X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

بشنوید/ ۵ قطعه موسیقی برای مردم فلسطین


گفته می‌شود که موسیقی زبان مشترک جهانیان است و برای فهم آن نیاز به هیچ مترجمی نیست؛ زبانی که می‌تواند از اعتراض به فجایع انسانی همچون حمله به بیمارستان «المعمدانی» در غزه را در برگیرد تا وصف احوالات انسانی!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشکل ۴۰ نوازنده اخراجی ارکستر سمفونیک حل شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی با تکذیب ارتباط میان کنار رفتن مدیر بنیاد رودکی و اخراج ۴۰ نفر از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران گفت: موضوع اعضای ارکستر حل شده و کارهای اداری آن در حال انجام است.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ظهر امروز یک‌شنبه (۳۰مهرماه) در حاشیه نشست شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به ایسنا در مورد کنار رفتن مهدی سالم (مدیر بنیاد رودکی) و ارتباط آن با اخراج ۴۰ نوازنده ارکستر سمفونیک تهران، گفت: این دو موضوع به هم ارتباطی ندارد.

وی افزود: کارهای اداری ۴۰ نوازنده اخراج شده ارکستر سمفونیک تهران نیز برای بازگشت به ارکستر در حال طی شدن و موضوع حل شده است و تنها فرآیند اداری آنها در حال انجام است.

شایان ذکر است در تیرماه امسال خبر رسید که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اعلام کردند، ۴۰ نفر از آنها به‌ خاطر مشکلاتی که با منوچهر صهبایی (رهبر ارکستر) داشتند و البته به علت شرکت نکردن در آزمون نوازندگی ارکستر اخراج شده‌اند.

اما مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) استفاده از کلمه اخراج را نادرست و بنیاد رودکی هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ نوازنده‌ای اخراج نشده است. طبق نظر بنیاد رودکی، این افراد در آزمون نوازندگی شرکت‌ نکرده‌اند و حضور و اجرا در ارکستر هم صرفا حق پذیرفته‌شدگان در آزمون نوازندگی است.
بنیاد رودکی این بیانیه را در حالی منتشر کرده بود که تقریبا همه نوازندگان اخراجی از نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک از چهره‌های بنام موسیقی کلاسیک محسوب می‌شدند.

بر اساس گفته‌های نوازندگان اخراجی، یکی از دلایل شرکت نکردن این نوازندگان در آزمون بنیاد رودکی، یک اقدام اعتراضی بوده است؛ آنها به تصمیمات هیات ژوری در زمینه نحوه برگزاری آزمون‌ها، اصرار شورای ارکسترها برای آزمون از نوازندگان ثابت و با سابقه ارکسترها طی سال‌های اخیر، کم‌توجهی به مطالبات نوازندگان در حوزه‌های مختلف صنفی و فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها در بدنه ارکستر انتقاد داشتند و معتقد بودند در شرایط فعلی باید اول به این موارد توجه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«احمدعلی شرفی» پیشکسوت موسیقی نواحی درگذشت


احمدعلی شرفی، پیشکسوت موسیقی جنوب ایران و نوازنده نی انبان و نی جفتی در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوران بخش «مسابقه سینمای ایران» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهرام ارک، حسین دارابی، زهره زمانی، بهروز شعیبی، سعید قطبی‌زاده، محمود کلاری و محمدحسین لطیفی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران را داوری خواهند کرد.

به گزارش سینماپرس، بهرام ارک، حسین دارابی، زهره زمانی، بهروز شعیبی، سعید قطبی‌زاده، محمود کلاری و محمدحسین لطیفی مسئولیت داوری فیلم‌های کوتاه بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برعهده دارند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی موسیقی و نوازندگان خیابانی در «مزقونچی»


رادیو صبا در برنامه «مزقونچی» به معرفی موسیقی خیابانی و نوازندگان این حرفه می پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آلنام» در تالار وحدت کنسرت برگزار می‌کند


ارکستر «آلنام» به رهبری وحید علی‌پور و تکنوازی علی صالحی‌پور روز پانزدهم آبان‌ماه کنسرتی را در تالار رودکی تهران برگزار خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیدخندان» بیشترین تلاش را برای تنوع آیتمی کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است: برنامه «سیدخندان» بیشترین تلاش را برای تنوع آیتمی کرده است و مبتنی بر تجربه فصل نخست، وارد دومین فصل می شود.

