X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

ردیف ویولن ابوالحسن صبا برای ساز قانون تنظیم شد


کتاب «ردیف ویولن استاد ابوالحسن صبا – تنظیم برای ساز قانون راست کوک» با تنظیم ملیحه سعیدی و اجرای بهار امراللهی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با وجود اینکه هر سال نیازمان به مسائل فرهنگی بیشتر می‌شد ولی به لحاظ نگاه حاکمیتی رشد و توسعه فرهنگی نداشتیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قائم مقام وزیر فرهنگ گفت: در برنامه هفتم زیرساخت‌های خوبی برای بخش فرهنگ در نظر گرفته شده است و در واقع انقلابی از ساختارهای فرهنگی است.

به گزارش سینماپرس، بیژن نوباوه وطن، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در استودیوی شبکه خبر در پاسخ به این سوال که چقدر موضوعات فرهنگی و رسانه در فصل ۱۵ برنامه هفتم توسعه با نگاه مسئله محوری گنجانده شده؟ گفت: از آنجایی که سه دوره در مجلس شورای اسلامی هستم، نمی‌توانم ادعا کنم هر سال بهتر از سال قبل شدیم. با وجود اینکه هر سال نیازمان به مسائل فرهنگی بیشتر می‌شد، ولی به لحاظ نگاه حاکمیتی رشد و توسعه فرهنگی نداشتیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در کشورمان بعضی از مسائل اقتصادی و سیاسی خیلی زودتر به نتیجه می‌رسد و حساسیت نسبت به آنان بیشتر است. در حالی که درباره مسائل فرهنگی حساسیت کمتری وجود دارد. به بودجه سنواتی کشور نگاه کنید، معمولاً مقدار بودجه در بخش فرهنگ و در کشورهای جهان حدود ۷ درصد است. بودجه بخش فرهنگ در کشورهای در حال توسعه کمتر از ۵ درصد نیست. در امریکا رسماً برای بخش فرهنگ ۱۱ درصد بودجه کنار گذاشتند و بودجه پنهانی هم دارند؛ قطعاً مقدار بودجه پنهانشان به اندازه بودجه اساسی‌شان هست.

نوباوه وطن، افزود: الان این بودجه حدود ۲ درصد است. درحالی توجه به بخش فرهنگ نداریم، که ضربه‌پذیری‌مان از این بخش خیلی زیاد است. الان تمرکز دشمن بر روی تغییر باور در اندیشه و اعتقادات مردم کشورمان هست. مثلاً دختر ۱۵ ساله به این باور رسیده که بی‌حجابی بهتر از حجاب است!

وی به صحبت‌های جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت امریکا اشاره کرد و گفت: آقای بوش بعد از وقایع ۱۱ سپتامبر اعلام کرد شما ۳ دهه به من فرصت دهید، جامعه ایران را از لحاظ ساختار فکری تغییر می‌دهم. آیا ما در این دو سه دهه اخیر در مقابل دشمن پاتک زدیم؟ صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی‌بر برنامه محور بودن وظایف ما را صد برابر کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تولیدات فرهنگی‌مان هیچ انطباقی با نیازمان ندارد، توضیح داد: ما در همه بخش‌ها و وزارتخانه‌ها براساس نیازها برنامه‌ریزی کردیم.

سید محمد هاشمی، جانشین و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مهمترین مسائل بخش فرهنگ و رسانه در برنامه هفتم توسعه گفت: در سنوات گذشته بخش فرهنگ با کمبود بودجه مواجه بوده است. برنامه هفتم ناظر بر بودجه نیست و به برنامه‌های کلان کشور پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهار عضو ناظر بر آرای مردمی «جشنواره فیلم کوتاه تهران» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای کمیته ناظر بر آرای مردمی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، اسامی کمیته ناظر بر آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد.

بر این اساس نادره ترکمانی، محمد حمزه‌ای، مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و عادل تبریزی اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند.

اعضای این کمیته به نمایندگی از کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران مسئولیت صیانت از آرای مردمی این دوره از جشنواره را برعهده دارند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عروسی مردم» ۵۵ مخاطب را به سینما کشاند/«کت چرمی» ۸۹ قطعه بلیت فروخت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حال گیشه سینماها طی هفته اخیر همچنان نامساعد بود به نحوی که ۱۴ فیلم در حال اکران تنها مخاطبانی در حدود ۵ هزار نفر داشتند که رقمی فوق العاده ناچیز محسوب می شود.

به گزارش سینماپرس فیلم سینمایی «دست انداز» به کارگردانی کمال تبریزی با ۲۷ نفر مخاطب کم فروش ترین فیلم هفته گذشته بود؛ پس از آن «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی نیز با ۳۰ نفر مخاطب توانست رتبه دوم کم مخاطب ترین فیلم هفته را از آن خود کند.

«بعد از رفتن» رضا نجاتی ۳۷ نفر مخاطب، «ارثیه فامیلی» حامد رضی ۴۴ تماشاگر و «عروسی مردم» مجید توکلی ۵۵ بیننده داشتند که به ترتیب رتبه سوم تا پنجم کم مخاطب ترین فیلم های هفته اخیر را از آن خود کردند!

در راستای استقبال اندک مردم از فیلم های روی پرده «کت چرمی» حسین میرزامحمدی تنها ۸۹ قطعه بلیت فروخت و «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش نیز نتوانست بیش از ۱۴۲ مخاطب را به سمت سالن های سینما جذب کند. بر اساس این گزارش «آخرین تولد» نوید محمودی فقط ۲۱۵ مخاطب در سراسر کشور داشت و «مصلحت» حسین دارابی نیز نتوانست بیش از ۳۱۴ مخاطب را به سمت سالن های سینما بکشاند.

«شماره ۱۰» حمید زرگرنژاد تنها ۶۳۸ مخاطب داشت، «بی مادر» مرتضی فاطمی ۷۶۳ نفر و «اخت الرضا» به کارگردانی مجتبی طباطبایی تنها ۸۴۱ نفر را جذب سالن های سینما کردند!

«ستاره بازی» هاتف علیمردانی تنها ۸۹۶ مخاطب داشت و «زنبور کارگر» افشین صادقی نیز نتوانست بیش از ۹۳۷ نفر را جذب سالن های سینما کند؛ به این ترتیب ۱۴ فیلم در حال اکران مخاطبانی زیر هزار نفر داشتند که رقمی فوق العاده اندک محسوب می شود!

از سوی دیگر «هتل» مسعود اطیابی با حدود ۲۱۶ هزار نفر مخاطب رتبه اول فروش را به دست آورد و سپس «بچه زرنگ» با اختلاف بسیار و حدود ۵۸ هزار مخاطب در رتبه دوم جدول فروش هفتگی قرار گرفت. «فسیل» و «شهر هرت» ساخته های اخیر کریم امینی نیز به ترتیب با ۳۱ و ۱۷ هزار مخاطب در رتبه سوم و چهارم جدول فروش هفتگی جای گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اتمسفر «جشنواره فیلم کوتاه تهران» بسیار بااهمیت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صمد قربان زاده کارگردان فیلم کوتاه داستانی «شیهه دور» که در رقابت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران نه تنها در بین فیلمسازان ایرانی که در سطح بین‌المللی هم اعتبار دارد و حضور در این جشنواره برای هر فیلمسازی بسیار مهم و ارزشمند است.

صمد قربان زاده کارگردان فیلم «شیهه دور» که عنوان بهترین فیلم جشنواره منطقه‌ای یاسوج-دنا را کسب کرده و به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافته است، درباره موفقیت اثرش در جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوانان ایران گفت: ما به جز جشنواره فیلم کوتاه تهران، سه جشنواره منطقه‌ای اخیرا داشتیم و به هر حال حضور در هر کدام از این‌ها باتوجه به تعداد شرکت کنندگان و فیلمسازانی که از استان‌های مختلف می‌آیند و در آن‌جا شرکت می‌کنند، اتفاق بسیار خوبی است برای اینکه با فیلمسازان و عوامل دیگر فیلم ها آشنا می‌شویم و برای من هم این اتفاق بسیار مهمی بود و به خاطر همین فیلمم را به جشنواره منطقه‌ای دنا فرستادم که با حضور چند استان برگزار شد و علیرغم اینکه اتفاقات خوبی هم برای فیلم افتاد، این آشنایی با دوستان و فیلمسازان دیگر بسیار امر مهمی برای من بود.

قربان زاده درباره فیلم «شیهه دور» توضیح داد: درباره ایده اصلی این فیلم می‌توانم بگویم که پارسال از طرف انجمن فیلم کوتاه ارومیه یک طرح سراسری درباره آسیب‌های اجتماعی آمده بود که آقای مهدیان رئیس انجمن ارومیه به من پیشنهاد داد که با یک بودجه خیلی محدود اگر طرحی دارم این ایده را کار کنم. من هم همان موقع یک داستان کوتاهی از آقای حسن احمدی به اسم مه و باران خوانده بودم که داستان یک کودک را مطرح می‌کرد که دکتر به او گفته در ۷ روز آینده کور می‌شود. پدر و مادر برای اینکه روحیه پسرشان حفظ شود آن را به مسافرت می‌برند و در طول مسافرت این بچه بینایی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: درواقع ایده از آن جا به ذهن من خطور کرد و این بحث آسیب‌های اجتماعی که انجمن به من پیشنهاد کرد با این داستان هر دو یک ترکیبی در ذهن من ایجاد کرد که برای من خیلی جذاب شد که بیایم و این را به سمت آسیب‌های اجتماعی ببرم. اینکه پدر و مادر به خاطر ازدواج‌های فامیلی که بدون اطلاع از آسیب‌های آن می‌تواند بعد از بچه دار شدن به بچه وارد شود، تصمیم به فرزند آوری می گیرند. من این را به مساله کوری ربط دادم. ایده از اینجا شکل گرفت ولی از آنجا که در فیلم قبلی من «سریشوک» که سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم بود و کاندید دریافت جایزه فیلمنامه اقتباسی هم شد، به مساله اسطوره و حیوانات اسطوره‌ای پرداخته بودم، در فیلم «شیهه دور» هم به این سمت و سو حرکت کردم و کور شدن بچه را به یک حیوان اسطوره‌ای دیگر یعنی اسب ربط دادم.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: اسب در تاریخ فرهنگ و هنر ایران با توجه به چیزی که من در ذهنم ساخته‌ام برای این فیلم، نماد نجات دهنده و رهایی خواهی و تیزپایی و امید است و این نماد را به این ایده و بچه‌ای که در آستانه کور شدن است، ربط دادم. بچه در فیلم من یک اسب عروسکی دارد و در خواب می‌بیند که پدر و مادرش این را در جایی زیر یک درخت پنهان کردند و به دنبال این اسب عروسکی می گردد و مسیر خود اسب اسطوره‌ای را می‌بیند. درنهایت همان اسب اسطوره‌ای که من در ذهنم ساختم به شکلی نجات دهنده مانع از کور شدن بچه می شود. این فیلم کاملا در ژانر فانتزی تخیلی ساخته شده است و سعی کردیم تمام ایده‌ها و المان‌ها در همین ژانر تعریف شود.

کارگردان فیلم «شیهه دور» درباره اهمیت جشنواره های منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: این جشنواره‌ها در وهله اول باعث می‌شوند که بتوان به عنوان یک فیلمساز با فیلسمازان استان‌های دیگر آشنا شد و ارتباط گرفت و این سوای بحث جایزه بسیار مهم است. خود من در همین جشنواره با تعدادی از دوستان از شهرهای دیگر آشنا شدم و بحث‌هایی شکل گرفت که مطمئن هستم اگر این جشنواره منطقه‌ای نبود شاید چند سال دیگر هم من این عزیزان را نمی‌شناختم و دوستی بین ما شکل نمی‌گرفت. این بحث اهمیت بسیاری دارد و از یک سمت دیگر هم این جشنواره منطقه‌ای دارد به بحث فیلمسازی و تولید و دیده شدن فیلمسازها و معرفی آن‌ها به جشنواره های دیگر مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران کمک می‌کند و به نظرم مانند یک پله است که به خصوص فیلمسازان جوان‌تر و یا آن‌ها که تجربه‌های اول سینمایی شان است، بتوانند راحت‌تردیده و معرفی شوند.

قربان زاده درباره حضور در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران نه تنها در بین فیلمسازان ایرانی که در سطح بین‌المللی هم اعتبار دارد و حضور در این جشنواره برای هر فیلمسازی بسیار مهم و ارزشمند است. به هر حال خوشبختانه برای من به عنوان فیلمسازی که دو فیلم ساخته‌ام و هر دو فیلمم در این دو سال برای حضور در جشنواره انتخاب شده است، آن حال و هوا و فضا و اتمسفر جشنواره بسیار بااهمیت است و فکر می کنم برای همه فیلمسازان همینقدر اهمیت داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، «شیهه‌یِ دور» عنوان فیلم کوتاهی است که در انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر ارومیه تهیه شده و خواب کودکی را به تصویر می‌کشد که در آستانه کوری قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متأسفانه عده ای در سینما چشم به گیشه دارند تا روی آمار مانور دهند اما فرهنگ را نابود کرده‌اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی اکبر ثقفی تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: سینما یک استراکچر دارد؛ فردی که مدیر و مسئول سینما است باید حکم ابر و باران داشته باشد و به بدنه سینما نگاه وسیع بیندازد و به همه توجه کند نه اینکه نگاه گلخانه ای داشته باشد!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مرگ کسب و کار من است» و «همه چیز برای فروش» همزمان با اتمام دومین سال حضور مدیران سینمایی جدید در خصوص وضعیت امروز سینمای کشور در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ایران از معضلات زیادی رنج می برد که یکی از مهمترین آن ها حوزه اکران است. امروزه ما شاهد وضعیت اکران مطلوبی در سینما نیستیم. سینمای اجتماعی که مدت ها است به حاشیه رانده شده و سینمای فرهنگی هم محلی از اعراب ندارد و کسی به آن توجه نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این سینماداران هستند که در سینمای کشور نقش تعیین کننده را بر عهده گرفته اند؛ آن ها هستند که تعیین می کنند چه فیلمی پر فروش شود و چه فیلم هایی بسوزد! عدالت در سینمای ایران دیده نمی شود و به همین دلیل است که یک فیلم بالای ۳۰۰ سالن در اختیار دارد اما یک فیلم فرهنگی حتی ۳۰ سالن هم در اختیار ندارد.

ثقفی تأکید کرد: درست است که سینما تلفیقی از هنر و صنعت است اما اینکه برخی افراد فقط بخواهند به گیشه فکر کنند و در پی پر کردن صندلی سالن های سینما به هر قیمتی باشند روش و منش پسندیده ای نیست. بی تردید نیاز است که توازن در سینما برقرار شود و ما اجازه دهیم همه مخاطبان با هر نگرش و سلیقه ای فیلم مورد نظر خود را در سینما تماشا کنند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه نباید همه امکانات سینما در اختیار یکی دو فیلم خاص باشد اظهار داشت: در حال حاضر فیلم «فسیل» بیش از ۶ ماه است که اکران شده و همچنان تعداد کثیری سالن و سانس در اختیار دارد. واقعاً مدیران سینمایی باید تکلیف را روشن کنند که برای سینما چه نقشه و راهکاری دارند؟ آیا می خواهند صرفاً فیلم های کمدی در سینما تولید و اکران شوند یا برای بقیه فیلم ها هم ارزش قائل هستند؟

کارگردان فیلم های سینمایی «هلن» و «جان سخت» متذکر شد: به راستی اگر اقتصاد به تنهایی بخواهد در سینما حاکم باشد فرهنگ چه می شود؟ آیا این وظیفه ما نیست که به مخاطبان جهت بدهیم؟ آیا فقط باید پول در سینما حاکم باشد و سالن داران دنبال پر کردن صندلی های شان به هر قیمتی باشند؟

وی ادامه داد: متأسفانه عده ای در سینما چشم به گیشه دارند تا روی آمار مانور دهند اما فرهنگ را نابود کرده اند! این وظیفه ما است که تماشاگران را به سمت آثار فرهنگی ارزشمند سوق دهیم اما افسوس که سانسی مناسب به این قبیل آثار تعلق نمی گیرد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «روسی» و «کوچه ژاپنی ها» در پایان این گفتگو افزود: علاوه بر این ها فیلم های ارگانی و سازمانی که با بودجه های دولتی تولید می شوند اغلب در گیشه شکست می خورند. این اتفاقات تماماً برای سینماگران مأیوس کننده است و باعث می شود آن ها چشم انداز روشنی برای ادامه حیات سینمای کشور نداشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نام، نام خانوادگی» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم کوتاه «نام، نام خانوادگی» همزمان با رونمایی در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با نخستین اکران فیلم کوتاه «نام، نام‌خانوادگی» به کارگردانی نازنین چیت‌ساز و تهیه‌کنندگی حسن حبیب‌زاده اثر مرکز فیلم جوان سوره در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، از پوستر این اثر با طراحی متین خیبلی منتشر شد.

فیلم کوتاه «نام، نام خانوادگی» با اقتباسی از داستانی به همین نام اثر محمدرضا زمانی توسط نازنین چیت‌ساز و حسن حبیب‌زاده نوشته شده است که در بخش مسابقه «کتاب و سینما» این دوره از جشنواره نمایش داده خواهد شد.

جدول نمایش این اثر در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه به شرح زیر است:

نمایش اول: شنبه ۲۹ مهر ساعت ۱۶-۱۷:۳۰

نمایش دوم: دوشنبه ۱ آبان ساعت ۱۴-۱۵:۳۰

این فیلم پنجمین اثر نازنین چیت‌ساز است که پیش از این با فیلم‌های کوتاه «پرتاب ناگهانی یک فیل» و «گزینش» در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حضور داشته است.

سیاوش چراغی‌پور، مهیار پوربابایی، کوشان همتی، مهرشاد خدادادی، پوریا سیدی، امیر شریعت، مصطفی کلاهیان در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «پدرِ سامان، وارد جمع دوستانه‌اش می‌شه و دیگه نمی‌ره …!»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینمای کودک» را باید جدی گرفت چون آینده سازان هر کشور به خوراک فرهنگی خودشان نیاز دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوران درخشنده با بیان نکاتی درباره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید می‌کند: بچه‌های امروز دوست دارند فیلم‌هایی را ببینند که با تماشای آن‌ها با تمام وجود قهقهه بزنند و این خواسته، با سوژه‌های سفارشی یا آنچه فقط ما دوست داریم برآورده نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، این کارگردان سینما که داوری فیلم‌های سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را برعهده داشت، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فیلم‌هایی که در این رویداد دیده و نیز ارزیابی خود از آن بیان کرد.

البته این مصاحبه پس از پایان جشنواره انجام شد و قرار بود یکشنبه هفته گذشته، ۲۳ مهرماه منتشر شود که با توجه به خبر تلخ به قتل رسیدن داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، انتشار آن به تعویق افتاد.

در ادامه صحبت‌های پوران درخشنده را در خصوص سینمای کودک و جشنواره آن می‌خوانید.

این فیلمساز در این گفت‌وگو بیان کرد: اولین نکته‌ای که درباره جشنواره امسال می‌توانم بگویم حضور واقعی بچه‌ها و خانواده‌هایشان بود که به نظرم خیلی جالب آمد یعنی حضور آن‌ها انتخابی بود و از طرف مدرسه یا جایی دیگر نیامده بودند. آن‌ها بعد از تماشای فیلم پرسش‌گر بودند و گفت‌وگویی که میان بچه‌ها و فیلمسازان در پایان فیلم شکل می‌گرفت خیلی اتفاق خوبی بود چون ما برای بچه‌ها فیلم می‌سازیم و خوب است که نظر و تحلیل آن‌ها را داشته باشیم. یک فیلمساز حوزه سینمای کودک باید بداند آثار بعدی خود را چگونه بسازد یا بچه‌ها که مخاطبان اصلی این سینما هستند، به چه موضوعاتی علاقمندی نشان می‌دهند.

در سینمای کودک باید داستان‌های مورد علاقه بچه‌ها ساخته شود نه سوژه‌های سفارشی

او تاکید کرد: الان شرایطی نیست که در سینمای کودک فیلم‌هایی ساخته شود که فیلمسازش نه تفکر مرتبط با کودک داشته باشد و نه حتی دنیای کودکانه‌ای درونش وجود داشته باشد. فیلمساز این حوزه باید شناخت درستی از سنین مختلف بچه‌ها داشته باشد نه اینکه سوژه‌های سفارشی کار کند که جذابیتی هم برای بچه‌ها ندارد.

کارگردان فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در پاسخ به اینکه در مواجهه با بچه‌ها چه سوژه‌هایی را از نگاه آن‌ها جذاب‌تر دیده، گفت: متوجه شدم بچه‌ها خیلی دوست دارند بخندند و شاد باشند. دوست دارند فیلم‌هایی را ببینند که با تمام وجود قهقهه بزنند. البته در کنار آن دوست دارند چیزی باشد که آن‌ها را به فکر هم وادارد. با بعضی از بچه‌ها که صحبت می‌کردم می‌گفتند فیلم‌هایی را دوست دارند که علاوه بر شاد بودن، اطلاعاتی هم درباره آینده به آن‌ها بدهد. این برای من خیلی جالب بود که بچه‌ها در کنار آن خنده‌های از ته دل، دوست دارند ببینند که در آینده با چه چیزهایی مواجه هستند.

درخشنده با اشاره به اظهارنظرهای فیلمسازان بیان کرد: در صحبت‌های بعضی کارگردان‌ها می‌شنیدم که می‌گفتند ای کاش قبل از ساخت فیلم خود با بچه‌ها صحبت می‌کردند و این نشان می‌دهد که پژوهش چه جایگاهی دارد. در فیلمسازی حوزه کودک به راحتی نمی‌توان هر چیزی را ساخت. باید به‌روز باشید و از بچه‌ها عقب نمانید. فیلمساز این سینما علاوه بر اطلاعاتی که از تحقیق‌های کتابخانه‌ای به دست می‌آورد باید چند گام از دنیای امروز بچه‌ها هم جلوتر باشد.

با جداسازی سالن نمایش بچه‌ها مخالف موافق نبودم

این فیلساز که با ساخت فیلمی همچون «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» و نیز با نگارش فیلمنامه آماده ساخت «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» برای برخی مشکلات دختران و پسران جامعه تحقیقاتی را انجام داده است، در بخشی دیگر از این گفت‌وگو درباره واکنش‌های بازتاب داده شده به جداسازی سالن‌های نمایش دختران و پسران نوجوان که داوری جشنواره را برعهده داشتند، گفت: من با جداسازی بچه‌ها در جشنواره موافق نیستم چون دختر و پسر در کنار هم رشد می‌کنند. آن‌ها با افکار مشترک باید رشد کنند نه افکار جداگانه‌ی مردانه و زنانه چرا که همه در یک خانواده با هم رشد می‌کنند. این بچه‌ها از درون خانواده به مدرسه و جامعه وارد می‌شوند. آنچه در جشنواره پیش آمد از طرف ما هم مطرح شد و پاسخ دبیر جشنواره این بود که ظرفیت سالن‌ها به اندازه تعداد بچه‌ها بود که در مجموع حدود ۸۰۰ نفر بودند و به همین دلیل تصمیم گرفته بودند یک سالن نمایش به نیمی از بچه‌ها که دختر بودند اختصاص داده شود و نیمی دیگر به کودکان و نوجوانان پسر؛ در صورتی که می‌شد ظرفیت را طوری چید که بچه‌ها در هر دو سالن با هم فیلم ببینند تا هیجان‌های مشترک خود را نشان دهند. نباید اینطور تفکیک جنسیتی داشته باشیم. ما همه در یک مملکت زندگی می‌کنیم و به هر دو (دختر و پسر) به یک میزان باید آگاهی داده شود و به یک میزان هم باید به هر دو توجه شود.

