X

بایگانی شهریور 20, 1402

دفتر سینمایی

معصومی: تنها راه مقابله با دستمزدهای نجومی بازیگران سینما ممنوع الکاری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاظم معصومی گفت: با هیچ ترفند و راهکار دیگری نمی توان جلوی رشد فزاینده دستمزدها را گرفت و هیچ حربه دیگری برای مقابله با این پدیده وجود ندارد!

کاظم معصومی کارگردان سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: تنها راه مقابله با دستمزدهای نجومی بازیگران سینما ممنوع الکاری است در غیر این صورت با هیچ ترفند و راهکار دیگری نمی توان جلوی رشد فزاینده دستمزدها را گرفت و هیچ حربه دیگری برای مقابله با این پدیده وجود ندارد!

کارگردان فیلم های سینمایی «بادام های تلخ» و «طبل بزرگ زیر پای چپ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: در دهه ۶۰ به کرات ما به دلایل مختلف شاهد ممنوع الکاری بازیگران بودیم و اتفاقاً این ممنوع الکاری ها چاره ساز بود! البته بنده صحیح نمی بینم که برای مقوله افزایش دستمزدها چنین ترفندی به کار گرفته شود اما تنها راه همین است.

وی افزود: اما ما باید کمی واقع بین هم باشیم؛ با توجه به تورم فزاینده در کشور و اینکه قیمت مایحتاج عمومی و ارزاق روز به روز بالا می رود و هیچ نهاد و ارگانی نتوانسته جلوی صعود قیمت ها را بگیرد بی شک باید انتظار داشته باشیم دستمز بازیگران هم افزایش پیدا کند. امروز هزینه تولید یک فیلم ساده به بالای ۱۰ میلیارد تومان رسیده و همین مسأله عرصه را برای سینمای مستقل و ژانرهای متنوع در سینما تنگ کرده است.

معصومی ادامه داد: آنچه باعث ایجاد بحران در سینما شده تنها دستمزد بازیگران نیست. اگر امروز بسیاری از سینماگران بیکار و خانه نشین شده اند دلایل متعدد دیگری دارد که مدیران سینمایی باید در وهله اول آن دلایل را جستجو کرده و مبادرت به رفع موانع و بحران های موجود در آن حوزه کنند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه نیاز سینمای کشور این است که خواسته همه مخاطبان خود را برآورده سازد اظهار داشت: باعث تأسف است که لمپنیزم در سینمای کشور حاکم شده! شخصیت پردازی هایی که در این فیلم ها می شود در جامعه امروز ما به ازای واقعی ندارد. ما با یک سری افراد لات و لمپن در اغلب فیلم ها و آثار نمایش خانگی روبرو هستیم که فاجعه بار است و نمی دانم این افراد بر اساس کدام ذهنیتی وارد داستان فیلمنامه نویسان می شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «راز کوکب» و «دزد و نویسنده» خاطرنشان کرد: آنچه معضل اصلی امروز سینمای ایران است تولید فیلم های تجاری با نگاه صرفاً سرگرم کننده و تجاری است. متأسفانه دیگر حتی عنوان سینمای «کمدی» هم به یغما برده شده و خبری از فیلم های کمدی با اصالت مانند «اجاره نشین ها» در سینما نیست! ما الآن با افرادی روبرو هستیم که با پیش پا افتاده ترین متدها سعی می کنند فیلم های سرگرم کننده تولید کنند تا به هر قیمت که شده در اکران فروش بالایی داشته باشند و کسب درآمد بیشتر کنند.

وی تأکید کرد: متأسفانه همین اتفاق باعث شده تا تنها ۳-۴ درصد مردم در حالت معمول به سینما بروند. ما خودمان با عملکرد غلط خودمان مخاطب را از سینما حذف کردیم چرا که آثار متنوع به آن ها ارائه ندادیم. عجیب تر آن است که مدیران سینمایی هم نگاه فرهنگی ندارند و با این نگاه تجاری همراه شده اند! ما حتی از عنوان «پردیس» های سینمایی هم به غلط استفاده می کنیم چرا که پردیس سینمایی باید مکانی باشد که فیلم های متنوع در آن اکران می شوند اما مثلاً ما از ساعت ۹ شب به بعد وقتی به این پردیس ها می رویم می بینیم که در اغلب سالن های شان تنها یک فیلم خاص نمایش داده می شود!

معصومی در پایان این گفتگو متذکر شد: به هر صورت از آنجا که هیچ دغدغه ای برای تحول اساسی در این حوزه وجود ندارد بنده شخصاً چشم انداز روشنی را برای آینده سینما متصور نیستم و نمی دانم با این شرایط سینما به کدام سو حرکت خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به دلایلی هویت شخصی از آثار ترانه‌سرایان حذف شده است


این ترانه‌سرا با اشاره به اینکه هویت شخصی در آثار ترانه‌سرایان از بین رفته است، گفت: ای کاش می‌توانستیم آثاری را خلق کنیم که تنها برای یک خواننده قابل استفاده باشند؛ یعنی آنقدر هویت مشخص داشته باشند که امکان ارائه آن با صداهای مختلف وجود نداشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید از «کاخ موزه‌های سعدآباد» برای هنرمندان و اهالی سینما رایگان شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به مناسبت روز ملی سینما مصادف با ۲۱ شهریور ماه بازدید از موزه‌ها و کاخ موزه‌های سعدآباد برای هنرمندان و اهالی سینما یک هفته رایگان خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ضمن ابراز قدردانی از هنرمندان سینما اعلام کرد: سعدآباد همواره در راستای مسئولیت اجتماعی خود حمایت از هنرمندان در رشته‌های مختلف را در اولویت قرار داده است و لذا به مناسبت روز ملی سینما مصادف با ۲۱ شهریور ماه، بازدید از موزه‌ها و کاخ موزه‌های سعدآباد برای اهالی سینما، با ارائه کارت عضویت به مدت یک هفته رایگان خواهد بود. مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به عنوان بزرگترین باغ موزه کشور با ۱۴ کاخ موزه و موزه فعال، در شش ماهه نخست سال، همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ فروش بلیت و بازدید تا ساعت ۱۹ پذیرای علاقمندان و گردشگران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۸ ساز عجیب دنیای موسیقی که تا به حال ندیده‌اید!


دنیای پر رمز و راز موسیقی پر از اصوات نو و بدیع است و در این جهان هستند افرادی که همیشه علاقه دارند، دست به تولید صدای جدید بزنند؛ اصواتی که خیلی وقت‌ها با ابداع یک ساز خلق می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بدانید شیرین و تلخ دنیا خوابی بیش نیست/ قلبی به وسعت یک لشکر


نمایش رادیویی «با کاروان عشق» اثری است که با کارگردانی ایوب آقاخانی و در ۱۰ قسمت، به بعد از واقعه کربلا و شهادت سالار شهیدان (ع) و یاران ایشان می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هم‌افزایی خوب همکاران ما با نیروهای جان برکف انتظامی از نقاط عطف مدیریت سفر «اربعین» در سال جاری بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه ملی در قرارگاه حضرت ابوالفضل (ع) فاوا فراجا حضور یافت و در جریان آخرین وضعیت خدمت‌رسانی به زائران اربعین در مرزها قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در جریان بازدید از قرارگاه حضرت ابوالفضل (ع) فاوا فراجا، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات نیروی انتظامی در قرارگاه‌های مرزی فراجا، به چند نکته برجسته در مدیریت سفر اربعین امسال از سوی فراجا اشاره کرد و گفت: نخست مدیریت بسیار خوب دیپلماسی انتظامی‌با طرف عراقی است که باعث شد زیرساخت‌های فراهم شده در تعامل فی‌مابین به خوبی به کار گرفته و چرخه خدمت‌رسانی تکمیل شود.

وی افزود: نکته دیگر که الگویی برای تمام دستگاه‌هاست، استفاده از سامانه‌های یکپارچه و جامع است که فراجا در سال جاری از آن به شکل ویژه بهره گرفت. ما بر این مهم تاکید داریم و معتقدیم معرفی هرچه بهتر این ظرفیت به مردم، خدمت‌رسانی سریع‌تر را در پی دارد؛ از این رو، راه‌اندازی و به‌کارگیری سامانه‌های یکپارچه باید مدنظر باشد و حمایت و تقویت شود. رسانه ملی نیز در تداوم این مسیر، به معرفی ظرفیت‌های یادشده کمک خواهد کرد.

جبلی به سومین نکته برجسته نیز اشاره کرد و گفت: هم‌افزایی خوب همکاران ما با نیروهای جان برکف انتظامی از دیگر نقاط عطف این حرکت منسجم بین دستگاهی در سال جاری بود. خوشبختانه اهداف ستاد اربعین در تسهیل سفرها، با توزیع زمانی و جغرافیایی مناسب عزیمت اربعین در مرزهای مختلف محقق شد و لازم است از خدمت‌رسانی مطلوب فراجا در این ایام تشکر کنیم. در ادامه، سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی‌کشور از اطلاع‌رسانی بهنگام و دقیق رسانه ملی به زائران اربعین قدردانی کرد و گفت: اگر کمک و اطلاع‌رسانی صداوسیما نبود، احتمال داشت در موضوعات مختلف از صدور، درخواست و توزیع گذرنامه گرفته تا تردد در مرزها دچار مشکلات عمده شویم. همکاران ما در مرزهای شش‌گانه، حضور صداوسیما را در کنار خود داشتند و همکارانمان در رسانه ملی تسهیل‌گر مأموریت‌های نیروی انتظامی‌بودند.

فرمانده فراجا با بیان اینکه نه تنها در عملیات بزرگ اربعین که در نوع خود یک حماسه است، بلکه در همه ماموریت‌های انتظامی ایفای نقش صداوسیما قابل توجه است، گفت: صداوسیما در برخی جاها تکمیل‌کننده، برخی موارد تسهیل کننده و در برخی موارد کم کننده بار مأموریت‌های ماست.

در جریان این دیدار، سردار محمد شرفی، فرمانده قرارگاه اربعین فراجا از قرارگاه مرکزی شهدای مهران نیز گزارشی از روند اقدامات انجام‌شده در جریان برگزاری راه‌پیمایی بزرگ اربعین امسال، از جمله هماهنگی‌های دیپلماتیک و همکاری خوب با طرف عراقی، ایجاد پنجره واحد صدور گذرنامه، ۲۴ ساعته شدن خدمت‌رسانی به زائران در مرز خسروی و توسعه پارکینگ‌ها اشاره کرد و گفت: در در سنوات گذشته گره‌های ترافیکی آزاردهنده جاده‌ای داشتیم. امسال دولت هم پای کار آمد و گره ترافیکی مسئله‌ساز جاده‌ای نداشتیم. وی افزود: امسال برای اولین بار رکورد زائران اربعینی شکسته شد و بیش از چهارمیلیون زائر به عتبات عالیات مشرف شدند. این ۹ میلیون تردد بدون کوچک‌ترین حادثه امنیتی انجام شد.

شرفی در ادامه با بیان اینکه در این میان نمی‌توان نقش رسانه ملی را نادیده گرفت، گفت: دوستان ما در رسانه ملی همواره کنار ما بودند و با اطلاع‌رسانی صحیح، دقیق و شبانه‌روزی تأثیر بسزایی در برقراری نظم و استحکام برنامه‌های اجرایی داشتند. رادیو اربعین، شبکه خبر و دیگر شبکه‌ها همگی فعال بودند و امسال ظرفیت رسانه ملی با دلسوزی در اختیار این مأموریت قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد مدیرعامل خانه موسیقی از یک تفکر غلط در موسیقی!


مدیرعامل خانه موسیقی با قدردانی از برگزاری ویژه برنامه موسیقایی «سوگ شفق» استمرار در برگزاری چنین رویدادهایی را فضایی برای اصلاح یک تفکر اشتباه در عرصه تولید توصیف کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سلمان فارسی» به رهبری استاد بزرگوار «داوود میرباقری» در سخت‌ترین مراحل تولید با قدرت ادامه دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان صداوسیما در آخرین اظهارنظر درباره سریال «سلمان فارسی» تاکید کرد که مراحل تولید این مجموعه به کارگردانی داوود میرباقری با قدرت ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی ـ رئیس سازمان صداوسیما ـ در حساب کاربری خود در ویراستی، درباره ساخت سریال «سلمان فارسی» چنین نوشته است:

«تولید مجموعه پرافتخار سلمان فارسی به رهبری استاد بزرگوار داوود میرباقری در سخت‌ترین مراحل تولید با قدرت ادامه دارد.

بی‌تردید این اثر نقطه عطفی پرفروغ در کارنامه درخشان استاد میرباقری و تاریخ سریال‌سازی تاریخی در ایران خواهد بود.»

در ساعات اخیر خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر توقف ساخت سریال داوود میرباقری منتشر شد که در ادامه روابط عمومی این مجموعه مذهبی ـ تاریخی، در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن رد این خبر، توقف مقطعی در چنین پروژه‌هایی با هدف از سرگیری بخش‌های جدید سریال را امری طبیعی و طبق روال خواند و تاکید کرد: طی چند روز آینده و با آماده شدن شرایط جوی، فیلمبرداری از سر گرفته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لشکری قوچانی: هزینه های تولید هنگفت و دستمزدها سرسام آور شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: هزینه های تولید هنگفت و دستمزدها سرسام آور شده است اما به عقیده بنده این اتفاق عامل اصلی کاهش تولید و بیکاری بخش گسترده ای از تهیه کنندگان و کارگردانان نیست و این اتفاق علل دیگری دارد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خط ویژه» و «عصر یخبندان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عامل اصلی دور شدن بخش کثیری از تهیه کنندگان و کارگردانان از سینما این است که هنر هفتم دیگر اثر مثبتی در جامعه ندارد؛ بنده به عنوان یک تهیه کننده از خودم سوأل می کنم چرا باید عمر و وقت و زندگی ام را در کاری بگذارم که نه اثری در دنیا برای مردم دارد و نه در آخرت برای خودم!؟

وی ادامه داد: اگر کار سینما امروز به اینجا رسیده به دلیل سیاست گذاری های غلط مدیرانی است که از اوایل دهه ۹۰ مسیر خود را اشتباه رفتند تا اینکه بحران در سینما امروز به اوج خود رسیده است.

لشکری قوچانی خاطرنشان کرد: این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است که سینما در کشورمان دیگر حتی به اندازه سر سوزنی کارآیی ندارد. سینما زمانی می تواند مفید باشد که بتواند جامعه را به مسیر درستی هدایت کند. اما آنچه امروز در سینما شاهد هستیم کسب و کار و بیزینس یک عده افراد خاص است که می خواهند با سینما مردم را بخندانند و به سرمایه های خود بیفزایند. خوب بدیهی است برای بنده و امثال بنده که نگاه بیزینسی به سینما نداریم ادامه دادن در این مسیر عمر تلف کردن است و بس!

این سینماگر تأکید کرد: این روزها دست اغلب تهیه کنندگان برای تولید فیلم تهی است اما از آن سو ارگان ها توان شدیدی برای تولید فیلم دارند و به همین جهت از سینما در راستای اهداف کلان خود بهره برداری می کنند و در این وسط هم عده ای زرنگ پیدا می شوند که سر این ارگان ها را کلاه می گذارند و از آن ها پول می گیرند و فیلم های بی ارزشی می سازند که اغلب هم در اکران شکست جدی می خورند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «قاتل اهلی» و «کوچه بی نام» در پایان این گفتگو متذکر شد: خروجی سینما در کشور ما بسیار بد است. سینما نه در حوزه اقتصادی اثرگذاری دارد نه هیچ کارکردی برای مردم و حاکمیت دارد. سینما باید باعث آرامش روحی و روانی مردم شود اما متأسفانه هیچ برنامه ریزی در این زمینه وجود ندارد و هیچ سیاست گذاری کلانی در سینمای کشورمان به چشم نمی خورد و این اتفاق در حالی است که مثلاً در سینمای هالیوود از همین حالا برنامه ریزی ده ها سال بعدشان را نیز انجام داده اند و در یک مسیر از پیش تعیین شده و مشخص گام برمی دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منصوری: دیگر حاضر به سرمایه گذاری برای تولید فیلم کودک نیستم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیتا منصوری تهیه کننده سینما در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: وضعیت سینمای کودک و نوجوان بحرانی است و بنده دیگر حاضر به سرمایه گذاری برای تولید فیلم کودک نیستم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پاستاریونی» و «قهرمانان کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من در آخرین فیلم کودکی که تولید کردم صد در صد سرمایه گذار پروژه بودم چرا که دغدغه ام کودکان و نوجوانان بودند اما دیگر هرگز نیستم چنین کاری را بکنم.

وی در همین راستا ادامه داد: در جشنواره فیلم کودک فیلم من دو جایزه مهم گرفت؛ هم جایزه بهترین فیلم از داوران کودک و هم جایزه هیأت داوران اما همین فیلم با دو جایزه مهم از جشنواره کودک در زمان اکران با مشکلات عدیده و جدی روبرو شد و من با مرارت بسیار و چنگ و دندان توانستم فیلمم را اکران کنم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: البته از ساخت «پاستاریونی» و چند فیلم آخرم که در حیطه کودکان بود خوشحال هستم اما آنچنان در اکران مرا اذیت کردند که بارها با خودم فکر کردم چرا باید این کار را بکنم و بعد این همه زجر بکشم؟

منصوری با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط بسیار بد است و بخش عمده ای از این شرایط بد به معضلات اقتصادی برمی گردد اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، سینما از سبد بسیاری خانواده ها کنار گذاشته شده است. یک سینما رفتن با احتساب هزینه رفت و برگشت و صرف تنقلات کوچک بار مالی زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند. فارابی در سال های گذشته باید بلیت سینمای کودک را از فیلم های بزرگسال متفاوت می کرد و سوبسید بیشتری به خانواده ها می داد که آن ها بتوانند به سینما بروند اما هرگز این کار را انجام نداد.

مدیرتولید فیلم های سینمایی «زادبوم» و «تقاطع» متذکر شد: متأسفانه فارابی کارهایی انجام می دهد که عبث است؛ آن ها اگر بیایند در همین ۱۵ سال گذشته آمار فیلم هایی را که تولید کرده اند بدهند متوجه می شویم که بخش کثیری از تولیدات شان هرگز اکران نشده است. این اتفاق بسیار تلخ است که این بنیاد سینمایی در چندین فیلم صد در صد سرمایه گذاری کرده اما این فیلم ها اکران نشده و جالب تر آنکه دوباره با همان تهیه کننده ای کار کرده که فیلمش اکران نشده است.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما علت برگزاری جشنواره فیلم کودک در این شرایط بحرانی سینمای کودک و عدم تولید آثار سینمایی شاخص در این حوزه چیست اظهار داشت: جشنواره کودک اگر برای سینماگران آب ندارد برای یک عده نان دارد!

منصوری در همین راستا افزود: همه مدیران دوست دارند در دوران کاری شان از جایی که وارد می شوند تا خارج می شوند چیزهای به نام شان ثبت شود و حتماً دوست دارند چند جشنواره نیز به نام شان ثبت شود و به همین دلیل این کار را انجام می دهند.

این تهیه کننده سینما در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: در نهایت دوست دارم به این نکته اشاره کنم که خیلی کارهای فارابی را خود تهیه کنندگان دوست ندارند اکران شود چرا که تهیه کننده در طول کار سودش را کرده است و دیگر تمایلی به اکران ندارد. من این نکته را در زمان مدیریت آقای تابش هم به آقا ایل بیگی گوشزد کردم اما متأسفانه هرگز گوش شنوایی وجود نداشت و کسی توجهی به سخنان ما نکرد.

مشاهده خبر از سایت منبع