به گزارش سینماپرس، حسین سلطان محمدی، منتقد سینما و تلویزیون درباره برنامه «سید خندان» نوشت:
تلویزیون تعاریفی بنیادین به عنوان یک رسانه امروزی دارد و تنوع و تکثر شبکه هایش در هر کشوری نشان می دهد که برای گروه های متفاوت اجتماع، می تواند برنامه داشته باشد. کمتر شبکه در جهان وجود دارد که طیف بسیاری از مخاطب را درگیر کند مگر آنکه در حوزه محلی یا بومی باشد و طیف فعالیت رسانه هایش، علاوه بر ویژگی های ساختاری رسانه، متکی به ویژگی های بومی باشد. برای همین قضاوت با معیار استاندارد یا معیاری ظاهری و روزمره، کامل نیست. در ایران خودمان، تعدد شبکه های اصطلاحا سراسری و همچنین شبکه های استانی را داریم. هر کدام از اینها نیز با بنیانی تعریف شده مستقر شده اند و امکان انتخاب به بیننده داده شده تا برنامه های خود را یافته و آن را تماشا کند. کسی هم نگفته یا نمی تواند ادعا کند که بر خلاف استانداردهای آغازین تلویزیون در جهان، صددرصد جریان سازی و سوگیری دادن به مخاطب، صرفا از دریچه تلویزیون رخ می دهد. حتی در جامعه خودمان که بظاهر ساختار صداوسیما، منحصر و حاکمیتی است، چنین ادعایی به تمامه، گزاف است. این روزها تلویزیون ما می کوشد با استفاده از توسعه نفوذ آن در سطوح گوناگون اجتماعی، اعم از شهرها و روستاها و حتی در میان اجتماعات متحرک چون عشایر، برنامه های خاص و گاه عام بسازد. این نیز طبیعی است. دنیای امروز در حال گذر و تجربه بسیاری از رفتارهای رسانه ای و درگیرسازنده مخاطب است. از برکت تحولات فناورانه نیز، دسترسی به برنامه ها، برای همگان میسر است که با تبلیغ و اطلاع رسانی، می توان انتظار داشت، مخاطبان با آگاهی کامل به دیدن برنامه ها بنشینند. اما از این مقدمه نسبتا مطول و بنیادین عبور کنیم تا به نکته اصلی، یعنی خنده، برسیم.
«خنده» را می توان بر لبان همه افراد دید، از تبسم در هنگام دیدن یکدیگر تا حداکثر تلاش برای نقل نکات خنده دار و شادی آور. بنابراین توجه به خنده و خنداندن و سرور، یکی از بدیهیات زندگی است. تأکیدات دینی نیز بر مثبت انگاشتن همه مردمان، تا پیش از بروز هرگونه رفتاری، مستقر است. بنابراین می توان با دیدن هر فردی، شاد هم بود؛ یعنی بدون قضاوت آغازین. توجه برنامه سازان به این رفتار انسانی، توجهی طبیعی است. تلویزیون ما در سال های گوناگون به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خنده را در الگوها و ساختارهای متعدد مورد توجه قرار داده و بسیاری از برنامه ها را می توان ردیف کرد که اصطلاحا، شاد یا طنازانه اند. چه مجموعه های داستانی و چه به زبان امروزی talk show های بسیار. الگوهای موفق نیز همیشه امکان استمرار داشته اند. ما در داستانی ها، نمونه های متأخری چون «پایتخت» با شش سری ساخت را داریم یا «نون خ» که به فصل پنجم نزدیک می شود. در الگوهای دیگر متأخر، «خندوانه» را داشتیم و مشابه آن را شاید بتوان برنامه نوظهور «سیدخندان» که به فصل دوم آن، نزدیک شده ایم. کاری ندارم که برنامه‌سازان، هر کدام برنامه خود را برتر می انگارند، طبیعی است. به این هم کاری ندارم که در قیاس با یکدیگر، ممکن است تشابهاتی باشد، که هست و نباید به اینها توجه داشت؛ که در نکته ای بنیادین باید گفت، همه این برنامه ها، مخاطب مشابه دارند، همان انسان با ویژگی اجتماعی بودن که در الگوی ما، بسیار بر واژه خانودگی آن، توجه داریم. برای همین ساخت برنامه ای که بتواند ساعاتی پس از لحظات فعالیت سالم برای تأمین معاش یا کسب علم و تحصیل، شبانگاه در کنار خانواده، آرامش و شادی داشت یا نکات تلنگرآمیزی برای کاربرد در ساعات بعدی زندگی به دست آورد، اصلی بدیهی است. واژه مصطلحی داریم که رسانه ملی ما را دانشگاه می انگارد. بر این مبنا، طراحی یا انتقال محتوا به مخاطب، باید واجد خصوصیات دانشگاهی باشد. یعنی هر آنچه طراحی می شود، باید بر محوری روشن باشد و از تنوع و پراکندگی بسیار دور باشد. شاید ساده تر آن است که همانند ویژگی اسلامی، مرکزمحور باشد، مانند کعبه به دور آن محور مرکزی باشیم، محتوای نهایی یا برایند نهایی ما را به آن مرکزیت یعنی فطرت الهی متمرکز دارد و از لغو و بیهوده گویی و آشفتگی، پرهیز شود.
برنامه «سیدخندان» بیشترین تلاش را برای تنوع آیتمی کرده است و مبتنی بر تجربه فصل نخست، وارد دومین فصل می شود. بازتاب های بسیاری دریافت کرده و نقدهای متنوع، دیدگاه های مثبت و منفی هم به همراه داشته است. کاری به بازخوردها ندارم، اما ضروری است از هر حاشیه ای پرهیز شود. نه در آیتم ها، نکته ای نادیده گرفته شود و نه تعدد بسیاری ایجاد شود که بعد از دیدن هر قسمت، بیننده نتواند محور یکسان فطری بیابد. مجری تجربه پس داده فصل نخست نیز، فراتر از بازخوردهای بیرونی که بخشی به رفتار شخصی خودش و بخشی به نگرش های او بر می گردد، در این فصل حتما تأکید بسیاری بر بهتر کردن برنامه خواهد داشت. نباید از خیلی از بازخوردها برآشفته شود و البته نباید هم بی خیال باشد. عملکرد او در برنامه هایی چون «پاورقی»، قطعا بر قضاوت اجرای او در «سیدخندان» تأثیر می گذارد. اما این قضاوت باید بر این محور ارزیابی شود که مخاطب این دو برنامه متفاوت هستند، ضمنا شبکه دو نیز ادعای عام مانند شبکه سه نداشته و ندارد و این برنامه نیز در اندازه خودش، مخاطب خواهد داشت و برداشت اینکه فصل نخست ۵ درصد بیننده در نظرسنجی کسب کرده و فلان برنامه شبکه سه بالای ۵۰ یا ۶۰ درصد، قضاوت بی مبنایی است. مخاطب امروزی نه در انحصار سیماست، نه در انحصار یک شبکه. او همزمان با بهره مندی از تلویزیون، با ابزار و مجاری گوناگون به دریافت نکات موردنظر می پردازد. حتی ۵ درصد مخاطب هم، قطعا اعدادی چند میلیون مخاطبی را می تواند نمایندگی کند و چنین تعداد مخاطبی در وانفسای ادعای شبکه های مجازی که به ندرت عضو یا فالورشان، به چندصدهزار یا یک میلیون می رسد، بسیار خوب است. امید که فصل دوم «سیدخندان» همان محور مرکزی متمرکز نگاه داشتن مخاطب با محتوای سالم و سرورانگیز، بر مبنای فطرت الهی انسان را بروز دهد.

«سید خندان» کاری از گروه اجتماعی و اقتصاد شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی محمدحسین بزرگی‌راد و اجرای محمدرضا شهبازی است که به زودی روانه آنتن شبکه دو خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خسروپناه: بسیاری از مباحات موسیقی را حرام کرده‌ایم


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست مدیران فرهنگی وزارت فرهنگ گفت: امروز می‌توان سریالی جذاب ساخت و در عین حال ارزش‌های اسلامی و اخلاقی را حفظ کرد. حتی در حوزه موسیقی نیز بسیاری از ابهامات وجود دارد که هنوز حل نشده است. به نظر بنده بسیاری از مباهات موسیقی را حرام کرده‌ایم. هیچ یک از دستگاه‌ها و سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد. متاسفانه ما در حق برخی از مباحث سینما، موسیقی، صنایع دستی و … اجحاف کرده‌ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ یک از دستگاه‌ها و سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد/اکثر سریال‌ها جنایت و کشتار شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از ترویج مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در مجموعه‌های نمایش خانگی گفت: ترویج این نوع رفتارها که در فرهنگ ما خط قرمز است، باید اصلاح شود …

به گزارش سینماپرس، عبدالحسین خسروپناه روز یکشنبه -۳۰ مهرماه- در نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های تابعه و نهادهای وابسته که در تالار رودکی برگزار شد، اظهارداشت: متاسفانه در برخی از سریال‌های نمایش خانگی هر قسمتی نقشه قتل یک نفر را می کشند بعد می‌گویند چرا در جامعه قتل‌ رواج می‌یابد؟ درحالی که اکثر سریال‌ها جنایت و کشتار شده است. بنابراین این رویه نیاز به اصلاح دارد.

وی با بیان اینکه خیلی از مباهات موسیقی را ما حرام کرده‌ایم، افزود: هیچ یک از دستگاه‌ها و سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد. ممکن است در برخی مراسم ها و مجالس لهو و لعبی از اینها استفاده شود که این چیز دیگری است.

خسروپناه گفت: مردم سالاری دینی که فرموده رهبری است، تنها برای انتخابات نیست بلکه در حوزه اقتصاد و فرهنگ هم این گونه است و باید مدل حکمرانی ولایی مبتنی بر حکمرانی شبکه‌ای شکل بگیرد. اگر تصمیمات ما مبتنی بر حکمرانی فرهنگی نباشد یک نقص است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حکمرانی فرهنگی باید مشارکت حداکثری ذی‌نفعان و نخبگان را داشته باشیم. البته ممکن است تعارض و اختلاف باشد که این هم طبیعی است.

خسروپناه درباره نظریه فرهنگ گفت: نظریه‌پردازان بزرگی در خصوص فرهنگ اظهارنظر کرده‌اند که هیچ کس به اندازه رهبر معظم انقلاب در مورد فرهنگ صحبت نکرده‌ است.

وی افزود: فرهنگ یک نهاد اجتماعی و شامل ساحت دانش، بینش، نگرش، منش، کنش و گرایش است که برخی نظریه‌پردازان حتی غربی‌ها تنها تعدادی از این ساحت‌ها را برای فرهنگ در نظر گرفته‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حتما فرهنگ تمامی این ساحت‌ها را دارد. اگر این ساحت‌ها در سطح جامعه نهادینه شود، فرهنگ می‌شود. فرهنگ یک امر فردی نیست که نهادی اجتماعی و مقوله جامعه‌شناختی است.

عبدالحسین خسروپناه – دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

خسروپناه اظهارداشت: برخی از محققان و نویسندگان، کتاب‌هایی با عنوان «ما ایرانیان» و «چگونه ما این شدیم» نوشته‌اند که با نگاه جامعه‌شناسانه به این مبحث نگاه کرده‌اند و هر چه رذیلت است را به ایرانیان نسبت داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این حرکت از زمان شاه عباس دوم شروع شد که برخی سفرای اروپایی به ایران سفر کردند و این نگاه سلبی را به ایرانیان نسبت دادند. این نگاه در زمان پهلوی اول گسترده‌تر شد و بعد از انقلاب کتاب‌هایی که نوشته شدند عمدتا رذایلی است که به ایرانیان نسبت داده‌اند و این نشان از ذلیل خواندن ایرانی‌هاست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تبلیغات علیه ایرانیان یک سویه است گفت: آنقدر به ما گفتند که خودمان هم باور کرده‌ایم. یک حرکت غرب‌زدگی است که در دو قرن اخیر شروع شده و ادامه دارد.

خسروپناه افزود: ایران با پیشرفت‌های در زمینه‌های مختلف اعم از نانو باعث تعجب جهانیان شده است. فرهنگ ایران نه ذلیلانه که فرهنگ قدرتمندانه است.

وی خطاب به مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظریه حکمرانی فرهنگ غیر از نظریه فرهنگ است. شما درست است جزو دولت هستید و حکومت فرهنگ دست شماست اما باید فرهنگ را حکمرانی کنید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عقلای دنیا به این رسیده‌اند که بهترین حکمرانی، حکمرانی شبکه‌ای است با خطوطی که حاکمیت تعیین می‌کند.

خسروپناه گفت: در اسلام، حکمرانی ما ولایی است و ولی در راس هرم نیست و به تعبیر امرالمومنین در محوریت است و عقلا دور ولی هستند و به حکمرانی شبکه‌ای نزدیک‌تر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی بیان کرد: مردم فلسطین بی‌پناه، بی‌غذا و بی‌امان هستند که حتی کلیساهای آنها هم در امان نیستند که این مصائب را به پیشگاه امام زمان(عج) تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی اظهارداشت: این شکست به فرموده رهبر معظم انقلاب شکست ترمیم‌ناپذیر و مفتضحی بود. اینها اینقدر ناتوان هستند که با عملیات‌های زرهی هم نتوانستند وارد غزه شوند و گورستانی برای خود درست کرده‌اند.

خسروپناه با اشاره به اقدام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود تحریم‌های سال‌های اخیر گفت: با تحریم‌هایی که برای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شد، نمایشگاه‌های باشکوهی برگزار شد و امسال بهتر از سال پیش برگزار خواهد شد و شایسته است به عنوان عضو کوچکی تشکر کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشکل ۴۰ نوازنده اخراجی ارکستر سمفونیک حل شده است


محمدمهدی اسماعیلی با تکذیب ارتباط میان کنار رفتن مدیر بنیاد رودکی و اخراج ۴۰ نفر از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران گفت: موضوع اعضای ارکستر حل شده و کارهای اداری آن در حال انجام است.

مشاهده خبر از سایت منبع