درخشنده در پاسخ به اینکه سطح کیفی فیلم‌ها را چطور ارزیابی می‌کند گفت: نسبتا بد نبود یعنی با توجه به اینکه دوران کرونا و شرایط اجتماعی و اتفاق‌های مهم افتاده و فیلم‌های چندانی در این چند سال ساخته نشده و در کنار این‌ها، فیلم‌سازان کودک هم حمایت نشدند می‌توان گفت وضعیت بد نبوده است. البته در مقابل تعداد کمی فیلم که ساخته شده، باید تاکید کرد که این وظیفه ماست فیلمسازان کودک را دعوت به کار کنیم، به آن‌ها طرح بدهیم تا فیلم بسازند یا طرح‌هایشان را دریافت کنیم. باید مدام آن‌ها را – چه فیلمسازان پیشکسوت و چه جوان‌ترها – ترغیب کنیم که فیلم بسازند.

به بچه‌هایی که از دو سالگی موبایل در دست دارند باید خوراک فرهنگی مناسب داد

وی ادامه داد: امسال فیلم‌هایی که بیشتر به بچه‌ها مرتبط می‌شدند، انیمیشن‌ بودند. در نوع دیگر فیلم‌ها باید دنیای بچه‌ها را شناخت و بعد برای آن‌ها فیلم ساخت. الان بچه‌ها از دو – سه سالگی موبایل در دست دارند و گیم‌های مختلفی را می‌بینند. وقتی بچه‌ها با چنین ابزارهایی سرگرم می‌شوند پس باید خوراک فرهنگی درست و حساب شده‌ای به آن‌ها بدهیم که مورد علاقه آن‌ها هم باشد. در عین اینکه باید برای تمام سنین کودکی و نوجوانی فیلم بسازیم اما نمی‌توانیم فقط چیزهایی را که خودمان دوست داریم به بچه‌ها بدهیم؛ به همین دلیل تصور می‌کنم فیلم‌های امسال جشنواره بد نبودند و شاید همین که امسال جشنواره برگزار شد، مهم‌ترین اتفاق بود. با این حال امیدوارم برای سال آینده این رویداد اتفاق‌های مهم‌تری بیفتد و باید برای آن کارهای اساسی کرد.

درخشنده تاکید کرد:‌ سینمای کودک را باید جدی گرفت چون آینده سازان هر کشور به خوراک فرهنگی خودشان نیاز دارند. ما نمی‌توانیم به گذشته نگاه کنیم، باید برای بچه‌های خود به آینده نگاه کنیم و باید ببینیم با تنوع برنامه‌هایی که در جهان برای بچه‌ها انجام می‌شود، ما چه کاری می‌خواهیم بکنیم.

این فیلمساز درباره راه‌اندازی «زنگ مدرسه» و برداشت‌های متفاوتی که از این موضوع مطرح شده، گفت: من معتقدم باید در ساعت‌های آموزشی مدارس یک کلاس یا زنگ سینما در نظر گرفته شود، نه اینکه بچه‌ها را از طرف مدرسه به سینما ببرند. ما باید در مدارس زنگ سینما داشته باشیم تا بچه‌ها گفت‌وگو و چگونه تحلیل کردن را باید بگیرند. بچه‌ها باید برای تحلیل فیلمی که می‌بینند به چالش کشیده شوند. آگاهی و دانش ارزیابی و تحلیل در گفت‌گو شکل می‌گیرد. آن‌ها برای آینده‌ خود به گفت‌وگو نیاز دارند تا بتوانند یاد بگیرند کجا نه بگویند و کدام راه برایشان مناسب‌تر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«چرخ» به شبکه چهار سیما بازمی‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل دهم «چرخ» قرار است از دوشنبه اول- آبان ماه به صورت زنده و با اجرای سیاوش عقدایی از شبکه چهار سیما به پخش برسد.

به گزارش سینماپرس، مجله علمی و فناوری «چرخ» یکی از برنامه‌های شاخص شبکه چهار و تلویزیون است که از سال ۱۳۹۴ روی آنتن است و توانست مهمترین مسائل حوزه علم را با زبان ساده و سرگرم کننده به مخاطب ارائه کند.

این مجله با مجریان مختلفی تولید شده و در زمینه ترویج علم فعالیت می‌کند. طی ۹ فصل گذشته نیز به مرجعیت قابل ملاحظه‌ای در پرداختن به مهمترین موضوع‌های علمی و فناوری دست پیدا کرده است.

این برنامه در گروه علم و فناوری شبکه چهار تولید و هفته‌ای سه روز یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۹ پخش می شود. این مجله به مهمترین مسائل و رویدادهای علمی، دستاوردهای فنی و اتفاقاتی که در جهان امروز با آنها مواجهیم بپردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نگهبان قدس» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال های «نگهبان قدس» و «راه آهن زیر زمینی» از شبکه تماشا پخش می شوند.

به گزارش سینماپرس، سریال «حارس القدس» (نگهبان قدس) از امروز ۲۹ آبان ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه تماشا می رود.

این سریال در سال ۲۰۲۰ به کارگردانی باسل الخطیب در کشور سوریه تولید شده و در برابر دیدگان مخاطبان قرار گرفته است.

این مجموعه تلویزیونی داستان زندگی و مبارزات یک شخصیت معروف جهان عرب و مسیحیت به نام ایلاریون کبوجی است که در حلب سوریه به دنیا می‌آید. او وارد آموزش تعالیم دین مسیحی می‌شود و به ریاست کلیسای کاتولیک بیت المقدس می‌رسد.

همزمان دوران ریاست وی با جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل و اعتقاد وی به حق فلسطینی‌ها و اعتراض به جنایات صهیونیست‌ها باعث می‌شود که به طور جدی‌تر به فعالیت در حمایت از مقاومت بپردازد و همین موضوع باعث می‌شود که رژیم صهیونیستی وی را به زندان بیندازند و بعد از سه چهار سال با وساطت پاپ آن زمان آزاد و به واتیکان تبعید شود.

علاقه‌مندان به این سریال می‌توانند هر روز ساعت ۱۸ شاهد آن باشند و تکرارش را روز بعد ساعت ۶ از شبکه تماشا مشاهده کنند.

همچنین مجموعه تلویزیونی «راه آهن زیر زمینی» جایگزین سریال «من یک خبرنگارم» شد، این سریال یک درام تاریخی محصول سال ۲۰۲۱ است که توسط بری جنکینز کارگردانی شده است.

سریال «راه آهن زیر زمینی» روایتگر داستان بردگانی است که در اوایل قرن ۱۹ در جنوب ایالات متحده تلاش می کنند از برده داری فرار کنند.

«راه‌آهن زیر زمینی» در حقیقت شبکه‌ای از مسیرهای مخفی و خانه‌های امنی بود که به سیاه‌پوستان آمریکایی کمک می کرد تا از اوایل تا اواسط قرن ۱۹ به سوی آزادی بگریزند. در این بین زن جوانی به نام کورا در خلال تلاش خود برای رهایی از بردگی در اعماق جنوب به کشف شگفت انگیزی دست می یابد.

این مجموعه هر شب ساعت ۲۳ پخش و در ساعات ۵، ۱۱ و ۱۷ روز بعد از شبکه تماشا بازپخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع