X

بایگانی خرداد 14, 1402

دفتر سینمایی

آذین: چون برخی مسئولان فرهنگ و هنری کوچک هستند رخدادهای بزرگ را نمی بینند و همواره موضعی انفعالی دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما گفت: دخالت کشورهای غربی در امور فرهنگی و هنری کشورمان مسأله بزرگی است اما چون مسئولان فرهنگ و هنرمان کوچک هستند رخدادهای بزرگ را نمی بینند و همواره موضعی انفعالی دارند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ؛ انفعالی که از آن صحبت می شود و نوعی بی تفاوتی در قبال رویدادها و حتی گاه ابراز نظرهای کسانی که به هر شکل و صورت نه تنها جایگاه فرهنگی در کشور ندارند که حتی در عرصه سیاسی هم در برابر سیاست های جمهوری اسلامی مواضع خصمانه گرفته اند! انفعال مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر کشور به ویژه در عرصه پرتلاطم و آشفته سینما حاصل نداشتن دانش و تخصص مدیران فرهنگی و سینمایی، دور شدن از ارزش ها و آرمان های کشور و همچنین تمایل و گرایش همیشگی به سلیقه مداری و حفظ منافع شخصی و گروهی است وگرنه چگونه می توان در برابر انواع نفوذها و هجمه های سیاسی و فرهنگی و تبلیغاتی بیگانگانی که بارها امتحان خود را پس داده و به کرات حتی امنیت جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند سکوت پیشه کرد؟

آذین با بیان اینکه دخالت در امور فرهنگی و هنری ایران اسلامی باید شدیداً محکوم شود تصریح کرد: این نخستین بار نیست که برخی از دیپلمات ها و سفیران سیاسی فرهنگی غربی کوشیده اند در حوزه فرهنگی و هنری نفوذ یافته و آن را مدیریت کنند.

این منتقد سینما متذکر شد: رابطه فرهنگی و انسانی و جهانی میان ملت ها و دولت ها یک اصل تلقی می شود اما این مهم زمانی می تواند محقق شود که نوعی توازن و تعادل میان منافع دولت ها و ملت ها وجود داشته باشد. اگر قرار است که در حوزه های فرهنگ و هنر تبادلات فرهنگی در زمینه های مختلف تاریخی و اجتماعی میان ایران و بعضی کشورها صورت بگیرد لازمه آن داشتن نوعی قرارداد و ارتباط فرهنگی سازنده است نه به این معنا که دیگران عمدتاً از مسیرهای مختلف بخواهند در امور داخلی ایران دخالت بکنند.

وی تأکید کرد: قابل تأمل آنکه برخی از این کشورها که در جمهوری اسلامی دارای کاردار و سفیر هستند و به نوعی مهمان کشور ما محسوب می شوند کسانی هستند که در تولید آثار فرهنگی و هنری و سینمایی ایران ستیز نقش حمایتی دارند. چگونه است این ها از یک سو از فیلم های ایران ستیز هالیوودی و صهیونیستی دفاع می کنند و از طرفی دیگر در برخی مجامع داخلی حضور یافته و از اپوزوسیون حمایت می کنند و آن وقت عنوان می کنند که خواهان گفتمان فرهنگی اند؟

آذین سپس با بیان اینکه گفتمان فرهنگی قاعده و قانون خود را دارد اظهار داشت: مهمترین اتفاق احترام به استقلال و آزادی و امنیت ملی کشورها است وگرنه ایران اسلامی همیشه در ایجاد پیوندهای انسانی میان تمامی ملت ها با لحاظ قوانین الهی و انسانی پیشگام بوده است لذا ضمن پایداری بر باورهای جهانی و انسانی خود از برگزاری آیین ها و مراسم فرهنگی و سینمایی از سوی دولت ها و ملت ها استقبال می کند و می کوشد در این عرصه هم حضور فعال داشته باشد.

وی در پایان این گفتگو افزود: در هر حال دعوت سفارتخانه های مهمان در کشور ما چنانچه به راستی در حوزه فرهنگ و احترام به چارچوب و موازین فرهنگی، اجتماعی و قانونی باشد محترم است و حضور در آن ها می تواند ثمربخش باشد به شرط آنکه به راستی برای فرهنگ و ارزش ها و آرمان های یکدیگر احترام قائل شوند اما اگر چنین نباشد تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری و امنیتی و نظارتی باید سریعاً وارد میدان شده و جلوی اقدامات شوم و مداخله جویانه آن ها قد علم کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زن عنکبوتی» ساخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تولیدکنندگان «مرد عنکبوتی» که در دومین فصل خود «در میان دنیای عنکبوتی»، تا ۹۰ میلیون دلار فروش را در آخرین هفته نخست اکران پیش بینی‌کرده‌اند، در کنار ساخت فیلم سوم آن، همچنین از ساخت پویانمایی «زن عنکبوتی» خبر می‌دهند.

به گزارش سینماپرس، پس از حدود پنج سال، مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی – Spider-Man: Across the Spider-Verse با جهشی به‌مراتب بزرگ‌تر نسبت به فیلم اصلی، در پیش‌نمایش‌های پنج‌شنبه خود در گیشه به فروش ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار دست یافت که انتظار می‌رود با ۸۰ میلیون دلار در آخر این هفته اکران شود و بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها این رقم تا ۹۰ میلیون دلار یا بیشتر هم می‌رسد.

پویانمایی اصلی مرد عنکبوتی در سال ۲۰۱۸، با پیش‌نمایش ۳.۵ میلیون دلاری، افتتاحیه خود را با ۳۵.۴ میلیون دلار فروش تجربه کرد.

هم‌اینک فیلم سوم مرد عنکبوتی با عنوان فراتر از مرد عنکبوتی وجود دارد که اکران آن برای ۲۹ مارس ۲۰۲۴ تنظیم شده است و تولیدکنندگان می‌گویند چند اسپین آف (روایت) از جمله لایو اکشن (ترکیب پویانمایی با اثر هنری زنده) مایلز مورالس و پویانمایی (انیمیشن) زن عنکبوتی هم در دست ساخت است.

امی پاسکال – Amy Pascal و آوی آراد – Avi Arad تهیه‌کنندگان مرد عنکبوتی تایید کردند که فیلمی از زن عنکبوتی در دست ساخت است.

پاسکال گفته که شما زن عنکبوتی و لایو اکشن مایلز مورالس را خواهید دید. آراد هم به طور خاص درباره زن عنکبوتی گفت: طرفداران، آن را «زودتر از آنچه انتظار دارید» خواهند دید.

اگرچه آنها نگفتند کدام زن عنکبوتی هدایت فیلم را بر عهده خواهد داشت اما، عیسی رائه – Issa Rae و هایلی استاینفلد هر دو در نقش‌های متفاوتی از زن عنکبوتی، در فصل دوم مرد عنکبوتی ظاهر شدند.

خروجی پس از آن نقل قولی از استاینفلد در مورد صداپیشگی این شخصیت داشت. به این معنی که ممکن است به دنبال زن عنکبوتی گوئن استیسی باشد.

در دومین فصل مردم عنکبوتی، بسیاری از بازیگران فیلم نخست از جمله شامیک مور- Shameik Moore در نقش مایلز مورالس، هیلی استاینفلد – Hailee Steinfeld در نقش گیون استیسی – Gwen Stacy و جیک جانسون- Jake Johnson در نقش پیتر. بی. پارکر – Peter B. Parker بازگشته اند.

اوون گلیبرمن – Owen Gleiberman منتقد ارشد فیلم، در نقدی برای Variety نوشته «در میان مرد عنکبوتی»، فقط داستان مایلز مورالس را گسترش نمی‌دهد بلکه داستان را به قلمروهای شگفت‌انگیزی سوق می‌دهد که آن را به یک قطعه همراه معنوی واقعی برای فیلم اصلی تبدیل می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۳۸۰ تک آهنگ مجوز انتشار گرفتند/اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به ۱۲۰ اجرا رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، طی هفته‌های اخیر اخباری در شبکه‌های اجتماعی و عمدتا از منشایی غیر از رسانه‌های رسمی منتشر شد که حواشی‌ای را ایجاد کرد و حاکی از ممنوع‌الکاری برخی هنرمندان حوزه موسیقی پاپ بود. این اخبار که بیش از آنکه نیت اطلاع‌رسانی داشته باشد، بیشتر به جهت ایجاد همان حواشی و جلب توجه و بهره‌برداری‌های شخصی در فضای مجازی منتشر شد که همچنان هم ادامه دارد.

متعاقب آن، مساله ممنوع‌الکاری در رسانه‌های رسمی نیز انعکاس یافت و به واکنش وزیر فرهنگ هم رسید. از حواشی اولیه ممنوع‌الکاری چند خواننده که حتی در صورت اصالت خبر نیز می‌تواند امری طبیعی باشد تا اخبار برگزاری کنسرت همان چند هنرمند، می‌توان به صحت و سقم و بهره‌برداری نشر دهنده اولیه اینچنین حواشی‌ای اذعان داشت مادامیکه در همین ماه ۱۲۰ کنسرت موسیقی به روی صحنه رفته است.

۳۸۰ تک آهنگ مجوز انتشار گرفتند/اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به ۱۲۰ اجرا رسید

بنابر گزارش دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، ۵۴ مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به ۱۲۰ اجرا رسید.

همچنین دفتر موسیقی مجوز ۳۸۰ تک آهنگ، ۲۶ آلبوم موسیقی، ۱۰ نماهنگ و ۸ تأسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری را صادر کرده است.

در میان تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته، ۳۰۹ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۱۶ اثر در ژانر موسیقی سنتی، ۳۰ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۱۳ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۷ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک، ۵ اثر در ژانر موسیقی الکترونیک تولید شده‌اند.

در بخش آلبوم‌ها نیز، مجوز ۶ آلبوم موسیقی سنتی، ۵ آلبوم موسیقی پاپ، ۵ آلبوم موسیقی تلفیقی، ۵ آلبوم موسیقی نواحی، ۴ آلبوم موسیقی کلاسیک و یک آلبوم موسیقی کودک در اردیبهشت ماه صادر شده است.

در بخش نماهنگ‌ها ۱۰ نماهنگ مجوز گرفته‌اند که در گونه موسیقی پاپ بوده است.

برای این آثار مجوز انتشار صادرشده و زمان انتشار آن در اختیار مالک اثر است.

با توجه به تفویض اختیار در بخش اجرای صحنه‌ای به اداره کل ارشاد استان‌ها، این آمار فقط مربوط به مجوزهایی است که توسط دفتر موسیقی صادر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارویژه «تب و تاب» برای ترسیم جامعه ایران به عنوان «جامعه‌ای دروغگو»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در بسیاری از سریال‌های اخیر، شاهد نمایش خانواده‌هایی ناقص یا با فرزندانی گم شده و مردان و زنان متخاصم و پر از طلاق و جدایی بوده‌ایم! بازنمایی تصویری درست از خانواده تراز ایرانی توسط رسانه‌ها و بخصوص رسانه ملی اهمیتی بیش از پیش یافته است. حالا سریال «تب و تاب» با حفظ این ویژگی سریال سازی از کارکرد دیگری نیز برخوردار گردیده و ان هم دروغگو نشان دادن همه مردم ایران است. اتفاقی که به سبب دروغگو بودن تمامی کاراکترهای این اثر به وقوع پیوسته است.

به گزارش سینماپرس، نهاد خانواده از اصلی‌ترین بنیان‌های شکل‌گیری هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. افراد آموزش‌های اولیه را در بستر خانواده کسب می‌کنند و از همین رو برای جامعه، عنصر خانواده، عنصری کلیدی محسوب می‌شود. در همه ادیان، خانواده نهادی مقدس و محترم محسوب می‌شود. در دین اسلام نیز بنای مقدس خانواده محبوب‌ترین نهاد در نزد خداوند است، همه متفکرانی که درباره سازمان جامعه اندیشیده‌اند بر اهمیت خانواده و نقش حیاتی آن بر جامعه تاکید کرده‌اند، جامعه‌ای که از خانواده‌های سالم برخوردار نباشد، نمی‌تواند ادعای سلامت کند، همچنان که هیچ یک از آسیب‌های اجتماعی، بدون تاثیر خانواده پدید نیامده‌اند.

سیر تحول خانواده ایرانی را می‌توان در اغلب سریال‌های تلویزیونی دید؛ از تأثیر و نقش پدر و مادر که در رأس یک خانواده ایرانی قرار دارند گرفته تا حضور فرزندان و اشتباه‌ها و چالش‌هایی را که پشت سر می‌گذارند و همدلی همه اعضای خانواده در مواقع سخت و بحرانی.

کارویزه «تب و تاب» برای ترسیم جامعه ایران به عنوان «جامعه‌ای دروغگو»
سریال پدرسالار سریالی به یادماندنی در تاریخ تلویزیون که «خانواده» ایرانی را در مرکز توجه روایت خود قرار داده بود.

در این روزها که تحریف ماهیت خانواده ایرانی محور برخی آثار سینمایی و نمایشی شده است و در غالب سریال‌های این زمانه، جای خالی خانواده تراز و الگو و فضاسازی برای گرمابخشی به زیست خانوادگی محسوس بوده است. در بسیاری از سریال‌های اخیر، شاهد نمایش خانواده‌هایی ناقص یا با فرزندانی گم شده و مردان و زنان متخاصم و پر از طلاق و جدایی بوده‌ایم! بازنمایی تصویری درست از خانواده تراز ایرانی توسط رسانه‌ها و بخصوص رسانه ملی اهمیتی بیش از پیش یافته است.

مروری بر سریال‌های موفق ایرانی با محوریت خانواده

در طی سال‌های بعد از انقلاب تعداد انگشت شماری سریال‌های ماندگار با محوریت خانواده و ارج نهادن به این کانون ساخته شده‌اند؛ قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین آن‌ها سریال «پدرسالار» ساخته اکبر خواجویی است که در اوایل دهه هفتاد به روی آنتن رفت و با گذشت بیش از بیست سال از زمان نمایش این سریال همچنان مخاطبان از آن یاد می‌کنند.

کارویزه «تب و تاب» برای ترسیم جامعه ایران به عنوان «جامعه‌ای دروغگو»
سریال پدرسالار

در واقع این سریال نخستین سریالی بود که به تعارضات سبک زندگی سنتی ‌پرداخت و مخاطب را برای نخستین بار با سبک زندگی مدرن مواجه کرد. نگاه هدفمند به بنیان خانواده و حفظ و یادآوری ارزش‌هایی که بیم آن می‌رفت از یادها برود، محوریت مجموعه موفق «خانه سبز» را تشکیل می‌داد. نگاهی امیدوارانه که گاهی در قالب طنز در شخصیت‌ها و موقعیت‌های این اثر وجود داشت و مدام این خانواده درگیر چالش‌هایی می‌شدند.

کارویزه «تب و تاب» برای ترسیم جامعه ایران به عنوان «جامعه‌ای دروغگو»
سریال خانه سبز با بازی درخشان خسرو شکیبایی

در این بین مجموعه «پایتخت» نیز توانست مورد توجه و وثوق قرار گیرد. هرچند حالا دیگر جامعه به سمت زندگی مدرن رفته است، اما در این سریال نیز عناصری از زندگی سنتی به چشم می‌آید. خانواده همچنان کانون اصلی قصه است و اتفاقاتی که در پی آن رخ می‌دهد حول این محور می‌گردد.

کارویزه «تب و تاب» برای ترسیم جامعه ایران به عنوان «جامعه‌ای دروغگو»
سریال پایتخت با اینکه در دوره‌های اول معطوف به گونه‌ای ستایش از خانواده بود، کم کم رو به گسستگی رفت و در دو سری آخر چندان توجه‌ای به موضوع نداشت و آشکارا بیشتر خرده پیرنگ‌های قصه‌اش در خدمت به چالش کشیدن نهاد خانواده بود

سریال «دودکش» یکی دیگر از سریال‌هایی است که با محوریت خانواده تولید شده است، کانون خانواده‌ای ساده که دور هم جمع شده‌اند تا بتوانند دوشادوش یکدیگر بر مشکلات فائق آمده و آن‌ها را یک به یک پشت سر بگذارند با این تفاوت که پر از اصطلاحات و گفتمان‌هایی است که برخی از آن‌ها تبدیل به تکه کلام‌های امروز جامعه شده‌اند.

کارویزه «تب و تاب» برای ترسیم جامعه ایران به عنوان «جامعه‌ای دروغگو»
سریال دودکش

نمونه موفق دیگر سریال «نون خ» است، معطوف به جهت گیری اخلاقی و پذیرش نقش‌ها در خانواده و جامعه و با نمایش فداکاری و گذشت که بیان کننده فضایل اخلاقی در خانواده‌های اخلاق مدار و سنتی است.

نگاهی به سریال «تب و تاب»

این شب‌ها از شبکه دو سیما که سابقه طولانی در تولید سریال‌های خانوادگی دارد، شاهد پخش سریال «تب و تاب» هستیم. «تب‌وتاب» مجموعه‌ای از خرده‌پیرنگ‌هایی است که گاهی یک خانواده را به تعالی رسانده یا خانواده را از هم جدا می‌کند. مسائلی که در صورت بی‌توجهی مشکل‌ساز است. زمانی که مخاطب این سریال را می‌بیند به راحتی می‌تواند در فضای حاکم بر این سریال همذات پنداری کند و کاملا این فضا برایش آشنا است، زیرا قصه این سریال از دل خانواده‌های ایرانی بیرون آمده و هر روزه شاهد چنین صحنه‌هایی در فضای خانواده‌ها هستیم و بسیاری از خانواده‌ها به مسائل و چالش‌هایی داستانی سریال مبتلا هستند.

کارویزه «تب و تاب» برای ترسیم جامعه ایران به عنوان «جامعه‌ای دروغگو»

کدورت‌ها، مسائل جزئی و تأثیر آن بر روابط بین افراد خانواده یکی از موضوعات مطرح در این سریال است که به طور ملموسی مخاطب را درگیر خود می‌کند و نمایشی از زندگی او است.

مهدی شفیعی، تهیه‌کننده سریال تب‌وتاب درخصوص کلیت و قصه سریال تب‌وتاب به جام‌جم می‌گوید: «به طور طبیعی با توجه به این‌که مسأله اصلی خانواده است، به سبک زندگی خانواده می‌پردازیم و مسائل دیگری را حول آن بیان می‌کنیم که به مسائل بزرگ حوزه خانواده مربوط می‌شود. مخاطب کار به طور طبیعی خانواده‌ها و گروه‌های سنی مختلف هستند و به همین خاطر از مرد ۶۰ساله تا کودک را به عنوان بازیگر در گروه بازیگران داریم که اعضای خانواده هستند و به اندازه خود نقش‌آفرینی می‌کنند».

اساس داستان «تب و تاب» بر دعوا و اختلاف عروس و مادرشوهر استوار است. مه لقا که از ابتدا مخالف ازدواج پسر عزیزکرده‌اش «معین» با «سوده» بوده است، بعد از چندین سال نتوانسته سوده را بعنوان عروس خود قبول کند. اختلاف و دعوای مادرشوهر و عروس تاکنون سوژه بسیاری از سریال‌های ایرانی بوده است که قدیمیترین و معروف‌ترین آنها بی‌شک سریال «پاییز صحرا» است.

کارویزه «تب و تاب» برای ترسیم جامعه ایران به عنوان «جامعه‌ای دروغگو»
سریال پاییز صحرا

این سریال در دهه ۶۰ یک داستان تلخ از روابط خانوادگی را به تصویر می‌کشید. سریال پر از برخوردهای پرتنش مادرشوهر با بازی به یادماندنی جمیله شیخی با عروسش صحرا بود. بیننده در پلان به پلان این سریال شاهد اثرات مخرب مشاجره‌های خانوادگی و تأثیر آن بر اعضای خانواده بود و می‌توانست عواقب این اختلافت خانوادگی را ببیند و آن را سرلوحه زندگی‌اش قرار بدهد.

درسریال «تب و تاب» علت اصلی اختلاف و چالش بین مه لقا و سوده پنهانکاری است. غالب شخصیت‌های سریال، حتی آدم خوب‌ها یک خصلت بد دارند و آن پنهانکاری و گاه دروغ مصلحتی است. معین و سوده برای جلوگیری از ایجاد اختلاف با مه لقا، بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های خود را از او پنهان می‌کنند غافل از آنکه مه لقا با شمِّ مادرانه خود در خیلی از موارد از همه چیز باخبر می‌شود. فیلمساز گرچه سعی دارد از سوده تصویر یک زن ایرانی موفق چه در درون خانواده و چه در اجتماع بسازد اما سوده خود مادری است که نمی‌تواند نگرانی‌های مه لقا را بعنوان یک مادر درک کند و بجای شفاف سازی برای او همواره به فکر پاک کردن صورت مسئله است.

تصویر نادرست داستان از مسئله حقوقی «حضانت» یکی از موضوعات تأمل برانگیز سریال «تب و تاب» ماجرای پوپک دختر سوده از شوهر سابقش و حضانت اوست. همانند بسیاری از فیلمسازان ایرانی که برای ایجاد چالش و بحران در قصه خود بدون هیچگونه تحقیق و پژوهش و مطالعه قوانین موضوعات حساس و مبتلابهی چون اذن دختر برای ازدواج و یا همین مسئله حضانت فرزند بعد از طلاق والدین را وارونه جلوه می‌دهند، در «تب و تاب» نیز فیلمساز قوانین مربوط به حضانت را نادیده می‌انگارد.

بر اساس نص صریح ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی حضانت دختر تا سن ۷ سالگی با مادر سپس تا ۹ سالگی با پدر و بعد از آن براساس خواست و تشخیص فرزند دختر است و در واقع آزار و اذیت‌ها و تهدیدهای ایرج_ همسر سابق سوده_ برای گرفتن حضانت دختری به سن پوپک هیچ وجه قانونی ندارد و در واقع سازندگان «تب و تاب» همچون فیلم‌هایی چون «واکنش پنجم»، «ستایش» و…یا به قانون کشور جاهل هستند و یا بدلیل ایجاد تنش‌های مضاعف در داستان خود حاضرند چنین دروغ بزرگ و ویرانگری را به مخاطب القا نمایند.

کارویزه «تب و تاب» برای ترسیم جامعه ایران به عنوان «جامعه‌ای دروغگو»
سریال «تب و تاب» هم از منظر فرم و ساختار و هم قصه و روایت داستان خود را با استفاده از کلیشه‌های رایج و بدور از نقاط عطف و مهیج روایت می‌کند، از این رو عملا به سریالی تکراری و خسته کننده تبدیل شده است. بزرگ‌ترین مشکل سریال‌های این سال‌های تلویزیون فقدان فرم و بهره نبردن از ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه رسانه است. در واقع عموم آثار با وجود محتواهای مناسب، فاقد «شیوه بیان» و کیفیت ساختاری درست هستند.

تحلیل آخر

در پایان باید گفت گرچه «تب‌وتاب» مجموعه‌ای از خرده‌پیرنگ‌هایی است که گاهی یک خانواده را به تعالی رسانده یا خانواده را از هم جدا می‌کند و می‌خواهد با بیان مسائلی که در صورت بی‌توجهی مشکل‌ساز می‌شوند، به خانواده‌ها تلنگری بزند اما از آنجا که داستان خود را با استفاده از کلیشه‌های رایج و بدور از نقاط عطف و مهیج روایت می‌کند عملا به سریالی تکراری و خسته کننده تبدیل شده است.

چنین سریالی شاید اگر در دهه ۶۰ یا ۷۰ و حتی ۸۰ پخش می‌شد برای مخاطب جذاب بود اما امروزه‌ مخاطب آن را پس می‌زند. گفتنی است رسانه ملی به‌رغم تکرارِ زیاد عنوانِ خانواده و ادعای توجه به خانواده، هنوز نتوانسته الگوی مطلوبِ خویش از خانواده را ترسیم کند.

تصویری که رسانه از خانواده ساخته و می‌سازد یا تصویری مغشوش و مبهم است و نسبت چندانی با خانواده ایده آلِ ایرانی- اسلامی ندارد و موجب می‌شود نقش‌هایی چون پدر، مادر، دختر، پسر، خواهر و… نیز درهاله‌ای از ابهام فرو بروند و یا سریال‌هایی که تاحدی به ارزش‌های اخلاقی و عرفی جامعه در خصوص نهاد والای خانواده می‌پردازد از داستان‌های کلیشه‌ای و ضعیف رنج می‌برند و این یعنی هنوز بعد از ۴۰ سال جای یک خانواده تراز ایرانی در قاب تلویزیون خالی است.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی از دستمزدها و پیشنهادات گاهی بیشتر ناراحت‌کننده‌اند تا برای یک هنرمند پیشکسوت با یک کارنامه مشخص، جذاب و درخور باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالرضا اکبری بازیگر نقش امام خمینی(ره) می‌گوید: برای بازی در این نقش و فیلم «فرزند صبح» زحمت‌ها و سختی‌های زیادی کشیده‌ام اما بسیار تأسف می‌خورم که چرا تاکنون این فیلم اکران عمومی نشده است.

به گزارش سینماپرس، ساخت فیلم یا سریال با موضوع زندگی رهبران سیاسی بزرگ دنیا، یکی از مهمترین علایق فیلمسازان و اتفاقاً فرصتی برای نقش‌آفرینی‌های فاخر به بازیگران می‌دهد. چرا که زندگی اغلب رهبران بزرگ دنیا آنقدر دراماتیک است که سازنده اثر نیازی به درام‌پردازی و تخیّل ندارد و با اندکی تلاش می‌تواند تضمین‌کننده ساخت اثری موفق و تماشایی باشد و مردم به واسطه تاریخی بودن شخصیت و نوع تفکراتش به این آثار علاقه زیادی نشان داده‌اند.

تاکنون زندگی شخصیت‌های سیاسی دنیا همچون «عمر مختار»، «ماهاتما گاندی» و… ساخته شده اما «فرزند صبح» تنها فیلم تولید شده در سینمای ایران با موضوع زندگی امام خمینی(ره) ساخته شد. ادای دین سینمای ایران به زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با همین یک فیلم صورت گرفت و فیلم دیگری با عنوان «یازده دقیقه و سی ثانیه» که در بخش مسابقه ویدئویی جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر به نمایش درآمد و قرار بود به ۳۵ میلیمتری تبدیل شود که محقق نشد.

هر دو فیلم توسط بهروز افخمی ساخته شد و در هر دو اثر «عبدالرضا اکبری» نقش حضرت امام خمینی(ره) را ایفا کرد. اما عدم اکران عمومی این فیلم باعث شد تا سناریوهای دیگری به روی میز ساخت فیلم بیایند و راه برای فیلمسازان باز شود. به همین خاطر بیشتر مخاطبین با شخصیت امام(ره) در قاب تلویزیون و سریال “معمای شاه” انس و الفت پیدا کردند؛ نقشی که به شکرخدا گودرزی بازیگری که پیش از آن مخاطبین در سریال‌های شب دهم، همسایه‌ها، حلقه سبز و بارها در مقام تدریس، کارگردانی و نویسندگی تئاتر دیده‌اند، واگذار شد.

اخیراً صحبت‌هایی همچون سال‌های قبل درباره اکران فیلم «فرزند صبح» در فضای‌مجازی مطرح شده است. به تازگی بهروز افخمی هم که در حال تمرین و پشت سرگذاشتن پیش‌تولید فیلم جدید خود با نام «صبح اعدام» است اشاره کرده که قرار براین است که فیلم را از اوایل مهرماه همزمان با ولادت امام خمینی (ره) در سینماها نمایش دهیم.

اتفاقی که عبدالرضا اکبری بازیگر نقش اول «فرزند صبح» از آن بی‌خبر بود و البته به خبرنگار تسنیم گفت: هرچند وقت یک بار این خبر را می‌شنوم و ۱۰ سال است منتظر این اتفاقم. چرا که اعتقاد دارم فیلمی که اکران نشود گویی اصلاً ساخته نشده است.

فیلم، سینمای ایران، تلویزیون، صدا و سیما، امام خمینی،

گریم عبدالرضا اکبری در فیلم «فرزند صبح»

جایگاه گریمورها در ساخت شخصیت‌های تاریخی

او درباره گریم و جایگاه مؤثر گریمور در ساخت شخصیت‌های بزرگ تاریخی تأکید کرد: خوشبختانه سعید ملکان در «فرزند صبح» چهره‌پرداز (گریمور) بودند و بسیار کارشان را خوب انجام دادند. در «پهلوانان نمی‌میرند» عبدالله اسکندری این کار را برعهده داشت. به اعتقاد بنده که همواره گفته‌ام چهره‌پرداز سریال و یا فیلمی درست انتخاب نشود نمی‌تواند برای مخاطب آن همذات‌پنداری شخصیتی را ایجاد کند. مخاطب برخی از شخصیت‌های تاریخی را می‌شناسد و اگر در چهره بازیگر چنین چیزی را نبیند قطعاً درصد بالایی از تلاشِ بازیگر زیر سؤال می‌رود. برخی از نقش‌ها تا گریمور و چهره‌پرداز خوبی در پشتِ آن کار نباشد باورپذیری اتفاق نمی‌افتد.

برای نقش امام خمینی(ره) واقعاً سختی کشیدم

اکبری در خصوص «فرزند صبح» و بازی در نقش امام خمینی(ره)، گفت: واقعاً سختی کشیدم؛ زمستان سختی بود و لوکیشن هم شرایط خاص خودش را داشت. ۱۰ سال از آن زمان می‌گذرد و بعد از آن کار بود که دیگر به سینما دعوت نشدم. الان تلویزیون هم مدتی است کاری پیشنهاد نمی‌دهد و بسیار از این موضوع ناراحتم.

گلایه عبدالرضا اکبری

بازیگر سینما و تلویزیون این گلایه را هم داشت که اصلاً این روزها پیشنهادی نمی‌شود؛ گویی ما از رده خارج شده‌ایم. سینما که خیلی وقت است دعوت نمی‌کند و تلویزیون هم دیگر پیشنهادی نمی‌دهد. برخی از دستمزدها و پیشنهادات هم گاهی بیشتر ناراحت‌کننده‌اند تا برای یک هنرمند پیشکسوت با یک کارنامه مشخص، جذاب و درخور باشد.

او خاطرنشان کرد: من قلبم را عمل کرده بودم با همان حالت بعد از بیمارستان رفتم و دوباره همه دیالوگ‌هایم را دوبله کردم. برای «فرزند صبح» واقعاً زحمت کشیدیم و آرزو دارم این کار را کنار مردم در سینماهای کشور ببینم. هرکسی تلاش می‌کند تا فیلمی ساخته و نهایتاً دیده شود.

تحریم بعد از «فرزند صبح»؟

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از «فرزند صبح» شما را تحریم کردند، گفت: من نامش را تحریم نمی‌گذارم اما دعوت نشدم. من دهه ۶۰ و ۷۰ فیلم‌های سینمایی شاخصی را بازی کرده‌ام و بعد از این سال‌ها دیگر در کار سینمایی حضور نداشتم.

اکبری در ادامه این گفت‌وگو درباره ایفای نقش امام خمینی(ره)، افزود: زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد، بهت‌زده بودم. نمی‌دانستم چطور انتخاب شدم، ‌ شباهت‌هایی وجود دارد یا خیر. نقش حضرت امام(ره) سختی خاص خودش را داشت، ایشان شخصیتی شناخته‌شده است که بیشتر افراد ویژگی رفتاری ایشان را می‌شناسند و این، بازی در چنین نقشی را برای من سخت و دشوار می‌کرد.

ماجرای تست گریم جمشید هاشم‌پور در نقش امام خمینی(ره)

او به ماجرای انتخاب جمشید هاشم‌پور که قرار بود این نقش را قبل از او ایفا کند اشاره کرد و گفت: من یادم است چند جلسه ۵ ساعته گریم داشتم که سعید ملکان این کار را انجام می‌داد اما رضایت بهروز افخمی را جلب نکرد. البته شنیدم که جمشید هاشم‌پور هم تست داده بود اما این طور که می‌گفتند چهره‌اش از پس نقش بیرون می‌زد. یعنی هرکس می‌دید متوجه می‌شد این جمشید هاشم‌پور است. اما بعد از چند جلسه ۵ ساعته وقتی عکس‌های بنده را بازبینی می‌کردند، بستگان امام(ره) می‌پرسیدند این کیست؟ این واکنش خوبی بود؛ چرا که هنرپیشه در نقش‌های تاریخی نباید دیده بشود.

عبدالرضا اکبری دو بار نقش امام خمینی(ره) را بازی کرد

** تله‌فیلم “یازده دقیقه و سی ثانیه” روایت گروهی از خبرنگاران تلویزیونی است که برای ضبط پیام حضرت امام (ره) در خصوص شروع جنگ تحمیلی در شهریور سال ۱۳۵۹ راهی جماران می‌شوند. در این فیلم تلویزیونی، بازیگرانی چون عبدالرضا اکبری، سید ابراهیم بحرالعلومی، یاشار افخمی، رضا صدیق، فرید لطف‌آور و محمد پیغمبرزاد به ایفای نقش پرداخته‌اند. ” یازده دقیقه و سی ثانیه ” به کارگردانی بهروز افخمی از محصولات سیما فیلم در سال ۱۳۸۷ است که در بخش مسابقه ویدئویی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت و توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند.

عبدالرضا اکبری در این تله‌فیلم بار دیگر در نقش امام خمینی (ره) ایفای نقش کرده است. در واقع اکبری با حضور در این تله‌فیلم تنها بازیگری است که موفق شده تاکنون دوبار در نقش امام خمینی (ره) به ایفای نقش بپردازد و نزدیک‌ترین گریم را به چهره واقعی ایشان داشته باشد.

«فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی اولین بار در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹ و در سالن همایش‌های برج میلاد به نمایش درآمد که کیفیت پایین فیلم حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت و حتی صدای اعتراض کارگردان را هم بلند کرد چون فیلم در نبود او تدوین و به جشنواره ارائه شده بود.

باید دید براساس اظهارات بهروز افخمی این فیلم سرانجام مهرماه امسال به اکران خواهد رسید یا خیر؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرتی از عاشقانه های «ناصر چشم‌آذر»


کنسرت نوستالژی عاشقانه های ناصر چشم آذر در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم مستند ویژه سالگرد امام راحل تولید شد

امین عارف نیا، معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت : ۲ فیلم مستند جدید به مناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (س) تهیه شده و در این ایام پخش خواهد شد.

وی افزود: فیلم مستند «روایت وداع» با همکاری اداره کل تأمین برنامه سیما و فیلم مستند «امام امت» نیز توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) تهیه شده است.

این مسئول همچنین در باره اولین جشنواره سرود خمینی (ره)‌ای امام خاطرنشان کرد: این جشنواره با هدف تولید آثار آوایی پیرامون بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت گروه‌های سرود مردمی و دانش آموزی برگزار شد.

عارف نیا اضافه کرد: در پی فراخوان عمومی، گروه‌های سرود از سراسر کشور آثار خود را به صورت فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که گروه‌های منتخب با حضور هیأت داوران جشنواره در حرم مطهر امام راحل سرود‌های خود را اجرا کردند.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی یادآور شد: به آثار برتر جوایز نقدی اهداء خواهد شدو اجرای آثاربرتر توسط صدا وسیما ضبط و در ایام سالگرد رحلت امام از شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: این رویداد فرصت و آغازی برای تشویق گروه‌های سرود برای ساخت آثار جدید پیرامون اندیشه و راه و رسم زندگی امام راحل باشد تا بتوانیم از این طریق در تبیین و ترویج قشر‌های مختلف مردم نسبت به امام نقش خودمان را ایفا کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش مستند «عاشق خمینی(ره)»؛ برای اولین بار