان از سفر جاده ای سالانه یک زوج ایرانی مهاجر در سالگرد ازدواجشان با هم تلاقی میکند، در حالی که یک غریبه مرموز آنها را تعقیب می کند. «تامارا ناگاهیرو» پخش‌کننده کمپانی بین‌المللی گرندیو در این زمینه گفت: ما مفتخریم که با شهاب حسینی بازیگر تحسین شده جشنواره برلین و کن همکاری می‌کنیم. ما این فیلم را به خریداران معرفی می‌کنیم تا گستره فعالیت شرکت‌مان را بیشتر کنیم.

بر اساس آمار ارائه شده در مجموع ۱۵۰۰ نمایش در کل جشنواره صورت خواهد گرفت که ۱۲۰۰ نمایش در بازار فیلم و ۳۰۰ نمایش برای فیلم های انتخابی بخش های مختلف جشنواره است. همچنین بیش از ۲۰۰ برنامه مختلف مانند کارگاه های آموزشی، نشست های تخصصی و میزگردهای گفت و گو و از ۶۰ کنفرانس در طول جشنواره و بازار برپا خواهد شد. اما بیش ترین تعداد شرکت کننده در این رویداد به ترتیب از کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، ایتالیا و اسپانیا خواهند بود.

لازم به توضیح است که تا این لحظه هیچ آمار دقیقی از سوی مدیران سینمای ایران در خصوص چگونگی حضور افراد و نهادهای مختلف سینمایی ایرانی در این رویداد شفاف سازی و گزارش نشده است!

یکی از جنجالی ترین اتفاقات این دوره جشنواره فیلم کن اتهام به مدیر جشنواره کن برای حمایت از تجاوزکاران بود که تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن، این اتهام را که کن فستیوالی برای تجاوزگران است رد کرد. فرمو درباره اعتراضات برخی از بزرگان فمینیسم به حضور جانی دپ و مایوین کارگردان «ژان دو باری» در افتتاحیه جشنواره گفت: «من نمی‌دانم که مردم درباره جانی دپ در آمریکا چی فکر می‌کنند، ولی صادقانه بگم، من یک قانون در زندگیم دارم و همیشه به آن پایبندم، که هر کس حق آزادی بیان و عقیده در چارچوب قانون را دارد.»

همچنین ندیم مکرم وزیر آموزش، فرهنگ، تحقیقات و فن آوری اندونزی در جشنواره فیلم کن اعلام کرد که یک صندوق مالی با بودجه ۱۳ میلیون دلار تشکیل شده تا تولید مشترک بین اندونزی و دیگر کشورها افزایش پیدا کند. این بودجه جهت تحقیق، گسترش فیلمنامه، تولید، مرحله پس از تولید و عرضه و پخش فیلم هزینه خواهد شد. آقای مکرم هدف از ایجاد این صندوق را افزایش فرصت همکاری های بین المللی سینماگران اندونزیایی و تشویق پروژه های بین المللی به تولید در آن کشور ذکر کرد. ندیم مکرم دانش آموخته رشته MBA از دانشگاه هاروارد است و خود سامانه چند منظوره ارائه خدمات با نام Gojek در اندونزی راه اندازی کرده که ارزش آن بالغ بر ده میلیارد دلار است.

از سوی دیگر شنیده می شود این دوره جشنواره کن با گاف های متعدد همراه بوده! از جمله آنکه فیلم «هیولا» در هنگام نمایش رسانه ای به دلیل تنظیم نبودن تصویر چند بار شروع و سپس قطع شده است و یا اینکه در برخی سالن ها نمایش فیلم ها نزدیک به یک ساعت با تأخیر مواجه شده است.

در نهایت اینکه متوسط سن کارگردان های زن بخش مسابقه ۴۸/۵ و متوسط سن کارگردان های مرد ۶۵/۴ سال اعلام شد؛ کن لوچ ۸۶ ساله مسن ترین کارگردان و رامانا-تولای سای ۳۶ ساله جوان ترین کارگردان بخش مسابقه اند. از ۲۱ کارگردان بخش مسابقه، ۱۲ نفر اروپایی، چهار نفر آسیایی، دو نفر آمریکای شمالی، دو نفر آفریقایی و یک نفر از آمریکای لاتین است و باید دید کدامیک می توانند نخل طلای این دوره از جشنواره را از آن خود کنند!؟

مشاهده خبر از سایت منبع

یک فرصت کلیدی برای بین‌المللی شدن صنعت فیلم ایتالیا وجود دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ایتالیا کانون توجه بازار فیلم اروپایی در برلین خواهد بود که حکایت از شکوفایی فعلی صنعت فیلم و تلویزیون این کشور و جاه‌طلبی رو به رشد بین‌المللی آن در این عرصه دارد.

به گزارش سینماپرس، افتخاری که بازار فیلم اروپایی نصیب صنعت فیلم ایتالیا کرده، فرصتی برای برقراری ارتباط سینماگران در بازار فیلم برلین با تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، سرمایه‌گذاران و کارشناسان محلی در آن کشور به دنبال خواهد داشت.

این قرارداد رسمی در جشنواره کن و در پاویون ایتالیا مابین ماریته ریسن‌بیک مدیرعامل برلیناله و روبرتو استابیله رئیس پروژه‌های ویژه اداره کل سینمای ایتالیا و با حضور دنیس رو مدیر بازار فیلم اروپایی، نیکولا بورلی رئیس بخش فیلم وزارت فرهنگ ایتالیا و آلبرتو باربرا رئیس جشنواره ونیز امضا شد.

نیکولا بورلی رئیس بخش فیلم وزارت فرهنگ ایتالیا در پنلی که به همین منظور برگزار شد گفت که دولت متبوعش به دنبال افزایش انگیزه‌های خود در حمایت از صادرات فیلم و تلویزیون ایتالیا است.

او با بیان این که ایتالیا امسال بیش از یک هزار شرکت‌کننده، بیش از ۶۰ شرکت ایتالیایی دارای غرفه و تقریبا ۸۰ فیلم در بازار فیلم اروپا داشته گفت: این امر ایتالیا را در یکی از جایگاه‌های برتر قرار می‌دهد.

روبرتو استابیله رئیس پروژه‌های ویژه اداره کل سینمای ایتالیا هم گفت: این، یک فرصت کلیدی برای تقویت روابط با شرکای خارجی و نشان دادن تمام اقدام‌هایی است که برای بین‌المللی شدن صنعت فیلم ایتالیا وجود دارد.

بازار فیلم اروپایی از ۱۵ تا ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۴ در طول هفتاد و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع